Thuisblijfmama's deel 2!!!

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door Sannaa, 24 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Hier weinigs nieuws.. Dramanacht, Rienke naar kdv en ik werken ;)

2. Hansje123

Hansje123 Bekend lid

3 feb 2009
    921
    0
    16
    Dag meiden,

Ik ben nieuw op hier en heb een vraagje aan jullie. Aan werkende mensen hoef je dit niet te vragen, want dan krijg je denk ik scheve gezichten.

Ik zal mij eerst even voorstellen. Ik ben een thuisblijfmoeder van 32 jaar en mijn zoontje is nu 16 maanden. We wonen sinds 1 april in een koopwoning in Breda. Helemaal super hier. Na een aantal verhuizingen ook vanuit het buitenland, hebben we nu eindelijk alles weer op de rit en merk ik dat ik tijd over heb op de dag.

Onze zoon is erg makkelijk. Een echte knuffelkont en wil veel bij mij zijn. Hij kon heel goed zelf spelen. Maar merk dat dat steeds minder gaat. Zal ook wel aan zijn leeftijd liggen. Ik merk dat ik steeds vaker de tv aandoe voor hem. Dan kan ik weer even wat doen.

Doen jullie dat ook? En als Jullie dat niet doen, wat doen jullie dan?

Hoe ziet jullie dag eruit? Zijn jullie veel met de kinderen bezig?
    Ik heb soms wel eens het gevoel dat als ik de hele tijd met hem ga spelen op de dag dat ik dan niets heb gedaan als huisvrouw. En alleen maar leuk gespeeld heb. Dan voel ik mij schuldig. Maar eigenlijk moet ik beseffen dat dat mijn werk is toch?

Is het erg als hij vaak tv kijkt? Ik denk zelf dat het nu nog helemaal niet zo erg is en lekker rustig ook voor hem. Als hij 2 wordt gaat hij naar de peuterspeelzaal.

Ben benieuwd

3. fafje

fafje Niet meer actief

hansje123, welkom

@tv, hmm ik merk dat mijn zoontje nu nogal tv verslaafd raakt....ik heb eigenlijk dat ding altijd aan staan..maar ookal stat het op het nieuws....allerlei intro's reclames op tunes van di programma's...vind hij al interessant, en kijkt dan met grote ogen

ik zal even zgegen heo ik het meestal doe...

sochtends zet ik mn zoontje direct in de kinderstoel en kijkt hij ehct heel graag naar De wereld is mooi...dit mag ook ...ondertussen maak ik zijn ontbijtje en lucht de kamers en doe even snel wat dingetjes...

dan gaat ie eten, daar moet ik nog echt bij zijn of helpen (met bijv zn muesli of zorgen dat ie zn broodje niet op de grond gooit)
    Meestal als hij klaar is met eten, vind hij op kindernet Big en betsy echt heel grappig en vaak daarna vrouwtje theelepel erna...

ik ga dan altijd stofzuigen en opruimen ...dit doe ik wel in ene raptempo...nou eventueel wasje erin oid

daarna gaat ie uit de stoel en slaat ie aan het spelen en is daar heel druk mee...meestal zet ik de tv dan op een normale zender...dus in principe is zn aandacht daar dan niet meer op..

teveel tv vind ik ook niet goed, maar dit is een ochtendritueel en eigenlijk het enige vaste tv kijk moment...

verder neem ik hem mee naar de kamers waar ik moet zijn...in onze slaapkamer bijv was vouwen ofzo...en dna neem ik speelgoed mee daarheen....heel soms gebruik ik de box nog maar eigenlijk zelden!

Ook speelt hij in zn eigen kamer terwijl ik in de kamer tegenover bezig ben ofzo...komt ie af en toe kijken...

4. Hansje123

Hansje123 Bekend lid

3 feb 2009
    921
    0
    16
    Dankjewel fafje, heel grappig maar ik doe echt precies hetzelfde. Elke ochtend de wereld is mooi en kindertijd met een fles en inderdaad bij mij staat heel vaak de tv gewoon aan op de achtergrond. Ondertussen doe ik klusjes en het echte werk doe ik als hij slaapt.
    Ook neem ik hem mee naar de kamers, waar ik iets moet doen.

Dus eigenlijk hetzelfde. Fijn om te horen. Want omdat ik hier net woon ken ik nog niet zoveel mensen. En mijn vriendinnen zijn allemaal werkende moeders, dus hun kan ik het ook niet vragen. Ik vroeg me wel eens af of ik raar was, of dat er meerdere moeders het zo aanpakken.

