jou speciale goedkope maaltijd?

Discussion in 'De lounge' started by Gazy, Mar 20, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Gazy

Gazy Niet meer actief

besparen besparen besparen :D

Mijn grote hobby!

Ik heb tips langs zien komen over een moestuin en dergelijke maar mensen, echte elke plant gaat bij mij dood.
    Wat is nou die maaltijd die goedkoop is en echt heel lekker?
    of die gewone gezonde maaltijd?

450 gram ingevroren boontjes 0.59
    450 gram ingevroren bloemkool 0.99
    spekjes 1.04
    Champignons 1.10
    Remia saus avioli met zongedroogde tamaatjes 0.99
    krieltjes 450 gram 1-

De helft van de boontjes en bloemkool de rest weer in de vriezer en de helft van de saus. Dus totale kosten 0.3 + 0.5 + 1.04 + 1.10+ 0.5 + 1 = 4.44

of nasi
    kruiden 0.29
    Rijst 10 cent
    1/3 van 750 ingevroren groente van 1.69
    kipfilet 2,-
    = 3.08

Of aardappelen uit de aanbieding 0.50 (geschat) groente in de aanbieding 0.75 vlees van de aldi 1.50 jus 0.25 = 2.50

Wat is jou uitvinding dat je zegt, dat is goed koop of te betalen en lekker?

2. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

Aug 2, 2010
    3,692
    32
    48
    Pasta (0.50) goedkope kruidenkaas (0.90) spekblokjes of hamblokjes (euroshopper 0,90) creme fraiche (0,45) en zooitje verse groente (champiognon, paprika,prei,ui vaak haal ik dit en snij alles klein en dan voor twee a drie keer in de vriezer, max 0,80 per portie dan)

Pasta koken, groente en spek of ham roerbakken, roomkaas en creme fraiche erdoor en klaarrrrr is echt lekker!!! 3,55 voor vier personen...

3. Gazy

Gazy Niet meer actief

Dus je koopt verse groente die je dan invriest.... dat is goedkoper dan die kant en klare zakken denk ik of niet?
    dan heb ik nog nooit gedaan

4. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

Jan 20, 2009
    3,822
    2,003
    113
    Vegetarische gerechten, dat scheelt je al een bult op het vlees! Maar ik ben een behoorlijke zeur qua vlees hoor. Het moet goed zijn en bijvoorbeeld niet van die gore plofkip, want dan eet ik dus net zo lief geen vlees ;)

Ehm.. oh ja.. een lekker gerechtje is brocollisoep (tevens vitaminebommetje!)

Pondje broccoli in de aanbieding (of meer, is altijd lekker!)
    bouillonblokjes rund van de aldi
    evt. een/twee aardappel (s) om wat beter te binden
    creme fraiche
    Goed volkoren stokbrood
    kruidenbotertje (zelf maken) of een wat goedkopere geitenkaasje smeerbaar van de aldi.

Kook twee liter bouillon met daarin de brocolli (en evt. aardappel), dan pureer je de boel met een staafmixer en dan lekker de creme fraiche er doorheen roeren. Heerlijk met dat stokbrood!

(en het kan wat duurder worden als je er a la minute wat gerookte zalmsnippers doorheen doet en de voordelige, maar zeker lekkere variant is die met uitgebakken spekjes)

5. Miranda81

Miranda81 Fanatiek lid

Jun 22, 2012
    1,423
    125
    63
    Beetje gehakt kruiden en rullen 0,60 (200gram is voldoende) 2 uien 0,10 meebakken en dan heel fijn gesneden prei of een pakje voorgekookte rode bieten 0,65 raspen en meewokken.
    Aardappels 0,30 koken. Beetje jus erbij en voor 4 personen heb je een maaltijd voor 1,65.

spekjes bakken 0,85. Een fijngesneden spitskool 0,90 (als het spitskool tijd is) meebakken. De overgebleven aardappels 0,30 opbakken. 2,05 voor een maaltijd.

Spekjes bakken 0,85. 2 uien 0,10 meebakken. Blik bruine bonen 0,60 goed afspoelen en uitlekken meebakken. Een scheut pannenkoekstroop erdoor roeren. Lekker met een halve krop ijsbergsla. Ook niet duur.

