Thuisblijf mama... raar in deze tijd?

Discussie in 'De lounge' gestart door MissT, 5 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    ik ben ook thuisblijfmama.. 16 jaar geleden kreeg ik al rare blikken bij mijn eerste... en nu ik opnieuw bij mijn kinderen ben krijg ik alleen maar te horen van o neeeee, ik zou gek worden, of.. je brengt je kind toch wel naar de peuterspeelzaal he, want het is zo zielig een kindje thuis..

2. Sensea

Sensea Niet meer actief

miepe dit raakt kant noch wal.wel altijd de mond vol over werken en waarom. maar de keerzijde mag niemand benoemen. dan zijn we op de tenen getrapt.

3. Angel78

Angel78 VIP lid

18 jul 2011
    5.883
    1
    0
    administratief medewerkster
    Overijssel
    Nou hier dus een uurtje, maar ze moeten 5 min voor begin weer op school zijn en we doen er 10 min over om op school te komen (smorgens dan met fiets pakken etc) dus dan zijn we 20 min al kwijt aan heen en weer karren met de fiets...dan heeft ze nog 40 min om te eten...maar ze eet zo sloom haha

4. Angel78

Angel78 VIP lid

18 jul 2011
    5.883
    1
    0
    Overijssel
    ik zeg: leg uit! ;)

5. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Helemaal mee eens!

Wij hebben het er hier ook over gehad wat we wilden doen als onze dochter er zou zijn. Het voelde voor mij niet goed om haar al heel jong naar het kdv te brengen. Dus in eerste instantie zou ik volledige ouderschapsverlof opnemen en zo nog extra lang thuis blijven. Maar dat zou betekenen dat mijn man gewoon 5 dagen zou moeten blijven werken en ik gun hem ook tijd met onze dochter.
    Uiteindelijk hebben wij ervoor gekozen om beiden ouderschapsverlof op te nemen. Dus ik werk nu 2 dagen en mijn man 3. Echt een heerlijkheid! Zo fijn om te zien hoe goed hun band is.

Als onze dochter één jaar is geweest gaat het wel veranderen. Ouderschapsverlof duurt natuurlijk geen eeuwigheid. Man gaat weer 5 dagen werken (we hadden liever 4 dagen gewild, maar dat kan niet in zijn beroep) en ik 3 dagen. Dochter gaat 1 dag naar oma en 2 naar het kdv. Oma wilde ook alle dagen oppassen, maar dat hebben wij liever niet. Oma zou anders zo'n grote opvoedrol krijgen. En straks is onze dochter oud genoeg om lekker te spelen met andere kindertjes, dat is ook goed voor haar en d'r ontwikkeling. En we kunnen haar een prima stabiele basis meegeven.

Maar inderdaad, iedereen moet doen waar die zich goed bij voelt. En kijk naar je kind, hoe ontwikkeld die zich en hoe gaat het daarmee. Dat is toch echt het belangrijkste. Of je nou fulltime of parttime werkt of tbm bent.

6. Alita

Alita Niet meer actief

hahah ik ken het:D

7. Alita

Alita Niet meer actief

ja dat is ook helemaal waar:x

8. Angel78

Angel78 VIP lid

18 jul 2011
    5.883
    1
    0
    Overijssel
    hmm eigenlijk zou ik dr beter kunnen laten overblijven maar goed, ik vind het fijn dat ze tussen de middag even kan vertellen wat ze heeft gedaan en als er wat is kan ze dat meteen tegen mij zeggen.

9. Anne1985

Anne1985 Fanatiek lid

17 okt 2007
    1.364
    6
    38
    Om even in de sfeer te blijven.. ik ken mijn kinderen ook door en door hoor! En ik vind mijn kinderen zo ontzettend belangrijk dat ik ze de leukste en liefste moeder op aarde gun. En dat ben ik, wanneer ik ook werk :)

Ik moet eerlijk zeggen dat ik altijd verdrietig word van zulke discussies. Ookal sta ik voor 1000% achter mijn keuze, ik vind het een heel naar gevoel als mensen mij (of 'de' werkende moeder) bestempelen als een moeder die haar kinderen niet belangrijk genoeg vind. Waarom toch altijd die wijzende vingers?? Ik heb 1000 redenen om te werken, een ander heeft 1000 redenen om thuis te blijven. Maar waarom moeten we elkaar nu kwetsen met zulke uitspraken??

