BBL opleiding volgen en moeder zijn

Discussie in 'De lounge' gestart door Beertje13, 14 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Beertje13

Beertje13 Niet meer actief

Dag Dames,

Momenteel werk ik. Maar ik heb nu drie banen (op oproepbasis) om aan mijn uren te komen. Maar nog kom ik maar uit op 20 uur per week. Voorheen had ik meer uur werk maar mijn ene baas is ontslagen door zijn opdrachtgever. Bij de grotere bedrijven kom ik niet aan het werk omdat ik voor mijn leeftijd te veel ervaringen heb. En de grotere bedrijven krijgen subsidie van de overheid als ze mensen aannemen zonder diploma. ik kom alleen bij de kleinere bedrijven aan de bak, omdat die voor kwaliteit gaan.

Nu zit ik er hard over aan het nadenken om een bbl opleidingen te gaan volgen. Ik ben nog jong, en ik wil graag leren en omdat het er nu niet roos-kleurig uit gaat zien in mijn branche en omdat ik vaak alarm (inbraak) alarmen heb, lijkt dit beter voor mijn toekomst!! En de voor mijn kind(eren)

MAARRRR ik ben moeder van een lieve dochter.

Ik wil spw 4 jeugdzorg gaan doen. Krijg ik extra toeslagen als ik weer naar school ga? ook omdat ze naar de gastouder moet? En kan ik een beetje leven van het salaris van een bbl opleiding? Ik heb namelijk een koophuis.

Wie kan mij helpen?

2. Rozeroos

Rozeroos Niet meer actief

BBL opleiding is niet heel makkelijk om te krijgen. Een werkgever moet jou aannemen en jou naar school laten gaan. Meestal zoeken ze daar interne kandidaten voor. Ik weet natuurlijk niet hoe dat is in jou omgeving. Het salaris stelt niet heel veel voor en je bent fulltime aan de slag en daarbij moet je een hoop verslagen maken. Je ontvangt ongeveer minimum loon (1200 euro) Ook kan je gebruik maken van kinderopvangtoeslag.

Ik weet niet hoe oud je bent, maar je zou ook evt een BOL opleiding kunnen volgen als je onder de 30jaar bent. Dan kun je een studiefinanciering krijgen met daarbij stage vergoedingen. Ook hier kun je gebruik maken van kinderopvangtoeslag.

Als je kiest voor BBL dan telt je loon voor inkomen bij de belastingdienst. Dan moet je werken hoeveel je werkgever dat aangeeft en ben je in loondienst.
    Neem je BOL dan telt je studiefinanciering niet voor inkomen bij de belastingdienst. Maak je geen gebruik van studiefinanciering, kun een groot gedeelte van de studiekosten declareren bij de belastingdienst. Je stage vergoeding telt als inkomen. Je kan gedeeltelijk je eigen uren inplannen en je werkt boventallig.

Het is even uitrekenen wat voor jullie het beste is. Bekijk hoeveel je vooruit gaat BOL of BBL. Bereken de toeslagen met je jaarinkomen.

3. Tamale

Tamale Niet meer actief

Ik ben net klaar met mijn BBL opleiding spw3.
    Opzicht ideaal, want mijn baas betaalde de opleiding/boeken en uiteraard mijn salaris.
    Voor niv3 kreeg ik 800 euro voor 20 uur werken in de week.
    Ik moest 1 dag per week naar school en werkte 2 of 3 dagen.
    Zelf vond ik het super goed te doen.
    Je krijgt iets meer van de belastingdienst, maar volgens mij is dat maar weinig extra.

4. momfertje

momfertje Bekend lid

8 jul 2011
    779
    0
    0
    leidinggevende kinderopvang
    Zuid Holland
    Ik ga in het nieuwe schooljaar een interne opleiding PBGZ (niveau 4) doen. Erg moeilijk om doorheen te komen en ben dan ook uitgekozen als één van de tien van ruim 160 sollicitanten. Erg blij dus. Salaris komt inderdaad overeen met wat Tamale zegt. Maar ieder jaar ga je wel weer een stukje omhoog. Ik ga 20 uur werken en dan 8 uur naar school waarvan ik ook nog 4 uur krijg uitbetaald. Wel 4 dagen bezig dus. Zal pittig worden met twee kids maar ik kom uit de kinderopvang en dat is in deze tijd qua werkgelegenheid helemaal een ramp dus neem dat allemaal voor lief met deze geweldige kans die ik heb gekregen.

5. Beertje13

Beertje13 Niet meer actief

dank jullie wel voor jullie reactie. Ik ben het nu allemaal aan het uitzoeken

6. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

Haaiii

Ik heb ook pw4 jeugdzorg gedaan en ben moeder van 2. Bij mij was t zo: een peperdure opleiding maar kreeg wel stufi. Ik moest 1 dag naar school ( de instelling voldeed aan de normen voor stufi) en de rest was thuisstudie. Het was wel erg veel hoor maar goed te doen als je het bijhoudt. Daarna 600 uur stage
    Ik deed dus geen bbl maar bol alleen met t voordeel 1 dag per week naar school.

Deel Deze Pagina