Nu mijn beide kinderen naar school gaan, wil ik graag terug parttime (20-25 uur) aan de slag. Omdat ik een paar jaar thuis ben gebleven, heb ik een enorm gat in mijn cv. Ik heb deze maand al serieus wat sollicitaties de deur uit gedaan, maar nog geen enkele uitnodiging. Ik zet in mijn sollicitatiebrief eerlijk dat ik een paar jaar ben thuisgebleven voor de kinderen. Tuurlijk weet ik dat het tegenwoordig niet makkelijk is, maar ik ben natuurlijk ook niet aantrekkelijk om aan te nemen: lang niet gewerkt, kinderen (die ziek kunnen worden), zo anders allemaal als de tijd voor ik kinderen had . Ik ben verder ook niet kieskeurig qua werk, behalve dat het parttime moet zijn. Heeft er iemand in dezelfde situatie gezeten die tips heeft? Ik zit er soms aan te denken om mijn CV een beetje op te leuken en het gat te vullen met een baan bij een bedrijf dat failliet is gegaan . Not done natuurlijk, maar ik zie het anders somber in.
Heb je in je periode als thuisblijfmama misschien nog wat anders gedaan? Wellicht vrijwilligerswerk of een cursus of iets anders waarmee je jezelf hebt ontwikkeld? Dan is dat wellicht best interessant om in je brief te vermelden (of wellicht alsnog gaan doen ) Overigens ben je 'pas' een maand bezig met solliciteren lees ik, dat is echt een lachertje vaak hebben bedrijven al een paar weken nodig om überhaupt te reageren geduld is hierin wel van belang denk ik!
Ik heb ook een soort van een 'gat'. Toen de oudste kids klein waren heb ik op veel lager niveau gewerkt, daarna een paar jaar niet gewerkt om te kunnen studeren. Ik weet niet wat voor opleiding of achtergrond je hebt qua werk, maar mij viel het eigenlijk mee. Invalwerk is er sowieso mega veel en verder geldt dat er veel kan als je flexibel bent. Ik merk eigenlijk nooit dat ik als moeder in het nadeel ben. Het is hooguit lastig dat ik niet full time wil werken zo lang mijn man niet naar drie dagen kan. Maar over zieke kinderen en zo hoor ik nooit iets.
Weet niet in wat voor sector je hebt gewerkt in het verleden, of waar je ooit een opleiding voor hebt gedaan. maar soms zijn er ook bemiddelingsbureaus/recruiters e.d. die mee kunnen helpen met het zoeken van banen. Verder zou ik absoluut geen baan verzinnen, dit komt heel slecht over, want ooit moet je dat misschien toch verantwoorden. Verder is het in de sector waar ik werk (industrie, veel mannen) ook heel moeilijk om een parttime job te vinden. misschien kun je voor je tijd als thuisblijf moeder een mooie term neerzetten...manager domestic operations ofzo Succes, en probeer veel te schrijven/mailen/bellen naar de bedrijven kan ook nog weleens helpen.
Ik vind het echt erg dat je overweegt te liegen. Op het moment dat je beslist om jarenlang thuis te blijven, weet je toch dat dit de mogelijke gevolgen zijn? Verder denk ik dat je wat te snel panikeert. Je bent pas een maand bezig. Zelfs mensen zonder gat in cv moeten wat langer zoeken. Probeer misschien in je cv uit te leggen welke vaardigheden je tijdens die jaren thuis hebt kunnen aanscherpen. Timemanagement, multitasking, probleemoplossend werken... Misschien heb je ook wel wat bijlessen genomen toen?
Nee niet doen. Ik ben Recruiter en ik weet uit ervaring en van vakgenoten dat zoiets als Thuismanager etc nou niet echt lekker valt. TS, niet gaan liegen erover dat werkt niet en als ze erachter komen sta je er alleen maar slechter voor. Wel je gat uitleggen dus aangeven dat je thuis bent geweest en eventuele vrijwillige jobs of studies toevoegen. Als je wilt dat ik je Cv eens beoordeel kun je me ook een pb sturen dan kan ik altijd wat tips geven. Daarnaast is een maand nog kort. Bij mij duurt een procedure al gemiddeld 3 weken Dus je hebt wel een iets langere adem nodig. Via je netwerk heb je de meeste kans. Dus laat je omgeving weten dat je op zoek bent naar een baan en wie weet komt er via via iets leuks uit de bus. Ik zou wel een beetje ''kieskeurig'' worden in de zin dat je iets moet gaan zoeken wat je ook graag wil. Je moet het wel kunnen motiveren waarom je een bepaalde baan wil. Voor jou 10 anderen. Als ik namelijk iemand aan de telefoon heb en ik vraag waarom ze bij ons solliciteren en het antwoord is: ''waarom niet'' of '' ja ik zoek gewoon een baan'' of '' ik ben niet zo kieskeurig ik wil gewoon aan het werk'' word ik toch altijd wat verdrietig.