10. Angel78

Angel78 VIP lid

18 jul 2011
    5.883
    1
    0
    Overijssel
    helaas zo herkenbaar! :x

11. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant

ja dat vinden ze hier ook fijn, school zegt ook duidelijk dat ze liever hebben dat de kindjes worden opgehaald omdat ze hier goed op reageren qua les geven e.d.

Hier op school is er gratis overblijven maar gelukkig nog niet verplicht (op veel scholen hier al wel) maar ze hebben wel de uren van een een continuerooster dus het beste van beide ik woon tegenover school dus ja halen en brengen is hier geen probleem hihi

Van de 17 kindjes die er nu zitten blijven er vaak maar 4/5 maximaal over...

12. Angel78

Angel78 VIP lid

18 jul 2011
    5.883
    1
    0
    Overijssel
    gratis? jee dat is wel prettig. maar dan zou ik het nog niet doen.
    Ik wil dr zelf ook even zien tussendoor, gewoon even checken of het goed gaat met haar. ;)

13. Angel78

Angel78 VIP lid

18 jul 2011
    5.883
    1
    0
    Overijssel
    ik ben bang om dezelfde reden dat werkende moeders vaak naar thuisblijfmoeders wijzen van; wil je jezelf niet ontwikkelen? of: ik vind het zo makkelijk lekker thuis zitten... ;)

14. Anne1985

Anne1985 Fanatiek lid

17 okt 2007
    1.364
    6
    38
    Ik bedoelde eigenlijk dat 'we' (dus iedereen) niet zo naar de ander moeten wijzen. Ik begrijp dat het als thuisblijf moeder niet leuk en zelfs kwetsend is om steeds met deze oordelen geconfronteerd te worden. Het is immers toch echt niet altijd waar wat er gedacht wordt je hebt zelf een weloverwogen keuze gemaakt?? Zo kun je je vast voorstellen dat ik als werkende moeder me gewetst voel door de oordelen die thuisblijf moeders hebben (of moeders die minder werken). Een goede optie zou dus zijn om elkaars keuzes te respecteren.

15. Anita1983

Anita1983 Bekend lid

18 aug 2010
    524
    27
    28
    NULL
    NULL
    Dit is ook altijd mijn mening geweest, maarrrr..... Ben nu toch TBM en erg blij met die toeslagen en 'aanrechtsubsidie' anders hadden wij het zo niet gered. Kleine uitleg. Mijn dochter is de eerste 1,5 jaar van haar leven veel ziek geweest, wordt nu behandeld voor astma. Ging wel naar de opvang maar het was meer regel dan uitzondering dat ik haar 1 a 2 weken in de maand thuis moest houden. Dit konden wij met vakantiedagen niet meer opvangen. bovendien wisten zowel werkgever van mij als van m'n man op een gegeven moment niet waar ze aan toe waren (heb ze nooit horen klagen maar was voor ons beiden niet fijn) en was er hier best veel spanning in de tent. Zodoende hebben wij na mijn zwangerschapsverlof van de tweede besloten dat ik thuisblijf. Laat het toeval zijn of niet. sindsdien gaat het super met m'n dochter. Geen heftige aanvallen meer gehad. Financieel redden we het, met dank aan de toeslagen e.d.) netaan maar hebben gelukkig jaren goed gespaard dus ook tegenvallers kunnen we nog wel even opvangen. Ondanks dat ik altijd dacht dat ik zou willen blijven werken en hier ook m'n woordje wel over klaar had bevalt het nu super goed en zou ik iedereen met kleine kindjes aan willen raden er in ieder geval over na te denken en het niet direct uit te sluiten.

16. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Heb niet alle reacties gelezen
    lol, dit zal me echt een worst wezen. Hier ga ik echt niet om werken.
    Wij betalen meer belasting dan veel 2verdieners. Die paar jaar dat ik ff niet werk, daar zal de ´economie´ echt niet van op z´n kont vallen.

Denk dat de eerder problemen krijgen met de vergrijzing doordat iedereen werkt en hierdoor niemand meer voor z´n oude pa of moe kan zorgen maar ze allemaal maar in een verzorgins of bejaardenhuis ´gedumpt´ moeten worden en we voor de gemakkelijkheid maar wat geld erin pompen zodat anderen voor ze kunnen ´zorgen´ (lees 1 keer per week in bad en verder in je bed blijven stinken). Altijd maar dat geld geld geld, word er gewoon misselijk van. Doe ook gewoon eens wat voor je omgeving zonder hierbij geld in het spel te brengen, door als moeder 36 uur in de week te gaan werken en belasting af te dragen ben je heus niet 'meer' ofzo. Vind het jammer dat we ondertussen zover gezakt zijn, en het zal alleen maar erger worden. Dat je moet werken of je het gewoon leuk vind, helemaal doen! Maar in mijn plaats, werken.. opvang betalen voor 3 kids, jezelf in een spagaat brengen omdat mijn man heel druk is met zijn zaak en ik dus niet op hem kan rekenen.. alleen en enkel om belasting af te dragen. no way. Laat mij liever even thuis, heb dan ook geen opvangsubsidie nodig en kan ondertussen ook nog wat mantelzorg verrichten.

17. Bloemmm

Bloemmm VIP lid

31 mrt 2010
    18.894
    1
    38
    Wormer
    We komen prima rond met het inkomen van mijn man,
    dus ik heb er bewust voor gekozen een thuisblijf mama te zijn.
    Ik vind het heerlijk! Ik vermaak me prima en ik moet er niet aan denken te moeten werken en Mira ergens achter te laten.
    De meest gemaakte opmerking tot nu toe is; "En? Hoe ziet jou dag eruit? De hele dag niets doen voor de TV?"
    Yeah right, Niets doen. Ik doe genoeg en zit geen moment stil.

18. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Beetje kortzichtig richting de moeders die wel moeten! Er zijn meer dan genoeg alleenstaande moeders ( om wat voor reden dan ook) die geen keus hebben en wel MOETEN werken. Niet iedereen heeft een keus om als alleenstaande thuis te blijven. Deze vrouwen doen ook hun best om hun kind op te voeden. En soms in schrijnende gevallen zijn de kinderen veel op de opvang. Maar die kinderen krijgen net zo goed de liefde van hun moeder hoor. Wellicht anders dan TBM maar je doet het nu overkomen over deze moeders totaal niet omkijken naar hun kind. En dat is best kwetsend richting deze moeders.

19. Bri

Bri Niet meer actief

Om de redenen die yukl noemt (vergrijzing, veel arbeidskrachten nodig) snap ik heel goed dat de regering het thuisblijven niet extra stimuleert. Van mij mogen alle vormen van algemene aanrechtsubsidie worden afgebouwd. Laat daarvoor in de plaats maar ondersteuning komen voor mensen die nu klem zitten doordat hun zieke kind (of ander familielid) zorg behoeft die niet kan worden uitbesteed. Dan is thuis blijven, of minder werken, namelijk helemaal geen keuze meer maar noodzaak.

Voor een individu is die krappe arbeidsmarkt natuurlijk geen reden om wel of niet betaald te gaan werken. Net zo goed als het voor mij geen reden is om als verzorgende aan het werk te gaan: daar word ik namelijk niet gelukkig van (en de aan mijn zorg toevertrouwde mensen ook niet :D).

20. Sensea

Sensea Niet meer actief

ik heb het ook niet over zulke moeders jada. ik heb het over degenen die "de boodschap"verkondigen dat werken alles is. natuurlijk zijn er mensen die moeten en dat is een heel andere invalshoek.die moeders zullen zulke reacties niet geven ook. dat werken het halelujah is. die werken om brood te hebben en daar heb ik respect voor

Deel Deze Pagina