Ik ben bij de eerste thuis bevallen en dat 'beviel' goed! Hopelijk lukt dat nu ook weer Maar wat me opvalt; mijn omgeving reageert hier zo raar op. Sommige vinden het eng, gevaarlijk of zeggen zelfs Huh kan dat dan thuis? Zijn er nog maar zo weinig thuis bevallingen ofzo? Wat vinden jullie?
Mijn omgeving vindt thuisbevallen geloof ik niet zo gek. Mijn vriend is er geen fan van. Die vindt dat maar eng. Als ik vanwege mijn gewicht niet per se beneden zou hoeven te bevallen, had ik het heel graag thuis geprobeerd! Maar op de bank of op een stretcher lijkt mij niet zo jofel dus dan maar poliklinisch.
Dat viel mij ook al op dat mensen schrikken wanneer ik vertel dat ik graag thuis wil bevallen. Ik krijg heel vaak de reactie: Maar in het zh heb je alles bij de hand. Als er in het zh complicaties optreden moeten ze ook eerst een medisch team bij elkaar schrapen. Vanaf thuis zijn we binnen een kwartiertje ook in het zh. Vond het alleen wel jammer dat ik neit boven in mijn eigen bed mocht.
Ja indd, krijg ook vaak raar gezicht als ik vertel dat ik graag thuis wil bevallen!! Lijkt me juist heerlijk, mn eigen omgeving, eigen badkamer en douche om de weeen evt op te vangen! Mn eigen bed... Ik zie het juist niet zitten om in een wit ziekenhuiskamertje te moeten bevallen waar je de gyncl nog niet eens voor jezelf hebt ook, en mensen in en uit lopen! Vorig jaar bij de bevalling van mn zusje geweest en die gyncl kwam elke x even kijken en was ook zo weer weg... moest gewoon echt op het alarm ding drukken toen ze persdrang kreeg! Zo ontzettend niet wat ik wil!
Ik wilde heel graag thuis! Maar tijdens de persweeen moest ik toch nog naar t ziekenhuis omdat hij er niet goed voorlag en zn hartslag daalde. Dus uiteindelijk gehaald met de vacuüm. Maar binnen 10 min was ik daar. Wilde zo graag thuis bevallen dat ik geen vluchttas had ingepakt haha. Ook van geleerd. Een eventuele tweede kindje ook weer t liefst thuis. Je hebt lekker je eigen dingen.
Ik wilde van mijn eerste ook graag thuis bevallen, maar uiteindelijk medische indicatie gekregen waardoor ik in het ziekenhuis ben bevallen, nu ben ik daar heel erg blij om, want als ik thuis was bevallen had mijn dochtertje niet meer geleefd. Daardoor ben ik toch wel anders naar thuisbevallingen gaan kijken, ik vind het nog steeds iets heel moois als alles goed gaat, alleen weet je dat helaas niet van te voren, en gezien wat wij meegemaakt hebben zou ik dat risico nooit meer durven lopen. Nou mag dat ook niet meer hoor, want krijg nu een geplande ks. Maar goed, das mijn mening, ik vind wel als jij het zelf wil en je er goed bij voelt gewoon doen ongeacht wat anderen ervan vinden. Als het allemaal goed gaat lijkt het me thuis een hele fijne ervaring.
Het is fijn om lekker in je eigen vertrouwde omgeving te zijn. Maar ik ben toch wel blij dat wij naar het ziekenhuis waren gegaan. Ik werd van poliklinisch toch nog klinisch tijdens de persweeën. Pfff moet er niet aan denken met persweeën op pad gaan! Bij een tweede zou ik dus weer voor een ziekenhuis gaan ook al zou het misschien niet hoeven. Ik vind het fijn om alles bij de hand te hebben. Het kan dus dan wil ik daar graag gebruik van maken. Dus ik snap wel dat mensen het thuis vinden, maar ik snap de mensen die daar verbaasd op reageren ook heel goed.
Volgens mij had je een aantal jaren geleden niet de vrije keus om in het ziekenhuis te bevallen. Toen was het normaal om thuis te bevallen tenzij je medische indicatie kreeg om in een zh te bevallen. Nu mag je zelf kiezen en dan vinden de meesten het prettiger om in een zh te bevallen. Daardoor hoor je volgens mij minder over een thuisbevalling
Ik ben 2x thuis bevallen en ik ben fan ! Ik vond het zo heerlijk relaxed om na de bevalling onder mijn eigen douche te staan en na het douchen zo mijn verse bed in te schuiven. Niet nog in de auto om naar huis te rijden enzo, lijkt me niks. Bij een 3e wil ik zeker weer thuis bevallen.
