Thuisblijf mama... raar in deze tijd?

Discussie in 'De lounge' gestart door MissT, 5 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nynke

Nynke VIP lid

30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    Zolang we maar niet vergeten dat we allemaal mama of bijna mama zijn en het beste met ons kind en ons zelf voor hebben.

Zoveel mensen zoveel meningen. Het zou saai worden als iedereen hetzelfde dacht. Maar dat sommige mensen iets beter op hun woorden moeten letten is wel weer duidelijk geworden hier.

Ik ben zowel een werkende als thuisblijfmama geweest en bijde beviel mij prima. Ik kan niet zeggen dat ik het ene leuker/beter vond dan het andere. Nu als tbm zoek ik mijn uitdagingen wel ergens anders in. Al heb ik denk ik wel het geluk dat er hier veel vrouwen zijn die niet werken en het zelfs vanuit de regering gestimuleerd wordt dat je thuisblijft tot de kinderen 3 jaar oud zijn(schoolleeftijd hier). Ik heb best een mening over wel/niet werken maar ik ga mensen doorop niet beoordelen. Leven en laten leven, wel zo gezellig.:)

2. draga

draga Fanatiek lid

4 feb 2010
    1.657
    0
    36
    3 baantjes in de schoonmaak. Eindelijk werk!
    drentse land
    Ik stiekem ook:D Gelukkig is het lijstje en geen lijst dus valt het nog mee.

En dit is niet verkeerd bedoeld ik ben alleen zeer nieuwsgierig.

3. Banaantje81

Banaantje81 Fanatiek lid

10 sep 2009
    1.237
    0
    36
    #563 Banaantje81, 7 sep 2011
    Laatst bewerkt: 7 sep 2011
    Er worden in dit topic dingen gezegd die niet helemaal correct zijn... Daardoor onstaan discussies omdat bepaalde gevallen wel erg zwartwit worden bekeken.

Het klopt echt niet dat je als zelfstandige altijd meer werkt dan iemand in loondienst. Dat heb je volledig zelf in de hand. Ik ben zelf een mooi voorbeeld: ik ben 100% zelfstandig en ik werk wel veel, maar niet meer uren dan de gemiddelde fulltime werknemer. Wel ben ik misschien wat meer begaan in mijn werk ('hart voor de zaak'). Daarnaast ben ik ook nog fulltime bij mijn dochter. Mijn 5 maanden oude dochtertje gaat dagelijks mee naar de zaak zodat ze niet naar de opvang hoeft. Dus beide fulltime ;) Dat kan dus ook nog!

Als ik mijn eigen zaak niet had, was ik ook thuisblijfmama geweest, en ik vind thuisblijfmama zijn een geweldig streven!! Ondanks dat ik workaholic ben, zou ik er heel veel voor over hebben om thuisblijfmama te worden.

Toon een beetje meer respect naar elkaar toe, toon wat meer medeleven, dat maakt het topic wat gezelliger. Dat gekissebis wordt niemand beter van.

4. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ik heb niet het hele topic doorgespit hoor, maar ik ben ook thuisblijfmama. En natuurlijk herken ik de vooroordelen.
    Tja, alle moeders moeten nu eenmaal tegenwoordig parttime werken en 2 kinderen hebben met ~2 jaar leeftijdsverschil ;) Anders ben je echt abnormaal hoor :D!!

Ik werk sinds kort wel voor het bedrijf van mijn vriend (vanuit huis), dat is redelijk vrijblijvend, maar wel erg leuk (programmeren, websites bouwen). In principe ben ik dus zelfstandig, maar ik werk hooguit 20u per week ;).

Tijdens mijn zwangerschap ben ik mijn baan verloren, omdat ik heel erg ziek was. Het eerste jaar ben ik bewust thuis gebleven, toen werd ik ziek. Nu gaat t wel weer, maar voel er niet veel voor om parttime een of ander k-baantje te gaan doen. Perfecte oplossing zo.

5. Zouwoas

Zouwoas Niet meer actief

Ik ben ook gewoon thuis. Heb dan wel nog geen kinderen. Ben nu al 5 jaar thuis en het bevalt goed.
    Ik word ook raar aangekeken omdat ik geen kids heb en toch thuis ben. Mijn hubbie en ik hebben het samen besloten en dit is onze keuze.
    Ik vind gewoon dat ieder voor zich kan beslissen of ze thuis blijven en vooral bij hun kids.
    @TS: gewoon niks van aantrekken en doen waar je je goed bij voelt.

6. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Omdat ik het compleet zat ben dat thuisblijfmama's weggezet worden als een stel hersenloze huisvrouwen die achter de geraniums zitten.

Als ik thuis zit, kan ik volgens de werkende meute:

Geen leuke moeder zijn
    Geen uitdagingen vinden
    Mezelf niet ontplooien
    Geen sociale contacten onderhouden

En nog meer van die onzin.

Mensen moeten eens leren hun eigen onkunde niet te projecteren op anderen. Als je bovenstaand rijtje allemaal niet kan als je ft thuis bent met je kind(eren) dan heb je wel een heel armetierig bestaan! Sommige mensen hebben gewoon geen geduld, energie en ceativiteit om hun kind de wondere wereld naar volwassenheid door te leiden. Geef dat dan gewoon toe ipv tbm-ers als dom en simpel weg te zetten! Zeg gewoon eerlijk dat je bij god niet weet hoe je de dag door moet komen met je kind om je heen! O dat je stikjaloers bent dat je niet over bepaalde vaardigheden of eigenschappen beschikt. Ik denk dat heel wat werkende mensen die ermee pochen dat ze zo'n interessant werkend bestaan hebben stikjaloers zijn op mij als bewuste thuisblijfmoeder, gelukkige huisvrouw of hoe je het ook wilt noemen!

Ik vind het het mooiste wat er is! Heb gewoon meelij met mensen die iedere dag in dezelfde file naar hetzelfde kantoor met dezelfde collega's gaan en grotendeels hetzelfde werk doen! En dan durven ze mijn leven te vergelijken met hetzelfde als lopende band-werk? Wat een lef! Hier is iedere dag anders, boeiend, interessant, uitdagend, bevredigend.
    En nee, het is niet altijd makkelijk, maar de teller slaat als ik mijn zoontje te slapen leg ALTIJD positief uit! Heel de dag met dat prachtige mensje mogen doorbrengen is verrukkelijk!

Werkende moeders: hou eens op met dat afvallen van de moeders die bewust thuis zijn! Achter je keuze staan om te werken doe je niet door de tbm-ers af te vallen, ga gewoon uit van je eigen kracht svp! Zeg gewoon: ik mot werken, want anders word ik gek als ik heel de dag thuis moet zitten met dat kind! Ipv te zeggen dat je werkt voor je sociale contacten en zelfontplooiing (wat een jeukwoord!).
    Ik heb 20 jaar gewerkt en heel uitdagende banen en afwisselend werk gehad, maar ik werkte niet voor de sociale contacten. Kom nu veel meer zielsverwanten en leuke mensen tegen. Als je collega's je enige sociale contacten zijn, is je wereldje behoorlijk klein. Bovendien heb ik mezelf nog nooit zo goed kunnen ontplooien sinds ik moeder ben!

Voor moeders die moeten werken omdat ze anders niet rond kunnen komen, maar die liever thuis zouden willen blijven is dit bericht uiteraard niet bedoeld!

7. mejosje

mejosje Fanatiek lid

26 jan 2009
    2.846
    0
    0
    :) ik zie mijn man al... denkt in gedachten hoe hij zal reageren op een topic "pimp your buggy". :D

8. Tese

Tese Niet meer actief

Zogelukkig kijk eens even naar jezelf. Jij zegt dat werkende moeders moeten ophouden met vooroordelen hebben maar je somt nu zelf een hele lijst op. Is dat wel fair??

9. mejosje

mejosje Fanatiek lid

26 jan 2009
    2.846
    0
    0
    Ik wilde er niet op reageren... maar nu er toch weer iets gezegd is.

Ik weet als werkende moeder prima hoe ik met mijn kind de dag door moet komen. En op de dagen dat ik dat doe, doe ik dat ook met heel veel plezier. Ik stamp heerlijk mee door de plassen, we kleuren samen, lezen boekjes samen, gaan even bij baby mumba in artis kijken, speeltuin, kinderboerderij, knutselen, doen samen boodschapjes etc etc. Elke dag bedenk ik weer wat anders.
    Ik ben niet blij dat ik bij mijn kind weg ben als ik naar mijn werk ga. Ik ben wel blij dat ik werk heb. Ik kan namelijk naast voldoening halen uit het samenzijn met mijn kind, ook voldoening halen uit werk.
    Dat maakt mij allerminst jaloers op moeders die thuis bij hun kinderen zitten. Het is gewoonweg niet mijn keus, ongeacht of ik de keuze zou kunnen maken of niet.

