Thuisbevalling

Discussie in 'De bevalling' gestart door Lara123, 28 dec 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lara123

    Lara123 Actief lid

    27 okt 2013
    161
    43
    28
    Noord-Holland
    Hoi,

    Ik wil graag thuis bevallen, maar wij slapen op zolder waar geen stromend water is.
    Nu zat ik te denken om een eenpersoonsbed te kopen en die op de eerste verdieping op klossen te zetten. Het is puur voor de bevalling, kraamweek gewoon in m'n eigen bed. (Bed naar beneden halen is echt geen optie, dure, goede swisssense en wil geen onnodige beschadigingen).
    Iemand ervaring met het neiden bed van Ikea? Kost geen drol dus vraag me af of het op klossen nog wel veilig is haha. Goed matras voor er op hebben we dus we hoeven alleen een frame te kopen. Of iemand andere tips? Bed van thuiszorg en in woonkamer bevallen is ook zeer zeker geen optie haha.
     
  2. WWJD

    WWJD Niet meer actief

    Ik zie dat je nog 3 dochters hebt ook. Is het niet een idee om een extra matras te hebben die op een van hun bedden te leggen is wanneer je gaat bevallen?
     
  3. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.522
    5.624
    113
    Vrouw
    Ik weet niet wat voor water je allemaal nodig heb bij een thuis bevalling….

    maar als je bed niet op zolder zou zijn zou je toch ook geen water hebben in je slaapkamer…. Dan zou iemand ook naar de badkamer oid moeten lopen
     
    nizzie86 vindt dit leuk.
  4. Mamavan123

    Mamavan123 Actief lid

    20 apr 2023
    478
    404
    63
    Ik vroeg mij dit inderdaad ook af. Ik ben twee keer thuis bevallen maar heb niets gehoord over stromend water. Hier was een matras op de keukentafel trouwens ook prima, als je geen bed nodig hebt verder zou ik wat simpeler zoeken denk ik.
     
    WWJD en nizzie86 vinden dit leuk.
  5. Minimensje83

    Minimensje83 Fanatiek lid

    19 jan 2014
    1.356
    888
    113
    Vrouw
    Zou echt niks nieuw kopen, haal dan gewoon even iets van marktplaats en zet er klossen onder inderdaad. Of zet een van de bedden van kids op klossen en gooi luchtbed erbij op andere kamer kan een van de kids daar heen verhuizen.
    waarom niks nieuws .. Beter voor je portomonnee en het klimaat. niet op zolder bevallen lijkt me sowieso handig want als er iets is moet je een ambulance in kunnen en dan zijn ze blij dat je niet op zolder ligt (los van het water).
     
    WWJD vindt dit leuk.
  6. WWJD

    WWJD Niet meer actief

    Ik dacht inderdaad dat dat de reden was van niet op zolder willen bevallen. Had over het stromend water heen gelezen.
     
  7. zegenwens

    zegenwens Fanatiek lid

    28 sep 2021
    4.771
    4.763
    113
    Vrouw
    Stromend water hoef je niet te hebben op de bevalplaats. Maar in geval van ambulance is twee trappen af niet heel handig. Volgens mij kun je gewoon gratis via je verzekering een hoog/laag-bed huren bij de thuiszorgwinkel. Weet niet zeker of je daar aanvullend verzekerd voor moet zijn. Even checken bij je verzekering.
     
  8. zegenwens

    zegenwens Fanatiek lid

    28 sep 2021
    4.771
    4.763
    113
    Vrouw
    Sorry, had niet gelezen dat een bed via thuiszorgwinkel geen optie is.
     
  9. Jolieke

    Jolieke Actief lid

    16 feb 2020
    195
    186
    43
    Vrouw
    Heb je het al met de vk besproken? De mijne wil ook niet op de 1e verdieping ivm evt ambu. Dus het moest in de woonkamer. Waarom is dat geen optie? Hier was geen plek voor een bed in de woonkamer. Maar ik wilde sowieso niet (verticaal) op een bed bevallen. Dus de baarkruk gevraagd en matras klaargezet voor nood voor op de eettafel. Een bad kan ook nog.
     
  10. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.172
    2.067
    113
    Vrouw
    Nederland
    Wat een flauwekul (van de vk). Ik ben thuis bevallen en ik heb mijn vk nooit gehoord over dat het beneden moest. Tenzij je een bijzondere trap hebt waar ze je onmogelijk naar beneden kunnen krijgen?

    Het is handig om een toilet te hebben op de verdieping waar je bevalt. Persoonlijk vond ik het heel fijn dat onze slaapkamer naast de badkamer ligt maar of het noodzakelijk is?
     
