Graag zou ik jullie mening willen over het volgende. Mijn kindjes van 5 en 1 gingen naar een gastouder we zijn begin juni gestart met de Opvang. In augustus liet de gastouder opeens weten dat ze het lichamelijk allemaal niet meer aankon en alleen de daarop volgende week nog zou afmaken. Zij had een maand opzegtermijn maar ik heb daar maar geen probleem van gemaakt vanwege de lichamelijke klachten ook al vond ik het allemaal erg vreemd want deze speelde al langer. Toen heb ik contact gehad met het gastouderbureau en hun zouden opzoek gaan naar een nieuwe gastouder. Een week later weer contact gehad en ze gaven aan dat het voor de oudste erg moeilijk ging worden omdat zij al naar school ging en er maar weinig go zouden zijn die kindjes ophalen. Dus heb ik gezegt om het voor de oudste maar even te laten en voor de jongste opzoek te gaan. Een week later weer contact gehad en zij konden geen vervangen bieden. Een maand later kreeg ik een rekening van de bemiddelingskosten voor allebij de kindjes dus ik heb gebelt en zij gaven aan dat ik een contract ben aangegaan van 8 maanden. Dus ik gaf aan dat ik het hier niet mee eens ben omdat hun geen vervangen kunnen bieden en de go heeft opgezegt en niet ik. Met overleg en veel heen en weer gebeld kwamen ze met de oplossing dat ze het contract wel worden ontzien maar dat ik wel een maand opzegtermijn termijn had dus ik moet nog 2 x 93 euro betalen voor iets waar ik geen gebruik van kan maken. Ik heb weer laten weten dat ik het hier niet mee eens ben en nu zouden ze weer gaan overleggen met een team lijder. Wat zouden jullie doen? Overdrijf ik en moet ik maar gewoon betalen vanwege het contract of sta ik gewoon in mijn recht?
Ik heb mijn kinderen in april ondergebracht bij een gastouder. Contract voor 1 jaar. Gastouder wilde na 1 maand geen opvang meer bieden. Gastouderbureau kon niet voor vervanging zorgen en het contract werd na die ene maand dus ook ontbonden. Ik vind het dus vreemd dat ze jou aan 1 maand opzegtermijn houden, terwijl je zelf niet wilde opzeggen maar dat zij geen vervanging kunnen bieden.
Hier zou ik zeker niet mee akkoord gaan en zou dan ook niet betalen. Jij bent niet de persoon die het contract heeft ontbonden, dat heeft de go gedaan en het gastouderbureau kan geen vervangen regelen dus hun kunnen niet voldoen aan het contract (bieden van opvang). Ik ga er even vanuit dat in het contract niks is opgenomen over bijv het ziek worden van een go of het niet kunnen bieden van opvang en dat alsnog bepaalde dingen in rekening worden gebracht? Jou treft geen blaam, als het aan jou had gelegen hadden de kids namelijk nog op de opvang gezeten daar. Ik vind het een vreemde manier van zaken doen vanuit het bureau.
In het contract staat als het goed is dat jij betaalt voor opvang. Dus zolang jij betaalt en niet opzegt, moet het bureau opvang regelen. Doen ze dit niet, dan zijn zij in gebreke, niet jij! Je kan gerust aangeven dat zij niet aan hun verplichting voldoen en dat zij dus degene zijn die jou moeten compenseren voor eventueel ten onrechte betaalde kosten. Lees wel even goed je contract door of er geen uitzondering is gemaakt voor de situatie waar je nu in zit.
Hartstikke bedankt voor jullie reacties tot nu toe. Fijn om te lezen dat ik dus wel in mijn recht sta ik had getwijfeld om toch te betalen maar ik ga er nu gewoon echt niet mee akkoord het is niet mijn fout dat de go heeft opgezegt en het bureau mij geen vervanging kan bieden.