Hoi hoi, Ik heb een vraagje. Ik voel een verkoudheid/griepje opkomen maar ik wil me niet ziekmelden want deze week is de laatste week die mee telt voor mijn zwangerschapsuitkering. Ik werk geen vaste uren en afhankelijk van wat ik de afgelopen 3 weken heb gewerkt en deze week werk wordt mijn zwangerschapsuitkering berekend. Ik ga pas over 3 weken met verlof. Dus deze week telt nog mee en komende 2 weken niet. Als ik me ziekmeld is het niet op basis van zwangerschap maar echt gewone verkoudheid/griep die nu wat meer zwak maakt dan normaal. Als ik me echter ziek meld, krijg ik toch weinig betaald deze week en telt dat gewoon mee? Dus kan ik dat beter niet doen en ondanks dat ik me niet goed voel proberen te werken? Want als ik deze week niet werk, ziek meld en betaald wordt is dat dan op basis van wat ik de afgelopen week of maand of .. heb gewerkt? Wie kan me verder helpen? (Gaat om een 0 uren contract via een payroll organisatie)
Hoe het zit met de ziekmelding en salaris weet ik niet precies, omdat ik niet echt bekend ben met 0 uren contracten. Het lijkt me dat je als je ziek bent een gemiddelde krijgt over een bepaalde periode, maar dat is wat mij eerlijk lijkt, en dat is meestal niet wat de regels vinden.. Hahaha.. Ik begrijp dat je 4 weken van te voren met verlof wil? Wat je dan wel even in de gaten moet houden is, dat als je ziek word in de 6 weken voor de uitgerekende datum je verlof op dat moment ingaat, ongeacht de aard van de ziekte. In dit geval hoeft het dus niet zwangerschaps gerelateerd te zijn. Ik persoonlijk zou dus gewoon gaan werken, als het ook maar enigszins kan.
Hallo, Ik heb begrepen dat je via het UWV, ook kunt vragen of ze het kunnen bereken over het afgelopen gewerkte jaar. Het zou natuurlijk sneu zijn, dat je minder geld krijgt, omdat je de laatste maand minder hebt gewerkt. Ikzelf heb ook zoiets. Ik werk al 1,5jaar lang meer dan 34uur. Maar heb hiervan maar 16uur op contract. De laatste paar weken tot m'n verlof werk ik ook minder. Zou toch niet eerlijk wezen, dat ik daar op 'afgerekend' word! Ik heb dit nagevraagd en ze kunnen het ook berekenen over het afgelopen jaar ipv afgelopen maand. Twijfel je? even bellen naar het UWV. Succes! Groetjes, Manon
beetje onduidelijk verhaal. maar idd als je met 4 weken ervoor met verlof wilt en je wordt in de 6 weken ervoor ziek, gaat je zwangerschapsverlof automatisch in, wat de reden ook is. Ben je hiervoor ziek, dan is het gewoon ziek en krijg je je loon zoals altijd. Maar als je 0 uur op contract hebt, dan krijg je niets toch? Want 0 uur x 0 euro is 0?! Dan snap ik dan niet helemaal..?
Ik weet niet hoe het precies zit, met een 0 uren contract. Ik heb zelf net contact gehad met uwv, m'n werkgever + de instantie die m'n salaris berekend en uitkeerd, en het is dus zo.. Ze bereken het over afgelopen maand, de laatste maand voordat je met verlof ging... Ik ben dus hoogstwaarschijnlijk de sjaak! Ik heb in die laatste maand namelijk 2weken minder werk + 2weken vakantie, .. nou .. daar ga ik dan! Altijd +/- 34 uur gewerkt, en krijg dus straks maar 16uur uitgekeerd.... FIJN! (Sorrie, moet ff klachen hoor!) Groetjes, Manon
volgens mij benadeel je jezelf wel als je je dan ziekmeldt. ik heb het om die reden ook niet gedaan toen. heb ook een nulurencontract.