Het positieve aan tv vind ik dat hij er al echt veel van leert. Dan denk ik wel eens op de peuterspeelzaal straks leert hij ook nog de andere zaken, hihi

5. fafje

fafje Niet meer actief

Tja weetje de 1 vindt een kwatier per dag voldoende ...maar weteje voor een kind zijn bijv 4 uren achtereen binnen zitten ook veel...en hele tijd spelen zit er dan ook niet in...tenminste mn zoontje is soms ook wel es verveelt...soms kan hij ehct een half uur lang met zn tol spelen, maar soms ook maar 3 sec....tja...en dna heeft ie ff geen zin de rest...

ik kan ook niet uuuuren buitne blijven...ook daar heeft ie wel es geen zin meer in...dus ja...

ohja trouwens hie rook een bedtijdritueel...toen mn zoontje nog een avondflesje kreegm gaf ik dit in zn kamer...maar sind sdat voorbij is..en hij Bumba verslaafd is...mag hij iedere avond op de bank op mn schoot ( gaat ie heel relaxed liggen) 2 of 3 bumba filmpje sop de laptop kijken...ehct zo'n rustmoment voor hem...en daarna gaat ie heel rustig slapen...

en ik vind bijv bumba ook heel leerzaam echt supoer grappig als bijv een bloemkool te zien is, zegt ie mmmm...en als ze een speleltje doen met de bal..zegt ie bal..en dat soort dingen...harstikke leuk vind ik...

kijk doelloos een tekenfilm aan zetten vind ik persoonlijk minder ....wnat ja dan is het ehct om het tv kijken...en mn handen vrij te hebben...maar ik wil hem ook wel aanleren dat hij zichzelf moet vermaken als mama wat moet doen...

wnat bijv tijdens het koken, wete hij dat ...en dan is hij ehct heel zoet ana het spelen,,,dus hijw eet het echt

6. Laetitia

Laetitia Niet meer actief

Welkom Hansje!

Hier is het ongeveer hetzelfde al is de situatie hier heel anders omdat Collin (16mnd) een oudere broer (3jr) en zus (4jr) heeft.

De programma's die ze kijken hier zijn altijd verschillend. Ze switchen veel tussen Nickjr, Disneyjr, Kindernet, Jimjam, babytv en ned. 3 (de wereld is mooi en verder alles wat met studio 100 te maken heeft vinden ze super!)

's ochtends gaan ze rustig tv kijken en krijgen ze wat eten en drinken. Tussendoor maak ik de spullen voor school klaar voor de oudste en kleed ik de kids om. Om 8u komen ze allemaal naar de badkamer voor de haren en tanden en dan tegen 8.10 gaan we de jas aan doen om naar school te gaan. Vanuit school moet er vaak een boodschap worden gedaan (of doktersafspraken o.i.d.) en dan zijn we meestal tegen een uur of 10 weer thuis. Dan gaan de kids wat spelen en heb ik op de achtergrond de tv aan staan (wel kindertv) en als er dan iets op komt wat ze interessant vinden wordt de tv wat harder gezet en gaan ze kijken. Om 11.45 is het weer klaarmaken om de oudste van school te halen. 12.10 zijn we weer terug en krijgen ze allemaal wat te eten. Dan staat steevast Disneyjr op en kijken ze kleine einsteins en 1 aflevering van Handy Manny. Daarna moet de oudste weer naar school en gaat de jongste naar bed. Meestal slaapt hij dan tot de oudste weer van school gehaald is. En 's middags, als ze allemaal weer wakker/thuis zijn spelen ze met de tv op de achtergrond.

Vanaf het avondeten is de tv altijd uit en daarna gaan de kindjes langzaam naar bedje toe. Als ze dan allemaal in bed liggen wordt er door ons nog weleens wat tv gekeken maar meestal is dat pas in bed...

7. Hansje123

Hansje123 Bekend lid

3 feb 2009
    921
    0
    16
    Haha wat grappig nu om te lezen dat het bij jullie exact hetzelfde gaat, dacht dat ik gek was.

En Bumba, super. Onze zoon heeft leren zwaaien van Bumba . Nu is hij helemaal gek van de Teletubbies . Vooral het zonnetje.
    Mocht je een iPad hebben. De app van Bumba is echt fantastisch. Mijn zoontje kan er uren op puzzelen.

Ik ben blij te lezen dat het normaal is als thuisblijfmoeder om af en toe de tv te gebruiken als rustmoment of afleiding.

Ga het binnenkort ook wat drukker krijgen omdat ik een stichting aan het oprichten ben. Dan moet ik thuis af en toe wel iets dijn en doen. Mijn zoontje heeft er nogal een handje van alleen maar op schoot te willen of op/over mij heen te klimmen

8. Laetitia

oh, maar dat is hier ook hoor... mama's schoot, been, broekspijp is heel geliefd op de momenten dat het niet gaat ;)

Ik heb zelf een iPhone en heb daar laatst de app van z@ppelin op gezet en een paar apps van studio 100... vinden ze helemaal super... de jongste vind de liedjes op de z@ppelin-app helemaal geweldig..

