Veel bloedverlies, ziekenhuisbevalling bij volgende kindje

Discussion in 'De bevalling' started by Pipperdepip, Jul 9, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Pipperdepip

Pipperdepip Actief lid

Aug 10, 2014
    152
    0
    0
    Hallo!

Bij de vorige twee bevallingen ben ik ontzettend veel bloed verloren. De tweede keer ben ik zelfs met de ambu opgehaald na de bevalling. Het bloeden wou niet stoppen.
    Waar een baarmoeder normaal weer krimpt en sluit, bleef die van mij groot en open ( dat is me toen zo uitgelegd, dus hoop dat het klopt: ;) ).
    Na de tweede is mij ook duidelijk gezegd, dat ik bij een eventuele derde in het ziekenhuis móét bevallen.

Daarom vroeg ik mij af , of iemand van jullie hier ervaring mee heeft.
    Maken ze direct al een plan van aanpak, of laten ze je eerst normaal bevallen en kijken ze hoe het daarna verloopt?
    en is de ziekenhuisopname puur en alleen zodat ze er snel bij kunnen zijn?

Ik hoop dat het de volgende keer goed gaat, maar het vele bloedverlies en de lange herstelperiode is toch wel een ding.. Dat is het enige waar ik tegenop zie.

Alvast bedankt! 😊

2. bababoe

bababoe Fanatiek lid

Mar 11, 2011
    1,803
    779
    113
    Ik ben tijdens mijn bevalling ook veel bloed verloren (>1 liter), was toen wel al in het ziekenhuis want ik had gekozen voor een poliklinische bevalling, maar kreeg inderdaad ook te horen dat ik bij een volgende bevalling een medische indicatie heb vanwege het vele bloedverlies.

Volgens mij is het gewoon zo dat bij een volgende bevalling je zodra je merkt dat de bevalling begonnen is contact opneemt met het ziekenhuis/de verloskundige over wanneer je daarheen zult gaan (net als je zou doen als je zelf kiest voor een poliklinische bevalling). Het is uit voorzorg dat je dan dus al in het ziekenhuis bent tijdens de bevalling voor het geval een zelfde situatie zich voordoet. Bij mij stond deze keer binnen een paar minuten de hele kamer vol met mensen om het bloeden te laten stoppen/baarmoeder te laten samentrekken. Als je eerst nog vervoerd moet worden brengt dat natuurlijk extra risico's met zich mee, en dat willen ze voorkomen.

Als ze van tevoren weten dat je bij je vorige bevallingen veel bloed hebt verloren zullen ze er zeker rekening mee houden dat dat deze keer ook z zou kunnen zijn. Ze zullen dus voorbereid zijn, maar grijpen natuurlijk pas in als dat nodig is.

Overigens, als je goed hersteld van het bloedverlies mag je gewoon dezelfde dag naar huis hoor. Dus maak je daar vooral niet teveel zorgen over!

3. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Ik ben bij de eerste bevalling 2,5 liter verloren, en moet deze keer in het zkh bevallen. Mijn vk mag gewoon mee, het enige is dat ik een infuusnaald krijg geprikt en er wordt bij binnenkomst bloed afgenomen.
    Echt voor de zekerheid, je hebt nl 15-20% extra kans dat het bloeden weer gaat gebeuren. En ik lag binnen 5 minuten na geboorte op ok, toch wat fijner dat je al in het zkh bent dan...

4. Mamsma

Mamsma Actief lid

Oct 15, 2013
    129
    0
    16
    Ja ik denk dat als de kans vrij groot is dat je bij een 3e weer veel bloed verliest ze je liever in het ziekenhuis hebben zodat ze snel kunnen schakelen/het bloeden stoppen.
    Ik ben zelf bij mijn vorige bevalling ook in het ziekenhuis bevallen en daarbij veel bloed verloren..placenta wilde niet komen en toen scheurde ergens ook nog de navelstreng..ik weet het allemaal niet precies maar in elk geval een dikke 1,5 liter bloed verloren.

Eventueel voor je herstel: Ik heb toen de dag na mijn bevalling (moest in het ziekenhuis blijven) een bloedtransfusie gehad (2 zakjes bloed gekregen)..tijdens de transfusie voelde ik me langzaam aan steeds beter worden..dus wellicht is dit een optie om alvast te bespreken of dit voor jou ook een mogelijkheid is? Zodat je herstel misschien wat sneller kan/mag verlopen?
    Ze hebben mij toen wel uitgelegd dat je er ook met zo'n transfusie nog niet helemaal bent want je lijf moet zelf het ijzer (geloof ik?) weer op peil brengen. Maar ik voelde me echt wel stukken beter al in de paar uurtjes tijd!

5. Pipperdepip

Pipperdepip Actief lid

Aug 10, 2014
    152
    0
    0
    Bedankt voor alle informatie!
    Ik zat bij de tweede op ruim 2 liter bloedverlies, HB was daarna 6,2. Dus ik had het geluk dat ik daarin redelijk hoog zat, maar ben er wel wekenlang vreselijk moe van geweest.

