vandaag op nu.nl

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by pim, Jul 12, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. pim

pim Fanatiek lid

Sep 22, 2005
    3,970
    0
    36
    Nijmegen
    Zwangerschap is vaak einde tijdelijk contract

Uitgegeven: 11 juli 2006 13:42
    Laatst gewijzigd: 11 juli 2006 14:34

ROTTERDAM - Bijna een derde van de Nederlanders vindt dat vrouwen met een tijdelijk arbeidscontract beter kunnen wachten met zwanger worden. Dat blijkt dinsdag uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek waarvoor 1203 personen werden benaderd.

Een op de vijf ondervraagden zei bekend te zijn met één of meerdere gevallen waarbij een contract voor bepaalde tijd niet werd verlengd, omdat de vrouw zwanger was. Vrouwen met een tijdelijke aanstelling houden er ook rekening mee dat ze vanwege een zwangerschap hun baan kunnen verliezen, aldus de onderzoekers.

Dames kunnen hun kinderwens maar beter uitstellen tot ze een vast contract hebben, oordeelde 30 procent van de ondervraagde personen. Van de 122 vrouwen met een contract voor bepaalde tijd die deze vraag werd gesteld, zei 30 procent te vermoeden dat het contract niet verlengd zou worden als ze nu zwanger zou raken.

2. Otje

Otje Fanatiek lid

Apr 10, 2006
    4,703
    0
    36
    Tja, dat kan natuurlijk. Maar ja, als je graag een kindje wilt heb je vaak toch wel redenen om daar op dat moment toch wel mee te beginnen. Ik heb een jaarcontract tot 31 januari en ben nu bijna 18 weken zwanger en 14 december uitgerekend. Ik heb al een dochter van 8 en we wilden niet meer nóg langer wachten met een zwangerschap vanwege het leeftijdsverschil. Ik verwacht ook dat mijn contract niet verlengd wordt.

Gr Otje

3. Sanne

Sanne Fanatiek lid

Sep 18, 2005
    3,691
    0
    0
    verzorgende
    limburg
    Je hoort idd vaak dat het contract erna niet meer word verlengt.
    Ben ik blij dat ik een vast contract heb

4. Boterkoek

Boterkoek Bekend lid

Apr 19, 2006
    818
    0
    16
    Ach, wat is een derde nu? Precies die een derde die niet zwanger wil worden of misschien al kinderen heeft!! Vind het altijd zo'n flauwe kul van die berekeningen!

5. daphne78

daphne78 VIP lid

May 10, 2006
    7,311
    0
    0
    Nijmegen
    Mijn baas is er ook niet super blij mee, en ik hou ook rekening met het niet verlengen van mijn contract.
    Maar soms valt het niet te plannen, waren nu al even bezig, en sommigen zijn nog veeeeeel langer bezig, dan ga je het niet nog een jaartje of 2 uitstellen... toch?

6. popje

popje VIP lid

Jul 20, 2006
    7,339
    269
    83
    NH
    wij hebben gewacht tot ik een vaste contract had. en die heb ik gelukkig nu gekregen.

maar volgens mij mag een werkgever jou niet ontslaan als je zwanger bent als je een bepaalde tijd contract hebt.

7. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

May 22, 2006
    3,334
    0
    36
    Mogen ze ook niet, maar ze kunnen het toch altijd wel op iets anders gooien als ze je kwijt willen.

8. Daphne

Daphne Fanatiek lid

Jan 1, 2006
    4,615
    0
    0
    Roosendaal
    Ja, bij mij is mijn contract ook niet verlengd, maar volgens mijn werkgever is dit niet wegens mijn zwangerschap. Hoe dan ook, als ik dus gewacht had tot mijn jaarcontract om was gezet in een vast contract, had ik mooi bedrogen uitgekomen. Dan had ik nu een andere baan gezocht en tegenwoordig krijg je overal eerst een jaarcontract. Dus had ik weer een jaar moeten wachten om te zien of ik een vast contract kreeg. Dat is dus al twee jaar wachten. Mijn privéleven gaat toch voor hoor.

@Popje & Renate: Als je een contract hebt voor onbepaalde tijd, zijn ze niet verplicht het te verlengen als je zwanger bent. Dat zou wel makkelijk zijn, als je bang was dat je contract niet verlengd zou worden, dan zorg je dat je zwanger bent, dan krijg je ineens wel een vast contract.

Share This Page