Thuisvakantie met de kids

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door tupp, 20 dec 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Volgens mij was er in het voorjaar ook een topic met ideeën om de lockdown met kinderen wat op te leuken. Maar nu is het weer natuurlijk anders, dus komen er vast weer andere ideeëen. Zo denk ik niet dat we deze keer in een tent in de tuin gaan slapen ;)

    Wel hebben we gisteren lekker een bioscoopmiddag gehouden, met zelf gepopte popcorn. (Echt kei-simpel, zefs ik kan het! Aanrader: glazen deksel erop doen, dat was voor onze 7-jarige zoon al net zo spectaculair als de film die er op volgde, haha)
    Diezelfde 7-jarige zit nu druk te hameren op zo'n "graaf-je-eigen-dino-skelet-uit-blok". Heerlijke slecht weer / lockdownactiviteit! Veiligheidsbrilletjes is trouwens wel een aanrader!

    Ik heb ook nog wat blokken frituurvet liggen en vogelzaad, dus ik denk dat jongste zoon en ik ook weer even wat vetbollen gaan maken. Misschien dat we vandaag in het bos nog wat grote dennenappels vinden. Ik zag laatst dat je daar ook een soort vetbol van kon maken.

    Natuurlijk gaan we deze vakantie ook nog wel spelletjes doen met het gezin. De 'ouderwetse' variant maar bijvoorbeeld ook mario kart. We gaan straks dus nog even wandelen in het bos. En ik overweeg om een keer lampionnen met ze te maken en dan een avondwandeling te doen. Ik heb ook nog ergens handschoenen met lichtjes liggen en van die breekstaafjes. Dan gaan we lekker kerstlampjes kijken in de buurt. En dan thuis eindigen met warme chocomel en marshmellows roosteren boven de vuurkorf. Of misschien dat we dat laatste bij mijn ouders in de achtertuin doen.

    Mijn mannen zijn niet zo van het knutselen. Maar de jongste vindt die weg-kras tekeningen wel leuk. Hij kent de kant en klaar gekochte variant , maar ik heb dus nu de old-school variant met hem gemaakt: een vel papier helemaal vol maken met verschillende kleurtjes, zwarte wasco of zwarte verf erover (drupje vaatwasmiddel in de verf) en dan kun je je eigen krastekening maken.

    De oudste van 10 is wat lastiger te entertainen. Die wil eigenlijk alleen maar gamen en videobellen met z'n vrienden. Snap ik, maar ik wil ook voor hem wat scherm-loze tijden. Lezen vind hij ook nog wel leuk en hij wordt graag voorgelezen. En hij speelt ook nog wel samen met zijn broertje hoor. Gisteren hadden ze zo'n speeltijd opgezet en via een tunnel verbonden met een hut onder de eetkamertafel. Maar als je 3 tellen niet oplet, staat hij toch weer met zijn telefoon in zijn handen. Ik ben benieuwd of ik straks in dit topic nog wat meer tips lees voor hem.

    Die hele lockdown is natuurlijk gewoon zwaar -piep-. Maar ik merk wel dat we hierdoor meer dingen samen als gezin doen. Echt met zijn vieren of 1 op 1 met één van beide kinderen. Dus we maken er ook wel weer mooie herinneringen mee en dat is natuurlijk ook wat waard. Ik bedoel; kamperen in de tuin zouden we anders denk ik nooit gedaan hebben. Maar nu is het gewoon echt een leuke herinnering die je ons niet meer afpakt. Dus ik ben wel op zoek naar nog meer van dat soort dingen; leuke activiteiten die je gewoon kunt blijven doen. Heel gewoon of juist ook een beetje gek. Maar dat we 'later' toch ook kunnen terugkijken op deze tijd als vervelend, maar ook waardevol.
     
  2. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.975
    7.904
    113
    Vrouw
    Met mijn oudste doe ik deze dagen eerst het huiswerkdeel wat hij echt niet leuk vindt. Dat moet meerdere keren gedaan worden en zo ligt daar vast een bodumpje voor.

