Thuisbevalling

Discussie in 'De bevalling' gestart door Friesin, 24 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lies276

lies276 Niet meer actief

Wat jammer dat je zo'n slechte ervaring hebt gehad en het verklaart natuurlijk waarom je zo weinig vertrouwen hebt in verloskundigen.
    Ik heb vanuit mijn werk juist een tegenovergestelde ervaring ( kundige verloskundigen en soms wat laconieke, lakse, verwaande artsen). Dat kleurt natuurlijk mijn mening .

krijgertje vindt dit leuk.
  2. Dalysa

Dalysa Fanatiek lid

29 nov 2014
    1.365
    571
    113
    Dat is ook zo. Iedereen heeft zijn eigen referentiekader en vormt daarmee zijn mening. Ik ben blij dat jij goede ervaringen hebt met verloskundigen. Ik weet ook echt wel dat er goede, kundige verloskundigen zijn, de angst zit er gewoon goed in bij mij.

3. lies276

lies276 Niet meer actief

Natuurlijk snap ik vanuit jouw ervaring dat je het heel fijn vond dat je net in het ziekenhuis was en dat het anders ws heel naar was afgelopen.

Ik denk alleen dat niemand besluit om van een tweeling gepland thuis te bevallen.
    Jij had beide keren een medische indicatie.
    Als het in dit topic gaat om de keuze wel/ niet thuis bevallen, gaat het mi alleen om bevallingen zonder medische indicatie.

Begrijp me niet verkeerd; dat ik pro thuis bevallen ben, wil niet zeggen dat ik vind dat iedereen zonder medische indicatie thuis moet bevallen.
    Als je je veiliger voelt in het ziekenhuis, moet je vooral daar bevallen.
    Maar dat je je veiliger voelt, wil niet zeggen dat het veiliger is.

4. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.227
    113
    Ik heb alle vertrouwen in een kundige eigen verloskundige! Maar dan wel in een ziekenhuis setting (dus poliklinisch). Het beste van beiden wat mij betreft.

Het belang van de gezondheid van mijn kind en mijzelf gaat voor mijn persoonlijk comfort.

5. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.231
    113
    Vrouw
    Nederland
    Juist de keuze om thuis te bevallen doen de meesten net zo goed in het belang van het kind. Je beter kunnen ontspannen betekent doorgaans een betere bevalling.
    Als jij je beter voelt in het ziekenhuis is dat prima maar nu impliceer je dat moeders die thuis willen bevallen alleen aan zichzelf en hun comfort denken. Dat voelt buitengewoon vervelend, kiezen voor een thuisbevalling (als dat kan) is een net zo weloverwogen keuze.

Nogmaals, uit onderzoek is gebleken dat een thuisbevalling net zo veilig is als een ziekenhuisbevalling (zonder medische indicaties hè). Anders zou het bij wet zo'n beetje verboden zijn inmiddels om thuis te bevallen en zouden veel verloskundigen het denk ik niet eens meer willen.

Dat het veiliger voelt wil niet zeggen dat het veiliger IS. Gek genoeg gaat het ook in het ziekenhuis wel eens fout.
    Wie zich beter voelt bij bevallen in het ziekenhuis: doe dat vooral als dat je helpt, je hebt de keuze en als het fijner voelt vooral doen. Maar ga alsjeblieft niet verkondigen dat het in het ziekenhuis beter is want dat is lang niet altijd zo. Beiden hebben hun voors en tegens, het ene is niet beter dan het andere.

krijgertje, itakepictures, Hoebie en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. Lappies

Lappies Actief lid

21 aug 2018
    278
    167
    43
    De verloskundige, hoe goed ook, heeft geen kinderarts in haar koffer zitten. Mijn kind werd onverwachts doodziek geboren en heeft het gelukkig gered maar ik was blij dat ik in het ziekenhuis was. Thuis had dat anders kunnen aflopen. Ik snap niet dat mensen het risico nemen, ook voor hun eigen gezondheid. De kans dat er iets ernstigs gebeurt is natuurlijk klein, maar altijd aanwezig.