Er zijn veel stigmatiserende opmerkingen. Jammer en ik zie het als respectloos.

10. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    En bedankt he:cool:
    Ik werk niet voor het geld (leuk meegenomen uiteraard, maar zonder mijn baan komen we prima rond)..
    Ik werk omdat IK het leuk vind en omdat Lenn behoefte had aan kinderen van zijn leeftijd..
    Ik kom op mijn vrije dagen prima de dag door.. Doen samen boodschappen, hij helpt mee om de boodschappen op te ruimen (geen kinderarbeid, hij vindt dat gewoon leuk en scheelt me een hoop gekrijs) hebben dinsdag heerlijk geverfd en buiten in de plassen gestampt na het boodschappen doen.. Heerlijk en moeke doet vrolijk mee..

Dus ga nu niet vertellen dat werkende moeders TBM afvallen/veroordelen, want jij doet nu PRECIES hetzelfde..

Zo, ga me maar eens douchen en aankleden zodat ik mijn kind zielig kan achterlaten op het KDV..

11. stef25

stef25 Bekend lid

9 mrt 2010
    500
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat een aanvallen zeg Zogelukkig! Ik ben vanaf volgende maand ook thuisblijfmoeder maar ergens vind ik het ook een dubbel gevoel. Ik haal wel veel contacten uit mijn werk. Veel voldoening en ik blijf actief in de arbeidsmarkt. Daarnaast ben ik heel blij dat het ons is gegund dat ik nu thuis kan blijven bij mijn kinderen. Ik denk dat je eens te raden moet gaan bij jezelf, ben jij wel gelukkig met het thuisblijven als je zoveel oordelen geeft over werkende moeders????

Al met al kan ik me heel goed voorstellen dat er mama's zijn die graag werken naar de verzorging van kinderen. Ik vind het ook heel knap dat jullie dit redden met het huishouden (dat loopt bij mij al een paar jaar niet goed hihi)

12. mejosje

mejosje Fanatiek lid

26 jan 2009
    2.846
    0
    0
    In het huishouden dragen we allemaal een steentje in bij. Mijn meisje leren we aan dat ze ook haar eigen spullen weer netjes leert opruimen na het spelen en de rest doen papa en mama. Ik zou wel een schoonmaakhulp willen, maar het is bijna onmogelijk om een te vinden die naar tevredenheid werkt. Dus dan doen we het maar zelf. Als je het bij houdt valt het ook wel reuze mee.

13. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    wat kan jij je ongelovelijk lomp verwoorden:$
    jij bent hier nu degene die de werkende moeders veroordeeld...;) alsof elke werkende moeder jaloers zou zijn op je? komop zeg. alle vrouwen en moeders en gezinnen zijn weer anders, ieder heeft zn eigen prioriteiten en velen hebben nieteens een keus en moeten gewoon werken! ooit daaraan gedacht hoe jouw verhaal op hen overkomt? heel erg rot denk ik!

14. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Dat is leuk en aardig nu ze nog 5 maanden oud is natuurlijk maar dat werkt natuurlijk niet met alle leeftijden dat moet je je wel beseffen en zou ook niet aardig zijn ook niet, zoiezo hele dagen op kantoor vind ik niet erg gezond, wij hadden een slaapkamer aan kantoor gemaakt voor onze oudste en dan kon ik hem precies geven wat hij nodig had en toch mijn werk doen maar als ze eenmaal gaan lopen, kruipen e.d. is het lang niet zo makkelijk meer hoor ;)

Ik heb dit ook een tijdje gecombineerd maar uiteindelijk gekozen om mijn kinderen hun behoeften te voldoen, zolang het samen leuk gaat is het prima maar zolang het kind voorop word gesteld is er geen probleem natuurlijk. Zodra ons kind aangaf het niet meer zo leuk te vinden ben ik ermee gekapt was toevallig toen zwanger van de tweede en hebben het toen gecombineerd, KDV was geen optie omdat ie later zowat doof bleek en ze dit op het KDV zoiezo niet aankunnen.Op zich had ik 2 ochtenden KDV namelijk wel als optie gezien gewoon lekker spelen vanaf dat 1 jaar oud was ofzo (zodat ie ook werkelijk wat eraan had ipv zijn babytijd erdoor brengt)..

15. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Heel volwassen ;)

Maar nee, ik ben niet jaloers op jou! Integendeel, want jij vindt je zelf wel heel wat! Misschien moet je eens ophouden (zoals je in meerdere topics doet) jou leven als het gemiddelde en de waarheid te zien.
    Het gaat hier namelijk al een paar blz aardig rustig aan toe en dan kom jij met je onzin aan.....why?

Ik heb veel respect voor (de meeste, bewust gekozen) TBM, omdat het meestal nog zwaarder is dan in loondienst zijn.

En ja, ik haal er wel heel veel sociale contacten vandaan. Meestal dezelfde personen als ik, aangezien ik er ook meestal 8 uur per dag mee te maken heb.

16. Aszz

Aszz Niet meer actief

Jij zou eens een keer een goede schop onder die omhooggevallen, pretentieuze k*t van je moeten hebben. Misschien dat je dan een keertje normaal kan reageren ;)

Oh, en meld me maar hoor. I don't give a shit.

17. Kimi1

Kimi1 Fanatiek lid

17 apr 2010
    1.946
    54
    48
    Heerlijk toch als je de luxe hebt om thuis te kunnen blijven! Ik ben alleenstaande moeder die op dit moment ook nog thuis zit, en om heel eerlijk te zijn vind ik t heerlijk om bij mijn meisje te zijn! Als ik binnenkort word opgeroepen om te soliciteren vind ik dat ook geen probleem! Wil heel graag een studie volgen, en ga daar ook mee aan de slag als die mogelijkheid zich aan dient.. tot die tijd! Ben ik lekker thuis bij mijn meisje....

18. Kyra73

Kyra73 Niet meer actief

Hè wat ontzettend jammer dat er zo op elkaar gekat moet worden in dit topic. Ik vond het juist heel interessant om te lezen waarom iemand de keuze maakt om thuis te blijven of juist te gaan werken en waarom papa wel of niet ook een paar dagen thuis kan zijn met de kinderen.

@TS, om jouw vraag te beantwoorden: Ik ben zelf bewust thuis voor de kinderen (Ik werk wel als gastouder, maar beschouw dit meer als leuk om te doen). Wij hebben, toen we ons huis kochten, de keuze gemaakt om een niet te hoge hypotheek te nemen, zodat voor mij en/of mijn man de mogelijkheid er zou zijn om geheel of gedeeltelijk te stoppen met werken. Nu is het voor mijn man niet mogelijk om minder dan fulltime te werken, omdat hij heel veel in het buitenland verblijft voor zijn werk, dus ben ik degene die gestopt is met werken. Ik vind het heerlijk om met de kinderen thuis te zijn en met hen alle stappen mee te mogen maken bij hun ontdekking van de grote wereld om hen heen, maar er zijn ook dagen dat ik het werken en de sociale contacten met collega's mis. Het gewoon Kyra zijn in plaats van mama.

Dus voor mij is de keuze om thuis te blijven niet raar in deze tijd en aan de andere kant kan ik de mama's die er voor kiezen om het moederschap te combineren met een baan ook heel goed begrijpen.
    Als de jongste op school zit zal ik zeker proberen om weer in het arbeidsproces te komen.

19. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ik begrijp zogelukkig best wel. Ik zou het misschien niet zo willen omschrijven maar ik word het ook wel wat zat dat mensen denken dat als je tuis blijft dat er niks anders meer is dat kind.

20. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Wat ik intussen gelezen heb is dat niemand denkt dat thuisblijfmoeders niks anders doen dan met je kind bezig zijn, niet uitgedaagd worden, geen leuke moeder zijn en zichzelf niet kunnen ontplooien. Dat je dan voor jezelf spreekt, dat gebeurt wel. Ik kan me namelijk helemaal vinden in dat lijstje. Ik ben nu namelijk tegen mijn zin in tbm en ik vind er niks aan. Voel me nutteloos, hersenloos (;)), mis een uitdaging, sociale contacten etc. Maar dat ben IK. Dan zeg ik niet dat ik ook zo over andere tbm's denk.

Zogelukkig, je oordeelt. Je verwijt anderen wat je zelf doet. En ik heb eerlijk gezegd weinig oordelen gelezen in dit topic behalve van jou. Je blijft maar ratelen en de vinger wijzen terwijl je echt eens naar jezelf moet kijken. Je frustraties kan je echt niet op anderen afreageren want er is iets in jezelf wat die frustraties naar boven haalt.

Deel Deze Pagina