Wie ervaring kids en geen auto?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Mississippi, 12 jan 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Auto maakte een raar geluid en deed een beetje vreemd. Even langs de garage maar. De monteur is twee uur bezig geweest en kwam tot de conclusie dat de auto op sterven na dood is. (Grand Picasso c4, 12 jaar oud) Vreselijk balen natuurlijk, hebben hem pas twee jaar en destijds nog best flink voor betaald (10k).

Nu aan het oriënteren op een nieuwe auto, maar eigenlijk vind ik het zo enorm zonde van het geld o_O We doen 95% van de tijd alles lopend of met de fiets. Man werkt al twee jaar thuis en het lijkt er niet op of dat daar binnenkort verandering in komt. Dus opnieuw 10k (of meer) uitgeven aan een auto, daar onderhoud/belasting/verzekering/anwb/etc voor betalen vind ik eigenlijk gewoon vet zonde. Ik begin me steeds meer af te vragen of we niet ook gewoon zonder auto zouden kunnen. Voor vakanties ed kunnen we natuurlijk een camper huren (had ik bedacht) en in uiterste nood woont m’n vader om de hoek, van wie ik de auto dan zou kunnen lenen. Familie en vrienden wonen allemaal dichtbij, werken ga ik ook altijd met de fiets, boodschappen worden wekelijks bezorgd door de appie, sportclubjes en school is allemaal op loopafstand en het OV is, waar ik woon, goed geregeld. Maar, ik heb natuurlijk wel drie kids. Mijn idee is om er een elektrische bakfiets bij te kopen en een tijdje te zien of het zonder auto lukt. Wie heeft hier ervaring mee? Ben heel benieuwd of ik zaken vergeet die super irritant zijn zonder auto ;)

Cobon vindt dit leuk.
  2. Cobon

Cobon Niet meer actief

Wij hebben pas sinds (nog geen) 2 jaar een auto. Voor die tijd alles op de fiets of lopend, was prima te doen. Familie woont ver weg maar dan huurden we een auto.

Inmiddels wonen we in een dorp bij de stad ipv in de stad en nu is een auto toch wel fijn, maar ik heb geen rijbewijs dus doordeweeks staat 'ie stil. Ik vind het ook maar een dure grap..

Ik sleepte altijd alles mee in de bakfiets. Kerstboom, de halve IKEA, het lukte altijd haha

spruitje80 en Mississippi vinden dit leuk.
  3. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad

Ok wij hebben 2 auto's maar ik rijd er eigenlijk alleen heen en weer in naar m'n werk en een enkele keer een vriendin die wat verder woont (daar zou je een auto voor kunnen lenen of ov pakken) heb ook een jaar lang de weekboodschappen met de bakfiets gedaan. Ging prima. Als ik ooit geen auto nodig zou hebben voor werk ging die van mij er zeker uit.

Mississippi vindt dit leuk.
  4. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.036
    2.901
    113
    't Gezellige Brabant
    Altijd jammer zulke dingen met je auto. Wij hebben destijds onze 2e auto weggedaan en hiervoor een bakfiets (elektrisch) voor teruggekocht. Ik heb daar echt enorm plezier aan gehad, idd ook gewoon de weekboodschappen enzo. Dat paste incl.1 kind (die toen nog niet naar school ging) prima. Hij is pas vorig jaar verkocht, ze zijn nu zelf groot genoeg om te fietsen. Maar we hadden altijd nog wel 1 auto staan ook al fietst mijn man naar zijn werk. Toch eens als het hard regent, de weekboodschappen, familie/vrienden bezoek (die wonen allemaal niet naast de deur).

Is het niet een idee om een klein autootje aan te schaffen? In het geval dat je 'm dan toch nodig hebt is het in ieder geval geen enorme kostenpost qua wegenbelasting en verzekering (als je geen heel duur modelletje uitzoekt). Iets van bv een Toyota Aygo. Deze zijn heel goed verkrijgbaar 2ehands en ook qua onderhoud e.d. best heel betrouwbaar. In het autoverhuurbedrijf waar ik heb gewerkt kochten we eens een hele motor voor nog geen 300 euro.

Mississippi en Cobon vinden dit leuk.
  5. Cobon

Cobon Niet meer actief

Ja idd een klein autootje! Voor (nog geen) 2000 heb je een fiat panda, past ook de halve IKEA in en is goedkoopste optie per maand.

Zeebra en Mississippi vinden dit leuk.
  6. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.488
    113
    ik zou niet zonder auto kunnen, gezien het feit dat ik ermee naar mijn werk rij, maar daarnaast ook familie woont allemaal niet om de hoek. vrienden wonen in verschillende delen van het land. dus mijn wereld zou erg klein worden zonder auto.

verder is het toch wel makkelijk om een auto te hebben als je bepaalde dingen op een iets grotere afstand nodig hebt, of in het weekend ergens heen wilt gaan. maar misschien is dat ook zo als je eraan gewend bent om het te hebben je het misschien vaker gebruikt dan dat eigenlijk nodig zou zijn.

ik ken wel een gezin die ipv een eigen auto alles met een deel auto doet, zo'n groenwheels abbo hebben ze. daarmee gaan ze bijv. in het bos wandelen in het weekend, of op familie bezoek. verder gebruiken ze vaak de trein of fiets.

7. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Voordelen:
    - het scheelt een hoop geld.
    - niet meer zoeken voor parkeerplek
    - beter voor het milieu.

Nadelen:
    - slecht weer? Dan moet het toch doorheen fietsen
    - spontaan spelen, is lastig. Je kan ze niet zo meenemen als ze wat groter zijn.
    - grote items hier en daar ophalen gaat niet zo makkelijk.

Wat je absoluut moet doen:
    Een elektrische bakfiets kopen, die zijn ideaal voor boodschappen, andere grote aankopen, planten enz.

Vakanties, en andere uitjes: ik huurde gewoon een auto. Is wel prijzig: maar hè het scheelt al een jaar verzekering, wegenbelasting ed.

We hebben ook dal-vrij treinabonnement, kinderen betalen dan niets. (Ik moet nl wel 1x per week naar kantoor)

JupitR en Mississippi vinden dit leuk.
  8. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.254
    6.147
    113
    Waarom probeer je het niet gewoon? Dan krijg je vanzelf je antwoord of je ‘m mist of niet.

Hier vandaag onze 2e auto de deur uitgedaan. Man gaat al 2 jaar niet naar kantoor, zonde dus.
    Hij moest mentaal wel even afscheid nemen ;)
    Wij houden er wel 1 omdat familie van ons in België woont en de ov-verbinding is gewoon ruk.
    Ook hebben wij regelmatig medische afspraken in div. ziekenhuizen en klinieken en dat is een stuk fijner te bereiken met de auto dan met ov.
    Dus wij maken wel meerdere keren per maand gebruik van de auto.
    Verder doe ik alles wel boodschappen/school/etc met de (bak)fiets.

9. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ik zou het proberen en anders gewoon een degelijk autootje kopen die niet te duur is. Voor iets van 3000 euro heb je best een kia of toyota maatje klein maar nog wel betrouwbaar.

10. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Fijn, al die reacties! Had bijv nog niet aan ‘grotere’ aankopen gedacht. Maar de bakfiets is idd wel een aardige oplossing voor dat soort zaken. Kleine auto heb ik ook aan gedacht, maar daar passen al snel geen drie stoelen in op de achterbank. Geen idee eigenlijk tot welke leeftijd de oudste nog in een stoel moet. Weet iemand dat?
    @Eppo82 ik neig ook steeds meer naar gewoon proberen :) vind het ook wel stoer eigenlijk :D en milieubewust :)

@Eenkadootje fijn zo’n lijstje! Dankjewel :) regen en kou vind ik nooit zo’n probleem met fietsen (fiets al jaren naar m’n werk 15km heen, 15 km terug) maar goed, heb natuurlijk ook nog een klein meisje van 20 mnd, is mis wel zielig :roflmao:

11. Aries

Aries Niet meer actief

Ik zou het in jouw situatie ook gewoon proberen, je kunt er altijd nog een aanschaffen of er een huren als je er echt sporadisch een nodig hebt.

12. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.254
    6.147
    113
    Bakfiets met regenkap. Zitten ze lekker uit de wind en de regen :thumup:

Stoel met rugleuning tot 1.25m meen ik en 22 kg. Verhoger tot 1.35m. In Nederland dan.

13. Anniek88

Anniek88 Fanatiek lid

22 sep 2016
    2.992
    2.694
    113
    Vrouw
    Een elektrische bakfiets kost ook al snel 2500/3000 euro in aanschaf.

14. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.903
    5.884
    113
    Vrouw
    Wij hebben beide geen rijbewijs en dus geen auto. Enige wat lastig is is verhuizen maar gelukkig altijd wel iemand bereid om de bus te rijden. Gelukkig verhuis je niet elke maand. Verder mis ik het nooit. Familie ga ik met de trein heen en verder alles fietsen of lopen. We hebben een bakfiets maar die staat meestal werkeloos in de tuin. Sinds de jongste in een fietsstoeltje past neem ik weer m’n gewone fiets

Mississippi en Cobon vinden dit leuk.
  15. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Ja klopt. Het gaat me overigens niet om dat ik geen geld heb voor een auto, maar ik gebruik 95% van de tijd de auto niet. Dat vind ik wel echt zonde. Bakfiets gaan we zeker veel gebruik van maken.

16. Liva

Liva Fanatiek lid

5 dec 2016
    2.018
    3.042
    113
    In jouw geval zou ik het proberen! Een auto huren wordt steeds makkelijker.

Hier ook wel groot van m'n elektrische bakfiets! Wel met kap hoor.

17. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Bedankt voor je reactie! Klinkt echt positief van een mama van 4 :)

Saartje33 vindt dit leuk.
  18. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Ja hè! Ik word steeds positiever over dit wilde plan :roflmao: nu mijn man nog overtuigen ;)

spruitje80 en Liva vinden dit leuk.
  19. Cobon

Cobon Niet meer actief

Haha sterkte daarmee!

20. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.903
    5.884
    113
    Vrouw
    We wonen trouwens in een kleine stad. Hier is een buurthuis maar die gebruik ik nooit. Station op loopafstand en met 10 minuten ben ik in een grote stad.

Deel Deze Pagina