    Morgen dan komt het eerste echte cadeau wat ik van mijn vriend krijg binnen. Een prachtige vervanging voor onze roestbak van een fornuis. Dus ik denk dat we veel lekkere dingen gaan bakken. Zodra hij aangesloten is dan gaan we starten met het open maken van de kerst cadeaus. Die gaan we denk ik gebruiken voordat wij het volgende cadeau open maken. Er zitten veel spellen tussen. Achteraf gezien had ik er ook leuke baksetjes bij kunnen doen. Misschien dat ik dat vanavond nog even bij elkaar ga sprokkelen en inpak. Dus een dag invulling aan de hand van cadeaus die open gaan. Zo smeren we ze denk ik ook wel uit over een paar dagen.
     
  3. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Dat is ook een goed idee inderdaad! Wij hebben van Sinterklaas o.a. laserguns en twister gekregen. Ook al een beetje vooruitziende blik, denk ik ;)

    Wat ik trouwens ook in de planning heb staan voor de komende weken is om een paar keer met vriendinnen een spel te spelen. Dat hebben we in het voorjaar ook gedaan. Op het ene apparaat verbinding met elkaar (Teams, Zoom, Meet o.i.d) en dan op een ander apparaat samen een spel spelen. We hebben bijvoorbeeld allemaal een app van Cards Against Humanity. Maar ook bijvoorbeeld Spyfall of een spel via BoardgameArena. En ik heb nu een stapel papieren thuis liggen, want we gaan ook nog een keer online 'TucTucRace' spelen.
    Dus ook aan de volwassenen wordt hier in huis gedacht :thumup:
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  4. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.975
    7.904
    113
    Vrouw
    Je zou ook samen een nieuw spel kunnen verzinnen en die knutselen als iedereen dat leuk vind.
     
  5. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.059
    3.529
    113
    Vrouw
    Zo kijk ik ook terug op de 1e lockdown, heel waardevol om zoveel tijd met elkaar door te brengen!
    Hopelijk gaat dat ook nu weer lukken. Hoewel ze de komende weken nog wel af en toe een dagje naar familie gaan ivm ons werk (de eerste lockdown waren we allemaal continu thuis).

    Wat er in ieder geval op het lijstje staat:
    - logeren in de woonkamer met z'n 4en. En daar heeft man zo geen zin in :D
    - van allerlei dingen bakken en ze lekker laten meehelpen met de kerstdiners
    - in onze wijk is een speeltuinspeurtocht uitgezet. Super leuk om te doen. We hebben al een stukje gedaan, maar de kinderen waren bij de eerste speeltuin al zo lekker lang aan het spelen, dat we de rest later nog maar eens doen.
    - heel veel spelletjes. Dat kan ik de hele dag wel doen :D
    - de ouwe opa's en oma's van knutselwerkjes gaan voorzien
    - lichtjesroute door de stad lopen
     
  6. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.975
    7.904
    113
    Vrouw
    @Feye Slaapt hij dan ook beneden of mag hij gewoon op de kamer slapen? De kinderen willen ook graag in de woonkamer slapen. Van mij mag het, ik doe wel mee. Maar vaders heeft er weinig zin in :p
     
  7. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.059
    3.529
    113
    Vrouw
    Nou we leggen de luchtbedden neer, dus we hebben allemaal ons bed als back up :D
    De kinderen zouden het fantastisch vinden, dus ik denk dat hij zich er wel overheen kan zetten (en dat ik de dag erna de hele tijd moet aanhoren dat hij zooooo slecht geslapen heeft...).
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  8. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.537
    6.231
    113
    zuid-holland zuid
    Wij hebben kerststukjes gemaakt, kerstkaarten voor alle vriendjes en voor de hele straat gemaakt.
    We zijn druk bezig met allerlei strijkkraal-projecten van pinterest, Among Us poppetjes met kerstmutsen voor in de kerstboom.
    Mijn man doet met de kinderen een project met gipsen blokjes gieten en daar dan een kasteel mee bouwen.
    We hardlopen 3x in de week (kinderen op stepjes of fiets) naar verschillende speeltuinen waar de kinderen dan even kunnen spelen
    We hebben net wafels gebakken.. bananenwafels en kaaswafels.
    We spelen ook veel Among Us met vrienden die in het buitenland wonen en hun kinderen, heel grappig en gezellig samen.