heb net telefoontje met mn baas gepleegd, maar je bent ondanks ziekte door welke reden dan ook in de laatste weken van je zw-schap NIET verplicht om 6 week tevoren te stoppen.. (had het bij je andere topic wel vermeld, dit was mij verteld, maar blijkt dus met een nul-uren contract NIET zo te zijn!) ik ben er zelf wel blij om, kan ik gewoon tot 4 week tevoren werken... mijn baas heeft geinformeerd bij zijn tussenpersoon, en toen werd hem dit dus verteld.. normaal gesproken ben je verplicht te stoppen 6 week tevoren maar met 0-uren contract of zo gezegd als oproep kracht, hoeft dit niet! maaaaarrrr wil je het echt 100% zeker weten zal ik toch ff met uwv bellen.. misschien geldt voor elke baan weer een ander regeltje..
Allemaal heeel erg bedankt. Heb toch maar gewoon gewerkt gister en vandaag. Ik wil UWV liever niet bellen omdat het zo raar staat als je duidelijk aangeeft dat het om het geld te doen is en zij dat uitbetalen. Gewoon volhouden dus. Manon wat vervelend voor jou. Kun je niet iets regelen of de vakantie periode verschuiven of iets? Lijkt me echt heel zonde.
Als je al jaren flexibel werkt dan zou het wel lullig zijn in jouw geval en is dit wel een hele rare berekeningsgrondslag, weet je zeker dat dat klopt? Ik snap dat geld belangrijk is, dus die kant van de vraag wel maar ik vind het verder een beetje rare vraag als ik heel eerlijk ben. in mijn ogen ben je: OF wel ziek en je kunt dus niet werken OF je bent niet ziek en kunt dus wel werken. Dar zit toch niets tussenin, dat is toch geen keuze?
Hee, Nee. Ik kan niet schuiven met vakantie, omdat ik teveel heb om mee te nemen naar volgend jaar. Ik heb namelijk nog 3weken tegemoet, en mag er maar 1meenemen naar het volgende jaar. Dit doe ik dan nu ook al. Ik wacht het maar gewoon af! Ze gaan hun best doen, om een andere periode door te geven aan het UWV, een periode waar ik m'n standaard uren heb gewerkt. (+/-34uur) Ik kan hier enorm door stressen, maar ga toch hard me best doen, om het niet te doen. Wat schiet ik er mee op hé? Niks... Dan maar met wat minder geld. Lukt ook prima, maar het is gewoon on-eerlijk! Dat zit me gewoon zo dwars! Jij bent dus gewoon gaan werken? Lukte dat dan wel? Groetjes!
Luckybird, zeer zeker heb je er iets tussen. Namelijk eigenlijk te ziek zijn om te werken maar jezelf dwingen om toch te gaan. Dus werken terwijl je je niet lekker voelt en eigenlijk niet zou moeten werken. Gezondheid gaat voor maar op een weekje wil ik het niet voor de komende 3 maanden verpesten dus toch maar schouders eronder gezet. Hoi manon, het was moeilijk omdat ik voelde dat ik rust nodig had maar gelukkig is het me gelukt. En daar ben ik blij om. Wel heel vervelend voor jou maar ik had zelf begrepen dat er een vast aantal weken wordt doorgegeven maar afhaneklijk van wanneer j verlof in gaat (4 of 6 weken eerder) kunnen de weken verschillen die mee gerekend worden.
Ikweet niet meer wie het zei maar: Er zijn genoeg banen waarbij je tot 4 weken mag werken hoor. maakt niet of je 0 uur of een ander contract hebt. Alleen bij sommige lichamlijke beroepen raden ze t af, zoals zorg of kinderopvang...
Hey Manon, Gaat het bij jouw om vakantiedagen? Als dat zo is gelden er wettelijke regelingen voor en raak je die dagen niet zo maar kwijt !!Ook al heb je intern de afspraak dat je maar 1 week mee mag nemen. Pas na 5 jaar vervallen je vakantieuren. Kijk daar anders nog even goed naar. Want het makkelijks is natuurlijk nu gewoon nog die twee weken door te werken en die na je zwangerschapsverlof op te nemen (mits het lichamelijk allemaal gaat natuurlijk).