Thuisbevalling

Discussie in 'De bevalling' gestart door Leaf, 3 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Leaf

Leaf Niet meer actief

Hoi hoi,

Zelf wil ik thuis gaan bevallen (ja ik lijk wel gek). In mijn hoofd zal ik meer tot rust komen in mijn eigen omgeving dan in een ziekenhuis.
    Maar nu komt er natuurlijk wel wat bij kijken qua voorbereiding.

Zijn er dames hier die al eens thuis bevallen zijn of ook van plan zijn thuis te bevallen?

Zo ja, ben ik heel benieuwd naar wat jullie indeling is/was van de bevalling. Bijvoorbeeld de balance ball, is dat echt behulpzaam?

En over het bed, wij hebben een boxspring van 63cm hoog (met topmatras). Zal dat hoog genoeg zijn of moeten er echt klossen onder?

Nou nogmaals, ik hoor heel graag de "tips & tricks" van een thuisbevalling! haha

2. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

5 feb 2015
    1.258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Thuis bevallen is héérlijk! Ik zou je bed wel op klossen zetten, of anders iig even overleggen met je vk. Als zij je bevalling alleen wil begeleiden als je bed hoog genoeg is, kan ze er een punt van maken als het nét niet hoog genoeg is.
    Verder gaf onze vk een lijstje van alles wat je nodig had. Naast klossen en een ondersteek was dat een goede lamp (voor het hechten), vuilniszakken, rollen wc papier, het kraampakket en de benodigdheden voor de baby.

Ik zou zelf geen grote spullen aanschaffen. Ik hing bij de eerste omgekeerd op een stoel of in bad, bij de tweede tegen het bed en bij de derde op mijn voedingskussen. Wat je fijn vindt, weet je toch pas op het moment zelf!

Nog een tip: zet het nummer van de vk en van de kraamzorg duidelijk in je telefoon!

3. Indy1986

Indy1986 Niet meer actief

Ik ben de eerste keer in het ziekenhuis bevallen. Bij de tweede en derde thuis.
    Echt heel erg prettig!
    Zo heel veel extra heb je niet nodig. Ik had twee emmers en een rol vuilniszakken, daar kunnen ze makkelijk alle vieze matjes (uit het kraampakket) en de placenta in doen. Voor 's nachts is een zaklamp handig, mocht de stroom uitvallen.
    Er zijn handige checklists voor.

En na de bevalling thuis onder je eigen douche en als je daar onderweg komt in je eigen schone bedje. De troep valt echt mee!

4. Pandora80

Pandora80 Lid

18 jul 2015
    76
    14
    8
    Vrouw
    Ik ben 2x thuis bevallen.
    Ik huur altijd een bed bij de thuiszorgwinkel en deze komt in de woonkamer. Vind ik zelf erg handig. Ik slaap er ook nog de eerste paar nachten in. Met de baby ernaast. Lekker makkelijk lekker dichtbij de keuken. Ik vind t ideaal.
    Voor de rest is alles hiervoor al genoemd. Zoveel heb je niet nodig.

5. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.244
    2.361
    113
    Vrouw
    Ik vond zo'n fitnessbal dus wel erg fijn om de weeen op op te vangen, ben pas met 9 cm naar t bed verhuisd. Zorg ook voor goede matrasbescherming (watervaste molton of desnoods zo'n bouwzeil uit de bouwmarkt), want wij konden na de eerste een nieuwe aanschaffen (grrr). En als je toch klossen gaat halen bij de thuiszorgwinkel, vraag dan of je ook een rugsteun mag lenen voor in de kraamweek, dan kun je veel fijner rechtop zitten dan met kussens.

En mijn vk gaf aan dat het handig is om iets van een kastje/plank/strijkplank op de kamer te hebben om evt spullen op klaar te zetten als er ruimte voor is (bij wienig ruimte kan het evt ook op het bed). Verder heb je behalve het kraampakket weinig nodig, idd wat vuilniszakken, 2 emmers en een rol wc papier (voor het eerste resultaat van het persen ;)), kleertjes voor de baby, kruiken en een stapeltje hydrofielen

6. Leaf

Leaf Niet meer actief

Bedankt voor jullie reacties! Het stelt me enorm gerust dat ik niet heel veel extra nodig heb. Ik had zelf het idee dat ik heel veel zelf moest halen maar dat valt gelukkig dus mee!

7. soovi

soovi Fanatiek lid

1 nov 2007
    2.465
    582
    113
    Ik ben ook thuisbevallen. Super ervaring. Het enige wat ik extra gekocht heb is een waterdichte molton van ikea. Verder heb ik tijdens de weeen vooral afleiding gezocht en heb ik was zitten vouwen..

8. Maagd

Maagd Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Ik ben thuis in bad bevallen (speciaal beval bad) ik vond het heerlijk en zou het de volgende keer meteen weer doen. Thuis ben je in je eigen omgeving. Geen dingen, slangetjes, apparaten waar je je druk om kan maken of door afgeleid kan worden. Zo fijn. Mijn bevalling duurde vanaf de 1e wee tot baby om mn borst 6 uur.
    Ik heb ook zo'n balance bal. Tijdens zwangerschap heel fijn om op te zitten, heupen/bekken los te draaien of om op te hangen. Tijdens bevalling vond ik het waardeloos! Ook kon ik niet liggen, de weeen waren dan zo heftig dat ik ze niet goed kon opvangen. Staan, voorover leunen en zitten was het beste.

Zorg dat je je bed beschermt met een waterdichte molton. Soms bij kruidvat te koop, maar ikea en action heeft ze ook. Zorg dat je de kleding en spullen voor jou en de baby klaar hebt liggen. Dan is het gewoon duidelijk dat dat voor de bevalling is. Hoeft de kraamhulp of VK jou niet te vragen. Zorg ook dat je goed aangeeft wat je wilt en vooral niet wilt. Ik heb daarvoor toen een bevalplan gemaakt. Alles erin gezet en alles was daardoor duidelijk.
    En je VK vragen wat zij verwacht. Ik beviel in bad maar die moest beneden staan. Beneden hebben we geen bed maar een matras op tafel was ook voldoende zei de vk. Oud matras op tafel gelegd en na de bevalling ben ik daar op gaan liggen. Lekker hoog voor de vk ideaal. Je kan haar ook vragen om tips, die hebben al zoveel meegemaakt dus komt vast met nog praktische dingen.

Deel Deze Pagina