Ik ben 2 keer thuis bevallen en dat is mij prima bevallen . Bij de oudste braken mijn vliezen en een half uur later begonnen de weeen. Toen ben ik lekker onder douche gaan zitten en daar kon ik ze goed opvangen. Na 3,5 uur kreeg ik het gevoel dat ik moest poepen en hebben we de VK gebeld. Die woonde 300 meter van ons vandaan en toen zij kwam had ik al 10cm ontsluiting. Ik ben op mijn eigen bed gaan liggen en na een half uurtje persen is Luca geboren. Helaas wilde toen de placenta niet vanzelf komen en heb ik veel bloedverlies gehad. Na een laatste keer drukken kwam toch de placenta nog thuis maar voor controle naar het ziekenhuis waar we na 2 uurtjes (want alles was goed met mij) weer naar huis mochten. Bij de jongste moest ik dus in het ziekenhuis bevallen omdat ik veel bloedverlies had bij de oudste en de kans dat dit nog een keer gebeurt is groot. Deze bevalling ging zo snel (in totaal 54 minuten) dat ik het ziekenhuis niet eens gehaald heb en thuis op de bank bevallen ben. Hier kwam de placenta al na een kwartier en ik had nauwelijks bloedverlies. Helaas door de snelheid van de bevalling en de enorme persweeen die ik had was het een totaal ruptuur die in het ziekenhuis gehecht moest worden. Wonder boven wonder heb ik hier na afloop bijna geen last van gehad. Ben heel blij dat ik 2 keer thuis bevallen ben.
Ik ben bij de oudste in het ziekenhuis bevallen omdat de kleine in het vruchtwater had gepoept en dan wordt je dus medisch. Bij de tweede ben ik thuis bevallen en ik moet zeggen dat ik dit ideaal vond. In het ziekenhuis stond er steeds weer iemand anders aan het bed en vond ik het heel chaotisch. Bij de tweede kon ik heerlijk douchen, in bad en daarna was het heel intiem om in je eigen slaapkamer samen met je man, de verloskundige en de kraamverzorgster te bevallen. Het ging allemaal voorspoedig en daarna konden we lekker slapen. Mijn man moest bij de eerste alleen naar huis en dat was niet zo gezellig als thuis. Volgens mij kiezen de meeste vrouwen nu voor een ziekenhuisbevalling, maar het was jaren terug eigenlijk standaard dat iemand thuis ging bevallen en als er iets medisch was dat ze dan naar het ziekenhuis moeten. Ik ben nu bij de derde weer van plan om thuis te bevallen, maar dan moet alles mee zitten, want als er iets is waardoor het minder veilig is, beval ik natuurlijk net zo lief in het ziekenhuis.
Ik hoop straks ook voor de derde keer thuis te bevallen. In mijn kennissen kring ben ik idd een van de weinige. Ach er zitten 3 zh in de buurt. Ben er zo als het zou moeten.
het aantal thuisbevallingen is de afgelopen jaren idd sterk afgenomen. vond iedereen het vroeger heel "normaal" om thuis te bevallen, lijkt het nu juist "normaal" te zijn om in het ziekenhuis te bevallen. ik denk dat het met pijnbestrijding dezelfde kant opgaat. men vindt het straks normaal om pijnbestrijding te krijgen en "raar "als je daar niet voor kiest. ik vind dit reuze jammer en ben een groot voorstander van thuis bevallen (mits dit medisch verantwoord is natuurlijk!).
Ik hoop dat ik ook thuis kan bevallen. Het is wel mijn voorkeur. Zie het niet zitten om in het heetst vd strijd de auto in te moeten naar het ziekenhuis. Ook de rust en privacy lijken me heerlijk. Je eigen vertrouwde omgeving. Voor de kleine ook fijn, hoeft ie niet in- en uitgeladen te worden, kan lekker in zn eigen bedje.
Twee keer thuis bevallen, en niemand in mijn omgeving vond dat raar. Ik vond het erg fijn, vooral dat je niet kort na de bevalling over straat hoeft met je pasgeborene. Maar ook omdat het bij mij ineens heel erg snel ging, en dan zou ik waarschijnlijk met persweeën in de auto hebben gezeten, en de tweede was dan misschien wel in de auto geboren.
Ik ken ook bijna niemand die thuis is bevallen, maar krijg er ook nooit vreemde reacties op. Zelf ben ik dus wel 3 x thuis bevallen en dat vond ik prima. Ik had goede zwangerschappen en makkelijke bevallingen, dus geen probleem gehad.
Wat een goed topic! dit heeft mijn keuze om thuis te bevallen nog sterker gemaakt! ik ga der ook voor! (als dat kan natuurlijk)
thuis bevallen lijkt mij zelf prettiger. In je eigen vertrouwde omgeving. Helaas moest ik naar het ziekenhuis met langdurig gebroken vliezen. Ik mag bij een eventueel tweede niet meer thuis bevallen, jammer. Ik snap helemaal dat je wilt proberen thuis te bevallen, daar is niets raars aan hoor.
Gelukkig vinden ze het hier niet raar maar ben wel de enigste in de familie die thuis is bevallen. HEERLIJK! Mijn man vond het bij de eerste ook eng maar toen ik dat uit sprak bij de vk heeft ze de inhoud van haar koffer laten zien en toen was de schrik weg. Zou er een derde komen mag ik helaas niet meer thuis bevallen omdat mijn placentas niet zelf komen. De eerste keer was kantje boord wat bloedverlies betreft. Net onder een liter. De laatste keer stond de ambulance hier net in de straat en toen kwam dat rot ding. Dikke stress bij mij dus.
Ik wou ook thuis bevallen. Ook lekker thuis begonnen.. heerlijk in mijn eigen omgeving enzo.. 'helaas' moest ik met 6cm ontsluiting alsnog naar het ziekenhuis. Ze kwamen er toen achter dat meneer in het vruchtwater had gepoept.. Nu woon ik maar 5 min van het ziekenhuis af dus we waren er zo.. en ik ben echt blij dat ik het begin lekker thuis heb kunnen doen! Had het graag afgemaakt daar maar helaas