Hoi, Ik ben op zoek naar mama's die de opleiding hbo-v, duale versie, hebben gedaan toen ze al kinderen hadden. Ik werk nu in de zorg, maar dan op kantoor. Al een aantal keer heb ik de afgelopen jaren gedacht op hbo-v te gaan doen. Maar ondertussen twee kids gekregen en het is toch de zekerheid die je dan wegdoet. Is het zwaar om deze opleiding te doen als je al kinderen hebt? Waar liep je tegenaan? Heb je nog tips?
Hoi, ik ben er afgelopen september aan begonnen. Zit ook veelal op kantoor en in denk ik vergelijkbare situatie als jou met al die nieuwe kwaliteitseisen enfin. Ik ben begonnen. De vakken verpleegkunde en geneeskunde vond ik te doen. Maar het overig als literatuurstudie en overige wetenschappen vond ik zo vreselijke taaie kost. Op mijn werk was het erg druk kon moeilijk vrij krijgen, overdag de zorg voor de kleine of aan het werk. savonds bezig met studie maar dan was ik te moe om wat op te slaan. Dochter vaak een keer weggebracht naar familie maar die vroeg op den duur smorgens waar ga ik vandaag heen. Ik kwam er niet door om mijn verslagen af te krijgen laat staan te leren voor de tentamens ik ben na twee maanden gestopt ik zat alleen nog maar te huilen achter de pc ik kon het niet combineren. Ben gestart met nog twee collega's 1 met kind en 1 zonder kinderen. Die zijn allebei nog bezig. Maar het is loodzwaar. Ze vertelden mij bij ons eerste studiedag al. Zeg je sociale leven het eerste jaar maar gedag want je komt nergens aan toe. sterkte met het nemen van een beslissing.
Hoi niet helemaal het zelfde maar wel soort van. Ik heb de opleiding vpk bbl gedaan. Fulltime werken en daarnaast school. Vond het zelf erg zwaar en dan heb ik nog geen eens kinderen. Op het werk zelf is er nooit tijd voor huiswerk en als je thuis komt heb je andere verplichtingen. Vond het wel ideaal werken en leren want dit vak leer je goed in de praktijk. Als het mogelijk is zou ik als ik jou was niet fulltime de opleiding doen maar iets minder in uren.
De opleiding die ik wil doen is dan niet voltijd, maar ook werken en leren maar dan hbo. 32 uur werken en 1 keer per maand naar school. Het is zo lastig, wacht ik tot mn kinderen groot zijn en blijf ik nu iets doen waar ik niet heel gelukkig van wordt. Of zet ik mijn sociale leven, wat ik ook belangrijk vind, opzij en ga een paar jaar keihard bikkelen? Het kan sowieso pas over 2/3 jaar, want mijn vriend doet nog een deeltijdstudie. Twee studerende ouders is teveel. Moeilijk.
Ja begrijpelijk dat je iets anders wilt doen, je werk is toch een groot deel van je leven. Keihard bikkelen heb ik ook moeten doen en net wat je zegt het sociale leven is ook weg. En je moet ook rekening houden dat je wisselende diensten gaat draaien, ook erg pittig. Ik was op een gegeven moment ook naar 32 uur gegaan, dat was al een kleine verademing maar bleef druk noemde het nog steeds fulltime ( ook al is dat niet zo). Begrijp me niet verkeerd het is een super leuke studie maar gewoon erg zwaar. En ik moest al veel opdrachten maken maar weet dat het bij HBO nog meer is. Als je daar goed in bent heb je al een streepje voor, werk en toeten kon ik makkelijk aan maar de opdrachten waren voor mij een drama. Hoe oud zijn je kinderen eigenlijk?
Mijn dochter is geboren tijdens 3e jaar studie. Ik heb geen vertraging opgelopen daardoor, maar het is zeker pittig. Ik heb zelf ruime voorervaring en ga daardoor makkelijk door de stof heen, bij medestudenten die dat minder hebben zag ik toch meer problemen. Van de groep waarmee we het eerste jaar gestart zijn is nu nog een kwart over denk ik. De rest is afgehaakt omdat het te zwaar was. Het is te doen, maar je moet goed kunnen plannen. Wil je een duaal plek zoeken of het op je eigen werkplek van nu doen? Als je ook nieuw werk ernaast krijgt maakt dat het ook wat zwaarder natuurlijk. Het is wel een goede investering trouwens, want er zijn steeds meer hbo-V ers nodig en zeker in de thuiszorg is er nu al een tekort! Je mag me altijd pb sturen als je vragen hebt.
Ja dat is ook de reden waarom ik twijfel... Ik heb wel al een hbo studie afgerond, dus het reilen en zeilen met opdrachten enzo is me niet vreemd. M'n kindjes zijn nu 2,5 jaar en bijna 4 maanden. Tegen de tijd dat ik kam beginnen zijn ze 3 en 5 jaar. Het duurt nog even, dus ik hoef niet morgen al te beslissen. Maar zat ook nog te denken om eerst te beginnen met deeltijd. Keuzes keuzes...
Dan zou je het qua niveau goed aan moeten kunnen. Dan blijft het veel, maar het is wel te doen. Deeltijd en duaal is qua opleiding niet verschillend (waar ik het deed dan in elk geval) dan heb je alleen qua werk wat neer vrijheid. Als het financieel kan geeft deeltijd wel wat meer ruimte denk ik, dan moet je 20 uur stage doen tijdens stage periodes.
Ik heb de HBO-V duaal net afgerond en ben in het tweede jaar mama geworden. Ik vond het prima te doen, maar ik had gelukkig een goede en betrouwbare achterban. Want het vergt wel wat planning. Denk dat het voor jezelf goed is om na te gaan: leer ik makkelijk, hoe is opvang geregeld, kan ik het me veroorloven om qua salaris in te leveren (leerlingen salaris is geen vetpot)
Wat fijn! Als ik vragen mag, hoe hebben jullie dat in het eerste jaar gedaan. Want ik lees dat je dan 450 eu aan zakgeld krijgt. Daarmee + het salaris van mijn vriend gaan we het niet redden. Heb je al vpk student recht op een bepaalde beurs (zo is die er bijv voor docentenopleidingen) of kreeg jij nog stufi? Heb ik nl geen recht meer op helaas.
Voor zover ik weet zijn er geen beurzen inderdaad en ik had ook geen stufi meer (heb je sowieso deeltijd/duaal geen recht op dacht ik). Ik heb het geluk dat ik het op mijn eigen werk doe en vanuit daar dus volledig salaris krijg (weliswaar nog niet op schaal van hbo-V, maar begonnen in schaal helpende en met elk gehaalde jaar wat omhoog). Is het niet iets om deeltijd te beginnen en dan ernaast te blijven werken? Deeltijd heb je 1e jaar geen stageplek/werkplek nodig en is 1 dag in de week naar school.