Ai daarom had en heb ik wel een plan van aanpak. Dus een schema. Mijn hoofd poeh als ik dus niets doe, doe ik den ook de hele week niets. Omdat dan alles al overhoop is. Voorbeeld ik heb gewerkt als poets hulp en echt binnen 2 uur was alles netjes en schoon. Maar thuis echt niet (leg dat maar eens uit aan man). Dus ja wat moet gaat geweldig maar wat kan niet. Zo moest ik stoppen met roken en ben gestopt. Heel veel geluk en rust zuul
Van dit schema zien wordt ik al doodongelukkig haha ,nee dit zou bij mij averechts werken op lange termijn.. leuk om. Te horen hoe verschillend iedereen is in zijn aanpak
Sommige mensen moeten een balans vinden per dag, in één dag. Terwijl anderen beter gaan om het per week te pakken. Klinkt voor mij alsof jij per week balanceert. Langzame start, dan doorpakken wanneer de flow gaat en vrijdag pak je je rust. Knap hoor! Ik kan dat signaal ook moeilijk 'vinden' (aanmaken) dus daar heb ik extern hulp voor (adhd medicatie). Daardoor kom ik sneller in gang, en tijdens de actie is er meer rust en overzicht (ik ga minder van hot naar her ; eindig ergens op zolder met een doos babyspeelgoed terwijl ik begon met de keuken opruimen bijv). Loslaten en afremmen gaat ook beter want ik kan beter prioriteiten stellen omdat ik meer rust en overzicht heb.
Ik ook. Lijkt ook direct zoveel omdat alles afzonderlijk beschreven staat ( al kan je wel denken dat je super veel deed zo ) Terwijl als je bijvoorbeeld de keuken poetst, het meeste toch doet en dat niet allemaal afzonderlijk moet staan.
Precies, veel van die stapjes gaan hier vanzelf en vallen onder ‘de keuken opruimen’, maar zo uitgeschreven lijkt het ineens veel werk. Andersom is het wel heel fijn om kleine taakjes af te kunnen vinken, voelt echt alsof je veel gedaan hebt, maar voor mij is zo’n lijstje dus lastig om me op te laten starten.
Bij mij kan het juist ook wel werken, badkamer poetsen zie ik enorm tegenop, maar de wastafel even schoonmaken dat is niet zoveel werk. En als ik er door zo'n mini taakje aan begin volgt de rest dan vanzelf.
Whaaa ik ook! Dat zijn ook echt te veel klusjes Ik zou sowieso het weekend schrappen . Dan doe ik echt niks huishoudelijks. Weekend is voor ontspanning en vrij zijn van werk (dus ook huishoudelijk werk). En ook als thuisblijfmoeder was mijn weekend heilig. Alleen een boodschap halen en koken gebeurt dan. Maar goed, ik wil wel lekker eten, vooral in net weekend Maar wassen, stofzuigen, of wat voor klus dan ook, no way!
Hier hetzelfde of ik doe zondag avond alles als de kids in bed zijn en dan maandag momday..lekker met vriendinnen koffie drinken
Met oudste was bso nooit een probleem. En dankzij flexibele werkgever was ziekte ook nooit een (groot) probleem. Jongste had het zwaar op de bso. Toen die met corona dicht ging, en wij volledig thuis kwamen te werken hebben we de bso helemaal opgezegd. En dankzij thuiswerken en flexibele uren kan dat ook gemakkelijk. Terug naar huishouden. Nu ik zo waardeloos in mijn energie zit werk ik volgens de pacing-methode. Half uur werken (op laag tempo, want ik mag niet teveel inspannen) en dan pauze. Dit maximaal 3 keer per dag. Wat ik dan doe, is dat wat op dat moment het meest urgent is. (App geeft aan wat het meest over datum is, en ik kies daaruit wat ik belangrijk vind, of aankan) Het komt in die tijd niet af. Jammer. Maar dat is dan maar zo. Man doet gelukkig ook nog een hoop. Als ik weer beter ben blijf ik deze structuur aanhouden (maar dan wel gewoon flink doorwerken en wellicht 2 x een uur oid). Bovenstaande op woensdag op zaterdag. Op werkdagen doe ik geen huishouden (anders dan dagelijkse dingen als koken en afruimen ed) Stoffel houd de kamervloer netjes. Ongelooflijk hoeveel haren er van een kat afkomen. Elke dag zit zijn bakje helemaal vol En dat zijn dan alleen de kattenharen die beneden op de vloer terecht komen. Blij dus met Stoffel
Op dit moment pak ik weinig door. Met een baby van 4 maanden word ik telkens uit mijn flow getrokken. Ik moet het nu van de zondag hebben om door te kunnen pakken. Op de zaterdag word het ook telkens onderbroken door zwemles en scouting. Fijn dat de medicatie goed helpt.
o maar dat is logisch joh! Met kleine kinderen wordt je geleefd, en met een baby kan je al helemaal nergens op aan! Komt vanzelf wel weer! <3
Methylfenidaat. Dat kan je alleen op recept krijgen via een psychiater of neuroloog (of kinderarts) geloof ik.
dat is geen stomme vraag hoor! Ik ben afgelopen jaar ongepland veel thuis geweest met mijn zoon omdat ik niet kon werken, waardoor ik mijn dagen opeens helemaal anders moest indelen. Ik had vaste dagen waarop ik bepaalde klusjes moest doen met een tijd erbij (anders ging ik alles vooruit schuiven ), en na 2 maanden ook vaste momenten voor sport en nieuwe hobby”s ; ik had de structuur en nieuwe dingen leren/doen persoonlijk erg nodig om mezelf fijner te voelen. Ik zou de eerste weken goed bij jezelf nagaan; wat mis ik precies ? En zorgen dat je die behoefte wel gaat invullen als die er is. Ik vind het namelijk heerlijk om die lange tijd thuis te zijn geweest, maar je komt jezelf ook snel tegen is mijn ervaring. En ik heb ook een stofzuig/dweil robot. Schoonmaken is nog steeds een noodzakelijk kwaad voor mij en genoeg andere dingen om mijn tijd aan te besteden
Ik ben ook thuisblijfmoeder. Bevalt goed. Ben al 9 jaar thuis. En dat wil niet zeggen binnenshuis alleen. Ben ook de mantelzorg van mijn moeder. Die is 75. Je hoeft jezelf al thuisblijfmoeder echt niet af te sluiten van andere dingen. Thuisblijfmoeder betekend niet achter de geraniums zitten. Ik doe een cursus Engels. Zit op pianoles en ga naar vioolles samen met mijn dochter. Het huishouden heb ik helaas geen vaste strategie voor. Daar worstel ik wel mee. Maar het is altijd nog goed gekomen. Het is fijn dat je die mogelijkheid hebt en zou dat zeker benutten! Maar zoals aangegeven blijf zeker ook om jezelf denken.