Thuisonderwijs

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by CrazyMom, Aug 28, 2019.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Whoopy

Whoopy Actief lid

May 7, 2019
    445
    730
    93
    Female
    Onze kinderen zitten ook op een school waar we bewust naar hebben gezocht.
    Wij wilden ook persé een school waar onze christelijke levensvisie helemaal in verweven zou zijn.
    Alleen een bijbellesje opdreunen 's morgens en bidden voor het eten ( zoals hier op de christelijke dorpsschool) was voor ons geen optie.
    Ook wij rijden dus wat verder, maar dat is het dubbel en dwars waard!
    Op deze school hebben ze een continue rooster, dus dat scheelt enorm in het heen en weer rijden.
    Omdat er kinderen naartoe komen in een straal van zo'n 30 km, wonen veel vriendjes wat verder weg, dus rij ik op woensdagmiddag nogal eens een stukje op en neer om kinderen te halen/ brengen, maar ook dat is het zeker waard.
    Thuis spelen ze ook gewoon met kinderen uit de straat die op andere scholen zitten.

To zou mij te ingewikkeld zijn. Ik denk dat mijn kinderen het sociale aspect echt zouden missen.
    Ik kan me niet voorstellen dat er nergens een school op acceptabele afstand te vinden is die niet aansluit op jullie levensvisie.

CrazyMom likes this.
  2. Whoopy

Whoopy Actief lid

May 7, 2019
    445
    730
    93
    Female
    Laat je niet gek maken door sommige meningen hier.
    Ik snap dat juist dat onbegrip je gevoel om voor to te kiezen kan versterken.
    Veel mensen zullen niet snappen dat sommige dingen, die zij heel normaal vinden, door jou niet als normaal worden gezien (bijv yoga). En met die meningen ga je dagelijks geconfronteerd worden als je niet de school kiest die bij jullie en jullie levensovertuiging past. Dat wil je uiteraard niet.

De basis voor later wordt al jong gelegd.
    Daarom wilden wij ook een school die dezelfde ( christelijke) waarden en normen had als wij.
    Nu zijn onze oudste kinderen al groot (19 en 17) en kan ik zeggen dat ze nog altijd profijt hebben van die basis.
    Bovendien zijn ze echt niet wereldvreemd en staan ze open voor andere ideeën en geloofsovertuigingen.

gitta and CrazyMom like this.
  3. ikkie97

ikkie97 VIP lid

May 7, 2011
    10,935
    3,946
    113
    Je kunt jezelf niet streng gelovig vinden maar als je spreekt over persoonlijke relaties met jezus en yoga is een stap te ver, dan ben je in mijn ogen behoorlijk gelovig hoor....
    Prima als je dat mee wilt geven in je opvoeding thuis maar realiseer je wel dat de maatschappij waarin je kinderen moeten leven over het algemeen een beetje anders werkt

Iertje81, puzzelstukje and CrazyMom like this.
  4. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Dat begrijp ik. Maar aangezien TS nog volop op zoek is naar een mogelijke school, zou ze daarmee ook rekening kunnen houden.

CrazyMom and Fuddey like this.
  5. CrazyMom

CrazyMom Niet meer actief

Mijn werk is hier in het dorp en als ik werk is mijn man thuis. Dus ik zou inderdaad 2x per dag dan een uur in de auto zitten (ze hebben continurooster, GELUKKIG!) :-O Plus eventuele playdates. Als we echt een school vinden waar we een klik mee hebben is dat het uiteindelijk zeker wel waard, maar wel een investering qua tijd en geld (moeten dan nog een auto kopen). Misschien kan er wel iets geregeld worden met carpoolen ofzo. Tijdens de rondleiding gaan we dat soort vragen ook sowieso stellen. Ben heel benieuwd! We hebben volgende week een afspraak.

Lisa280887 and Whoopy like this.
  6. CrazyMom

Oke, misschien ben ik dan streng gelovig :) Ik vind het zo negatief klinken. Heb namelijk een super leuk en positief leven :D En ons geloof is daar 100% de oorzaak van.

En we realiseren ons zeker in wat voor maatschappij onze kinderen opgroeien, we leven hier zelf ook in. Dat betekend alleen niet dat je altijd maar mee hoeft te gaan omdat de maatschappij nou eenmaal zo werkt.

Whoopy likes this.
  7. CrazyMom

Dankjewel! Ik snap inderdaad dat sommige denken, yoga?! Boeie! Maar voor ons is dit, onder andere, gewoon een belangrijk punt. En als je dan op een school zit die dat totaal niet interessant vindt, dan heb je gewoon geen poot om op te staan. En inderdaad, de basis voor hun leven wordt gelegd als ze nog jong zijn, daarom nemen we de schoolkeuze zo serieus en willen we een weloverwogen keuze maken.

Dankjewel voor je bericht!

8. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,141
    8,872
    113
    Ik denk wel dat vrijwel alle ouders de schoolkeuze serieus en weloverwogen nemen, alleen op basis van andere dingen een keuze maken. ;) :)

Ik denk wel dat er genoeg scholen zijn die geen yoga doen (hier overigens op openbare scholen ook nog nooit gedaan ;)) en ook met bv. de Kinderboekenweek aangepaste thema’s doen als het thema niet ‘past’. Ik zou dus een school zoeken die op de voor jullie belangrijkste punten aansluit bij wat jullie je kind(eren) mee willen geven en ze de overige zaken thuis bij brengen. Dit omdat ik denk dat geen enkele school voor de volle 100% aansluit, niet als je gelovig bent en niet als je niet gelovig bent. En juist dat is in mijn ogen een van de (grote) meerwaarden van school; een kind laten ervaren dat er verschillen zijn en hem/haar leren daar mee om te gaan. Daar hebben kinderen wat aan in hun latere leven, in mijn ogen. Dus net als met opvoeden in het algemeen: ‘pick your battles’.

cowgirl80 likes this.
  9. amdaa

amdaa VIP lid

Mar 28, 2015
    9,670
    11,009
    113
    Dit klopt niet hoor, je bepaalt als ouder altijd aan welke activiteiten je kind mee doet.

Er zijn genoeg kinderen die obv verschillende redenen niet mee douchen na gym, niet trakteren bij verjaardag, niet meegaan op sommige uitstapjes enz.
    Juist in een diverse omgeving leert een kind dat er verschillende kijken bestaan op bepaalde levensnormen, en dat het prima is als jij in een diverse maatschappij bij je eigen norm blijft.

Lijkt me juist veel fijner om dit in de opvoeding al mee te krijgen dan op een veel gevoeligere leeftijd achter te komen dat datgene wat ik geleerd ben als de norm in mijn afgebakende wereld helemaal niet zo gezien hoeft te worden door de rest vd maatschappij.
    En hoewel jij aangeeft dit niet te willen, is het volgens mij juist wel datgene wat je in de praktijk probeert te bereiken.

NiekeKris likes this.
  10. Whoopy

Whoopy Actief lid

May 7, 2019
    445
    730
    93
    Female
    Onze kinderen zijn pas op het vo naar een "gewone" christelijke school gegaan.
    Een enorme scholengemeenschap met een schoolbevolking van allerlei pluimage.
    Ondanks dat ze op de basisschool in een vrij afgebakende wereld zaten ( die in oze ogen wel helemaal perfect aansluit op onze levensvisie) , hebben ze zich hier prima weten te redden. In mijn optiek juist door die veilige basis op de basisschool.
    In ons geval is dit dus totaal niet van toepassing.

Natuurlijk heb je als ouders de keuze om jouw kind met bepaalde activiteiten niet mee te laten doen. Toch denk ik dat dat vrij lastig is als je je kind naar een christelijke school stuurt die uiteindelijk helemaal niet zo christelijk blijkt te zijn. Er zijn bijv ook genoeg christenen die bijv een yogales helemaal geen probleem vinden. Om daar dan toch een punt van te maken, lijkt me vrij lastig.

CrazyMom likes this.
  11. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,141
    8,872
    113
    Hier zitten op school aardig wat kinderen van Jehova’s getuigen; die doen met heel veel niet mee, het kan dus wel.

12. Amarens

Amarens VIP lid

Dec 24, 2009
    11,522
    3,770
    113
    Het zou toch moeten kunnen, gewoon duidelijke afspraken met school maken.

13. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

Mar 27, 2008
    8,128
    1,682
    113
    Oh ik ben daar altijd heel makkelijk in geweest.
    Niet helemaal vergelijkbaar maar mijn kinderen hadden allebei een briefje op hun broodtrommel waarop stond dat ze van ons hun brood niet hoefden op te eten bij het overblijven terwijl dat van de overblijfjuffen eigenlijk wel moest.
    En ik heb mijn kind een keer van een podium af geplukt tijdens een voorstelling (was wel individueel) van haar kleuterklas omdat ik zag dat het totáál niet trok. De juf was niet blij. :rolleyes:Jammerdebammer dan, pech voor de juf.
    Er is vaak meer mogelijk dan je denkt en als jij, TO, niet wil dat je kinderen meedoen aan yoga.. dan doen ze dat toch niet?

14. littlemunchkin

littlemunchkin Fanatiek lid

May 12, 2015
    1,811
    1,004
    113
    Wat zou je graag zien eigenlijk in een school? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar.

Ik vind overigens dat, voornamelijk omwille van de kinderen die tussen wal en schip vallen, de overstap van school naar TO wel makkelijker zou moeten. Ieder kind heeft recht op onderwijs, en als scholen dat niet kunnen bieden dan vind ik niet dat ouders en kinderen achterna moeten worden gezeten door een leerplichtambtenaar en een rechter. Zo nutteloos en deprimerend.

Hoewel ik dus snap dat TO meegenomen wordt in de overweging voor scholing, vraag ik mij dus wel af wat je nou precies mist. Waarom is een christelijke school(in welke richting ook) niet voldoende voor jou? Is dat stuk wat je mist niet thuis en met kerkelijke activiteiten/lessen in te vullen? Hoe zou jij het onderwijs invullen?

15. toch3

toch3 VIP lid

Dec 28, 2013
    18,347
    17,258
    113
    Ik vind het jammer om te lezen dat er zoveel negatief wordt gereageerd. Ik eb zelf die 3 jaar to erg fijn gevonden en voor zo ver ik nu weet hebben de 2 kinderen er niks negatiefs aan overgehouden.
    Ik vind het nu eerder jammer dat ik niet nog een jaar langer ben doorgegaan. Zeker geen spijt van onze keus om in ieder geval bij de oudste de kleutergroepen zelf te doen.

Share This Page