Ik ga er iniedergeval duidelijk naar informeren bij de VK, merk dat ik dat best spannend vind.

Mamsma: mij is verteld dat transfusie alleen in ernstige gevallen gebeurt, aangezien daar naderhand weer complicaties van op kunnen treden.
    Ik heb twee zakken vocht met kracht toegediend gekregen en een spuit om de baarmoeder samen te laten trekken.
    Na de bevalling aan de floradex en dat was het eigenlijk wel.
    Maar de vermoeidheid daarna, Pff dat herinner ik me als de dag van gisteren.

6. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Ik ben bij mijn eerste bevalling ook veel bloed verloren. De vk durfde niet zeker te zeggen dat het door de totaalruptuur kwam, maar ik moest bij de tweede sowieso in het ziekenhuis bevallen (niet dat ik nog thuis wilde en durfde te bevallen..). De belangrijkste reden hiervoor was dat ze dan tijdens de bevalling alvast een infuus aanbrengen, zodat ze meteen kunnen handelen mocht dit nodig zijn.
    Ik weet niet hoeveel bloed ik ben verloren (lastig inschatten denk ik omdat ik thuis, in de ambulance, op de verloskamer en op de OK ben geweest), maar mijn HB was kleiner dan 4 (3.9 meende ik). Ik heb ook twee zakken bloed bijgekregen.

Mijn tweede bevalling was in eerste instantie niet onder leiding van de gyn. Mijn eigen vk en een verpleegkundige waren erbij..

7. AnneThamar

Ik heb ook een transfusie gehad, omdat ik telkens wegzakte, bloeddruk was erg laag dacht 80/40 en dalende.
    Nadeel daarvan is dat je geen ijzer pillen mag slikken daarna, je lijf moet het zelf oplossen. Daarom doen ze dat liever niet, ik ben nl 9 maanden doodop geweest, ondanks floradix en ijzerrijke voeding.

8. Purk

Purk Fanatiek lid

Nov 19, 2013
    3,189
    0
    0
    NULL
    NULL
    #8 Purk, Jul 11, 2015
    Last edited: Jul 11, 2015
    Ik heb het ook twee keer gehad, bij de jongste moest ik vanwege het overmatige bloedverlies meteen na de bevalling naar de OK om het bloeden te stelpen. Er was een vermoeden dat er een placentarest was achtergebleven, zodoende.
    Bij een eventuele derde moet ik weer in het zkh bevallen, maar dat mag gewoon met mijn eigen vk, ik ben dus niet per definitie medisch. Het is meer dat ik al in het zkh ben voor het geval ik weer veel bloed zou verliezen en dus bv naar de OK moet. Scheelt een hoop gestress met ambulance enzo.

Ik zat onder de transfusie-grens, maar ze zijn niet happig op transfusies; uiteindelijk herstel je niet sneller, maar voel je je de eerste dagen wel wat beter na een transfusie dan zonder. Daarnaast loop je met een transfusie ook flink wat risico, dus als het zonder kán, dan liever zonder. In mijn geval had ik een flink laag hb, maar voelde ik me razendsnel opknappen. Er werd gezegd dat ik gezien het bloedverlies zeker nog een week in het zkh moest blijven en in de week lángzaam weer mobieler zou worden. De eerste dagen moest ik in bed blijven, po-stoel, wassen op bed etc. Nou, ik voelde me na 1 dag al fit genoeg om zelf te gaan douchen (douchekruk erbij voor de zekerheid, maar ik heb gewoon héérlijk genoten, geen moment duizelig geweest), ging gewoon zelf naar de wc, liep achter een rolstoel aan naar de afdeling waar mijn dochter lag... Na 2 dagen mocht ik naar huis.

9. Isa1984

Isa1984 Lid

Feb 25, 2013
    11
    0
    1
    Female
    NULL
    NULL
    Hoi,

Bij 41+3 werd ik ingeleid. De bevalling liep voorspoedig. Tot de placenta eruit moest. Ze hebben het een uur geprobeerd, maar het lukte niet. Ik ben toen tijdens het proberen en in de OK meer dan 2 liter bloed verloren. HB was daarna iets onder de 5. Moest ook daarom 2 dagen in het ziekenhuis blijven. Bij mij duurde het echt super lang voordat ik me weer fit voelde. Ik heb geen bloed gekregen, maar moest het doen met ijzertabletten. Ze hadden toen al verteld dat als ik weer zwanger zou zijn dat ik dan in het zkh moet bevallen, zodat ze snel kunnen handelen mocht ik weer veel bloed verliezen. De kans is nu eenmaal groter dan bij iemand die geen bloedverlies heeft gehad.
    Nu ben ik 37 weken zwanger en ik sta vanaf week 36 onder controle bij de gyno in het zkh.
    Ik ben nogal angstig dat het weer gebeurd. Ik zie het niet zitten dat ik straks 2 kindjes heb en futloos ben.. Zij hebben mij gegarandeerd dat het niet zo ver zou komen. Als ik ook maar denk dat de bevalling begint mag ik bellen en gelijk naar het zkh mag komen, ook staat er dan gelijk een OK-team paraat.
    Ze brengen dan gelijk een infuus aan, zodat alles standby staat zeg maar. En na de bevalling krijg ik gelijk medicatie toegediend zodat mijn baarmoeder weer snel samentrekt. Mocht het toch niet lukken dat mijn placenta eruit komt, dan brengen ze mij binnen 15 minuten naar de OK. Ze zullen nooit meer zo lang wachten.
    Ook al weet ik dat ze erg bovenop zitten, ik blijf het spannend vinden.