    Maar zoals je kunt lezen in mijn andere topic is mijn oudste een stuk slechter te entertainen dan de jongste. De jongste vindt alles leuk en babbelt er enthousiast op los, de oudste sjokt na een paar minuten weer mokkend terug naar de bank. Dus ik lees graag mee voor verse ideeen
     
  9. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.151
    1.943
    113
    Wij gaan de tent van mijn zoon in zijn slaapkamer opzetten, hij wil hier graag samen met zijn zusje in slapen :) Verder worden er veel hutten gebouwd, spelletjes gedaan, dingen getimmerd en kabelbanen en takelsystemen gebouwd. Mijn kinderen gaan samen met mijn man nog vogelhuisjes timmeren en ze willen altijd graag helpen met koken en bakken. Ik heb een broodbakmachine gewonnen op een weggeefhoekje, dus daar ga ik fijn mee aan de slag :D

    Misschien ook een leuke tip: Voor jou van mij. Je maakt iets leuks en verstopt het random in het dorp, de speeltuin oid. De vinder mag het houden.
    https://m.facebook.com/groups/voorjouvanmij
     
  10. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.322
    1.054
    113
    Ik ben samen met zoon aan een 1000 stukjes puzzel begonnen en we hebben al 2 3d puzzels gemaakt. Verder gaan we home alone kijken. Muffins bakken. Verder dagelijks een rondje wandelen/fietsen en soms naar speeltuintjes.
    Verder doen we veel spelletjes zoals catan.
     
  11. Panda81

    Panda81 Fanatiek lid

    13 nov 2008
    3.380
    415
    83
    Limburg
    Hier zijn de meiden vandaag weer ineens met lego bezig. Hebben we een leuke wandel route van 6km gelopen (knopenlopen, kun je ook je eigen routes maken).

    We gaan een keer een high tea zelf maken. Bakken denk ik. Heb nog wat diamond painting liggen. Wandelen. Spelletjes spelen. Tv kijken.
     
  12. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.597
    3.484
    113
    Papier/afval prikken langs een rivier of gewoon in de wijk.
    Rond etenstijd, wanneer het net donkerbis, maar de gordijnen nog open zijn rond wandelen en kerstbomen en kerstversiering bekijken.
    Een kerstpakketje voor opa’s en oma’s maken.
    Sjoelen, darten enz.
    Kerstkaartjes op die fiets rond brengen in je eigen woonplaats.
    Kinderkamers veranderen, muurtje verven, meubels anders neerzetten.
    Vuurkorf in de tuin aan en marshmallows roosteren.
     
  13. lovemy2kids

    lovemy2kids Fanatiek lid

    3 nov 2010
    2.458
    1.407
    113
    Meiden hebben zoveel knutselspullen
    Topmodel boekjes, diamond painting, aqua beads en puzzels van 1000 stukjes voor ze gekocht..
    Daarnaast gaan we iedere dag wel even de deur uit.
    Vandaag gaan we kerstkoekjes bakken, en dan morgen versieren.
    Ik zelf kom tijd te kort, doe iedere dag iets extra’s in mijn huishouden (ramen zemen, plinten, keukenkastjes, zolder uitzoeken).
    Maar ik heb de afgelopen periode ook niet hoeven thuiswerken dus wij hebben nu echt vakantie en tijd voor die dingen.
    Manlief gaat na de kerst kleine klusjes in huis doen.
     
