Door de bezuinigingen die er in 2012 aan gaan komen ben ik gaan rekenen wat de kinderopvang ons gaat kosten, en voor zover ik nu kan berekenen moeten we straks 350 euro per maand gaan betalen, voor drie dagen opvang voor één kind! Misschien heb ik een fout gemaakt hoor, maar ik ben in ieder geval verder gaan rekenen en ben tot de conclusie gekomen dat het misschien rendabel is om thuisblijfmama te worden. Dat wil ik natuurlijk heel graag maar wij willen er financieel niet teveel op achteruit gaan. Nu vraag ik me af, zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden? Ik weet dat de voorlopige teruggaaf van de belasting omhoog zal gaan, maar zijn er ook nog valkuilen of tips? Ik heb bijvoorbeeld ooit gehoord dat je ziektekostenverzekering heel duur wordt als je niet werkt, omdat de baas dan geen gedeelte meer voor je betaald. Klopt dat? En ik zit natuurlijk niet de hele dag stil en vraag me af of er mogelijkheden zijn om bij te verdienen? Kortom ik zoek tips en truucs van thuisblijfmama's.
Ik ben ook thuis blijf mama, maar ik betaal (volgens mij) niet meer of minder dan een ander aan de zorgpremies. Wel krijg ik meer zorgtoeslag, huurtoeslag en de "aanrechtsubsidie". Die laatste is alleen als je man ook werkt. Die betaalt belasting en daar krijg je ene gedeelte van terug. Die kindsgebondenbudget wordt dan wat meer. Wij kunnen net rond komen, maar we hebben dan ook flink bezuinigd.
Ik ben gestopt met werken toen ik zwanger was van onze oudste. Heerlijk, geen moment spijt van gehad. Het is wel verstandig om van tevoren goed uit te rekenen of het haalbaar is natuurlijk. De zorgtoeslag en kindgebonden budget gaan meestal omhoog omdat het gezamenlijk inkomen daalt. Ook krijg je inderdaad je algemene heffingskorting terug, je kan ervoor kiezen om dat maandelijks uit te laten keren. Om iets bij te verdienen of gewoon omdat je het leuk vind om iets erbij te doen heb ik me aangemeld bij Leerwiki. Artikelen schrijven en daarmee een extraatje verdienen. In het begin schiet het niet zo op maar als je een beetje je best doet, verdien je zo 70-100 euro per maand. Ik heb er nu al een hele tijd niks aan gedaan, maar de inkomsten lopen dan toch nog wel door. Alleen krijg je minder vaak uitbetaald. Maar had laatst toch weer 100 euro binnen gekregen, dat was dan over 3 maanden. Hier kan je je aanmelden: Aanmelden / registreren - LeerWiki.nl Verder studeer ik ook aan de Open Universiteit, meer als hobby voor mezelf omdat ik het leuk vind om mezelf te ontwikkelen.
Zorgpremies minder als je werkt is alleen als je een collectieve zorgverzekering hebt via je werk, dan krijg je korting ja. maar dat is niet voor iedereen he. Verder kun je even op Belastingdienst/Toeslagen uitrekenen vast hoeveel toeslagen jullie zouden gaan krijgen als jij stopt. " Aanrechtsubsidie" (als jouw man werkt) is ongeveer 165 euro per maand. Houd er wel rekening mee dat alles wel minder zal gaan worden volgend jaar, maar je kosten (bijv je zorgpremie) worden hoger.
Oh nu ik die reactie van Juul zo lees schiet mij ook wat te binnen. consumerjury Dit is een site waar je soort enquêtes invult, daar mee verdien je punten. Pas als je 3000 punten hebt kan je die inwisselen voor een VVV-bon. Het duurt wel erg lang voordat je dat hebt, maar goed, elke euro telt, nietwaar?
Hier ook een thuisblijf mama inmiddels al 8 jaar, met alle vergoedingen, kgb algemene heffingskorting en gelukkig een redelijk goed salaris van manlief, kunnen we goed rondkomen en zelfs nog sparen iedere maand Hoe het volgend jaar wordt moeten we nog afwachten Het wordt inderdaad allemaal duurder en de vergoedingen minder. Maar het feit dat de kinderen altijd thuis kunnen komen en dat mama er altijd is, weegt voor ons allebei zwaarder dan 2 lonen, dus zo lang het mogelijk is blijft deze mama thuis zorgtoeslag kgb en heffingskorting is hier ongeveer 300 euro pm
hier ook een thuis blijf mama en idd geen moment spijt. de kinderen kunnen vriendjes-vriendinnetjes meenemen wanneer ze willen. Gesprekjes en speeltijd zonder dat dat allemaal nog vlak voor het eten moet. Heerlijk, maar begrijp dat de financien er ook toe doen.