9. Hansje123

Hansje123 Bekend lid

3 feb 2009
    921
    0
    16
    De app met dieren en dieren geluiden ook een topper

10. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    's morgens kijken we de wereld is mooi, meestal maar een kwartiertje want dan is de aandacht op..

en soms tijdens het koken, kijkt ze naar teletubbies. Rest van de dag geen tv hier..

11. Hansje123

Hansje123 Bekend lid

3 feb 2009
    921
    0
    16
    Goed man! Ik kan het niet. Hij wil Alleenmaar met mij spelen of hangen dan. Ik word gek dan.

Knap van je!

12. Hansje123

Hansje123 Bekend lid

3 feb 2009
    921
    0
    16
    Zo nu even stofzuigen de kleine ligt te slapen.

13. Laetitia

Moet zeggen dat de oudste ook niet zoveel tv keek in het begin hoor... maar nu ze wat ouder zijn staatie toch al wat vaker aan en dan kijkt de jongste vaak wel mee...

14. fafje

fafje Niet meer actief

ik vind het nu ook nog niet zo'n issue...mij gaat het erom, als hij straks meer kan doen ( qua creativiteit...zoals verfen, kleuren, kleien etc etc etc) dan wil ik dat dat wordt gekozen boven tv....maar voor nu is er soms gewoon niets anders te doen...of mag hij nog niet of wete ik het wat...en dna vind ik het gewoon niet zo erg...

mn stiefzoontje is namelijk ehct tvverslaafd en kan zicvhzelf niet anders vermaken als tv en gamen...(hij is 7jr!!!)_ en dat vind ik echt erg...is ook helemala niet creatief of fantasierijk...en tja ik ben zn moede rniet...

maar zal onze kinderen dat zeker aanleren en stimuleren

@hier, ...net boodschappen gedaan, kleine ligt nu op bed....vind het wel fijn om voor zn dutje nu dingne te kunnen doen, dat kon voorheen niet omdat hij maar kort wakker kon zijn..maar nu wa shij al 0730 wakker (ben 8u opgestaan) en houdt het dus tot 13u vol...gaat ie lekekr paar uurtjes slapen en dna ik nu van alles doen!

15. elsie22

elsie22 Niet meer actief

hoi meiden!

vanmorgen naar de kaakchirurg geweest voor de verstandskiezen eruit te halen, het viel mee maar nu wel pijn! net wat gegeten en pijnstilling genomen, straks komt me schoonmoeder ff helpen met sam.

@tv sam kijkt echt weinig tv, het intresseert hem niet!

16. Laetitia

ja, dat ken ik wel... kindjes die alleen maar tv willen kijken en gamen...

Gelukkig hier nog geen issue... ze spelen graag buiten, knutselen en tekenen heel veel en weten zich altijd wel te amuseren. Als we bijv. een dagje bij oma zijn (die heeft geen digitale tv) dan kan ook niet altijd de tv voor hen op staan en gelukkig vinden ze altijd genoeg andere dingen om te doen... En zolang het een van de vele activiteiten is scheelt dat wel...

Ik heb een nichtje die was 10 en die zat echt hele dagen op haar kamer spelletjes op de pc of tv te spelen... echt erg... als we dan eens gingen fietsen ofzo dan was ze na 5 minuten al moe enzo... echt geen energie en ook geen fantasie om zelf iets te gaan doen ofzo...

maar ga weer ff verder... had beloofd om met de kids thuis kleutergym te gaan doen....

tot later

17. fafje

fafje Niet meer actief

elsie, oehh jhopelijk heb je er verder niet te veel last van! Eerst keek sam toch wel meer tv?? grappig dat ie het nu niks meer vind...

leatitia, ja precies dat vind ik zo erg...hij houdt niet eens van kleuren pff en is pas 7....in de speeltuin weet ie zich zelfs niet te vermaken..

bij zn moeder mag hij de hele dag buiten spelen ( maarja gaat alleen met ouders kids omn)...thuis ook alleen maar tv en gamen, ze stimuleert hem nooit iets creatiefs te doen..achja...

18. elsie22

elsie22 Niet meer actief

@fafje klopt maar nu speelt ie liever, ook prima!

19. fafje

fafje Niet meer actief

ja schattig heh...zo zie je maar zoveel fases! en heeft ie nog gestapt!?

20. elsie22

elsie22 Niet meer actief

hij doet af en toe een paar stapjes:)

Deel Deze Pagina