Thuisblijfmama worden

Discussion in 'De lounge' started by ratatosk, Sep 28, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Belle1981

Belle1981 Bekend lid

Jun 5, 2011
    654
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik werk 9 uur in de week, qua toeslagen en aanrechtsubsidie zou ik beter kunnen stoppen, ik verdien nu niet heel veel meer dan wanneer ik thuis zou blijven, maar ik werk die paar uur graag omdat ik dan toch even iets anders doe, en voor mijn pensioen, zo'n cv-gat boeit me niet zoveel, pensioen toch wel. Op deze manier behoud ik toch iets, bouw ik iets op voor later, en als mijn kinderen groter worden wil ik een uur of 20 a 25 gaan werken. Dta is eigenlijkde grootste redne dat ik liever niet helemaal stop, dat pensioen.

Maar verder is het heerlijk om veel thuis te zijn en het geeft veel rust.

2. Tot nu toe gaat het allemaal van 1 salaris, dus ik ga er vanuit dat het in de toekomst ook blijft gaan.
    En daarbij sparen we iedere maand een vast bedrag en hopen we tegen de tijd dat manlief met pensioen gaat genoeg achter de hand te hebben om eventuele gaten aan te kunnen vullen

En terug keren op de arbeidsmarkt, tja dat zou een probleem kunnen zijn, maar ik ben van mening als je niet te lui bent om te werken je altijd wel aan de slag kunt.
    Dan is het misschien geen geleerd werk, maar er moeten overal mensen voor zijn.

Ik blijf thuis tot mijn kinderen oud genoeg zijn om zich (goed) te kunnen redden

En of het financieel goed blijft gaan, kan niemand zeggen.

Bij mij is het ook zo dat ik nooit heb doorgeleerd, maar gelijk ben gaan werken, dus ik had geen wereldbaan.
    Dus als ik nu zou gaan werken voor bv 25 uur in de week ,
    zou ik misschien 6 A 700 euro gaan verdienen, daarvan zou dan misschien wel de helft naar de opvang gaan, en ik krijg nu bijna de helft aan toeslagen en heffingskorting

Dan zou ik eigenlijk voor niks gaan.
    Nee ik blijf voorlopig thuis

3. mama suus

mama suus VIP lid

Aug 18, 2008
    7,510
    188
    63
    somewhere
    hier ook een thuisblijfmama. het bevalt mij prima. nu heb ik ook niet echt een fultime job gehad omdat ik jong mama geworden ben. maar wij hebben altijd beide gezegt dat het ons veel waard is als dr smiddags iemand thuis zit met een koppie thee zeg maar....

het ligt echt aan je situatie normaal lukt het ons makkelijk rond te komen momenteel ff ietsje minder maar jah manlief heeft ook nog eens ouderschapsverlof een keer in de wk dus jah dat hakt er ook in natuurlijk.....

huis hebben we ook altijd gefinancieerd op allen het loon van mijn man zodat mocht ik willen werken dit alleen extra nodig is en niet voor hypotheek oid.

voor mij is het zelfs heel ongunstig om te gaan werken ivm toeslagen ed en ook zorgverz. dit komt ook omdat ik in het buitenland woon trouwens. maar ik zou dan miss maar 100 of 200 overhouden nou dat is mij te weinig.....

4. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

@bri is ook zo dat je daar ook over na kan denken.
    Hier heb ik niet echt noemenswaardige baantjes gehad dus daarvan niet zo'n last.

Hier ook thuisblijfmama. We hebben gezegd zolang het haalbaar is kan het zo. als de kinderen op school zitten wil ik wel weer denken om een aantal uurtjes te werken.
    Vind het heel fijn dat ik er voor mijn kinderen kan zijn.

voor zorgpremie betaal ik idd niet meer. ik kan via mijn man zijn werk ook goedkoper verzekerd zijn (al kost het nog steeds heel veel).
    verder is het vooral inkomensafhankelijk of je ergens recht op hebt en hoeveel dat is

5. Ellen291982

@juul wat houd leerwiki precies in? keek op de site maar misschien dat je het makkelijk uit kan leggen?

