Thuisblijfmoeders: negatieve reacties?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Miez, Apr 17, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Female

Female Niet meer actief

Bij de eerste ben ik een jaar thuisgebleven, en toen 2,5 dag gaan werken.
    Nu ben ik alweer aan het werk, maar voor 16 uur. Omdat ik graag iets voor mezelf wilde doen, én vooral omdat alles zoveel duurder is geworden dat het op 1 salaris financieel nauwelijks haalbaar was...

Ik heb me nooit 1 seconde druk gemaakt over wat andere mensen ervan vonden, dus eventuele negatieve reacties zijn me zelf s niet eens opgevallen.
    Vind dat echt totaal onbelangrijk...

2. Danoontje

Danoontje Bekend lid

Jun 4, 2006
    568
    1
    0
    Huisvrouw
    Eindhoven
    Hier ook een thuisblijfmama. Voordat ik zwanger raakte van de 1e waren we er snel overuit dat ik zou stoppen met werken. Het was eigenlijk mijn keus voor me vriend had t niet zoveel uit gemaakt of ik stopte met werken of dat ik voor een aantal uren door zou gaan.

Ik ben echt blij dat ik t gedaan hebt want ik zou er geen minuut van willen missen.
    Nu hebben we 2 kindjes en pfffff ik heb het in nog niet 1 baan zo druk gehad als dat ik het nu heb.

Negatieve reacties heb ik eigenlijk niet gehad. Het is financieel mogelijk dus waarom zou je het dan niet doen. Hier is het 's morgens de huishoudelijke dingen doen, en de rest van de dag hebben we om leuke dingen te gaan doen.

3. treintje1

treintje1 Fanatiek lid

Dec 10, 2007
    1,362
    0
    0
    Alkmaar
    Ik vraag me af of alle reacties wel zo naar bedoelt zijn van de mensen.
    Ik ken heel weinig thuisblijfmoeders (wel 2). Als iemand mij dus vertelt dat ze thuisblijfmoeder is dan zal ik waarschijnlijk verbaasd reageren "o ja dat hoor je niet zo vaak meer" bijvoorbeeld. Kan je enorm rot opvatten of gewoon zoals het er staat.

En ja als iemand mij vertelt dat ze 2 dagen in de week werkt dan denk ik ook "goh wat lekker". Ik werk er 4. Ben er tevreden mee, maar 2 is wel fijn zeg maar. Weer niet verkeerd bedoelt maar op meerdere manieren op te vatten

Mensen zullen altijd reageren op wat je zegt, als je dat niet wil, moet je het niet vertellen

De reactie van de psych vind ik echt totaal misplaatst, wat denk hij wel?

Groetjes v Treintje

4. matje

matje Niet meer actief

ik heb niets tegen thuisblijfmoeders!
    daar heb ik zelfs veel respect voor.... 24/7 met je kleine is nogal wat
    ik werk ongeveer 20 uur per week
    soms ietsje meer soms iets minder.

ik vind het wel 'lekker' om er ff uit te zijn
    maar dat wil niet zeggen dat ik niet ontzettend graag bij mijn kleintje ben!!

mijn zus zei dat ze het niet goed vond dat ik ging werken
    en dat als je kinderen had je maar thuis MOET blijven

dat vind ik niet persoonlijk, als je wil werken okee
    als je niet werkt maar thuis bent ook oke!
    Wij zijn niet in de financiele staat om niet te werken

toch heb ik niets negatiefs tegen thuisblijfmoeders en vind dat iedereen dat zelf moet weten en kunnen!
    zoals gezegd, ik zou het wel graag willen maar het kan niet omdat de financiele situatie dat niet toelaat, mijn zus betaald immers mijn rekeningen niet
    Ik vind het gewoon knap voor degenen die wel 24/7 bij hun kindje(s) zijn!!

5. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,068
    3,862
    113
    Hier ook een thuisblijfmoeder. De eerst 14 maanden heb ik wel gewerkt.
    Ik zou graag weer werken, een dag of 2 lijkt me ideaal. Een collega van me zei al dat het haar heerlijk leek om straks kinderen te hebben en een paar dagen thuis te zijn, lekker uit te slapen, televisie kijken, boodschappen doen als je zin hebt etc. Ik heb haar maar gauw uit die droom geholpen. Ik ben vaak vermoeider na een dag thuis zijn dan na een dag op kantoor. Je huis wordt vies, kinderen hebben aandacht en verzorging nodig, ga zo maar door.
    Ik vind het daarom juist wel lekker om 2 dagen even wat anders te doen. Persoonlijk wil ik mijn kinderen niet voor 6 maanden na het kdv doen, maar daarna heb ik er weinig moeite mee. Momenteel vind ik alleen geen enkele baan nu ik met een grote buik rondloop, dus ik wacht wel tot na de bevalling. Zit midden in een verhuizing, dus druk zat.

6. witte reus

witte reus Fanatiek lid

Aug 27, 2007
    1,789
    0
    0
    hey hoi,

Hier een half half thuis mama, ik werk 3 dagen in de week. gemi 24 uur. maar dat vind ik dan ook meer dan genoeg. als ik soms 4 dagen moet werken. ben ik niet te genieten. onze zoon heeft een best moeilijke start gehad en is vaak ziek geweest . en ik geniet zo van ons kindje, ik geniet van hem op mijn vrije dagen ik geniet er ook van om te werken. even onder de mensen. maar des te harder ik geniet van het feit dat als het 18.00 uur is ik als een gek naar de oppas kan fietsen en onze zoon op kan halen. hij weet danook al dat ik kom en zodra de voor deur open gaat hij als een dolle te keer gaat blij om mij te zien!!.

ik vind het erg jammer dat mensen je wensen niet respecteren. en je afkeurende blikken ofzo geven puur om het feit dat jij 24 u pd thius bent. meis het is jullie leven, als jullie het zo prima vinden laat de mensen lekker lullen. ieder zijn ding,.
    jij geniet op je eigen manier van je beebje en doe waar je je fijn bij voelt!

soms wou ik dat ik 24u pd thuis kon zijn maar diep van binnen kan dat financieel niet :( ...

7. gevalletje

gevalletje Actief lid

May 3, 2008
    254
    0
    0
    hier een werkende moeder. omdat ik niet samenwoon met mn vriend (en vader kleine) ben ik genoodzaakt 4 dgn in de week te werken (Dat deed ik al) en kan ik ook nog geen ouderschapsverlof nemen, financieel gezien. t zou wel kunnen maar dan moet ik echt elk dubbeltje omdraaien en daar kies ik dan weer niet voor :) later wil ik wel 3 dgn willen werken.

maar petje af hoor voor thuisblijfmoeders, mn moeder deed dat ook (tja was toen normaal) met 4 kids. maar ze was ook blij als ze wle eens weg kon zonder de koters ;)

ieder zn ding dus.

8. Miez

Miez Fanatiek lid

Feb 7, 2008
    1,118
    0
    0
    Nou ik ben blij te horen dat er blijkbaar toch wel positief over wordt gedacht. Vrouwen hebben inderdaad altijd de neiging om zich snel aangevallen te voelen (ik wel tenminste), dat merk je ook in dit topic weer. En helaas zijn wij vrouwen ook snel geneigd om kritiek op anderen te hebben... Het was absoluut niet mijn bedoeling om met dit topic een discussie op te starten...

Maar goed, zelfs op dit forum heb ik over het thuis blijven als moeder wel eens hele negatieve dingen gelezen. Zelfs eentje, die herinner ik me nog letterlijk: "Ik vind dat je als huismoeder echt werkelijk NIETS gepresteerd hebt!"
    Nou die opmerking vond ik zo ver gaan, dat ik me daar niet eens meer door beledigd voelde. Gewoon een bizarre opmerking.

@ Heleentje: die psych moet een flinke schop hebben waar het pijn doet.

9. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,068
    3,862
    113
    @Miez, tja, dat topic weet ik nog, belachelijk, vooral omdat die opmerking van een persoon kwam wiens leven 1 grote Jerry Springer show was. En inderdaad, ik was ook niet beledigd, ik kreeg medelijden met het kind, dat zo'n domme moeder heeft.
    Waar ik trouwens ook niet tegen kan zijn opmerkingen over de 'papadag'. Waarom heet het een papadag als een vader een dag thuis werkt, je hoort nou nooit, oh, vandaag is haar 'mamadag'.

10. raspberry

raspberry Niet meer actief

Haha, nou, zo noem ik het wel hoor: woensdag is papadag, dinsdag en vrijdag mamadag, :D

11. moonlight159

moonlight159 Fanatiek lid

May 20, 2008
    3,051
    1
    0
    In m'n huis
    Ik moet deze week weer beginnen met werken, na 18 weken "thuis zitten". Als het zou kunnen financieel zou ik liever 1 of 2 dagen gaan werken, ipv 3,5....Maar dat kan helaas niet. Helemaal stoppen zou ik ook niet willen, ik zou graag wat voor me zelf willen hebben. Ik kan overigens niet zeggen dat ik iets anders wil doen dan luiers verschonern etc.....Ik werk namelijk op een kdv.

12. Chebu

Chebu VIP lid

Dec 17, 2007
    7,174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Ik ga er best uit hoor. Ik ga dit jaar welgeteld 12 x op vakantie ;)
    Verder zijn hier alle andere kersverse moeders ook thuis-blijf-moeders.
    Verder nog naar babycursus etc. De week is om voordat ik het weet.
    Da's wel jammer, want ik moet in november wel weer gaan werken.

13. kvptje

kvptje Fanatiek lid

Dec 31, 2006
    1,156
    1
    0
    huismamma!!!
    Vlaardingen
    Ik heb beide kanten meegemaakt en je doet het voor de buitenwereld nooit goed!!
    Toen onze oudste dochter 4 mnd was ben ik weer part-time gaan werken, kreeg toen continue te horen: Vindt je dat niet zielig, Je mist dadelijk de eerste dingetjes, je kindje is toch beter af bij jou, werken-huishouden en een kind opvoeden is het niet teveel??

Na de geboorte van onze 2e dochter hebben wij besloten dat ik thuisblijf tot de meiden naar school gaan (ook vanwege het kleine leeftijdsverschil tussen hun 51 wkn)
    En nu krijg ik continue te horen: Dat je zomaar je financiële afhankelijkheid opgeeft, je raakt je sociale contacten kwijt, het is voor de kinderen niet goed om continue bij mama te zijn, je kinderen missen de sociale contacten met andere kids, dadelijk lopen je kids achter op hun ontwikkeling omdat ze niet op een KDV of PSZ zitten...

kortom: In mijn omgeving denken veel mensen over thuisblijfmama's dat ze ook daadwerkelijk heel de dag thuis zijn, niets doet met je kinders en geen contacten meer hebt met de buitenwereld..

14. noura

noura VIP lid

Apr 27, 2006
    8,819
    0
    0
    tegenwoordig valt het me op dat mensen wat je ook doet er altijd wel commentaar gegeven word. of een rare opmerking. ja je moet en mag tegenwoordig alles kunnen zeggen
    vaak zijn het mensen die gewoon willen zeuren en wat je ook doet ze vinden het stom
    gewoon niets van aantrekken, ieder zijn eigen ding toch

15. Anique

Anique Niet meer actief

Ik ben in eerste instantie wel weer gaan werken, maar ik hoef nu nog maar 4 dagen te werken en dan word ik ook thuisblijfmoeder. Ik krijg nu ook al "rare" reacties van mensen. Maar ik trek me er niets van aan. Voor mij voelt het niet goed om nu te werken, dus stop ik ermee. Dat anderen iets anders kiezen is ook prima toch?

16. Sannaa

Sannaa Fanatiek lid

Jan 12, 2009
    2,232
    0
    0
    Velsen
    Anique , wat goed van je dat je dat besloten hebt. Geniet maar lekker van je tijd met je kindje.

17. Wilma

Wilma VIP lid

May 22, 2006
    6,396
    1
    0
    Uithoorn
    Moest even smakelijk lachen om die opmerking! Ik denk dat er weinig kinderen zo ver voor liepen op de gemiddelden als mijn eerste zoon (later bleek dat ook n rede te hebben die dan weer niet zo leuk was.. maar vooruit...en n kindje dat zoveel voor loopt is ook niet altijd leuk hoor!). En ik ben altijd thuisblijf mama geweest!
    En idd ze zijn niet goed in contacten. Maar dat heeft helaas meer met mn oudste zijn pdd-nos te maken als met hun moeder die niet werkt. Want ook daar durf ik van te zeggen dat er weinigen zijn die zoveel sociale contacten had als ik toen mn heertjes klein waren. Had veel vrienden en kennisen uit heel nederland (en sommigen zelfs van Amerika en duitsland) die wel eens kwamen logeren.
    Het is maar net hoe je je leven inricht en welke keuzes je maakt, toch? Het een hoeft het ander niet uit te sluiten.

En als huismoeder niet gepresteerd hebben.. Jammer dat ze miljoenen van vrouwen die met liefde en toewijding hun kindjes groot brengen of gebracht hebben zo kleineert. Dat tegenwoordig het idee heerst dat je uit huis moet werken ook al ben je mama wil nog niet zeggen dat dat de beste weg is. Of andersom dat het de beste weg is om thuis te blijven met de kinders. Ligt aan moeder, kind en situatie.
    En dat je jezelf niet kan ontwikkelen dat doe je feitelijk dan ook aan jezelf. Ik denk dat ik mezelf op vele gebieden nogal ontwikkelt heb in die (sinds afgelope maandag) 12 jaar dat ik thuisblijf mama ben. Je kan ook achter de tv gaan zitten soap series kijken ja... :p

18. Ik werk sinds mijn zwangerschap ook niet meer, maar heb genoeg te doen thuis haha. Mijn vriend verdient gelukkig genoeg en het is niet nodig.
    Hoor eigenlijk helemaal niets negatiefs, integendeel juist!
    Wat vroeger juist heel normaal was is eigenlijk een luxe geworden tegenwoordig, wel jammer.

19. soovi

soovi Fanatiek lid

Nov 1, 2007
    2,465
    582
    113
    Ik heb er geen problemen mee als iemand full-time thuis is. Maar ik zou het zelf absoluut niet kunnen. Omdat ik nog studeer was ik afgelopen zomer een soort van tijdelijke thuisblijfmoeder, oh wat was ik blij dat de vakantie voorbij was... Ik vind het echt heerlijk om op sommige dagen echt gewoon lotte te zijn zonder alle leuke en minder leuke kanten die bij een kindje horen.
    Op dit moment ben ik een echt hele dag weg, dan breng ik mijn zoontje 's ochtends weg en kom ik pas thuis als hij allang slaapt. Dan nog een hele dag, dan breng ik hem weg naar het kdv en haal ik hem rond 5 uur weer op.
    En vaak een of twee halve dagen. En ik vind het wel prima zo, als ik straks klaar ben met mijn studie dan wil ik eigenlijk 4 dagen gaan werken. En als ik ooit nog weer meer kinderen krijg (met een man die ik dan eerst moet vinden want de vader van mijn zoontje en ik hebben vorige week besloten uit elkaar te gaan) dan hoop ik eigenlijk dat die man dan ook 4 dagen gaat werken.

20. Miez

Miez Fanatiek lid

Feb 7, 2008
    1,118
    0
    0
    Misschien komt het ook omdat ik nog redelijk jong ben (24) dat mensen vinden dat ik eigenlijk hoor te werken. Misschien heb je pas het "recht" om thuis te blijven als je eerst 10 jaar aan de arbeidsmarkt hebt bijgedragen ofzo :(

Ik voel me er helaas niet schuldig om. Ik zou het vreselijk vinden om mijn kindje nu al naar een kdv te moeten brengen.

Share This Page