Na twee medium risk bevallingen (gelukkig!!) in het ziekenhuis, zou ik echt niet thuis durven bevallen met enkel de verloskundige. Ik mag ook helemaal niet thuis bevallen, maar los daarvan. Als ik zie hoewel handen er aan mijn bed waren, je zou dat maar thuis hebben, dan ben je blij met een goede kraamv hoor! Bij een normale bevalling zal de kraamv inderdaad gewoon assisteren en de kraamvrouw bijstaan. Maar jee, bij een onverwachte moeilijke bevalling zal zij toch echt dr mannetje moeten staan. Als ik denk aan mijn eerst bevalling waar dl het tijdens t uitdrijven ineens moeilijk had en er uit het niks een vrouw op mijn bed sprong (echt serieus, ze zat bijna op me) en uit alle macht duwde en dl werd in die wee ook geboren... Nou dat had mijn man niet gelukt hoor. En na de tweede hadden zowel dl en ik het erg zwaar. En bij een thuisworp was het waarschijnlijk ritje ambulance geworden. Maar dat eerste moment ben je dan echt blij met een goede kraamv hoor. Ik zou er inderdaad nog eens over na denken en het met je vk bespreken.
Nou meid, ik ben eerlijk, ik dacht nooit zo positief over kraamverzorgsters, ook door onze eerste kraamperiode. Maar je verhaal is helder! Kraamverzorgsters zijn geen interieurverzorgsters! Ik krijg weer zin in de kraamperiode, nog paar weekjes..
Bij mijn tweede ben ik bevallen zonder de kraamhulp erbij. Het ging ineens zo vreselijk snel, de vk was nog maar net op tijd (10 min binnen en daar was onze dochter al) en we hadden de kraamhulp dus pas gebeld na de bevalling. Wat ik heel vervelend vond in vergelijking tot de eerste keer (toen er wel een kraamhulp was tijdens de bevalling), was dat ik al die tijd op m'n vieze hoeslaken moest blijven liggen. De vk was druk met de placenta en de hechtingen, dus het verschonen had niet haar prioriteit. De kraamhulp was er na een uurtje, en ging gelijk aan de slag dat ik er wat lekkerder bij kon liggen. Wat een verschil met de eerste keer, toen lag ik al op een schoon bedje voordat ik er erg in had. In de kraamtijd had ik wel een kraamverzorgende in huis, vond ik wel fijn. Met name bij de borstvoeding, dat ging de eerste keer allesbehalve vanzelf.
helemaal mee eens! bij een bevalling die heel snel en vlot verloopt, zijn meestal geen complicaties en is assistentie van een kv niet persé nodig. helaas weet je dit nooit van tevoren, dus vind ik het ook nogal een risico van de vk dat ze het bij voorbaat niet nodig vindt om assistentie te hebben. een kv is er voor opgeleid om te handelen bij acute verloskunde en dus ook niet te vergelijken met een as vader of oma die daar ws geen kaas van gegeten hebben. ik neem aan dat de zorgverzekeraar partusassistentie gewoon vergoedt (excl. de evt. eigen bijdrage van 4 euro per uur).