Hoi, Ik zit een beetje met mijn handen in het haar op t moment...... 23-01-2013 ben ik moeder geworden van een prachtige zoon, alleen heb ik een zware tijd achter de rug. Heel erg ziek geweest voor ik zwanger raakte, meerdere problemen en een heftig auto ongeluk, de zwangerschap was niet gepland en toen ik 20 weken zwanger was stond ik spontaan alleen! De vader van mijn kindje werd agressief tegen over mij en ik kwam er achter dat die een ander had .. Met volle moed ben ik er alleen voor gegaan en dit gaat super!! Maar nu heb ik van mijn uitkerings instantie een brief dat ik verplicht ben weer full time aan het werk te gaan. Als ik het financieel niet zou redden moest ik de vader van mijn zoontje om hulp vragen. Hij heeft de kleine niet erkend en na een paar rechtzaken en zoveel problemen wil ik hem ook niet meer in de buurt hebben van mij of jesse. Dit is ook niet verplicht toch? Nu vraag ik me af, kan ik niet op de een of andere manier een jaar vrijstelling krijgen van werken? Dat ik het allemaal voor mezelf op een rijtje kan gaan zetten. Er werd me vanmiddag verteld dat ik mijn uitkering kwijt raak en weer bij mijn ouders zou moeten gaan wonen? Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen of een idee heeft?
Ik weet er niet heel veel vanaf, maar als je kleine kinderen hebt en alleenstaand bent, hoef je niet persé te werken geloof ik. Ik ken iemand en haar jongste is 5 jaar, ze is sinds een paar maanden alleenstaand. Zij krijgt gewoon een uitkering (bijstand). Lees anders ook even hier: Heb ik een sollicitatieplicht als ik een bijstandsuitkering heb? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl
Heb je met de uitkeringsinstantie gesproken waarom je niet in staat bent om te werken? Wat zeggen ze daarop? En anders zou je natuurlijk weer kunnen gaan studeren.
Volgens mij zijn je keuzes weer gaan studeren of gaan werken. Een jaartje thuis zitten met de kleine om dingen op een rijtje te zetten zul je op eigen kosten, of die van je ouders moeten doen. De vader van je kindje is verplicht om bij te dragen, en je uitkeringsinstantie kan volgens mij van je verlangen dat je er voor gaat zorgen dat hij bijdraagt, zodat de gemeenschap minder hoeft bij te dragen. Maar ga even met je uitkeringsinstantie praten.
De uitkeringsinstantie moet zichzelf er eerst van overtuigen dat jij genoeg draagkracht hebt om naast het moederschap ook nog te werken. Neem iemand mee die jou goed kent zodat je er tijdens de gesprekken niet alleen voor staat. Als jij echt niet in staat bent om nu te werken of studeren dan moeten ze je helpen. Ze mogen je niet zonder geld laten zitten. En nee je bent niet verplicht de vader van je zoontje om geld te vragen. Gewoon zeggen dat vader onbekend is.
Zo makkelijk is dat tegenwoordig niet meer hoor. Het is een lastige tijd. Per gemeente zal het verschillen hoe streng ze zijn. Hier moet er echt heel wat aan de hand zijn willen ze je ook ontzien voor een studie. Werk je niet mee, dan kunnen ze wel degelijk jouw bijstandsuitkering stopzetten. En gewoon zeggen dat de vader onbekend is, klinkt natuurlijk heel makkelijk maar als hij hetbkindje erkend heeft wordt dat een erg lastig verhaal evenals er diverse rechtszaken geweest zijn. Het wordt dan een beetje lastig ontkennen. Het wordt dan gekort op je uitkering en dan moet je het van hem maar zien te krijgen. Je kan dus, als hj niet betaald ook nog eens financieel in de problemen komen. Zelf zou ik gaan solliciteren, werken kan je ook erg goed doen!
Misschien beetje rare draai, maar solliciteren betekend nog niet dat je ook meteen een baan krijgt. Eerst moet je brief er al uit springen, vervolgens moet jij in het gesprek een goede indruk maken en daarna moeten jullie nog erns worden over de arbeisvoorwaarden. Ik zou dus gewoon doen wat gevraagd wordt en solliciteren zodat je je uitkering beghoud en dan erst maar eens zien of je op gesprek mag komen.
Toen ik nog in de re-integratie werkte een jaar terug was het zo dat alleenstaande moeders met kinderen tot 4 jaar vrijgesteld zijn van de sollicitatieplicht. Dit weten de consulenten wel, maar vertellen ze niet zomaar. Je zou dat nog even kunnen uitzoeken en het bespreken met je consulent. Wat je ook kan doen is bijvoorbeeld een.opleiding starten als gastouder. Dat doen heel veel moeders met jonge kinderen die geen vrijstelling krijgen.