Praktische problemen bij 3de kind

Discussion in 'Mama en gezin' started by julialove, Jan 11, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. julialove

julialove Actief lid

Dec 23, 2014
    152
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Aan het eind van de zomer verwachten wij ons 3de kindje. Deze zwangerschap is onverwachts en nadat we een beetje aan het idee zijn gaan wennen komen er een aantal problemen om de hoek kijken.

Vandaar dat ik wil vragen of jullie mee zouden willen kijken naar een oplossing of wellicht zijn hier vrouwen die voor hetzelfde hebben gestaan die mij kunnen vertellen hoe jullie dit aangepakt hebben.

Waar het allemaal mee begint is ruimtegebrek. We hebben op de eerste verdieping 2 grote slaapkamers en 1 klein slaapkamertje. Op dit moment slapen de oudste en wij op de grote slaapkamers en de jongste op het kleine kamertje.

Boven hebben we nog een zolder waar eventueel een slaapkamer gemaakt zou kunnen worden. Dit zal alleen veel kosten met zich meebrengen. Zo is de isolatie op zolder niet al te best, de vloer zou volledig vernieuwd moeten worden en zo zijn er nog een aantal kosten die het met zich meebrengt. Kosten die wij op dit moment niet kunnen betalen en daarom valt die optie voor ons al af.

Dan is de volgende optie om 2 kinderen bij elkaar op de kamer te leggen. Logisch gezien zouden de oudste en (nu) jongste bij elkaar op de kamer komen. We hebben genoeg tijd om ze hieraan te laten wennen alleen het probleem hier is dat de oudste wel doorslaapt en de jongste niet. Hij slaapt elke nacht ook een aantal uren bij ons in bed wat deze optie weer lastig maakt.

Zelf in slaap vallen lukt hem sinds een paar weken heel hoed en dat is al een enorme vooruitgang. Maar doorslapen wil nog niet lukken in zijn eigen bed.

Onze oudste slaapt al sinds 6 maanden de nachten door en haar hoor ik bijna nooit 's nachts. Nu wel wat vaker sinds de jongste er is maar ook dat word minder.

Mijn man is heel consequent en zegt dat dit de enige optie is, dat ze er dus maar aan moeten wennen. Ik snap hem wel want over 7 maanden moeten we een oplossing hebben gevonden.

Ik twijfel zelf of dit een goed idee is. Waarom? Onze oudste slaapt altijd al alleen, heeft nooit een nacht bij ons in bed geslapen en weet dus niet beter dan dat er rust en stilte om haar heen is. Aangezien zl nog niet doorslaapt en ook regelmatig huilt en piept in zijn slaap vrees ik dat hij zijn zus wakker gaat maken en/of houden.

Mijn grootste angst is dat op deze manier onze dochter ook een slaapprobleem ontwikkelt en dat wil ik natuurlijk niet. En ook met onze zoon gaat het nu een stuk beter, ondanks dat hij vanaf halverwege de nacht bij ons slaapt.

Misschien is er nog een optie die wij over het hoofd zien?! Dan zijn jullie van harte welkom deze te delen want op dit moment lijkt dit toch echt het enige te zijn wat we kunnen doen.

En mocht dit dan ook zo zijn dan ben ik benieuwd hoe jullie dit zouden aanpakken of aangepakt hebben?

Jullie zouden me enorm helpen!

Groetjes Julia

2. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,808
    5,944
    113
    Female
    Is er een mogelijkheid om 1 van de grote slaapkamers te splitsen? Een afscheiding te maken?

3. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Of misschien de baby het eerste jaar/anderhalf jaar op jullie kamer leggen. Dan kunnen de twee anderen gewoon hun kamer behouden.

Later kan je dan altijd nog kijken om bijv juist de twee jongste op de grotere kamer te leggen samen. En dan de oudste de kleinere kamer te geven. Of wellicht heb je in die tijd kunnen sparen om de zolder aan te pakken en kan er een (of jullie zelf) naar zolder verhuizen.

4. amdaa

amdaa VIP lid

Mar 28, 2015
    9,670
    11,009
    113
    Het duurt nog een half jaar totdat de baby komt, vervolgens kun je de baby nog zeker een half jaar bij jullie op de kamer laten slapen.
    Tegen die tijd zijn de andere 2 ook een jaar verder en is de situatie misschien heel anders.

Daarnaast wennen de kinderen echt wel aan nieuwe situaties, vaak beter dan we denken. Mijn dochter slaapt ook altijd alleen, maar vindt het heerlijk als haar broer bij haar komt logeren. En hij slaapt extreem licht, maar wordt toch niet wakker als zijn zus s nachts gaat plassen (en dan slapen ze nog samen in 1 bed!)

5. Miss M

Miss M Fanatiek lid

Mar 19, 2012
    2,389
    597
    113
    Female
    Noord-Holland
    Ik zou ze denk ik idd bij elkaar leggen.
    Misschien dat het even wennen wordt voor je oudste, maar als ze al een goede slaper is denk ik niet dat dat daardoor verpest wordt.
    Geluiden hoort ze immers nu ook al.

Bij ons slapen de oudste en de middelste ook bij elkaar.
    De oudste is een goede slaper, maar maakt veel herrie in zijn slaap.
    De middelste wordt snel wakker van dingen.

Oudste slaapt er altijd doorheen als de middelste 's nachts huilt (of de laatste weken naar onze kamer gaat)
    Middelste wordt snel wakker als wij ze nog komen toedekken, maar nooit van de herrie die zijn broer maakt.

Kan je het niet eens een week of 2 proberen?
    Bedje in de kamer erbij en kijken hoe het gaat? Gaat het goed maak je er een kamer voor beiden van.
    Zo niet, heb je nog genoeg tijd voor een andere oplossing.

6. Hippo89

Hippo89 VIP lid

Dec 11, 2012
    7,373
    343
    83
    Female
    wij hadden ook drie kamers,toen de derde geboren werd sliep ze de eerste 4 maanden bij ons in een wieg,

daarna heeft ze vier maanden bij haar zus geslapen. toen begon ze met spoken in de nacht waardoor we ervoor gekozen hebben de oudste twee op 1 kamer te doen.

qua ruimte hebben we daar nooit geen problemen mee gehad, onze kinderen waren er gelukkig vrij snel aan gewend,

toen ik onverwachts zwanger was van de vierde zouden we wel in ruimte gebrek komen. wij hebben een vaste trap laten plaatsen, een dak kapel, en aan de binnenkant alles helemaal laten doen qua isolatie e.d. uiteindelijk hebben we 2 kamertjes op zolder kunnen maken.

nu is de woonkamer voor vier kindjes erg klein, om de woonkamer te veranderen moet er ook een nieuwe keuken komen, dit gaan we over 3 maanden doen, er komt dan 4 meter bij aan, een nieuwe keuken, en als we dan toch bezig zijn een nieuwe badkamer, die word met de helft verkleind zodat we een grotere bij keuken kunnen maken.

ik zou zelf niet al te moeilijk denken, je moet nog 7 maanden, en dan kan de baby ook nog eens heel wat maandjes in een wiegje bij jullie op de kamer, dan ben je zo alweer bijna een jaar verder. en dan kunnen inderdaad eventueel 2 kinderen samen slapen,

7. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Als we bij opa en oma logeren dan slapen onze kids ook samen op 1 kamer, stapelbed. Oudste boven, jongste onder. Deur op een kier en hij komt elke nacht bij ons liggen. De oudste slaapt bijna altijd door maar komt er heel soms uit. Dan komt ze ook naar ons. Hier thuis logeren ze in de vakantie vaak bij elkaar. Dochter vind het dan ook goed als broertje bij haar in bed kruipt. Zou dat een optie zijn? Je weet tenslotte ook niet of de oudste gewoon doorslaapt als de jongste naar jullie toe komt?

8. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

Oct 14, 2010
    16,542
    3,057
    113
    Hier slaapt de jongste ook bij ons op de kamer.
    Heel fijn in een co sleeper :)
    Als hij ouder is gaat hij bij zijn broer op de kamer

9. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

We hebben hier maar 1 mogelijkheid omdat we maar 1 kinderkamer hebben. De oudste is een hele goede slaper als het stil is. Bij het minste geluidje word hij wakker. We hebben hem weer op onze kamer gezet (heeft ook andere redenen). In het begin werd hij gelijk wakker als we naar bed gingen en inmiddels een paar weken verder kunnen we nog praten en slaapt hij als een baksteen verder. Gisteren kon zelfs een lampje aan zonder dat hij wakker werd. Het is de bedoeling dat hij ontwent raakt aan het alleen slapen. En dat als alles een beetje goed gaat ze tegelijk naar hun eigen kamer gaan.

Zelfs mijn veel te licht slapende vriend begint te wennen en word niet meer om de haverklap wakker. Ik denk dat veel went qua slapen, zolang het maar een patroon is.

10. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,166
    2,282
    113
    Ik zou dan de baby de eerste tijd bij jullie laten slapen. Onze jongste heeft 8 maanden bij ons geslapen, tot hij niet meer in de cosleeper paste. En daarna sliep hij de praktijk toch nog bijna elke nacht bij ons in bed, omdat hij een enorme nachtbraker was.

Dan heb je vanaf nu nog een jaar of zo totdat je oudste twee bij elkaar moeten. Tegen die tijd slapen ze misschien allebei zonder problemen door en dan kan dat ook gewoon goed gaan. Hoe oud zijn ze?

11. misa

misa Niet meer actief

Ik zie deze twee opties:

De oudste twee gaan bij elkaar op de kamer. Soms slaapt een slechte slaper dan juist heel goed: het bied een vorm van veiligheid.
    Je kunt het zonder al te grote veranderingen nu vast proberen door alleen de bedjes te verschuiven van kamer.

Of je laat het nog een jaartje zo en neemt de baby nog een half jaar of jaar op de kamer en kijkt dan wat de beste oplossing lijkt.

En vergeet niet, je kunt het altijd weer veranderen of aanpassen!

12. femkes

femkes VIP lid

Jul 24, 2007
    9,088
    10,382
    113
    Wij gaan onze zoons ook bij elkaar doen in een stapelbed. De grootste uitdaging wordt het licht. De oudste slaapt niet in het donker, de jongste juist alleen in het donker. Dus dat wordt creatief met lampjes en gordijnen.
    Ik neig ernaar het eens te zijn met wat dames hiervoor zeiden, of de baby een tijd bij jullie, of gewoon bij elkaar en kijken hoe het gaat. Ik denk eigenlijk dat het wel losloopt. De oudste krijgt er onbewust nu vaak ook wel wat van mee. Midden in de nacht is elk huis gehorig. Daarnaast reageert jullie jongste dus goed op andermans aanwezigheid en dan zou zijn zus ook misschien genoeg zijn. Ik denk dat het best goed kan gaan. Wel zou ik ruim van tevoren veranderen. Dan is er iets minder wijziging als de baby straks komt.

13. soeza

soeza Niet meer actief

Wij hebben 3 kinderen en genoeg slaapkamers om ze apart te laten slapen..... Maar ze slapen alle 3 op dezelfde kamer omdat ze dat zo gezellig vinden, haha, super dure verbouwing om meer kamers te creëerden is mooi voor niks geweest! :D

Maar wij zijn gezegend met 3 slechte slapers, kinderen worden vaak wakker in de nacht, huilen, dromen heftig, enz. Er wordt er sowieso elke nacht wel minstens 1 huilend wakker, maar het gekke is dat de andere 2 daar altijd doorheen slapen, maakt niet uit wie van de drie wakker is, de andere twee slapen er altijd doorheen... Gek eigenlijk, zeker gezien ze allemaal zo slecht slapen.

Misschien dus niet teveel over piekeren van te voren, je weet toch nooit hoe het gaat lopen :)

14. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Je kunt ze laten wennen of de baby bij jullie op de kamer leggen. Wat je eventueel nog zou kunnen proberen is een gesprek bij de bank aanvragen om te kijken of er ruimte zit in jullie hypotheek. Ik weet niet of jullie overwaarde hebben, er al een deel afbetaald is enz. Maar je huis goed isoleren en een dakkapel plaatsen is een waardevermeerdering van je huis. Misschien is er ruimte om extra te lenen voor die verbouwing.

Share This Page