Dalysa vindt dit leuk.
  7. Lappies

Lappies Actief lid

21 aug 2018
    278
    167
    43
    Als je altijd probleemloos bevalt snap ik best dat thuis fijner is. Mijn tweede was peanuts, dat had best thuis gekund. Helaas heb ik wat dramatische ervaringen in mijn omgeving dus dan kies je anders denk ik.

8. lies276

lies276 Niet meer actief

Ik heb door mijn werk op de verloskamers genoeg dramatische dingen meegemaakt, waardoor ik juist zou aansturen op een thuisbevalling als er geen medische indicatie is.
    Zoals al eerder gezegd, je referentiekader bepaald waar je je het meest veilig voelt.
    Dat wil niet zeggen dat het één of het ander veiliger IS.
    Juist door de relatief hoge babysterfte in Nederland, is de thuisbevalling een aantal jaren geleden weer eens goed onder de loep genomen ( overigens ook de bevallingen in het ziekenhuis). Er zijn weer wat dingen aangepast/ verbeterd, maar de conclusie blijft hetzelfde: thuis bevallen, mits geen medische indicatie en een ziekenhuis binnen 15/ 20 min bereikbaar is net zo veilig als poliklinisch bevallen.

Emma86 vindt dit leuk.
  9. itakepictures

itakepictures Niet meer actief

Kijk vooral naar waar JIJ je het meest comfortabel voelt.

Ik ben van de eerste bevallen in een geboortehuis, een soort plaatsvervangende thuisbevalling (thuis was lastig ivm 4hoog wonen zonder lift) en dat was heel fijn. Superrelaxte sfeer, geen onnodige poespas en ik voelde me helemaal op m'n gemak. Zou dat zo weer doen.

De tweede was in het ziekenhuis ivm medische indicatie en dat vond ik niet fijn. Ik kreeg uit voorzorg een infuus met vocht wat vreselijk in de weg zat tijdens het opvangen van de weeen en aan/uitkleden en toen de bevalling leek te stagneren werd er meteen gesproken over ingrijpen. Ik voelde me ook nogal onder druk gezet door de het wisselen van het personeel (óf gas er op met weeenopwekkers, óf wachten).
    Na deze bevalling zei ik meteen: als er een 3e komt, beval ik thuis.

10. Lappies

Lappies Actief lid

21 aug 2018
    278
    167
    43
    waarom quote je me? Ze vraagt toch om ervaringen? Niet om harde feiten en onderzoeken. Waarom moet je er dan nog even overheen met jouw dramatische werkervaringen? Je weet helemaal niet waar ik het over heb. Een ziekenhuisbevalling was voor mij, ondanks dat dat totaal niet fijn en veilig voelde, in mijn geval wel veiliger want thuis was mijn kind er waarschijnlijk niet meer geweest. Dat dat niet de norm is snap ik best en iedereen moet zelf die afweging maken. Voor mij IS (blijkbaar moet je hoofdletters gebruiken om je punt te maken)dat wel de beste en veiligste beslissing geweest.

11. lies276

lies276 Niet meer actief

Je hoeft je niet zo aangevallen te voelen hoor.
    Iedereen praat vanuit haar eigen ervaringen.
    Ik heb ervaring met mijn eigen bevallingen ( die overigens medisch waren), maar nog veel meer ervaring vanuit mijn werk ( honderden bevallingen).
    Als jij vertelt over " dramatische" ervaringen uit je omgeving, zou ik ook heel wat " dramatische" ervaringen vanuit mijn werk kunnen geven.
    Dat wilde ik alleen maar noemen als reactie om aan te geven dat iedereen dus andere ervaringen heeft.
    Dan is het misschien goed om wel even naar de feiten te kijken....

nizzie86 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina