thuisblijven met kerst....teleurgestelde familie

Discussie in 'De lounge' gestart door josie, 14 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Haver11

Haver11 Fanatiek lid

3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    Wat vervelend dat ze zeggen dat het allemaal wel meevalt, terwijl ze niet zien hoe het is als jullie thuis zijn.

Ik zou ook op een andere dag gaan, als het wat rustiger is.
    Als dat jullie kinderen meer rust geeft.
    Jammer dat er weinig begrip voor is.
    Ik hou zowiezo al niet van verplichtingen, mijn schoonmoeder is er ook zo 1.. erg vervelend.
    Doen wat je zelf het beste lijkt voor jullie en voor de kinderen. Het is jullie leven, dat ze teleurgesteld zijn is hun probleem.

2. dochters

dochters Fanatiek lid

11 jul 2013
    4.894
    15
    38
    Vrouw
    Ik vind dat je groot gelijk hebt. Ik zou ook gewoon lekker met het gezin thuis blijven. En wat ze er van vinden, dat is hun probleem dan toch? Daar moeten ze maar begrip voor hebben.

3. harlene2014

harlene2014 Fanatiek lid

23 mei 2014
    3.426
    920
    113
    Haaglanden
    Sorry hoor maar je moet aan jezelf en je kindjes denken (en man).
    Ben daar misschien een trut in maar krijg al jeuk van verplichtingen en helemaal in jouw situatie.
    Zou doen wat jou het beste lijkt. Wat niet gaat gaat niet. Jij/jullie zitten met de kids die er niet goed op kunnen reageren en zij niet.

4. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.660
    1.419
    113
    Dat is dan jammer voor de familie, een paar jaar terug hier ook besloten het niet meer te doen, zelf dagenlang vreselijk veel pijn kind van slag dus klaar wij hebben toen gezegd we doen om het andere jaar, dus ene jaar bij schoonfamilie en andere jaar bij mijn familie, heerlijk maar 1 dag en andere dag lekker thuis. Vorig jaar zeiden mijn ouders, moet je luisteren we doen niet meer, wij vonden het altijd zo'n verplichting dat opa en oma altijd met de kerst bij ons zaten wij willen dat voor jullie niet dus je bent welkom om een koo koffie te drinken maar ook dat hoeft niet en dan is het klaar voor ons en moeten jullie eigen tradities opbouwen.
    Dit jaar mijn familie aan de beurt hebben wij een makkie, heerlijk de kerstdagen thuis :D.
    Maar gewoon doen wat voor jullie goed is en voelt en een ander heeft pech hoor

5. masami

masami Fanatiek lid

27 jul 2011
    4.248
    802
    113
    Vrouw

Ik vind het geen moeilijke keuze hoor.

Of lekker met eigen gezin een bos wandeling en spelletjes doen.
    Heerlijk rustig en geen over geprikkelde kinderen, die daardoor ook veel meer genieten.

Of uren in de auto zitten en over geprikkelde kinderen hebben die het dus niet aan kunnen, waardoor jullie ook stress hebben.
    En dan nog dagen last ervan.

Ik heb ook een kind met autisme en ik zou mijn kind die ellende niet aan willen doen. (en mezelf)

6. Logan

Logan Niet meer actief

Ik vind kerst geweldig maar zodra iemand me verplicht te komen is het gauw afgelopen. Je kinderen gaan voor, punt.

7. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Fijn Josie! :)
    Ik ben heel erg van de familiebijeenkomsten. Ik vind het erg gezellig en kijk er altijd heel erg naar uit. Ik zou teleurgesteld zijn als familie zou zeggen: "Voor ons hoeft het niet" .. nou, graag of niet hoor.
    Maar in jouw geval zou ik het compleet begrijpen hoor Josie, en fijn dat je moeder dat ook doet. 2 kinderen die vanaf de kerst t/m nieuwjaarsdag in de stress zitten. Nee, blijf dan maar lekker thuis :)

8. LEOnie211

LEOnie211 Actief lid

24 feb 2015
    148
    0
    0
    Zzper in de zorg
    Kerkrade
    ik zou dan ook lekker thuis blijven, zeker voor de kinderen , maar als iets een verplichting gaat worden zet ik daarin ook mijn hakken in het zand.

9. mellanie76

mellanie76 VIP lid

5 aug 2016
    17.645
    801
    113
    moeder
    Rotterdam
    Als iets "verplicht"is zou ik er al helemaal klaar mee zijn.
    Je moet helemaal niets.
    Je moet aan jullie kinderen en aan jullie zelf denken, want jullie moeten de boel ""dragen" en dat doen jullie heel goed.
    Als naar jullie toe komen geen optie is , houd het op.
    Denk vooral aan jullie gezinnetje en wat voor jullie belangrijk is en wat de behoeftes van het gezin zijn.

10. Lafayette

Lafayette Fanatiek lid

13 okt 2012
    1.385
    1.568
    113
    Sinds ik vaker voor mezelf en mijn gezin kies, voel ik me veel gelukkiger. Ik kan dan ook van harte aanraden om voor jezelf te leven en niet voor anderen. Klinkt als een goed idee om lekker thuis te blijven.

11. maliro

maliro Niet meer actief

Hier hetzelfde dilemma met een ass-zoon en prikkelgevoelig dochter die slecht in dr velletje zit. Ik heb besloten thuis te blijven. Ik kies nu voor mijn eigen gezin. Niet iedereen heeft er begrip voor maar zij hebben niet dagen de tijd nodig om weer tot zichzelf te komen

12. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Mijn zoonthe is ook autistisch en indd,logeren etc zou teveel zijn.

Wij hebben besloten sinterklaas eerder te vieren zodat spanning weg was. Gewoon rustig het weekend in. Heerlijk

Kerst gaan we naar mijn zus met nog wat familie en slapen lekker thuis.
    Andere dag lekker thuis. Geen gedoe

Waarom niet bij jullie vieren??

Oud en nieuwe lekker thuis en ze komen allemaal naar ons. Huis vol. Zoontje zijn vertrouwde plek. Kan naar boven als hij dat wilt etc. Gelukkig maakt niemand daar een punt van. Vuurwerk, laat opblijven, gaos en spanning is al veel. Dan ook nog ergens anders heen hebben we een keer gedaan. Gevolg kind dat overprikkeld is, onder tafel zit te wiegen met handen op zijn oren en alles onder kotst van de ellende.

13. Maagd

Maagd Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Je moet altijd voor jezelf/je gezin/je kinderen kiezen. Die staan altijd op de eerste plaats. Tuurlijk zijn je (schoon)ouders teleurgesteld, dat mag ook. Ze hadden vast uitgekeken naar het weerzien van jullie en de kleinkinderen, logisch. Maar als jij ze uitlegt dat het echt een opgave is en jullie de kinderen wat rust gunnen en deze drukke maand dan mag ik hopen dat ze dat begrijpen.
    En doen ze dat niet dan moet jij dat eigenlijk naast je neerleggen. Jij doet wat het beste is voor je kinderen en dat wordt ook van je verwacht als ouder. Kies voor hetgeen wat jij denkt dat moet, dan doe je het naar je gezin altijd goed. Wat de rest van de wereld denkt moeten zij weten maar jij kan jezelf recht in de spiegel aankijken.

Opa's en oma's leven nu idd nog. Maar die leven in januari ook nog wel hoor. Gaan jullie dan toch een zondagje er naartoe. Dan is de stress van de feestdagen voorbij en alles weer in rustig vaarwater.

Heel veel succes en sterkte (ik ken overigens het gevoel van verplichtingen heel goed)

14. Lena1982

Lena1982 Niet meer actief

Amen!
    Echt, goed geschreven!

15. CoffeeJunkie

CoffeeJunkie Fanatiek lid

25 jan 2012
    1.563
    431
    83
    Noord-Holland
    Ik ben er ook gevoelig voor, maar heb dit jaar ook de knoop doorgehakt en heb niet eens zo'n goede reden als jij hebt.
    Ik haat verplichtingen, zie altijd enorm tegen dit soort verplichte feesten op en zie de lol er niet van in. Helemaal niet als het echt van je wordt verwacht op te komen dagen. Dit jaar willen wij een hele kerstdag voor ons eigen gezin houden: cadeaus onder de boom uitpakken, lekker mee spelen, filmpje kijken, misschien nog wandelen en we hebben een heerlijke maaltijd op het menu staan. Lekker rustig aan doen en zelf tradities maken, heb er echt zin in!
    Tweede kerstdag doen we een bakkie bij mijn schoonouders en gaan we eten bij mijn ouders om het volgend jaar andersom te doen.

Mijn zwager en schoonzussen zien het als een persoonlijke aanval dat wij het zo willen doen, alsof wij echt afstand nemen van de familie, maar dat is toch echt hun probleem. Sommige mensen zitten zo vast aan tradities....
    Bovendien zien wij de families zeker eens per maand door verjaardagen of dergelijke. Het samenkomen met kerst omdat we duizenden kilometers bij elkaar vandaan wonen en elkaar nooit zien is bij ons niet van toepassing en in mijn ogen dus ook niet noodzakelijk.
    Een keer spontaan langskomen vind ik zelf bv vele malen leuker!

Maak er zelf een leuk feest van, geef ze de tijd om aan het idee te wennen en probeer het los te laten. Het is echt niet egoistisch om aan je kinderen te denken en voor je eigen gezin te kiezen!!
    En vergeet niet: 'nee' is ook een antwoord!

16. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.873
    5.152
    113
    Home
    ik snap al die verplichtingen dus echt niet

wij gaan ergens naartoe omdat we het gezellig vinden niet omdat het verplicht is en gelukkig denkt onze hele familie daar zo over

17. Sugarblossom

Sugarblossom VIP lid

23 jul 2010
    5.439
    11
    38
    Vrouw
    Nederland
    Begrip tonen moeten ze. Ik zou mijn eigen weg gaan als ze het niet snappen dan jammer dan! Je hebt jezelf / je kinderen er alleen maar mee. Als hun het als een probleem zien is het hun eigen probleem en niet die van jullie. Volg je hart!!

18. chantal1985

chantal1985 Niet meer actief

Ik heb ook een kind met ASS. En dit jaar hebben we besloten de feestdagen alleen met het gezin te vieren. Het levert haar gewoon teveel stress op. En het hoort iets leuks te zijn. Uiteraard heeft niet iedereen daar begrip voor. M'n moeder is bijv. erg teleurgesteld en blijft het toch vragen. Maar als ik dan zie hoe bijv. Sint dit jaar uitpakte, dat ze eindelijk heerlijk ervan kon genieten toen we het met z'n drieen vierden. En dat ze vorig jaar dus doodziek was. Tja. Dan is de keuze voor mij simpel... Succes!

19. Chrissie1990

Chrissie1990 Fanatiek lid

26 aug 2016
    1.195
    1.084
    113
    Hulpverlener
    Ik geef je groot gelijk ts. Je kinderen staan op nummer 1. Als zij niet tegen al die drukte kunnen, dan moet je het ook gewoon niet doen. Jammer voor je familie, maar je kinderen gaan voor.

De ouders van mijn partner zijn gescheiden dus wij hebben 3 families waar we in 2 dagen ieder jaar bij langs gaan en ieder jaar lukt het net. maar ik ben ieder jaar bek af en ik heb een derde dag nodig om er van bij te komen. Mijn partner en ik hebben afgesproken om de volgende kerst een huisje te boeken en met zijn tweeën kerst te vieren.

20. Trirani

Trirani Fanatiek lid

6 aug 2013
    1.293
    1.129
    113
    Vrouw
    Waar ik ben
    TS, ik ben ook een moeder van een (tweeling)zoon met ASS (en verstandelijke handicap en epilepsie), en een tweelingbroer met een flink concentratie/geheugen probleem waardoor ik hem reeds ondersteun met pre-teaching op school waar hij net leert lezen.

Mijn man komt uit het type gezin waar 3 tot 5 keer per dag of meer met elkaar wordt gebeld (dit is niet overdreven) om alle ins en outs van elkaar te weten. Niet komen met kerst en met iedereen tegelijk is een tot nu toe niet acceptabele actie tenzij je echt ziek-ziek bent o.i.d.. Hij volgt zijn ouders hier heel erg in en vind dus ook dat je kerst met de hele familie en avondeten mòet vieren.

Ik laat mijn man dit topic lezen! Met name mijn ASS zoontje, maar daardoor ik ook en de rest van ons gezin, vinden vanaf 11 november Sint Maarten, aankomst Sint, Kerst op verschillende scholen, kerst bij families, tot en met nieuwjaar en hun verjaardag in januari met ook nog eens een neef en nicht met verjaardagen, een stressvolle tijd.

Voor mijzelf: ik voel me rot als ik echt niks met mijn vader doe met kerst, omdat zijn vrouw en mijn zeer geliefde moeder vergevorderde alzheimer heeft. Maar kerst met mijn broer doen we al een paar jaar niet meer om mijn ASS zoontje te sparen. Maar gedwongen dus wel met de SO's, zwagers en hun kinderen.

Ps. als er mensen anders denken hierover, willen jullie je mening ook plaatsen? Ik lees ook graag andersdenkenden.

TS, ik vind het fijn om jouw verhaal te lezen, en ook de reacties! Het sterkt me dat ik niet alleen sta in het gevoel dat 'gezellig' niet een afgedwongen 'moeten' is, bij gemakkelijk overprikkelde kinderen.

Deel Deze Pagina