1 grote kipfilet in blokjes en kruiden bakken. 2 uien meebakken. En dan bv groentes die je over hebt. Schijnt dat AH groentezakken voor 0,70 heeft? Die dus meebakken. Wat woksaus erdoor 50cent. Bij de spagetti 0,20. Maar zal bij de rijst ook wel goed smaken.

Stamppot:
    gehakt rullen. 2 uitjes meebakken. Lekker wat kerriepoeder erdoor doen. Aardappels koken en stampen. Kwart witte kool koken (lagen laatst voor 50cent per stuk, 2kg/st, dus dan is voor ons de groente 12cent, heb de rest geblancheerd in de diepvries) Kool en gehaktmengsel door de aardappelpuree mengen.

6. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

Aug 2, 2010
    3,692
    32
    48
    Ja scheelt zeker en vind het lekkerder (want je kiest zelf wat je erin doet) Vaak neem ik.een stoplicht paprika, doosje champignons, prei, soms tauge, ui rood en gewoon, en dan snij ik alles meteen na het kopen en vries het per gezinsportie in. Scheelt echt!

7. Yara3626

Yara3626 Bekend lid

Apr 6, 2011
    774
    0
    0
    thuiszorg
    omg utrecht

Goeie tip!!!
    Ik vind die zakke altijd best duur 2.00 per zak ...ga ook een doen en prei kan dat gewoon in vriezer dus...weer wat geleerd

Ik denk dat je dan voor 5.00 wel 3 of 4 keer groente hebt...
    Paprika prei uitje...tnx!!:):)

8. Yara3626

Yara3626 Bekend lid

Apr 6, 2011
    774
    0
    0
    thuiszorg
    omg utrecht
    Lekker en goedkoop
    Gebakken aardappeltje lidl 0.49 cent
    Kipburger vriezer 1.74 4 stuks
    Sla 0.69 cent blikje tonijn erdoor 1.09
    Beetje dressing altijd wel in huis
    Heerlijk ;)
    Ongeveer rond 4.00:)

9. Gazy

Gazy Niet meer actief

welke tonijn koop je dan, vind niet alle tonijn lekker..

10. Gazy

Gazy Niet meer actief

ja ik vind ze ook duur daarom had ik altijd al van die diepvries groente, 750 gram voor ongeveer 1.70

11. maartje84

maartje84 VIP lid

Oct 8, 2008
    12,810
    4,446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ha! Dit is mijn hobby!! Lekker goedkoop doch zo gezond mogelijk eten!

Abo!! :)

12. Gazy

Gazy Niet meer actief

kom maar op met die tips!
    want of het hier altijd gezond is vraag ik me wel af..

13. maartjev

maartjev Fanatiek lid

Mar 9, 2009
    1,534
    0
    0
    courgettesoep!!!!

1 ui klein snijden, even aanfruiten
    2 courgettes in stukjes doen, erbij
    2 liter water erbij
    goed door laten koken
    bouillonblokje erbij
    evt kleingesneden rode pepertje
    fijnmixen
    en klaaaaar!!

Pizza (simpele ingr die je vaak wel hebt liggen, op de kaas na)

300gr meel
    1 zakje gedroogde gist
    150ml warm water
    50 ml olijfolie
    beetje zout
    beetje suiker

tomaten
    ui
    knoflook
    peper zout

mozzarella
    parmezaanse kaas (liefst verse, geraspt)
    restjes groente zoals champignons (even voorbereiden in plakjes met olijfolie en knoflook), paprika, courgette etc..

Eerste rijtje goed mengen, en dan minimaal 1,5 uur laten rijzen op warme plek

oven voorverwarmen op hoogste stand.

tomaten ontvellen
    uitje in stukjes snijden en aanfruiten in olijfolie
    tomaten er geplet bij doen
    knoflook, peper, zout er naar smaak bij doen
    even door laten pruttelen
    fijnmixen
    af laten koelen

deeg platrollen op bloembestoven aanrecht
    randje naar binnen vouwen zodat die wat dikker wordt, insmeren met olijfolie
    op bakplaat met bakpapier leggen, kleine gaatjes erin prikken.
    even na laten rijzen

saus van de tomaten op pizzabodem smeren
    parmezaanse kaas geraspt erover strooien
    besprenkelen met olijfolie
    5 min in oven

daarna alle andere ingredienten erop, mozzarella als laatst

nog 10 min in oven

14. maartje84

maartje84 VIP lid

Oct 8, 2008
    12,810
    4,446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens

Hihi ;)

Ik maak heel goedkoop en lekker pasta's en bami/nasi/roti ed.