6. Troelala21

Troelala21 Niet meer actief

ik ben ook al 7 jaar thuisblijfmoeder. Onze verzekering loopt via mijn man zijn werk collectief dus voor beide scheelt het. Ook wij hebben bij onze boekhouder laten uitzoeken hoe het zit als ik 24uur werk, kwa opvang en alles. En het kwam er op neer dat we er maar 100/150 euro beter van worden. Klinkt misschien ondankbaar maar daarvoor blijf ik liever bij me kinderen. Nee ik hoef niet rijk te worden van werken maar ik wil er wel wat leuks aan overhouden wat het waard is....mijn oudste 2 zitten op de basisschool en over iets meer dan 1 jaar dan gaat me meisje ook. Dan heb ik niet veel opvang meer nodig dus dan wil ik ook zeker wel weer gaan werken. Maar op dit moment blijf ik liever bij me kids, dan maar wat minder om uit te geven, komt straks wel weer. Alles is op me man zijn loon hypotheek en alles dus wat ik straks verdien is alleen maar extra, en dus mooi meegenomen!

7. marilouise

marilouise Niet meer actief

wij hebben onlangs besloten dat ik thuisblijfmoeder ga worden, na een lange tijd van conflicten met de baas is het contract beeindigd,
    Wij hebben alles op een rijtje gezet en wij hadden 2 auto's beiden moesten met de auto naar het werk, verder ook de zoon op de opvang en samen kostte dit aan brandstof verzekering en belasting plus opvang ongeveer 550 euro dit bezuinigen we nu, doordat we kdv hebben opgezegd en de auto weg hebben gedaan, het toeval wil dat mijn man een neiuwe baan heeft gevonden die weliswaar iets verder rijden is, maar een stuk meer oplevert aan inkomsten plus een volwaardige reiskostenvergoeding, (dan maakt die 12 km ook niet uit zeker als je bedenkt dat hij in pricipe geen standaard file meer heeft ) tevens neemt deze baas 50% van de zorgverzekeringskosten voor het hele gezin voor zijn rekening, wij dachten in 1e instantie een gat van 60o euro te hebben maar met deze baan erbij plus de toeslagen die we straks gaan krijgen blijkt dat we gewoon echt dik in de plus gaan lopen!

wel ga ik nu eerlijk zeggen ik ben wel begonnen aan een opleiding, voor pedicure zodat ik straks ook wel weer wat aan de slag kan gaan zodra ik daarmee klaar ben en onze wens voor een 2e is vervuld. Dit betekend niet dat ik dan weer veel ga werken maar alleen in de uren dat man thuis is .

8. tulip

tulip Niet meer actief

ik heb deze week mijn laatste werkweek op het kdv en ben dan dus ook thuis. Maar niet helemaal, want 2 dagen ga ik als gastouder werken. De beslissing is puur omdat het makkelijker is met man's werktijden straks. Het werk vind ik moeilijk om te missen, vandaar dat ik verder als gastouder ga. Dat lost ook meteen het cv probleem op hier.;) Niet dat het in mijn werk erg is, in deze beroepsgroep snappen ze heel goed dat moeders er een paar jaar tussen uit gaan.

Wij gaan op de brandstof iig heel veel besparen, want ik werk ook een eindje van huis. Ik werkte wel maar 2 dagen dus qua vaste lasten zal het niet zo heel veel meer worden.

Ik wil je wel adviseren om niet te veel van toeslagen uit te gaan, zoals de heffingskorting, want ik verwacht wel dat het de komende jaren een stuk minder gaat worden. Misschien kun je er in de avonduren iets bij doen, of als postbezorger ofzo??

9. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,208
    35,958
    113
    Hoe heb je dat berekend dan als ik vragen mag? Ik vind het wel veel geld namelijk. Ik denk ook dat je als je zoveel betaald voor 1 kindje, dat je inkomen waarschijnlijk te hoog is om kindgebonden budget etc te krijgen.

En wat ik begrepen heb is dat die algemene heffingskorting/aanrechtsubsidie de komende jaren wordt afgebouwd.

