Hallo Meiden, Ik ben op 01.02.2007 12 weken te vroeg bevallen van een mooie dochter Nova! Was al aan het aftellen naar mijn zwangerschaps verlof toe maar helaas heb ik daar niet van genoten. Heb helemaal geen verlof gehad. Nu was mijn vraag hoe het zit met je zwangerschaps verlof. Sommige mensen zeggen dat deze meteen ingaat als je bent bevallen maar sommige mensen zeggen ook van niet dat je rekening moet houden met de uitgerekende datum dus 22 april eigenlijk. Weet iemand hier misschien meer van? Laat maar horen! Liefs Shir
gaat volgens mij in op dag van geboorte en dan 16 weken staat op blz 3 http://www.uwv.nl/Images/AG11002256_tcm4-177.pdf
Hoi Iniemienie, Ik ben zelf in oktober 10 weken te vroeg bevallen en ik kan je dus vertellen dat je zwangerschapsverlof in is gegaan op de dag dat je bevallen bent....helaas . Ik had eigenlijk 3e week januari weer aan het werk gemoeten, toen had ik Colin net 6 weekjes thuis. Heb je hem eindelijk thuis moet je onderhand weer aan het werk... Op dit moment loop ik in de ziektewet, ik kan gewoon nog niet aan het werk, er moet nog te veel verwerkt worden en net als je echt van je kindje kunt gaan genieten, moet je alweer aan het werk. Tis niet echt eerlijk , helaas is er voor onze 'gevallen'niets geregeld in Nederland, tja ziektewet dan. Ik heb me er een hele tijd druk over gemaakt, oh jee dan en dan moet ik alweer werken. Nu ben ik blij dat ik de keuze heb gemaakt om het niet te doen. Mijn hoofd zit gewoonweg nog te vol. Als ik had mogen kiezen had Colin nog lekker 10 weekjes in mijn buik gebleven dan had ik wel lekker zwangerschapsverlof gehad, nu bestond mijn 'zwangerschapsverlof'uit het praktisch wonen in het ziekenhuis. Meid je moet je er niet te druk over maken hoor! Gewoon op je gevoel af gaan. Colin lag in het ziekenhuis samen met 2 andere jongens (28 weken en 32 weken geboren) De moeder van het mannetje die met 28 weken geboren is is aan het werk gegaan en was na 2 weken al weer thuis, helemaal ingestort. De andere is net als is de ziektewet in gegaan en houden ons eigen tempo even aan op dat gebied. Begrijp me niet verkeerd hoor, ik hou er niet van om in de ziektewet te lopen maar op dit moment is het voor mij en Colin het beste. Ik hoop dat je hier wat aan hebt, tis wel een beetje lang geworden maar ach... Nova was trouwens wel mooi op gewicht voor de zwangerschapsduur Colin was 1286 gram en 38 cm...(inmiddels 4804 gram en 55 cm ) Ik wens je heel veel sterkte de komende tijd, ik weet hoe moeilijk het is!
Mijn verhaal lijkt behoorlijk op die van Natasja, alleen ligt Sam nog in het ziekenhuis momenteel, en dat duurt nog wel 3 a 4 weekjes. Dan houd ik nog zo'n 4 a 5 weken over, want idd je verlof gaat in op de dag na je bevalling. En ik ben bang dat jij ook nog wel eventjes vaste gast in het ziekenhuis bent. Ik ga ook na mijn verlof de ziektewet in, want je bent echt de komende tijd alleen maar met de kleine bezig, maar je bent er zelf ook nog (hoor wie het zegt... ik ben nog niet met mezelf bezig nu) Groetjes en sterkte! Daphne
Hallo meiden! Precies zoals jullie me dus nu vertellen ga ik het dus ook doen. Als Nova uit het ziekhuis zou komen zou ik nog maar 3 weken met haar hebben. Ik heb hier met een psycholoog/maatschappelijk werk van het ziekenhuis gesproken om dit te vragen en die vertelde mij idd dat ik het via de bedrijfsarts moest gaan regelen en als dat niet zou lukken dat ik haar nog maar moest bellen en dat zij het dan verder zou regelen.... Beetje raar dat er voor ons geen regeling is he? Maar ik ga dan ook de ziektewet in hoor want je kan gewoon nog echt niet gaan werken als je kindje net thuis is. Pffff Ik moet er niet eens aan denken. Ik doe het toch echt niet! Bedankt voor jullie reactie's en jullie ook veel sterkte! Dikke knuff Shirley
Hoi inieminie, Ook ik heb in het ziekenhuis het advies gekregen van maatschappelijk werk om NIET te gaan werken en ik ben echt blij dat ik het niet gedaan heb. Neem je tijd, geniet van je kindje! Deze tijd kun je nooit meer over doen, werken kun je je hele leven nog! Sterkte! HUG
per 1 jan. is het toch ook al beval je veel eerder je heb recht op 16 wkn! maar idd als je bv 12 wkn te vroeg beval heb je 16 weken erna. anders heb je maar 10 wkn toch?
Slechte zaak, dat het op deze manier geregeld is hier in NL! Mijn dochter was slechts een kleine maand te vroeg, dus ik kan niet mee praten over dit probleem, maar kan een heel klein beetje mee voelen, hoe het is om dagelijks naar het ziekenhuis te moeten, geen kraamtijd te hebben en (straks) een heel klein kindje thuis te krijgen. Vaak hangen er met vroeg geboorte nog wat andere dingetjes samen (geldt niet voor iedereen): slechter slapen, veel huilen, krampjes, kortom een moeilijke start. En dan is zo'n kleintje eenmaal thuis, en kan het genieten beginnen, en dan zou je je alweer op je werk moeten richten? Ik vind het jammer dat jullie het op deze manier moeten oplossen en dat er geen regeling voor is, maar ik geef jullie wel groot gelijk. Emotioneel gezien KAN je niet eens aan het werk. En dan heb ik heb over lichamelijk nog niet gehad.
Nou idd dat het in Nederland zo moet! Ik ben ook helemaal niet van de ziektewet in duiken maar goed. Ik kan helemaal niks als alleen maar dat en als ik zo van de meiden hier lees doe ik er iig geod aan om niet gaan werken en dat doe ik dan ook niet. Eigenlijk zouden ze hier in nederland naar dit probleem moeten gaan kijken want zo kan het toch niet? Nou ik ga maar eens snel bij mijn kleine meissie kijken! Dikke knuff Shir