  11. Jolieke

    Jolieke Actief lid

    16 feb 2020
    195
    186
    43
    Vrouw
    Ik zie dat je voor het laatst bevallen bent in 2017? Regels zijn inmiddels veranderd. In 2019 ben ik ook gewoon boven bevallen. Nu hebben ze de afspraak gemaakt met het zh/ambu om het risico gewoon niet te nemen. Ik baalde eerst, maar snap het wel. Maar beneden is het ook prima gelukt
     
  12. Lara123

    Lara123 Actief lid

    27 okt 2013
    161
    43
    28
    Noord-Holland
    Bedankt voor jullie reacties.
    Eerste verdieping is wel een optie, maar dan moet ik dus wel een bed erbij haha. De jongste slaapt nog in een ledikant en de 2 oudsten slapen samen in een tweepersoonsbed. Geen probleem, maar mochten zij slapen wil ik hen niet wakker maken om hun bed over te nemen zeg maar haha. En zij eurven niet alleen op zolder dus tijdelijk van bed/slaapkamer wisselen is ook geen optie. Beneden en evt. Matras heb ik ook aan zitten denken, maar op de eettafel zie ik echt niet zitten zo stevig is die ook weer niet haha. Matras in de extra kamer op de grond zou het makkelijket zijn haha. Ik ga nog even alle opties overwegen, bedankt voor jullie input!
     
  13. Mamavan123

    Mamavan123 Actief lid

    20 apr 2023
    478
    404
    63
    Je keukentafel die instort terwijl je aan het persen bent is ook niet echt wat nee :roflmao:.
    In zou het vooral even navragen bij je verloskundige. Die heeft vast een hoop gezien en kan ook wel meedenken.
     
    Lara123 vindt dit leuk.
  14. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    18.051
    14.319
    113
    Chrck eens bij de kringloop, daar staan zat van die simpele metalen frames met een lattenbodem (en anders heeft ikea wel zo'n vreselijke plankenrol). Die heb je met een inbussleutel zo uit elkaar en zijn licht te verplaatsen.

    Mijn kraambed stond op bierkratjes, werkte ook! :roflmao:
     
  15. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.172
    2.067
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ze konden bij mij de boom in, echt. Ik ben heus wel van de regels volgen en het zo handig en prettig mogelijk maken voor hulpverleners maar beneden bevallen terwijl het op de 1e verdieping zoveel makkelijker en prettiger is (comfortabel bed, douche, bad, toilet en alle spullen voor mama en baby bij de hand) zou ik dus niet doen.
     
  16. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.665
    7.441
    113
    Vrouw
    Dan heb je met een beetje pech een probleem. Je hebt je gewoon aan hun regels te houden. Waarom denk je dat ze dit doen? Je zorgt hiermee ook voor problemen bij de verloskundige .
    Ze zullen je in dit soort gevallen dus ook van tevoren vragen of je al een bevalbed beneden hebt staan.
    Mijn bevalling is al even geleden maar ik mocht niet boven bevallen omdat ik al in een bovenwoning woonde. Bij problemen zou de brandweer dan 2 trappen op moeten ipv 1.
    Er werd toen duidelijk gezegd dat er een bed in de kamer moest staan. Zo niet dan had je pech gehad en werd het geen thuisbevalling. Dan kon je naar het ziekenhuis.
     
  17. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.630
    5.062
    113
    Vrouw
    Wat een onzin dat je niet boven mag bevallen. Ik ben 2 keer thuis bevallen en beide keren gewoon boven. De laatste is 2 jaar geleden.

    Ze zeggen toch ook niet ga maar beneden slapen, want stel je voor dat je ziek word en uit bed gehaald moet worden.

    @ts Ik begrijp wel dat het beter is om niet op zolder te bevallen, is toch weer een trap extra. Ik zou gewoon is overleggen met je vk!
     
    Nova1986 en Lara123 vinden dit leuk.
  18. WWJD

    WWJD Niet meer actief

    Nou hier kon ik me door een stortbevalling aan geen enkele regel houden. Ik ben boven onder de douche en zonder vk bevallen.

    Je bent niks verplicht. De risico's zijn voor jezelf als je het anders wilt. Maar als jij thuis boven wilt bevallen mag dat gewoon. Of het slim is ivm bepaalde risico's (bv als je bekend bent met mogelijke dingen die fout kunnen gaan) is wat anders.
     
  19. milou1991

    milou1991 Fanatiek lid

    12 aug 2014
    1.314
    454
    83
    Vrouw
    Tbm
    Dat is niet waar. Natuurlijk is het wel zo sociaal als je dingen in overleg met de vk doet en ook rekening houdt met haar rug enzo. Maar jij bent baas over eigen lichaam en baby. Verloskundigen mogen geen zorg weigeren. Dus dat je naar het ziekenhuis MOET als je je niet aan hun regels houdt, is niet waar. Maar het lijkt me wel dat je gewoon overlegt met je vk wat handig is etc wat betreft de bevalplaats. Ze kunnen dan komen met adviezen, maar geen eisen.
     

Deel Deze Pagina