Vooral jullie combinatie maakt het zo te lezen erg zwaar! Mijn man werkt 32 uur en begint altijd vroeg zodat hij de kinderen op tijd op kan halen. Ik werk 24 uur en begin dan wat later, geen vreselijk gehaast in de ochtenden. Ik heb zelf ook maar weinig reistijd, dat scheelt ook erg veel! Is een andere baan geen optie? Met wat minder uren/praktischere uren?
Ik kan alleen maar voor mezelf spreken, maar ik vind het zo fijn om thuis te zijn! Ook al mis ik soms wel het contact met collega’s en het er even uit zijn (alle thuisdingen dus). Maar ik heb 4 kinderen in verschillende levensfases, die altijd wel ergens moeten zijn: sport, ortho, logopedist, peuterspeelzaal, kinderarts, schoolfeesten, kamp, etc, etc. Dan zijn er nog de ouderavonden (extra veel, want ze zitten allemaal op een andere school) en de calamiteiten (zo ben ik al twee weken iedere avond aan het luizenkammen ) Als ik nu weer zou gaan werken, zou ik gillend gek worden. En de kinderen zouden ook niet alle sporten of andere activiteiten kunnen doen, die ze graag willen. Dus hier blijft het voorlopig ook zo. Als zoon naar school gaat, gaat oudste dochter misschien het huis uit en is middelste dochter ook weer een stuk ouder en dan kijk ik wel weer verder. Maar nu ben ik blij dat we het zo voor elkaar hebben. Financieel is het gelukkig ook mogelijk natuurlijk. Ik zou dus de voors en tegens even op een rijtje zetten en het financiële plaatje duidelijk krijgen. Misschien is voor nu stoppen met werken het fijnste of misschien een andere baan zoeken. Maar ik zou zeker wat veranderen aan hoe het nu gaat.
Ik ben Thuisblijfmoeder. Al 18 jaar, mij bevalt het goed. Onze oudste is 18, de jongste 2. Hij zit op de psz. Wij krijgen geen kot. Maar de gemeente betaald subsidie. Daardoor zijn wij net zo duur uit als ouders die wel kot krijgen. Ik weet niet of dat alleen bij onze gemeente is of landelijk. Ik zou als ik jou was of een andere baan zoeken, of stoppen .Zoals het nu gaat lijkt mij niet vol te houden en ook niet fijn. Mijn man werkt ook lange dagen. Hij zou zijn werk ook niet kunnen doen zoals hij nu doet als hij meer zorg voor de kinderen op zich zou moeten nemen.
Ik sluit me bij @Betsy aan. Helemaal niet meer werken vind ik veel te drastisch. Ik snap volledig dat je het gehaast helemaal beu bent en dan klinkt stoppen natuurlijk top als je aan je taks zit. Maar voorruit kijkend is helemaal stoppen ook weer wat. Gat op je CV, moeilijk weer terug te draaien, financieel afhankelijk van je man, alleen nog maar huishouden/kinderen aan je hoofd en dus geen intellectuele uitdagingen, minder volwassenen om je heen etc etc. Ik zou dus een andere baan zoeken, of heel hard zijn naar je huidige baas; ik kom nog twee dagen werken en ik wil die en die tijd naar huis, en anders stop ik. En dan een andere baan zoeken. Er is vast wel wat te vinden wat je leuk vind, personeel is overal tekort.
Snap ik wel dat je dat te weinig vindt Ik ben de weken waarin mijn partner laat vrij is om 4 uur weer thuis met de kinderen. De andere dagen haalt hij ze van school en kom ik iets later binnen. Ik zou jouw schema echt killing vinden
Ik ben van 3 dagen in de week werken gegaan naar 1dag. Zo ben ik niet helemaal weg maar kan ik er doordeweeks elke dag voor de kinderen zijn. Ik werk 10u van vrijdag op zaterdag nacht. Van 20.00 tot 6 en slaap dan tot 13.30. Kunnen er toch nog iets leuks doen op zaterdag. Man werkt 5ploegendiensten en is heel onregelmatig. Ik heb nu een stapje terug gedaan om weer regelmaat te krijgen voor de kinderen. Geen gestresst voor opvang of smorgens om de oudste op school te krijgen. Tja we zijn er financieel wat op achteruit gegaan maar ik wil voor nu even niks anders meer. Zo fijn. En merk ook aan de kinderen dat ze een stuk relaxter zijn en man ook.
Je ziet de kinderen op dinsdag en zaterdag Zo heb je toch geen gezinsleven? En op deze leeftijd kun je inderdaad de kinderen om half 9 op bed doen...maar als ze 4 zijn na een lange dag op school en kdv dan willen ze soms om 18.30 al op bed. Stoppen hoeft niet perse...maar ik zou of minder gaan werken of je man minder gaan werken. Nu zijn jullie er beide niet. Voor je het weet zijn je kinderen groot en alweer het huis uit. Zelf werk ik niet ( nou ja bijna wel weer). Bewust gekozen omdat mijn man een baan heeft waarbij hij veel in het buitenland zit en inderdaad ook 12+ uren moet maken( geen zwaar werk). Als ik ook was blijven werken zagen we onze kinderen ook amper. Nu ben ik er altijd voor ze als dat nodig is. En zelfs voor de kinderen in de buurt kan ik bij springen als dit nodig is. Nu de kinderen groter zijn merk ik hoe fijn het was voor ons allemaal om thuis rust te hebben. En de kinderen worden echt snel groot. Dus geen seconde heb ik spijt van deze keuze.
