Thuistest positief

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Knuffelmonster, 30 mei 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cindy1977

Cindy1977 VIP lid

12 mei 2017
    7.933
    12.187
    113
    Ik weet niet hoe de huidige thuistesten werken, het is meer een aanloopje naar het volgende stukje. Onze zelftesten hadden een stokje voor beide. Het zou mooi zijn als ze wat simpelers zouden bedenken. Covid blijft nog wel even nml :|

2. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.055
    14.772
    113
    Vrouw
    Ja een goeie rochel erop ofzo:D

Bij de zelftesten die ik nu in huis heb zit 1 stokje, voor de neus. Op dat stokje zit op 2/2,5 cm een streepje, dus ik zie precies hoever ik in de neus zit.

Nellie4, Cindy1977 en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  3. Ellin

Ellin Actief lid

3 aug 2010
    323
    13
    18
    NULL
    NULL
    Thuistesten blijken helaas niet betrouwbaar... Ik was recent in quarantaine ivm nauw contact. Op dag 5 getest en ik bleek helaas positief. Op dat moment geen klachten en ik was benieuwd wat de zelftest zou uitwijzen aangezien in mijn omgeving iemand positief op de zelftest had, negatief bij de ggd testte en een ander negatief op de zelftest maar positief, bij de ggd. Deze hadden beide wel klachten dus zou de verkeerde uitslag kunnen verklaren. En aangezien ik geen klachten had, maar inmiddels via de pcr test wist positief te zijn dacht ik ben benieuwd wat de zelftest nu uitwijst. Zelftest was hartstikke negatief ondanks dat ik toch echt corona had....!

Dus wat mij betreft zijn de zelftesten helaas echt niet betrouwbaar. En des te zorgelijker vind ik het dat dit gepromoot wordt om te doen voor je bij je oma op bezoek gaat of in het onderwijs gebruikt worden: stress bij vals positief en vals negatief geeft schijnveiligheid, waarna je wellicht na een aantal dagen bij klachten met een pcr test er achter komt dat je met corona onder de leden op visite of op school bent geweest!

4. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.016
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Los van wat de officiële richtlijn zou zijn bij een positieve zelftest, vind ik dit wel de meest sympathieke en meest verantwoordelijke keuze.

Saartje33, Knuffelmonster en olleke vinden dit leuk.
  5. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.016
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Veel mensen gebruiken de zelftest helaas in dr verkeerde situatie. Zelftesten zijn echt alleen bedoeld als je geen klachten hebt en geen contact bent van een coronapatiënt.
    Zonder klachten mag je naar school, naar je werk (als dit niet thuis kan), naar winkels en het terras.
    We weten alleen dat er mensen zijn die besmet zijn met corona maar (nog) geen klachten hebben. Iedere asymptomatische besmetting die je er met een zelftest uit kunt halen, is mooi meegenomen.
    Omdat de zelftesten inderdaad niet helemaal betrouwbaar zijn, moet je je nog wel aan de regels houden.

Kortom: test je vals-negatief, is er in principe niks verloren. Zonder test was je immers ook op pad gegaan. Test je vals-positief is dat balen, want je 'mist' er een dag door omdat je de test bij de GGD moet laten bevestigen.
    Maar bij een correct-positief voorkom je dat je weer anderen besmet. En help je dus mee de cijfers laag te houden.

Knuffelmonster en Suzy85 vinden dit leuk.
  6. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.102
    12.082
    113
  7. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Mijn jongste zoon is de afgelopen weken meerdere malen getest, doordat wij corona in huis hadden en hij steeds maar negatief bleef. Elke keer werd er weer iemand anders in het gezin positief getest en ging zijn quarantaine weer opnieuw in en weer 5 dagen na het laatste contact testen. Op een gegeven moment wilde hij echt niet meer.

In overleg met de GGD hebben wij toen om de dag een zelftest bij hem gedaan op een kindvriendelijke manier: laten hoesten en over de tong met het stokje. Laten snuiten in een schone tissue en dan een beetje snot aan het stokje (hij had alleen nooit snot om te snuiten, dus dat was lastig). En daarmee de zelftest doen. Alleen als hij dan toch ineens positief zou zijn, moest dat mogelijk nog even bevestigd worden bij de GGD, maar ik weet niet of we dat gedaan zouden hebben. Hij is al die tijd negatief gebleven. Inmiddels is na 4 weken eindelijk ook zijn quarantaine voorbij.

Ik vond het grenzen aan kindermishandeling om mijn buitenspeelkind zo lang binnen te houden, trouwens. En (gelukkig) nog voor niks ook.

8. Ellin

Ellin Actief lid

3 aug 2010
    323
    13
    18
    NULL
    NULL
    Klopt helemaal hoor wat je zegt. Maar toch is het raar dat hij negatief test is mijn geval, ik was asymptomatisch en ben dat gebleven. Nu wist ik dat ik een nauw contact had gehad, maar soms heb je er geen eens weet van... Niet alle contacten zijn terug te leiden naar jou. En ook dan wordt dus blijkbaar een positieve besmetting niet opgepakt door de zelftest...

9. Knuffelmonster

Knuffelmonster Bekend lid

15 nov 2014
    792
    285
    63
    Toevallig net de uitslag gekregen en die was gelukkig negatief.

10. Willemijntje19

Willemijntje19 Fanatiek lid

26 apr 2016
    2.394
    1.205
    113
    Vrouw
    Wat super fijn zeg! Dus als ik het goed begrijp was de thuistest van je nichtje positief en de pcr test negatief?

11. Knuffelmonster

Knuffelmonster Bekend lid

15 nov 2014
    792
    285
    63
    Klopt!

Willemijntje19 vindt dit leuk.
  12. Willemijntje19

Willemijntje19 Fanatiek lid

26 apr 2016
    2.394
    1.205
    113
    Vrouw
    Ok, dat heb ik ook al eens gehoord. Is wel schrikken, je gaat dan toch eerst uit van positief! Zal wel een opluchting zijn!

13. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.016
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Zo raar is dat niet, als je in gedachten blijft houden dat die testen gewoon niet 100% betrouwbaar zijn.
    Maar dat ze niet alle besmettingen opsporen is geen ramp, zolang mensen zich aan de maatregelen blijven houden. Zonder zelftest, zouden bijvoorbeeld 100 positieve mensen ongemerkt met een besmetting doorlopen. Met zelftest zijn het er misschien 20 of 30. Dan kun je je focussen op die 20 of 30 die er doorheen glippen. Of blij zijn met die 70 of 80 die dankzij de zelftest (hopelijk) netjes thuisblijven.

Mississippi en Ellin vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina