Ik denk dat we dat allemaal weten Je moet toch voorbereid zijn he!!! En hier staan trouwens ook alleen maar tips Wat ik in huis moet hebben voor de kraamzorg is al allemaal in huis. Het gaat hier juist om EXTRA tips waar je zo even niet op komt maar wel handig zijn!!
Ben 3x thuisbevallen, super! De meeste handige tips zijn al langs gekomen, maar heb nog wat aanvullingen: * Het douchekrukje is al genoemd, maar de absolute topper was voor mij een douchekrukje van de thuiszorgwinkel met van die handvatten aan de zijkant. Die krukjes kun je goed hoog zetten (handig met mijn lengte) en zijn veel steviger dan tuinkrukjes. En die handgrepen waren geweldig om tijdens een wee voorovergeleund te kunnen wiebelen met je handen dus aan die grepen (snappu?). En tussendoor kon je dan lekker zittend uitrusten. Al gingen mijn laatste 2 bevallingen zo snel dat er weinig tijd voor uitrusten was, maar dan is het na de bevalling wel weer handig. * Bij mij kwam er alle drie de keren een flinke plens vruchtwater mee wat al aardig wat matjes kostte. Bij de eerste bovendien ook wat ruim bloedverlies gehad nadien, waardoor het standaardaantal matjes uit het kraampakket eigenlijk te krap was. Bij de laatste 2 had ik die dus extra in huis gehaald. (toen had ik ze overigens niet meer zo dringend nodig) * De po werd hier alle keren ook gebruikt om de placenta geboren te laten worden! Dus die zou ik zeker in huis halen, scheelt een hoop troep. * Is het extra ventilatorkacheltje al genoemd? VK's willen je verloskamer graag goed warm stoken en dat was bij de eerste knap lastig omdat het vroor en er maar een simpele radiator in de slaapkamer zat. Ventilatorkacheltje was toen erg praktisch. * Oh ja en nog eentje: het kan handig zijn om een (niet al te kleine) losse spiegel in de buurt te hebben. In verloskamers in het zkh hangen die dingen standaard maar niet alle VK's hebben 'm bij een thuisbevalling bij zich. Ik heb er bij de 2e en 3e veel baat bij gehad tijdens het persen. En wil je het niet, dan laat je 'm gewoon liggen, heb je ook geen last van!
In plaats van zout had ik trouwens Biotex inweek.. was ook ideaal voor de eerste rompers met poep! (Overigens werkt Dasty van de Wibra ook perfect tegen poep in de romper, maar dat terzijde)
Dasty tegen poeprompers, bedankt voor de tip want ik krijg die rompertjes niet schoon met een sop of een emmer biotex dus belanden ze bij mij in de prullenbak. Mijn tips: - Leg rond de uitgerekende datum de spullen voor een thuis bevalling klaar. Veel mensen denken automatisch; ja tuurlijk. Ik beviel onverwacht thuis terwijl ik ervan uit ging dat ik met 42 weken ingeleid moest worden en de spullen lagen niet klaar voor de verloskundige om het meteen te kunnen pakken en de bevalling verliep erg snel. Het is niet handig als de verloskundige alles moet pakken en de kraamzorg met de auto in de file staat en pas na het werk binnen komt lopen. - Vraag of de verloskundige een baarkruk bij zich heeft. Veel vrouwen die gaan bevallen denken niet aan deze optie terwijl het wel een fijne houding kan zijn. Ik ben blij dat ik op de baarkruk ben bevallen en misschien is het een optie voor andere vrouwen. Ik lees hierboven de po; deze kun je bij de zorgcentrum gratis lenen, een ruggesteun is ook erg fijn in bed. Daarnaast nemen veel verloskundigen een eigen losse spiegel mee mocht je de persfase willen zien.
Hmmm de baarkruk is mss wel een optie spullen hoef ik niet klaar te leggen want alles staat op zijn plek. kraampakket staat op de babykamer klaar en zo voor het grijpen.. alleen moet ik nog de vuilniszakken op mijn kamer leggen..denk dat de rest wel vanzelf gaat...hoop ik..