  14. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.984
    8.790
    113
    Logeren beneden hebben we deze week gedaan. Voor de mensen met een luchtbed zet je verwarming aan. Bbrrrr ik had het zoooooo koud! Zoon (6) was wel heel blij.
    (Man was blij dat hij lekker in zijn bed lag)

    Vandaag gaan we zelf pastadeeg maken. We hebben ook al heel autootjes catan gespeeld! Zoon was erg enthousiast en het ging ook heel erg goed, hij had een hele eigen strategie :D

    Dungeon and dragons spelen we ook met zijn 3en en dat gaat ook goed en hij is dol enthousiast.

    Knutselen is gelukkig ook iets wat onze zoon gek op is. Ik ben aan het oefenen met de kroontjespen en hij mag mijn glazen kroontjes pen gebruiken.

    Puzzelen staat de ook nog op de planning voor komende week net als lego bouwen.

    Voor deze vakantie maak ik me niet zo druk, meer over wanneer er schoolwerk bij komt. Dat ging de vorige keer niet zo soepel...

    Hij piepte langer dan dat het werkelijk zou duren. We hebben toen zelf heel veel extra werk moeten verzinnen. Daar was hij heel blij mee
     
  15. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.059
    3.529
    113
    Vrouw
    Vloerverwarming, ideaal ;) Maar wat heb ik slecht geslapen :D

    Hier de afgelopen dagen ook uren met de lego gespeeld, gezellig met z'n vieren. En dan lekker de wind en regen tegen de ramen, dit mag echt weken duren van mij :thumup:
     
  16. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.141
    4.360
    113
    Home
    Met z'n allen in de woonkamer slapen en gezellig film kijken
    Is bij ons al afgevinkt gelukkig :roflmao: kinderen willen dit graag nog een keer


    Taart bakken
    Legpuzzel maken
    Knutselen
    Heb Disney + aangeschaft voor ze zodat ze wat leuke films kunnen kijken in deze tijd
    Vuurkorf aan en marshmallows roosteren
    Geocoahing
     
  17. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.984
    8.790
    113
    Ja dat hadden wij ook moeten hebben, had het met 3 dekens het zelfs koud:roflmao:

    Uren met lego spelen zijn wij ook goed in. Net als samen met tekenen/ knutselen.

    Vandaag staat dungeons and dragons op het programma:D
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.
  18. Venelientje

    Venelientje Niet meer actief

    Hier staan broodjes bakken en worstjes roosteren boven de vuurkorf nog op de planning. Marshmallows als toetje.
    Hebben ook al peperkoekhuisjes versierd.
    Verder sinds gisteren geocachen ontdekt, vinden ze allebei erg leuk.

    Oudste is druk met cosplayen, lezen, verhalen schrijven en haar vriendinnen digitaal en in real life.
    Jongste speelt en knutselt de hele dag door eigenlijk. Voor hem een pompom tijdwijzer van zwijssen op de kop getikt via marktplaats. Hij tekent ze regelmatig zelf en vindt die structuur erg fijn. Die gaan we na deze week inzetten.
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.
  19. Kraanvogel

    Kraanvogel Bekend lid

    29 apr 2017
    704
    1.023
    93
    Wij doen ook gewoon met zijn allen het huishouden en de kleding in je kast opnieuw opbouwen. De uitkomst is anders dan normaal zeg maar.

    Verder een modeshow, je eigen lievelings menu koken ( met papa of mama), een uilenbal uitpluizen, ik het donker lekker wandelen, soort van sprint wedstrijd met tijd en pionnen
     
  20. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.537
    6.231
    113
    zuid-holland zuid
    Gek he ik dacht dat ik een lockdown in de winter veel zwaarder zou vinden dan in de zomer... maar ik merk dat ik nu veel meer kan genieten van al die huiselijke dingen. In de zomer zijn we veel ondernemender, willen we reizen en overal heen. Ik merk dat we nu veel meer rust hebben om lekker een “moeilijke” taart te bakken met de kinderen en daarna 2 films te kijken en m op te eten:D. Ik kan meer genieten van alle knusse dingen nu
     
    Venelientje vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina