Mijn broer is vandaag de trotse papa geworden van Stijn. Hij is geboren met 31 weken en 6 dagen. Weegt 1260 gram. Wat kan ik verwachten ? Kan ik op visite gaan ? Op dit moment gaat het goed met Stijn maar hij is pas vanmorgen geboren.
Gefeliciteerd met je neefje Stijn! Of je langs mag komen kun je het beste aan je broer/ schoonzus vragen of ze daar behoefte aan hebben. Ikzelf had totaal geen besef dat ik zo vroeg bevallen was dus vond het normaal dat (schoon)ouders zwager en zus kwamen Wat kun je verwachten: - dat Stijn in een couveuse ligt. Dat er slangetjes in zijn neusje zitten: - iets wat hem helpt met ademen. - sonde (waar ze eten doorheen doen) - dat Stijn plakkertjes met draadjes op zijn blote lijfje heeft. Die zijn verbonden aan een monitor en daar kun je zijn hartslag etc op zien. Ook heeft hij een bandje om zijn voet (of hand) die ook op de monitor zit waarop je kunt zien hoeveel zuurstof hij in zijn bloed heeft (saturatie). Je kunt ook verwachten dat hij geen vetjes heeft, maar er wel als een baby uit ziet. Zijn huid is waarschijnlijk wat rood (ipv roze), en hij heeft veel plooitjes. Probeer je niet teveel te storen aan de monitor en slangetjes etc. Maar probeer te kijken naar het mannetje. Meestal hoor je wel wat bellen van de monitor, maar schrik dan niet. De verpleging houdt hem heel goed in de gaten, als ze niet gelijk komen zien ze ook geen ernst En wat ik bijna vergeet: Geniet ervan!
Bedankt UK 80 En kun je ze ook al wat cadeautjes geven ? Klein pakje ofzo ? maat 44 Of liever iets anders ?
Ik vond het wel leuk om maatje 44 te krijgen (ook al duurde het heel lang voor hij het aan zou kunnen). Wat ik erg fijn vond (en vind) is een schriftje. Dat ligt bij zijn couveuse en gebruik je als dagboekje. Ook de verpleging schrijft er af en toe een stukje in met stickertjes etc. Het is heel fijn om er in te schrijven, maar vooral om terug te lezen Dus dat zou ik je aanraden om te kopen. En iets leuks met it's a boy ofzo is altijd leuk
Wat je kunt verwachten: ik sluit me ook aan bij uk! Dat is precies hoe het is: en een verwarde en vermoeide pappa en mamma: blij en trots, maar ook bang, boos, verdrietig, jaloers, gelukkig en alles door elkaar. En gewoon een cadeautje geven hoor! Maar zou wel iets kopen waaruit blijkt dat je er over hebt nagedacht. Ik kreeg ook pakjes in maat 74, dat draagt hij nu pas! (hij is nu bijna 14 maanden, gecorr. 12 mnd) Dat stoorde me eerlijk gezegd wel, het getuigt niet echt van begrip en wekte bij mij de indruk dat mensen niet echt te ernst van de situatie door hadden. Maat 44 is vaak nog wat groot, hoewel er wel merken zijn waarbij het klein valt (Lief!, petit bateau bijv). Of een doekje die de mamma bij zich kan dragen en in de couveuse kan leggen, zodat de kleine de geur van mamma ruikt. Oh ja en gefeliciteerd met je neefje!
Het gaat op dit moment helemaal niet goed met Stijn. Hij is vannacht met spoed van Goes naar het Sophia kinderziekenhuis gebracht. Hij wordt nu volledig beademd Ik vind het zo vreselijk naar voor mijn broertje en zijn gezin. Hopelijk gaat het snel beter met Stijn.
Ach, wat zielig! Is hij niet geboren in een academisch ziekenhuis dan? Ik hoop dat hij snel beter wordt en van de beademing af mag. Ferry heeft 3 keer aan de volledige beademing gelegen en je wordt er niet vrolijk van. Maar de kleintjes kunnen dan hun energie wel aan andere dingen besteden. Heel veel sterkte hoor! Ik duim dat hij snel beter wordt.
hoe is het nu met je neefje? ook dit hoort bij een vroeg geboorte. de achtbaan van positief naar negatieve berichten. gefeliciteerd met je neefje. ook tijdens de slechte momenten vond ik het fijn om bezoek te krijgen.. misschien niet naar de baby, maar even samen een kop koffie drinken in het ziekenhuis, dat was al fijn. muziekdoosjes vond ik ook fijn om te krijgen. luisterde soms thuis ernaar, dan had je toch een gevoel dat er een baby in je huis was... en was het minder leeg thuis
Bij ons in het ziekenhuis zeiden ze altijd dat als ze 2 stapjes vooruit deden, ze daarna weer 1 stapje terugdeden
Waarom ergeren jullie je als je kleertjes krijgt in grotere maten? Dat krijg je toch ook als je kindje op tijd geboren is? Veel mensen denken: ze krijgen al zoveel kleine maatjes, ik koop iets waar ze later nog wat aan hebben. Ik vind dat juist wel doordacht.
@ amber: hoop dat ie snel van de beademing af mag..... Probeer er te zijn voor je broer en zijn vrouw. Niet wegblijven nu, maar juist een keertje extra komen. Misschien idd niet naar de baby, maar is wel fijn voor de aandacht en afleiding. @ vlinderbloem: uiteraard is het lief als mensen een cadeautje geven; dat op de eerste plaats. En inderdaad is het zo dat je bij een op tijd geboren kindje ook el eens maatje 62, 68 of zelfs een enkele 74 krijgt. Maar een premature of extreem premature geboorte is nu eenmaal niet hetzelfde als een 'gewone' geboorte. Het is een spannende tijd, waarbij je niet weet hoe het met je kindje zal gaan. Mijn zoon mocht eerst nog niet eens kleertjes aan (lag in couv.) en toen hij kleertjes aan mocht en kon, heeft hij wekenlang 'gezwommen' in maat 44. Ook thuis nog lange tijd. Als je dan kleertjes maat 68 of 74 krijgt, dan lijkt het net of mensen zich niet kunnen inleven in de situatie van de vroeggeboorte of het zelfs bagatelliseren (dat gebeurt serieus....). Zo van: zodra je kindje thuis is, is alles toch weer 'goed'/ 'normaal'? Dat je een cadeautje kijgt waar ze een paar weken nog niet inpassen geeft niet, maar ruim een jaar!? Mensen hebben er dan niet over nagedacht vind ik, dat je een heel klein mini-mensje hebt gekregen die vecht voor zijn leventje en logischerwijs wat aan de kleine kant is! Mag ik vragen met welke termijn jouw kindje is geboren (gefeliciteerd trouwens!)?
Mijn eerste dochter is met 30+6 geboren, en woog 1290 gram (vandaar dat ik dus weet waarover het gaat hier ) en mijn tweede dochter met 40 weken en twee dagen.
@ vlinderbloem: Oh ok! Wat een verschil trouwens (gelukkig maar!). Tsja, ik denk dat iedereen het anders beleeft. Zoals ik het omschreef was mijn gevoel erbij. Wel fijn als je dat los kunt laten en het zo kunt zien, dat heeft vast een hoop frustratie gescheeld!
Omdat, en dat schreef ik al, ik het een beetje eh.. apart vind om geërgerd te zijn als je een cadeautje krijgt. Als iemand je een cadeautje geeft is dit lief bedoeld en ik snap niet hoe dit iemand kan ergeren. Maar iedereen beleeft het inderdaad op zijn eigen manier, ik dus ook.