Ik zou ook niet gaan liegen, ook al is het misschien een leugentje om eigen bestwil. Zoals hierboven al vaker is gezegd, je bent pas een maand bezig. Ik zelf heb eindelijk werk gevonden nadat ik bijna een jaar thuis geweest ben. Ik kan dat "gat" dan wel uitleggen omdat ik in tussentijd ben bevallen en verlof heb gehad. Ik heb ongeveer 4 maanden gesolliciteerd, eerst alleen maar op parttime functies. Ik ben dan wel kieskeurig en wilde echt in mijn eigen vakgebied gaan werken omdat ik daarin het ambitieust ben en dit dan met enthousiasme over kon brengen in gesprekken. Nu heb ik een fulltime functie aangeboden gekregen, waarin ik mijn eigen nog verder kan ontwikkelen en heel veel kan leren. Ik krijg wss meteen een jaarcontract, en zie daarna wel verder of ik dan parttime kan gaan werken. Soms is de situatie niet anders, en moet je in bepaalde dingen schipperen. Ik zou nog even geduld proberen op te brengen, en ook even kijken wat je wil, in welk vakgebied etc.. Zo kan je wel jou motivatie beter onderbouwen in zowel jou brief als in eventuele gesprekken. Als bedrijven zien dat jij weet waar je het overhebt, vertrouwen en enthousiasme uitstraalt dan heb je al een streepje voor..
Ik denk dat Vrolijkheid een goed advies geeft hierboven. Het feit dat je kinderen hebt zou geen probleem mogen zijn, er moeten nu eenmaal kinderen geboren worden en voor een werkgever is het ergste dan al achter de rug (je zwangerschapsverlof )
The magic words . Helaas is het soms wel een probleem voor bedrijven, maar misschien moet je het positief blijven zien en er vanuit gaan dat je ook helemaal niet wilt werken voor een bedrijf, waarvoor het een probleem is! Dat zijn namelijk precies de bedrijven (of afdelingen), waar het straks ook een probleem gaat zijn als je 5 minuten eerder weg moet om de kids op tijd bij de bso op te kunnen halen of die zuchten als je je voor de 5e keer dat jaar afweizig moet melden, omdat er iemand ziek is. Wat deze bedrijven over het hoofd zien is dat vrouwen met kinderen vaak goed kunnen multi-tasken, creatief en sociaal zijn (uiteraard generalisaties). Ze weten niet wat ze missen . On-topic: Ik zou zeker een duidelijk motivatie formuleren voor de baan waarvoor je solliciteert. Heb je echt weinig voorkeur, doe dan je huiswerk en zorg dat je goed instaat bent om een voorkeur te faken . Niets komt ongemotiveerder over als "het maakt mij niet uit", zelfs als je wel bereid bent om keihard je best te doen en hard te werken. Een bedrijf neemt nou eenmaal liever iemand aan die zijn hele leven er al van droomt om er te werken (bij wijze van spreke) dan iemand die het geen bal kan schelen. Wat betreft liegen: liegen werkt alleen als je dit héél erg goed kan en dat is moeilijk. Heel erg moeilijk. Wat als iemand maar door blijft vragen over je ervaring? Je moet wel 100% zeker weten dat je overal aan antwoord op hebt en dat vergt veel inschattingsvermogen, creativiteit en vooral een heel goed geheugen. Iets mooier maken dan het is, is dan alweer een stuk veiliger, omdat je niks hoeft te verzinnen, maar als je écht geen enkele cursus of e.d. hebt gedaan is vrijwel onmogelijk (ik zou ook nooit in een rare, al dan niet zelfverzonnen management titel trappen...). Als ik jou was zou ik me vooral goed inlezen in het bedrijf en de functie en dan een voor jezelf sluitend verhaal "verzinnen" voor waarom jij er graag wilt werken en er "zo geschikt" voor bent. Je kunt best anderen, zoals vriendinnen of je man je vragen je hierbij te helpen, wellicht leer je nog dingen over jezelf tijdens het proces. Verder moet je- zoals iedereen al zegt, echt veel meer geduld hebben en dan komt het vast goed!
Werk vinden is nu sowieso lastig. Helemaal als je ongeschoold werkt zoekt, daar zoeken namelijk een hele hoop mensen naar. En als je dan zelf wel opleidingen gedaan hebt dan wordt je al snel als over gekwalificieerd beschouwd. Ik heb twee gaten binnen 2 jaar op mijn cv (5 maanden en 7 maanden) maar het is mij na 5 maanden solliciteren toch gelukt om werkt te vinden. En ook nog in de sector waarin ik geschoold ben. die gaten heb ik niet op mijn cv opgevuld en bij de sollicitatie heb ik eerlijk antwoord gegeven, dat ik in die tijd thuis bij mijn kinderen was. Succes met solliciteren!
Wat ik merk is dat bedrijven tegenwoordig juist flexibiliteit willen van werknemers... Dus ja een deeltijd functie neerzetten betekend niet perse dat je ook een parttimer zoekt.... Het kan ook zijn dat ze in piekperioden, een groter dienstverband van je willen en ik denk dat het belangrijk is om daar open voor te staan. Dat vergroot je kansen op een baan. Succes met je sollicitaties!
Ik heb straks een gat van bijna 10 jaar op mijn cv Maar ik doe de laaste jaren wel veel vrijwilligerswerk om straks toch iets op mijn cv te kunnen zetten
Ik ken het ik ben 6 jaar thuis geweest. Ik ben begonnen met een simpel mbo baantje waar ik de afgelopen 5 maanden al aardig uitgegroeid ben tot een ver gevorderd en deels voor het nieuwe personeel een aanspreekpunt . Met het betreffende loon erbij. Niet te hoog inzetten
Sluit ik me volledig bij aan als mede-recruiter als je iets op je cv wil neerzetten zet dan gewoon neer "zorg voor mijn gezin", nooit liegen! Ik zie ook wel eens bij het kopje personalia dat mensen schrijven: 2 kinderen, gezin compleet. Zou niet moeten maar ja t helpt soms wel.. En wat hierboven ook wordt gezegd, zorg voor een sterke motivatie + brief. Jezelf verkopen kan pas na een uitnodiging bij een gesprek en procedures duren vaak weken en vaker maanden. succes!!