Ik koop vaak tofu of tempe bij de toko. Van 1 zo'n homp eten we meerdere keren. Van 1 homp tempe kunnen we denk ik wel 4 keer eten en 1 zo'n homp kost 1.40.

Bij de supermarkt kijk ik welke groentes goedkoop zijn, daar pas ik mn ingredientenlijst aan af. Vaak worden het wortels (nu bij mijn supermarkt 1 euro voor een kilo, maar de Lidl had afgelopen winter ook zakken van een kilo voor 0,39 cent, dan is het helemaal leuk ;)
    Verder uien, vaak prei, vaak spitskool, champigions (let op de 35 procent korting stickers ;)), doperwtjes en spercieboontjes uit de vriezer, paprika indien goedkoop (sla eventueel extra in als het zeer goedkoop is (laatst op de markt 5 flink grote paprika's voor samen 1 euro) en gooi die, in gesneden stukjes in de vriezer. Soms doe ik er rode of witte kool bij, soms bleekselderij, soms weet ik veel wat wat goedkoop is. Let op: ik doe dus niet altijd hetzelfde of dit allemaal er door heen.

Roti:

(vega)vlees met ui en zwarte peper en knoflook bakken, aardappelstukjes (of duurdere krieltjes maar dat is dan weer jammer haha) koken, hierna groentes (zoek wat leuks en goedkoops uit) bij het (vega)vlees mikken. Tiki masala kruiden, wat extra komijn (ben er dol op hihi), wat cayenne peper en als je het in huis hebt (bij de toko erg goedkoop) een madame janet peper. Heb je het niet in huis? Dat wat extra chilipoeder oid erbij mikken. Blikje tomatenpurree erbij en smullen maar.

Ohja, de 'panenkoeken' maak je of zelf, of je koopt ze kant en klaar in de toko. Zelf maken is ook niet duur. Hier -> Roti plaat (pannekoek) | SurinamCooking zie je een simpel recept. Ik maak ze alleen altijd zelf met andere ingredienten, maar dit is wel een goedkoop recept dus. Ik gebruik gele erwten meel en gooi ook nog kruiden zoals komijn, knoflookpoeder en wat kerriepoeder door het beslag. Al googlend kom je de beste recepten tegen.

Nasi:

Haal verse gember in huis (bij de toko heb je een groot stuk, kan je in de koelkast in groentela lang bewaren). Bak je (vega)vlees, doe een paar geraspte teentjes knoflook erbij, rasp een centimeter of meer, wat jij lekker vind) verder gember er bij. Gooi je groente erbij (kies waar je zin hebt uit bovenstaand lijstje), strooi er voldoende (=lekker veel haha) kruiden overheen. Ik doe meestal:
    - Komijn heel
    - Komijn gemalen
    - Kerrie poeder
    - Nog wat extra gember poeder haha ik ben er dol op
    - Wat korianderzaadjes welke ik zelf vermaal in de vijzel
    - Kurkuma (of van die goedkope zakjes a 5 cent voor een verpakking Safraan van de toko (helaas die van de toko heeft wel E261 :()
    - Beetje chilipoeder

En smullen maar. Ik knip vaak op het einde nog wat verse koriander er over heen. Let op: niet uit de supermarkt want dat is te duur :p
    Bij de Turkse supermarkt kost het slechts 50 cent voor een bosje. Als je die goed afgesloten in de koelkast bewaard kun je daar de week erop ook nog een keer bami van eten.
    Oja, ik mik er in de winter ook vaak nog wat sesamzaadjes overheen. Tip van mn Hindoestaanse GO. Volgens Hindoestaanse wijsheden blijf je daar lekker warm van :D Koop alleen dat niet in de supermarkt = rete duur. Maar haal in de toko een grote zak voor 2 euro. In de supermarkt betaal je voor Stegeman Sesamzaadjes 1.20 ofzo, terwijl daar minder van 1 twintigste in zit vergeleken met zo'n zak uit de toko.

