Thuisscholing

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Umm Asmae, 25 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@bri: de enige mensen die ik ken met thuisscholing.. worden dan over het algemeen "zelfstandige"
    dus nee dat hoeft niet perse :)

2. Laetitia

Laetitia Niet meer actief

@Bri: Het is voor mij niet zo dat het OF Jenaplan OF thuisscholing is. Maar ik heb zelf de PABO gedaan en heb bij verschillende onderwijsstromingen stage gelopen. Hiervan zie ik bij iedere stroming wel zijn voor- en nadelen. Echter, als ik zie hoe mijn kinderen zijn durf ik in te schatten dat ze het beste gedijen in het jenaplan-onderwijs. We hebben in de directe omgeving (waarbij je dus niet de auto hoeft te pakken) 2 scholen die al vol zitten en nog 1 school die regulier onderwijs geeft. Voordat Thessa naar school ging zijn we bij deze school ook gaan kijken maar hij kwam op mij en mijn man niet prettig over. (Grote klassen, veel drukte, etc).
    Verhuizen is voor ons geen optie. De huizen hier in de buurt staan gemiddeld 4 jaar te koop (en 3 huizen hier in de straat staan al meer dan 6 jaar te koop) en daarnaast moet je in de directe omgeving van die school dan ook maar een betaalbare woning vinden.

3. Bri

Bri Niet meer actief

Ik ken ook wel een hoop zelfstandigen. Wat ik bij hen zie, is dat zij hun netwerk hebben opgebouwd vanuit een studententijd, of nog meer vanuit een eerdere baan. Lijkt me moeilijk, om het helemaal op je eentje en op je eigen manier te moeten doen.

Merk ook wel dat ik er weinig beeld bij heb. Ken echt niemand die thuisgeschoold is (m.u.v. mijn moeder en haar broers, die tijdens de oorlog in het Jappenkamp les kregen van hun moeder omdat ze niet naar school mochten; maar zij zijn later nog gewoon naar school gestuurd om daar een diploma te halen - en dit speelde ook wel heul lang geleden). Ik kan me weinig voorstelling maken van mensen die ervoor kiezen om hun kind thuis te scholen, en wat voor kinderen dat dan zijn.
    Ik ken het alleen 'uit de kranten' van mensen die zó gelovig zijn, dat zij iedere vorm van regulier onderwijs te seculier vinden. Daar maak ik me wel zorgen over wat die kinderen dan leren.

4. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@bri: mja ik ken er een paar.. voornamelijk via internet
    en die kinderen weten niet meer of minder dan wat ik gemiddeld genomen zo voorbij zie komen

maar.... die zijn vooral nog relatief klein.. geen idee hoe dat ervoor staat als ze een jaar of 18 zijn en startklaar voor een baan.
    en wellicht dat je met je 12e dan evengoed naar VO gaat
    dan zal het drama wel weer meevallen uiteindelijk

maar ik zie het mezelf nog niet doen.. ik geloof best in mezelf
    maar ik zou emzelf niet vertrouwen het complete pakket aan onderwijs in pacht te hebben en over te brengen aan mijn dochter :)

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Bri, over het algemeen zijn het mensen die het zich kunnen veroorloven van één salaris te leven, vaak dus wel wat hoger opgeleid. Al ken ik ook mensen die er echt offers voor brengen.
    Het probleem is denk ik een beetje dat school als 'het leven' gezien wordt. School is maar één van de manieren om dingen te leren, dat kan op veel meer manieren.
    Je ziet ook wel dat kinderen na TO instromen op middelbaar onderwijs, of meteen naar de universiteit of beroepsopleiding gaan. Dat kan allemaal. Kinderen die TO hebben gehad krijgen ook gewone banen. Of ze worden zelfstandig ondernemer. Kan allemaal. Omdat het heel gewone mensen zijn.
    Probleem is denk ik vooral dat TO in Nederland als probleem wordt gezien, i.p.v. als oplossing.

Deel Deze Pagina