Het enige wat ik kan bedenken wat veel mensen vergeten als ze voor deze keuze staan, is het gegeven dat je niet alleen nu inkomsten misloopt maar ook in de toekomst. Hoe lang wil je thuisblijven? Wat betekent dit voor je terugkeer op de arbeidsmarkt? Mensen die er een paar jaar uit zijn geweest, lopen een achterstand op in salarisontwikkeling die ze daarna niet meer goed maken. Verder je pensioenopbouw nog, die komt ook tot stilstand. Hoe ga je dat aanvullen?
kijk even op de website van de belastingdienst of je in aanmerking komt voor de verschillende toeslagen en hoe hoog die zijn... daar kan je het heel makkelijk uitrekenen. en misschien kan je een paar dagen per week als gastouder gaan werken om een centje bij te verdienen? of een webshop? maar goed, hetgeen wat je dan gaat verdienen heeft natuurlijk weer effect op de hoogte van je toeslagen...
Ik ben nu 5 jaar een thuisblijfmoeder en het bevalt me prima. Voordat we dat besloten hebben we goed gekeken of we rond kunnen komen van 1 loon en dat kon prima. Tuurlijk moet je veel dingen laten maar dat heb ik er voor over!
Ik ben sinds een jaar thuisblijfmama. Je zorgpremie is gewoon hetzelfde hoor . Waar je wel rekening mee kunt houden, is dat je vaste lasten misschien iets omhoog gaan doordat je vaker thuis bent (verwarming vaker aan etc). Wij ontvangen verder zorgtoeslag, kindgebonden budget en 'aanrechtsubsidie' maar dit is wel allemaal inkomensafhankelijk. Financieel stonden we er vroeger beter voor, maar we redden het en dat ik fulltime thuis ben bij onze dochter en straks onze tweede is ons heel veel waard.
ik ben ookal jaren thuisblijf moeder en dat bevalt me ook prima... toeslagen e.d krijgen we niet omdat mijn man best aardig verdiend... maar als ik zou gaan werken kunnen we dat allemaal wegbrengen naar de kinderopvang, dus dat schiet ook niet echt op, en daarbij heb ik mijn dochters liever thuis dan bij een opvang dus dan is de keuze snel gemaakt... om het geld hoef ik het niet te doen.....
Hier ook thuis, het zou voor ons ook niet echt lonen wanneer ik zou gaan werken ivm kinderopvang voor straks 3 kinderen. We komen rond en ben blij dat ik thuis ben voor de kinderen. Salarisonderhandelingen of een gat in mn cv kan mijn persoonlijk echt niet schelen, we werken om te leven, we leven niet om te werken.
Umm, prima dat het je niet kan schelen of dat het voor jouw afweging niet relevant was. De reden dat ik het aanhaal, is dat dit topic werd ingestoken vanuit een financieel perspectief; vanuit de vraag of het nu werkelijk niet loont om te blijven werken. En bij die afweging komt nu eenmaal ook het onderwerp 'toekomstige inkomsten' kijken, die je voor een zuivere vergelijking wel mee zou moeten nemen. Je verdient als werkende niet alleen je huidige inkomsten, maar ook een basis voor de toekomst. Die wordt toch echt een stukje minder waard (in financiële termen) door te stoppen. Enerzijds omdat je in salaris achter zult blijven lopen, anderzijds omdat je geen pensioen opbouwt. Misschien kan de partner van TS daarin voorzien, maar hoe dan ook zullen zij kosten moeten maken om een vergelijkbare oudedagsvoorziening te behouden als ze nu hebben, nu zij nog wel werkt.
Waar kan je eigenlijk berekenen wat je kinderopvangtoeslag voor 2012 wordt? ik kan het niet vinden... Overigens denk ik niet dat je met thuiszitten en geen kinderopvang meer overhoudt dan met werken en wel kinderopvang... tenzij je je werk niet leuk vind en meer voldoending eruit haalt om thuis te zitten... Dan hou je wellicht meer energie over
Schrijf je dan op leerwiki eigen teksten? Dus gewoon wat je leuk lijkt om uit te pluizen, daar maak je dan een artikel over en plaatst dat op leerwiki? en hoe haal je dan lezers binnen?
heb je wel een punt maar hier heb ik het anders opgevuld ik werk niet maar ik doe wel cursessen waardoor ik diplomas/certeficaten krijgt waardoor ik straks op verschillende fuctie inzetbaar ben en dusook naar z'n fuctie verdien. nu moet ik erbij zeggen ik ben net 24 dus een echt lang arbeids verledenden heb ik niet. als ik na het mbo een hbo4 had gedaan was ik ook net klaar geweest tja nu geen hbo opleiding maar wel 3 cursessen die passen bij mijn mbo afgerond