10. AnneThamar

Wat apart dat jij hiervoor naar de gyn moet en ik met mijn vk mag bevallen?

11. Mamsma

Mamsma Actief lid

Oct 15, 2013
    129
    0
    16
    Ja mijn HB was ook vrij laag en toen ik s avonds plassen moest (op een po die op een stoel naast het ziekenhuisbed was gezet) en daarna flauw viel was de keuze voor een bloedtranfusie misschien iets makkelijker gemaakt. Ik lees hier over nadelige gevolgen van een bloedtransfusie, kan iemand mij dan vertellen wat die dan zijn? Ben daar niet mee bekend maar vind het wel handig om te weten (evt voor de volgende x)..

12. San987

San987 Fanatiek lid

Oct 21, 2012
    1,516
    98
    48
    Hier bij de eerste ook veel bloed verloren, omdat de baarmoeder niet snel genoeg dicht kneep.

Ik ben onder controle bij een vk en mag ook met haar bevallen, wel moet ik in het zkh bevallen.
    Ik heb rond de 20 weken een gesprek in het zkh gehad met de gyn om het plan van aanpak te bespreken.
    Ik krijg bij binnenkomst meteen een infuusnaald geprikt, waaknaald noemen ze dit. Na de bevalling krijg ik meteen medicatie toegediend die ervoor moeten zorgen dat mijn baarmoeder samen knijpt. Binnen 20 min moet mijn placenta komen, anders wordt ik over gedragen aan het zkh, maar weet niet wat ze dan gaan doen. Vorige keer hoefde ik niet na de ok..

13. Humava

Humava Niet meer actief

Ik ben bij de eerste ruim 2 liter bloed verloren, was wel pas een uur of 2 na de bevalling en mede omdat de gynaecoloog mij niet goed gehecht had... Ik moest bij de 2e ook in het zh bevallen. Ik mocht wel gewoon onder begeleiding van de vk bevallen nu. En bij de 2e ben ik gelukkig maar heel weinig bloed verloren. :)

14. Isa1984

Isa1984 Lid

Feb 25, 2013
    11
    0
    1
    Female
    NULL
    NULL
    Ja ik weet het ook niet. Ik denk dat het verschilt per ziekenhuis?

15. Kiera

Kiera Fanatiek lid

Dec 19, 2011
    1,125
    0
    36
    NULL
    Zuid Holland
    Ik had bij mijn 1e veel bloedverlies. Ze zeiden toen dat als je meer dan 1 liter verliest je standaard in het zh moet bevallen. Bij de 2e nog geen 200ml verloren. Als ik ooit nog zwanger raak dan mag ik gewoon thuis bevallen.

16. AnneThamar

Dat zou goed kunnen ja, er verschillen wel meer dingen per ziekenhuis of zelfs per vk/ gyn.

Wel goed nieuws, ben dinsdag bevallen zonder (extra) bloedverlies. Waren 2,5 uur na de bevalling weer thuis, zo kan het ook :)

17. Pipperdepip

Pipperdepip Actief lid

Aug 10, 2014
    152
    0
    0
    Wauw, wat fijn zeg!
    En van harte gefeliciteerd , hopelijk zijn jullie lekker aan het genieten :)

18. AnneThamar

Dank je! Ja dat lukt aardig goed, wat een verschil met de kraamtijd van de eerste!

19. bababoe

bababoe Fanatiek lid

Mar 11, 2011
    1,803
    779
    113
    Gefeliciteerd AnneThamar!!

Ik zie hier bij iedereen hele lage hb-waarden. Mijn hb was na mijn bloedverlies 9, echt helemaal prima dus (de verpleegkundige zei al 'ik weet niet wat jij eet, maar dit is echt heel mooi'). Waarschijnlijk mocht ik mede daardoor meteen dezelfde dag toch door naar huis.

20. Isa1984

Isa1984 Lid

Feb 25, 2013
    11
    0
    1
    Female
    NULL
    NULL
    Gefeliciteerd!! Wat fijn zeg.
    Geniet van elkaar :)

Share This Page