10. Wallie1978

Wallie1978 Actief lid

Oct 27, 2009
    292
    0
    0
    Gelderland
    Ook ik ben thuisblijfmoeder. Houd er inderdaad rekening mee dat de "aanrecht"subsidie gaat verdwijnen. Die wordt nu namelijk al elk jaar lager. Wij hebben verder geen recht op toeslagen, dus daar weet ik niets van. Bij ons kan het financieel wel, loont voor mij ook niet om te gaan werken hebben we uitgerekend. (en ja, ook ik weet van het gat in mijn cv en pensioengat...)
    Voorlopig vind ik het ook lekker zo met mijn 2 meiden thuis.
    Manlief maakt lange dagen, dus dan is het ook lekker dat het huis schoon is, eten klaar staat etc. Lekker ouderwets he ;)
    Wat ik wel doe is enquetes via TNS Nipo, GFK en lezen van betaalde mails. Levert toch weer iets op. Ook zit ik in de ouderwerkgroep van de peuterspeelzaal.

11. Juul84

Juul84 Niet meer actief

Even off topic n.a.v. de vragen over Leerwiki:

Ja, je schrijft je eigen artikelen over een onderwerp dat je interessant vind of over iets dat actueel is of over iets waar je veel van weet. Het moeten wel kwalitatief goede artikelen zijn, met een minimaal aantal woorden, een paar bijpassende foto's e.d.
    Je kunt op verschillende manieren zorgen voor zogenaamde 'backlinks' die ervoor zorgen dat je door de zoekmachines gevonden wordt. Ook door bepaalde keywords veel te laten voorkomen in je tekst wordt je makkelijker gevonden.
    Je moet je ook aanmelden bij Google Adsense. Dat kan even duren, maar je krijgt van hen een code die je moet gebruiken bij Leerwiki en daardoor plaatst Google advertenties bij jouw artikel. Elke klik op die advertentie levert geld op. Je begint met een reclame aandeel van een bepaald % (weet niet meer uit mijn hoofd hoeveel). Naarmate je meer artikelen schrijft, meer backlinks krijgt, meer bezoekers krijgt, loopt je reclame aandeel op en krijg je dus meer van de reclame inkomsten.
    Het is dus belangrijk om je artikel zodanig te schrijven dat Google er de goede advertenties bij plaatst; advertenties die verband houden met je artikel. Er wordt overigens gecontroleerd en ook direct gestraft als je zelf op je eigen advertenties gaat klikken; dan kan je zwaaien naar je Adsense account.

Kortom; het kost even wat inspanning maar het is erg leuk om te doen en levert toch een klein extraatje op.

Sorry voor het off topic verhaal, maar omdat er meerder vragen over waren heb ik het toch maar hier uitgelegd.

@TS succes met je beslissing en alles uitrekenen!

12. ikke84

ikke84 Fanatiek lid

Feb 28, 2010
    3,062
    507
    113
    aanrecht geld blijft hetzelfde als je een kind onder de 5 jaar hebt.
    dus gewoon max 165 per maand heb toevallig laatst nog de belastingdienst daarover gebeld

13. Loezzz

Loezzz Fanatiek lid

Feb 5, 2009
    2,226
    0
    0
    overijssel
    vraagje over die 'aanrechtsubsidie';) Moet je dit ook aanvragen bij de belastingdienst of krijg je dit automatisch?

14. Ellen291982

@jull danke je wel voor de uitleg. ga er over nadenken

@loezzz het gaat via de belastingdienst.

15. daphne78

daphne78 VIP lid

May 10, 2006
    7,311
    0
    0
    Nijmegen
    Die achterstand loop je al op met 1 jaar onderbreking!! En dat is best frustrerend, werk inmiddels al weer 3 jaar maar heb het nog steeds niet ingehaald!!!

16. Loezzz

Loezzz Fanatiek lid

Feb 5, 2009
    2,226
    0
    0
    overijssel
    ja dat snap ik, alleen moet je het aanvragen of krijg je het vanzelf als je als vrouw stopt met werken?

17. ratatosk

ratatosk VIP lid

Mar 16, 2010
    5,429
    5
    0
    Ik heb inderdaad ook gedacht aan het pensioen wat ik niet meer opbouw wanneer ik stop met werken.
    En aan het feit dat we het zonder de toeslagen niet gaan redden op mijn man zijn salaris alleen.
    We willen het sowieso voor laten rekenen door iemand met verstand :p, en dan de situatie wanneer ik stop met werken, of wanneer ik een x aantal uur blijf werken.
    Pff. Hopelijk winnen we de jackpot volgende maand.

Share This Page