Sinds september hebben wij 2 konijnen. Toen we ze kregen waren ze een paar maanden oud. We hadden vanaf het begin een toilet in hun hok. Ze waren eigenlijk heel snel zindelijk: alles netjes in het toilet. Tot ze opeens beneden in de ren een hoek als toilet gingen gebruiken Dus het toilet naar de ren verplaatst. Ging het weer een poos goed. Maar een paar weken geleden begonnen ze te poepen naast het toilet, dus lagen de keutels weer door de hele ren. Ze mogen overdag ook uit de ren in een afgesloten stuk tuin. Sinds het weekend lagen de keutels opeens door heel dat stuk tuin. Ik dacht (hoopte) dat dat door de wind kwam. Maar helaas, vanmorgen heel de tuin en een ren aangeveegd. En nu ligt er weer overal keutels. En een van de konijnen plaste net zelfs ergens op de straat Hoe krijg ik die stomme beesten weer netjes met alles op het toilet??
Ahhh frustrerend, vooral omdat ze het eerst wel hebben gedaan. Konijnen zijn heel kieskeurig wat betreft toiletten. Dus even wat vragen.. Is het toilet netjes? Verschoon je het vaak? Konijnen doen het niet graag op vieze plekken, dus vies toilet betekent dat ze een andere plek gaan zoeken. Iets anders waar ik aan denk.. is het toilet groot genoeg? Doen ze het beide op dezelfde plek of hebben ze behoefte aan ieder een eigen toilet? Wat heb je als vulling van het toilet? Misschien een andere ondergrond proberen? Het blijft een beetje testen, hoop niet opgeven! Kan ook een gekke puber streek zijn, weet er alles van.
Ja het toilet is groot genoeg. Ze kunnen met gemak samen erop. Misschien vaker verschonen eens proberen. Maar vanmorgen hadden ze een schoon toilet en nog liggen de keutels overal We hebben zaagsel in het toilet. Ze zitten ook allebei op het toilet, soms zelfs gezellig samen.
Misschien kun je korrels van papier proberen als ondergrond voor het toilet? Had ik altijd, stinkt ook stuk minder. Zaagsel kan weer aan de billen blijven kleven misschien vinden ze dat niet fijn? Plakt aan de pootjes etc. Ik zou sowieso meerdere toiletten neer gaan zetten. Kijken of dat iets uithaalt..
Ow en alle keutels opvegen en in het toilet gooien, zodat ze de plek ook gaan herkennen als toilet en niet als slaapplek o.i.d.
Inderdaad wat hier boven al gezegd werd. Eens andere bedekking gebruiken? De konijnen hier hadden het liefst houtpellets. En consequent blijven: bak verplaatsen naar waar het meeste keutels liggen, keutels en plasjes (wat pellets opleggen en laten absorberen) ook achteraf in de bak doen, ... Komt vast goed!
Ik vraag mij toch af, hoe groot is het toilet? Want wat jij groot genoeg vind hoeven hun niet te vinden. Verder zou mijn tip zijn 2 toiletten. Ervaring leerde mij dat ze vaak liever 2 plekjes hebben, ook voor als 1 al bezig is en de ander moet. Vlas als bodem vonden de mijne het fijnste. En het toilet neerzetten op een door hun gekozen plek.
Het toilet is 55x35 cm. Lijkt mij aardig groot. Ik kan niet overal het toilet zetten, want dan regent hij vol. Het hok staat zeg maar op de ren. De ren is 2x zo groot als het hok, dus deels overdekt en deels niet. Het toilet staat nu onder het hok. Ik kan alleen een tweede bak ernaast zetten. Dan hebben ze echt een mega wc. Ik zal eens gaan kijken voor andere vulling. Ze plassen gelukkig wel gewoon in de wc. Het gaat eigenlijk alleen om de keutels
Hooi bij het toiletje doen. Konijnen eten graag hooi tijdens het keutelen. Plasjes en keutels consequent in het toiletje doen en indd misschien andere bodembedekking gebruiken.
Ik heb bijna 9 jaar een konijn gehad (binnen) ,plassen deed ze standaard in dezelfde hoek maar keutels liet ze gewoon overal.Die kwamen er gewoon uit onder het huppelen.Konijnen doen dat niet op het toilet.
Keutels van een konijn zijn nog voedzaam voor het dier, ze worden ook weer opgegeten ,om die reden is het eigenlijk logisch dat ze niet op het toilet keutelen.Gewone droge keutels zijn niet vies,laten ook geen vlekken achter. https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenkeutels/ Hier staat misschien nog nuttige info tussen,konijnekeutels zijn nl echt belangrijk omdat je er de gezondheid van je dier aan af kan lezen.
Mijn konijn keutelde ook echt alleen op het toilet, ik vond heel afentoe een verdwaalde keutel, maar dat liet ie volgens mij meer uit opwinding soms gaan haha. Maar echt alles op toilet, en als het toilet te vies was ernaast. Inderdaad hooi erboven hangen is ook een goede, ze eten en poepen graag tegelijk! Maffe beestjes eigenlijk..
Hier heb ik vanaf m'n 10 tot 25 altijd konijnen gehad. Maar de keutels gingen toch echt in het toilet zelfs tijdens het los huppelen in huis of buiten in de tuin. Hier hadden we gewoon een krant als onder basis met daar over stro in het toilet. Geen bijzondere dingen gedaan of toegevoegd.