Waarom de standaard vragen/clichés ?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Lentedag, 23 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lentedag

Lentedag Niet meer actief

Waarom stellen mensen altijd/ vaak standaard vragen;

Eerste kindje?
    Weet je al wat het wordt?
    Als je dan antwoordt: nee, dan " wil je het wel weten?"
    Als je het al wel weet: " bij welk antwoord dan ook : " ah, leuk", en "als het maar gezond is".
    Ook lijkt het vaak als je het ene geslacht hebt, dat je dan automatisch nu hoopt op het andere.
    En meiden/ vrouwen die voordat ze kinderen "krijgen" zeggen: "oh ik wil echt een meisje, kan ik lekker tutten en haren doen. En winkelen met ze later.

Dus waarom al die clichés en bekende vragen?

2. Nogevengeduld

Nogevengeduld Bekend lid

24 feb 2011
    643
    41
    28
    Als men vraagt of ik al weet wat het gaat worden dan zeg ik: "een baby" 😉

3. flowertje36

flowertje36 Niet meer actief

Haha dat antwoord!! Geniaal! Ik merk vaak als ik zeg dat ik het antwoord weet dat mensen dan gaan zitten wachten dat je het zegt.
    En als je het dan vermeld is het van oh daar ben je wel heel open in.

4. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ik vind het vrij logische vragen waarmee je mede je belangstelling kunt tonen. Als iemand een nieuwe studie start, een nieuw huis of nieuwe baan heeft zijn er toch ook een aantal vrij 'standaard' vragen die gesteld worden?

Het lijkt tegenwoordig wel alsof het zelden goed is haha: of men heeft niet genoeg interesse en vraagt nooit wat óf men stelt cliché vragen :p

5. MamaenMini

MamaenMini Fanatiek lid

6 dec 2011
    2.649
    76
    48
    Vrouw
    Utrecht

Eens! K stel deze vragen ook maar ben dan echt geïnteresseerd.

6. Bureau

Bureau Bekend lid

3 jul 2014
    901
    41
    28
    Vooral die "Als het maar gezond is", vind ik zo irritant. Alsof dat samenhangt met het geslacht..! Ik snap die uitspraak echt niet, en toch wordt ie zo vaak gedaan.

7. Brunette

Brunette Bekend lid

22 aug 2008
    690
    277
    63
    Vrouw
    Veluwezoom
    Ze zijn cliché omdat het logische vragen zijn, omdat dit nou eenmaal is wat mensen vaak willen weten. Ik ook.
    En dat ze bij zowel jongen als meisje reageren met "Leuk!" is toch logisch? Ik zou het juist raar vinden als ik vertel dat ik een meisje verwacht en de reactie is "O jammer voor je".

Ik kan me hier nou echt niet druk om maken. Wat zou je willen dat er aan je gevraagd wordt dan?

8. Lentedag

Als iemand dan antwoord: " als het maar gezond is", snap ik dat gewoon niet. Want, als ik voor mezelf spreek, het kindje is net zo welkom als het minder gezond is, tuurlijk wil iedereen in de beginselen een gezond kind, maar je kunt het moeilijk terugstorten hè als bij de geboorte pas wordt ontdekt dat dat het geval is.

9. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Mee eens. Ik vond het helemaal niet erg als mensen dingetjes aan mij vroegen. Mensen bedoelen het (meestal) gewoon goed. En als niemand wat vraagt dan is het ook niet goed want dan is er te weinig intresse. En ik zou eigenlijk ook niet goed weten wat voor andere vragen iemand dan zou moeten stellen?

10. Bureau

Bureau Bekend lid

3 jul 2014
    901
    41
    28
    Ook dat inderdaad! Maar ook zie ik het verband niet tussen het geslacht en een wel/niet gezond kindje.:(

11. Inieminie83

Inieminie83 Actief lid

11 jul 2013
    351
    74
    28
    NULL
    NULL
    +1
    Ik ben echt niet creatief genoeg om hele speciale en bijzondere vragen te gaan verzinnen als ik interesse wil tonen.

12. Logan

Logan Niet meer actief

Dit inderdaad. Je kunt moeilijk vragen 'bij welk standje het gelukt is' en of het 'lang geduurd heeft' :D

13. Roos12

Roos12 Fanatiek lid

4 jan 2015
    1.725
    809
    113
    Dit dus.

14. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Nou dat kan natuurlijk wel, maar dan wordt er vast ook een topic over geopend met als titel:'Wat een brutaliteit' of 'Mensen denken alles maar te kunnen vragen nu ik zwanger ben' etc. ;) :D

Nee, zonder gekkigheid.. Ik snap best dat er met hormonen soms irritaties kunnen ontstaan door dergelijke vragen of opmerkingen, maar wat moet men dan? Men stelt een vraag vanuit oprechte interesse, verwerkt daar soms een eigen ervaring in (bijv. doordat men de voorkeur voor een bepaald geslacht had; of dit nu na meerdere kinderen van hetzelfde geslacht was of niet en of jij je daar nu in kunt vinden of niet) of denkt in te spelen op hetgeen je zegt (misschien op een bepaalde manier?) en dan is het niet goed. Jammer toch? Echt in 99/100x bedoelt men het gewoon goed en is men oprecht geïnteresseerd of probeert men mee te leven.

15. Lentedag

#15 Lentedag, 23 jan 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 jan 2016
    Je weet gewoon als mensen vragen naar het geslacht dat er dan standaard gezegd wordt, dus bij welk antwoord je ook geeft: "ach, als het maar gezond is" , zoals ik boven al aangaf. Dan maar terugstoppen bij de geboorte als blijkt dat dit niet zo is?
    Dat antwoord vind ik dus heel erg raar.

16. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Omdat het toch ook niet belangrijk is wat het geslacht is uiteindelijk? Want uiteindelijk wil een ieder toch bovenal een gezond kindje? Dat is toch wat er mee bedoeld wordt? Helemaal omdat het geslacht vaak bekend is na de medische 20 weken echo. Dat is geen 'waardeoordeel' over het betreffende geslacht, maar misschien zie ik dat dan zo anders ;) Ik zeg het zelf ook best wel eens na een goede 20 weken echo. Gewoon omdat het geslacht uiteindelijk niet zo heel belangrijk is, al kan er best een (lichte of grotere) voorkeur bestaan natuurlijk.

17. poppetje77

poppetje77 Fanatiek lid

11 jul 2012
    3.880
    330
    83
    Vrouw
    ambtenaar
    regio rotterdam
    Ik snap de vragen maar mensen die perse een geslacht willen zeg ik eerlijk, had liever een gezond knulletje gehad dan mijn dochter weg te brengen.

Mijn gevoel is sterk nu wat het is dus al die mensen nu: dus je wil het liefste meisjes... Eh nee, wil gezonde baby's. Je houdt van je kind, niet van het geslacht. En je hebt meiden die niets met tutten, winkelen of hun mams hebben en knullen die eeuwig aan hun moeder hangen.. Ik denk gewoon dat het aan de band ligt met je kind, niet het geslacht.

Nu word ik moe van de vraag: tweeling, moet er niet aan denken. Vind je het leuk?!

Ff serieus.. Ik wil graag een baby, een tweede is een extra bonus (zeker na het verlies van ons meisje)

18. Lindy

Lindy VIP lid

16 jan 2007
    5.390
    1
    36
    ben fulltime mama
    Bij de 2 e zwangerschap ohh leukk hier na is het wel klaar he..

Of van ohh een jongen wat gaaf een koningspaar.

Ben nu al voorbereid op de reacties van mensen..
    Er zit 6 jr tussen jongste en frummel..
    Heb al 1 opmerking gehad.. ongelukje zeker?ik kan daar zo pisiig om worden als mensen dat zeggen..

19. Lindy

Lindy VIP lid

16 jan 2007
    5.390
    1
    36
    ben fulltime mama
    Whahahab die gaan we onthouden 😉

20. moekkie

moekkie Actief lid

21 nov 2015
    350
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik kan me echt niet druk maken om deze "standaard " vragen. Het is idd interesse. En als men vraagt: eerste kindje? En ik zeg, nee derde, staan ze vaak verbaasd. Daar kan ik wel van genieten.

Iemand zei dat ze niet snapte wat het verband is met een gezond kindje en het geslacht. Ik denk dat mensen dan idd bedoelen "het geslacht is uiteindelijk niet zo belangrijk, maar een gezond kindje wel. En tuurlijk is een "ongezond" kindje misschien ook welkom, maar wie maakt het nou niets uit of het gezond of ongezond is? Tuurlijk hoop je op een gezond kindje.

Toen ik wist dat ik na 2 jongens in verwachting was van een meisje was ik heel blij. Maar steeds dichterbij de 20 weken echo had ik ook gedachten als "ik heb toch liever een jongen zonder afwijkingen dan een meisje met." Gelukkig hebben ze niets afwijkends gevonden :)

Deel Deze Pagina