Ik koop trouwens al mijn gedroogde kruiden in toko. 1 zo'n bakje komijn uit de toko is 5 a 6 keer zo groot dan 1 bakje van Stegeman. Ik bewaar wel mijn Stegeman bakjes kruiden en vul die steeds aan met mn 'Toko' kruiden omdat die bakjes prettig doseren. In de toko is zo'n bakje met 5 a 6 keer zo veel kruiden net zo duur als 1 bakje uit de supermarkt welke dus veel kleiner is.

Macaroni (of spaghetti):

Kook de pasta.
    (vega)vlees bakken met knoflook. Groentes erbij, 3 tomaten met staafmixer pureren, blikje tomatenpuree erbij, gedroogde italiaanse kruiden erbij en hup over de groentes gooien. ff goed roeren. Als je verse basilicum uit je tuin hebt is het ook lekker om dat mee te pureren of over de macaroni te gooien.

Thais gerechtje:

(vega)vlees, groentes, blik kokosmelk, wat zout, wat peper. Rijst op bord, saus erover heen en wat verse koriander er overheen knippen. Als je goedkope cashewnoten in huis hebt dit nog over je bord heen strooien.

Verder is heel goedkoop:
    - Aardappelen met zuurkool
    - Rode bieten van Lidl (voorgekookte). Dit kun je als salade (met een uitje en wat fruit uit je fruitschaal en een augurkje oid) maken of als een verrassende gekke salade (klinkt vies maar is oh zo lekker:
    Bietensalade - Recept - Allerhande - Albert Heijn

Koop alleen dus de bieten bij de Lidl, veek goedkoper.

Ook een tip (van een lief ZP dinnetje ooit deze tip gekregen): koop als je het nodig hebt een flesje citroensap a 50 cent (geen idee hoe duur). Het bederft snel en vaak heb je maar weinig nodig. Ik ben vast niet de enige die regelmatig een aangebroken flesje weg mietert??
    Stop hem in de vriezer en als je wat citroensap nodig hebt zet je ff een paar minuten het flesje in een beker net gekookt water. Je kunt dan gebruiken wat je nodig hebt en dan weer terugplaatsen in de vriezer. Is kostenbesparend ;) maar nog belangrijker: zo heb je het altijd in huis.

Zet wat verse kruiden in volle aarde in je tuin. Sommige kruiden overleven dat niet (kom je vanzelf achter haha) maar peterselie, bieslook en munt is net als onkruid: het gaat maar niet weg en van 1 plantje heb je jaren plezier. Vaak gaat het aan het einde van de herfst of ergens in de winter dood, maar in de lente komt het weer gewoon omhoog. Pas wel op voor munt: voor je weet staat je hele tuin eronder. Dat is namelijk echt Onkruid. Ik heb daarom twee hele grote bloembakken in mn tuin staan met munt. Zodra ik zie dat het zichzelf heeft vermenigvuldigd buiten de potten, dan trek ik het direct uit de grond ;)

Ook leuk trouwens om goedkoop lekkere maaltijden te maken: droog de zaadjes van paprika, tomaten ed. En maak er stekjes van. Heerlijk goedkope ingredienten heb je dan.

EDIT:
    Voor de mensen die menen dat Tempeh en/of Tofu naar rubber of spons smaakt... Dat klopt niet, dat zegt dan alleen wat over de kookkunsten van de kok ;)

Recept:
    Gooi Tofu altijd eerst in de vriezer. Laat het daarna ontdooien. Je zult zien dat er dan veel vocht uitloopt. Snij het in stukjes. Doe olie (zonnebloem olie oid) in een pan, laat het goed warm worden en gooi de blokjes erin. Laat het een minuut of 10 lekker borrelen. (afhankelijk van de grote van de blokjes. Kleinere blokjes uiteraard korter. Door dit frituren ontrek je nog meer vocht uit de tofu.

Ondertussen maak je een marinade:
    - Ketjap
    - Bruine bastard suiker (heel weinig!)
    - Kerrie
    - Komijn (jaja, daar heb je het weer ;))
    - Wat verse gerapste gember
    - Dkke lepel sambal
    - Wat kerrie
    - Sesamzaadjes
    - Knoflook

Laat dit een poosje staan en daarna kun je het lekker gebruiken, dus dan ga je het nog in de wok bakken. Waarschuwing: vreet niet het hele bakje al op terwijl het staat te marineren... :p want het is zooo lekker ;)

Nou, waren dit genoeg tips?? ;)

Share This Page