Natuurlijk zegt iedereen dat jullie thuis moeten blijven, dat je aan je eigen gezin moet denken, en dat zeg ik ook...maar eerlijk, ik snap de 'teleurstelling' aan de andere kant ook, zeker als jullie er alle jaren gewoon bij zijn geweest. Ik persoonlijk zie de feestdagen als leuke verplichting zeg maar en hoop eigenlijk dat onze zoon dat later ook zo ziet maar ik zal ook moeten proberen begrip op te brengen als hij beslist het anders te vieren...fijn dat je moeder dat ook doet. Met dit soort topics ben ik bij sommige reacties benieuwd hoe die hier over zeg 20/30 jaar op zullen reageren, als schoonmoeder/oma zijnde
PS.avondeten bij SO's duurt tot in de nacht met gerechten door ieder volwassen koppel: logeren is eigenlijk een must voor de kinderen, wat ik dus ronduit naar vindt.
Dank jullie wel voor alle reacties! Inderdaad zou ik het later, als ik oma zou zijn, ook heel fijn vinden als ik mijn familie bij elkaar zie. Ik vraag me alleen wel af of het zo'n ramp zou vinden als dat niet in december zou zijn..... We zijn namelijk regelmatig met de hele familie bij elkaar, dit is dus niet de enige keer per jaar gelukkig. Maar zonder de december stress is het veel maar beter te doen. Ik heb dit jaar ook gevraagd of schoonouders bij ons wilde komen, maar dat doen ze niet. Hoort niet vinden ze, je hoort bij je ouders te zijn. Vorig jaar moesten we uit eten. Duurde 4,5 uur in het restaurant, was echt een drama met de kids. Toen hebben we direct aangegeven dat we dat nooit meer doen. Wilden we vooraf ook al niet, maar zijn toen toch maar overstag gegaan door een hoop drama en tranen van schoonmoeder. Ze is echt een prima mens, maar wil overal de controle over houden en het moet precies zo gaan als zij vindt dat het hoort. Mijn moeder komt nu niet bij ons omdat de rest van de familie dichtbij haar woont, logisch dus....vind ik ook niet erg. Ik moet een beetje af van dat verantwoordelijk gevoel, alsof ik persoonlijk verantwoordelijk ben voor het geluk van ouders en schoonouders met kerst. Er zit niemand alleen met kerst, iedereen is samen met familie beide dagen.....alleen niet met ons erbij. Ik heb de knoop doorgehakt...wij blijven helemaal thuis. Eens zien hoe dat bevalt, en dan kijken we volgend jaar wel weer verder. Ik heb ook ouders en schoonouders voor oudjaar uitgenodigd, schoonouders willen niet. Slapen het liefste thuis, dat snap ik ook wel weer. En mijn moeder heeft plannen met vrienden...ook prima natuurlijk. Iedereen enorm bedankt voor het meedenken en jullie meningen!
en we logeren trouwens heel vaak bij mijn moeder. Dat gaat op zich prima met de jongens... alleen als we er met kerst zijn logeren er meer dan 12 mensen met kleine kinderen erbij. Dat is gewoon veel te onrustig voor ze.
Mijn oma heeft het haar kinderen ook altijd verplicht om met de feestdagen te komen, niemand heeft ooit durven afzeggen. De eerste kerst dat mijn grootouders waren overleden is mijn tante naar Griekenland op vakantie te gaan omdat ze eindelijk 'verlost' was. Mijn ouders hebben altijd gezegd dat ik vooral moet doen wat ik wil met kerst, omdat zij absoluut niet zoals mijn grootouders wilde zijn. Als ik later zelf oma ben, zou ik echt niet willen dat mijn kinderen met tegenzin de feestdagen bij ons komen vieren, dat zou ik pas vreselijk vinden!
Dan zou ik thuis blijven. Of de afspraak maken om het ene jaar schoonfamilie en het andere jaar eigen familie 1 dag en de andere dag thuis. En denk om je kinderen de jongste hier houd ook niet van drukte en veel prikkels. Wij zijn in het begin wel eens bij familie geweest, maar op den duur ook mee gestopt. Schoonouders gingen altijd 1 dag bij hun dochter en soms kwam het ons niet uit om de andere dag te komen omdat wij dan naar de andere familie zouden. Nu hebben wij kerstavond de kerstviering van de clubs en zondagsschool, 1e kerstdag komen er vrienden bij ons en tot nu toe de 2e kerstdag als gezin thuis. I.v.m drukke werk van mij man wel fijn om 1 dag samen te zijn.
Jammer dat ze dit niet respecteren..... Wij gaan juist niet naar mijn schoonouders omdat mijn schoonmoeder het niet aan kan als iedereen bij elkaar is op hetzelfde moment...
voor mijn schoonouders zelf is het eigenlijk ook te druk (na afloop altijd migraine van de stress), maar ze houden heel krampachtig vast aan tradities. Zou voor hen zelf ook fijner zijn als ze er iets losser mee om zouden gaan. Maar goed, dat moeten ze voor zichzelf bepalen natuurlijk
Goed dat je de knoop hebt doorgehakt en besloten hebt dat jullie thuis blijven! Ik vind dat je genoeg initiatief toont om toch met de familie kerst te vieren. Waarom je moeder niet komt begrijp ik. Maar het excuus van je schoonouders slaat nergens op "omdat het niet zo hoort". Jammer dan voor hun. Ik kan me heel goed voorstellen hoe jij je voelt wat betreft het verantwoordelijk zijn voor de fijne kerstdagen voor de familie. Maar stop hier alsjeblieft heel snel mee. Bij mijn dochter speelt er van alles (waaronder ook overprikkeling juist bij zulke dagen). Wij hebben 2 keer kerst gevierd op jullie manier. Beide keren vonden wij verschrikkelijk. Dochter was na de kerst nog dagenlang overprikkeld en met de kerstdagen was het natuurlijk helemaal drama. Wij hebben besloten deze kerst weg te gaan. We gaan naar een Landal park. Het is afwachten of dit goed gaat, maar ik ga nooit meer kerst vieren op die manier. Als dit niet goed gaat dan blijven we volgens jaar gewoon thuis met z'n drietjes. Ik vraag hier ook geen familie omdat het allemaal te veel is: de cadeautjes van de familie waar we hier niet onderuit komen, de aandacht, de drukte en alle andere extra prikkels. Mijn ouders begrepen het gelukkig, al weet ik zeker dat ze het jammer vinden. Mijn schoonmoeder baalt er flink van. Maar dat is echt haar probleem. Ik ga me daar niet druk om maken. Ik heb liever dat zij baalt en dat ik een rustige kerst heb, dan dat mijn dochter weer dagenlang niet goed in haar vel zit. Probeer het zo te bekijken, misschien helpt dat je enigszins. Kinderen snappen niet waarom ze zoveel last hebben van de kerst. Jullie familie zou het wel kunnen snappen als ze ervoor open staan. Het is niet dat je niet wil gaan omdat je even geen zin hebt. Je maakt deze beslissing omdat dit het beste is voor jullie gezin en dat is juist heel goed.
Dank je wel! Ik hoop voor jullie en voor je dochter dat jullie kerst op vakantie ook heel goed bevalt!
Mijn moeder vindt dat zoiets alleen leuk is als het geen verplichting wordt en zo denk ik er zelf ook over.
De enige verplichting die wij bij ons thuis hebben is dat wij GEEN verplichtingen hebben met feestdagen etc. we zijn van harte welkom maar als we niet willen / geen zin hebben dan niet. En dat respecteren ze en wij ook!.. blugh al die verplichtingen word er zo moe van. Altijd in de horeca gewerkt. Dit jaar moet mijn man dan werken.. vind het prima geen verplichting te hebben.
Ze weten precies de woorden te gebruiken zodat je gaat twijfelen en als nog komt. Je moet doen wat bij je gezin past en dat is schijnbaar niet in een paar dagen Nederland door te crossen. Vervelend dat je schoonouders wel vinden dat jullie moeten komen maar schijnbaar zelf niet willen. Ik zou zeggen dat jullie dit jaar thuis doorbrengen en ze welkom zijn om op visite te komen. Anders bij de een kerst en de ander oud en nieuw. Mijn familie woont ook op 1.5 uur rijden, uk is hooggevoelig en red het ook niet om constant daar te blijven. We blijven daar meestal 4 uurtjes en rijden dan weer terug. Overigens ook niet mee eens maar het is dat of komen helemaal niet. (Dan is het makkelijk kiezen)
Ik geef je groot gelijk. Daarbij als het gezeur oplevert dan ben ik er al snel klaar mee. Wij vierden het voorheen altijd met schoonmoeder, maar elk jaar was het gezeur. Op een gegeven moment heb ik gezegd dat ik daar gewoon geen zin meer in heb. Ergens in de zomer worden er al voorbereidingen getroffen wie bij wie kerst gaat vieren, maar als puntje bij paaltje komt wordt er op het laatste moment (als alle boodschappen al binnen zijn) toch weer andere afspraken gemaakt. Dikke doei, daar ben ik snel klaar mee. Wij vieren nu altijd 1e of 2e kerstdag met mijn schoonpa en de andere dagen bekijken we het wel ter plekke.
Fijn dat je eruit bent Josie! Wij hebben sinds een paar jaar afgesproken dat we het ene jaar bij de ene ouders eten, het andere jaar bij de andere. Puur om ook een kerstdag voor ons eigen gezin te hebben. Als het uitkomt proberen we op dezelfde dag bij de andere ouders bijv koffie te drinken, maar voor ons wonen (schoon)ouders dichtbij. Lukt het niet, dan niet. We zien elkaar regelmatig genoeg zodat dit echt niet ten kost van 'quality-time' met de familie gaat. Wellicht een idee voor volgende jaren? En anders gewoon zoals je nu gedaan hebt, rondom de kerst beide bezoeken. Rustiger voor iedereen.
Dat is inderdaad ook een goed idee! Combineren van ouders/schoonouders lukt helaas niet, omdat de ene in het zuiden woont en de andere in het noorden van het land
Hoezo is heel december alles anders? Er zijn veel dagen die gewoon zijn. Het is misschien neer de opgefoktheid van de feestdagen dan het reizen en bezoeken?
Nou als je kinderen naar school gaan dan zul je waarschijnlijk wel merken dat heel december anders is.