Psz kan evt, je krijgt een toelage van de gemeente dag. Ons kost t straks nog iets van 35 euro. Ik ben ook bewust thuis mama. Mijn man heeft een eigen bedrijf; en er zijn dagen dat hij om 05.30 vertrekt en om 18.00 thuis komt. Ik werkte bij de dierenarts, voor een pisloon en wij vonden dat beide het niet waard. Ten eerste zou ik mn zoon niet vijf dagen in de week weg kunnen brengen, we hebben zólang op hem gewacht, dat dat geen optie was. Ten tweede hebben we beide het als fijn ervaren dat onze moeders thuis waren. Ten derde; ik zou gek worden als ik fulltime zou werken, of iets minder. Elke ochtend haasten, elke avond haasten. Savonds het hele huishouden nog moeten doen. En dan ook nog niet veel dr aan over houden als ik de kosten van t kdv eraf haal. Mijn man verdient meer dan genoeg. Tuurlijk, we kunnen niet 5 keer per jaar op vakantie, maar dat willen we ook niet. We kunnen kopen wat we willen, doen leuke dingen en onze zoon heeft alles wat zn hartje begeert. Groot voordeel; mijn man hoeft in feite alleen te werken. Het huishouden, adminstratie en allerlei afspraken, onze huisdieren en overdag onze zoon doe ik. Als mijn man savonds thuis komt, is her eten klaar en het huis schoon. Hij heeft dan heerlijk de tijd om met onze zoon te spelen, en als zoon op bed ligt kunnen we beide doen waar we zin in hebben. Kijk; niemand kan jou vertellen wat je moet doen. Dit moeten jullie zelf bepalen. Kijk ik naar mezelf; dan is het de beste keuze. Als onze kinderen straks ouder zijn en naar school gaan, dan ga ik weer twee dagen werken. Maar ook niet meer dan dat, ik wil op een normale manier ons huishouden en alles blijven managen. Succes!
Het belangrijkste is vooral de vraag; waar word jij gelukkig van? In een droom situatie hoeveel uur zou je willen werken? Als dat 5 dagen is, helemaal prima. Ik geloof er in dat kinderen het gelukkigst zijn als hun ouders dat ook zijn. En niet perse de kwantiteit van met je kinderen zijn. De kwaliteit van het contact is belangrijker. Je kinderen hebben er meer aan dat je alleen in het weekend helemaal voor hen er bent en geluk uitstraalt, dan de hele week als een zoutzak. Kinderen voelen heel goed aan als mama niet gelukkig is. Ik vind dus ook niet dat moeders die meer tijd met hun kinderen spenderen, perse betere moeders zijn. Niet werken is voor veel mensen ook geen geluk, voor sommige weer wel. Ik zou dus vooral kijken wat je graag wil en proberen dat te realiseren door bijv een nieuwe baan te zoeken of in gesprek met je leidinggevende. Succes in ieder geval! Je huidige situatie klinkt intens
Ik kan alleen voor mijzelf spreken en ik hou echt van mijn werk en wil ook graag werken om verschillende redenen. MAAR mijn man en ik hadden wel de afspraak voor wij kinderen kregen maximaal 2 dagen opvang extern (en 1x opa en oma) in ons geval werken wij beide 4 dagen en daarvan beide ook nog een dag thuis. Ook werken wij vlakbij en kunnen we daardoor elke dag onze kids zelf na school brengen en halen we ze om uiterlijk 17.00 op. Uiteraard alleen omdat wij beide leuke en flexibele banen hebben. Persoonlijk kies ik dus voor werken maar niet ten koste vn ons gezin. In jouw geval zou ik dus stoppen of 16 uur gaan werken.
Ik zou op zoek gaan naar iets anders, dit is toch ook niet vol te houden zo.... Je kan ook je baan opzeggen en dan op je gemak naar iets ander voor minder uren zoeken. Kan je in jou branche überhaupt wel parttime werken?
Maarja, die leuke baan wil Je misschien sowieso gaan opzeggen, dus of je nou anders werk gaat doen dan dit lijkt me dan verder niet van toepassing. Als je in se horeca gaat werken kan je kijken of je alleen avonden kan doen en weekend... Dan kan je bijvoorbeeld 1 Weekend dag werken en 1-2 avondjes
Er zit nogal een verschil tussen het aantal uren dat je nu werkt en stoppen met werken. Ik zou als dat financieel haalbaar is een middenweg kiezen. Bijvoorbeeld als je nu 8 uur per dag werkt 5 of 6 uur per dag werken. Dan heb je toch al een stuk meer ruimt. Of een dag inleveren. Zo behouden de kinderen hun contact met andere kinderen op de opvang. En jij kunt je ook gewoon ontplooien en zit dalijk niet met een gat in je cv.
Als ik jouw verhaal zo lees dan zou ik zeker wat anders zoeken of helemaal stoppen. Ik vind het heerlijk om parttime te werken, maar dat komt omdat ik ontzettend veel vrijheid heb. Beginnen en stoppen hoe laat ik wil, kan altijd weg als er iets met de kinderen is, heb de mogelijkheid vanuit thuis te werken. Drukke baan met veel verantwoordelijkheden maar ik kan mijn tijd goed zelf verdelen. Als ik zo moest haasten en we beide zo weinig tijd met de kindjes hadden, zou ik compleet gestressed en ongelukkig zijn. Maargoed. Ieder het zijne. Ik ken genoeg blije thuisblijfmama’s en genoeg blije werkende mama’s. Je kunt ook stoppen en als het niet bevalt toch weer een baantje erbij zoeken!
Ik zou ook proberen bijvoorbeeld de helft van de dagen te gaan werken ofzo.. Ik was zelf ook voor de rust hier thuis gestopt na de komst van ons 2e kindje maar ik vond het vreselijk benauwend en ook niet goed voor mijn oudste van 2,5 vooral dat hij constant maar bij mij was. Ben snel weer werk gaan zoeken en ik vind het zo veel fijner, qua financiën viel het me ook tegen toen ik thuis was. We moesten elke cent omdraaien zeg maar terwijl mijn man niet slecht verdient. Ik werk nu 12 uur, verdeeld over 2-4 diensten per week(thuiszorg). Bevalt me goed. Wat voor soort werk doe je als ik het vragen mag?
Krijg al bijna stress als ik het lees, lijkt me voor niemand leuk. 24 uur is echt niet mogelijk? Dan zou ik ontslag nemen en op zoek naar wat anders. Al is het maar voor de toeslag en er zelf even uit te zijn.
Eens met @Betsy en @iMoeder . Ik zou een andere baan zoeken. En waarom is het niet mogelijk voor je man wat minder te werken?
Het klinkt inderdaad als super druk bij jullie in het gezin. Ik ben thuisblijfmoeder en zou niet anders willen. Maar ik kan me voorstellen als je uit zo een druk leven komt dat je wel in een flink gat valt als je ineens fulltime thuis bent. Betreft het kdv en de psz, toeslagen vervallen inderdaad als 1 ouder niet werkt maar voor psz is er wel een subsidie vanuit gemeentes voor gezinnen waarvan 1 ouder maar werkt omdat dit goed is voor kinderen. Misschien kun je overwegen de kinderen daarmee 2 dagdelen naar de psz te doen zodat ze wel sociaal contact met kinderen houden. Ik weet niet hoe oud de kinderen zijn maar als je thuis bent heb je wel veel tijd voor andere dingen zoals ochtendjes binnenspeeltuin, ouder kind zwemmen, peuter gym of peuterdans, allemaal dingen die leuk zijn voor jou en het kind en waar ze sociaal contact met andere kinderen houden. Mijn voordelen, de rust in het gezin en huis. Ik ben er altijd voor de kinderen. Nooit haasten met brengen en ophalen. Geen opvang regelen in schoolvakanties. Geen gezeur op werk met ziekte van kinderen. Mijn man die zich volledig op de zaak kan storten (we hebben samen een aannemersbedrijf, ik werk alleen niet mee hierin, tenminste alleen als het nodig is). Nadelen, ik ben 24/7 met de kinderen bezig en veel thuis waardoor ik alles zie en nooit eens echt de deur dicht kan trekken en de knop om kan zetten. Toen ik nog wel werkte was dit ook een soort ontspan momentje om weg te zijn uit de gezinshectiek. Toen mijn zoon nog jong was miste ik buiten mijn vriendinnen en familie om ook wel sociaal contact met andere volwassenen maar toen hij eenmaal naar school ging en ik op school veel ging helpen had ik hier geen last meer van. Financieel is dit voor ons prima te doen, we hoeven er niets voor te laten en hebben het echt goed. Mijn dochter gaat nu met subsidie van de gemeente 2 ochtenden naar de psz en vanaf 1 januari worden dit 4 ochtenden omdat ze het zo leuk vind, helaas vervalt dan de subsidie wel omdat ik dan meer uren afneem. Als je bang bent dat je je gaat vervelen thuis kun je ook nog overwegen om iets van vrijwilligers werk te gaan doen onder tijden dat de kids evt. naar de psz gaan?
Ik herken ons gezin wel in jouw verhaal, alleen kan ik echt niet thuis gaan zitten want financieel is dat niet haalbaar door de vaste lasten. Ook zou ik echt gillend gek worden thuis en heb ik op de een of andere manier dat ‘stress’ gevoel soms gewoon nodig. Ik zou kijken of je eventueel ergens anders kunt gaan werken voor minder uren/dagen.. dat klinkt voor mij als de beste oplossing indien mogelijk natuurlijk.