kan er iemand hier een site waar ik nederlands kan omzetten naar een limburg dialect? soort babelfisch maar dan voor dialecten oeps deze moest eigenlijk in de lounge
Daar heb ik ook wel eens naar gezocht maar heb toen niks gevonden. Al het via internet niet lukt, kun je misschien in de bieb iets vinden? Ik weet dat ze in Kerkrade een Kerkraads woordenboek hebben (Kirchroadsj Dieksiejoneer).
ja maar dat is weer te veel gedoe ik heb het ooit een keer gevonden toen kon ik ook iets in fries dialect omzetten maar vind hem niet meer
ik snap nog steeds niet waar dat allemaal om draait.. brabant en limburg willen toch ook niet dat hun 'dialect' een taal word... of dat hun provincie een apart land wordt.. niet aanvallend bedoeld ofzo hoor.. maar ik snap het gewoon echt niet
Sterker nog, Limburgs IS al een taal volgens de taalkundigen. Het vertoont te veel kenmerken van een aparte taal om nog een dialect te zijn. Maar officieel is het nooit als taal erkend. Ik wil het overigens wel voor je vertalen.
ik wil hem ook wel vertalen, anders kun je even kijken op de site van de Veldeke kring, hier staat een woordenboek op. www.veldeke.net grtjs mama1977
ja maar dan nog. je hebt zoveel verschillende.. sittard/geleen, kerkrade, maastricht.. en alles daartussen in... dat kun je toch niet als 1 taal zien..
Daar heb je gelijk in, maar of het een dialect is onder het fries weet ik niet... Wij zeggen altijd een andere `vorm` van de friese taal. We hebben wouds-fries, stadsfries, Bildts, klei-fries... eigenlijk best nog wel veel soorten fries dus
Het is niet om iemand persoonlijk te beledigen echt niet. Maar ik vind af en toe dat ze daar in Friesland het te hoog in hun bol hebben om te zeggen dat ze een eigen taal en 'land' zijn. Soms kan me er echt aan irriteren. Nogmaals, ik wil niemand beledigen.
De enige reden dat Fries een TAAL is en Brabants, Limburgs en Gronings een DIALECT, is simpelweg omdat dat ooit afgesproken is Alle genoemde 'dialecten' (dus ook Fries) hebben eigen taalkenmerken, vervoegingen en woorden, maar omdat het ooit afgesproken is, is Fries een taal, en de rest niet Leuk, zo'n studie taalwetenschap