thuiswerk!

Discussie in 'De lounge' gestart door Beertje13, 23 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mily

Mily Fanatiek lid

2 okt 2008
    1.088
    0
    0
    Misschien dat het dan wel veranderd is allemaal ben het zelf nu ook op aan het zoeken.

2. mamavan5bengels

mamavan5bengels Fanatiek lid

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Bijverdienen en de belasting

Het belangrijkste wat men zich vaak afvraagt tijdens het bijverdienen is: moet ik belasting betalen en zo ja, hoeveel? Dit hangt van een aantal factoren af. Allereerst is iedereen verplicht om bijverdiensten op te geven aan de belasting, zelfs als je uiteindelijk geen belasting hoeft te betalen. Het is dus niet zo dat je je inkomsten zomaar achterwege kunt laten. De belastingdienst wilt graag weten wie en hoeveel men verdiend heeft in een jaar.

Of men vervolgens belasting moet gaan betalen, hangt af van de hoogte van het inkomen en van de heffingskortingen. Iedereen met inkomen of iedereen die een partner heeft met voldoende inkomen, heeft recht op de algemene heffingskorting. Voor 2013 bedraagt de algemene heffingskorting € 2.001 tot een leeftijd van 65 jaar. (let op, er is wat veranderd, lees hieronder meer erover) Een simpel rekensommetje: wie € 5.500 bruto in één jaar heeft verdiend, zou hier 37 % loonbelasting over moeten betalen. Dat is dan € 2.035 euro aan belasting. Minus de heffingskorting zou men dus 34 euro loonbelasting moeten betalen.

Kort gezegd zou men dus voor het jaar 2013 net onder de € 5.500 euro aan belastingvrij mogen verdienen. Maar er is meer! Want afhankelijk van de persoonlijke situatie, is er recht op meer heffingskortingen. Er is de Arbeidskorting, dit bedraagt maximaal ongeveer € € 1.723. De arbeidskorting geldt alleen voor mensen met een echte of een fictieve dienstbetrekking. Dan zijn er de alleenstaande ouder-korting (alleenstaande ouder met kind) en de alleenstaande ouderen-korting (65 jaar of ouder) en de ouderenkorting (65 plus). Er zijn nog meer bijzondere heffingskortingen te noemen zoals de Jonggehandicaptenkorting, Inkomensafhankelijke combinatiekorting en nog meer. Maar voor de meeste is de algemene heffingskorting de belangrijkste.

Let op: de algemene heffingskorting wordt langzaam afgeschaft voor mensen met een negatieve belastingaanslag, men is hiermee in 2009 begonnen en zal ieder jaar minder bedragen. Voor 2013 is de algemene heffingskorting voor deze mensen dan ook € 1.335 of 1.468 voor wie gebiren is tussen 1962 en 1972 Wie geboren is voor 1963 of kinderen jonger dan vijf jaar heeft krijgt te maken met andere regels. De zogenaamde aanrechtsubsidie zal versoberen en in 2024 helemaal verdwijnen.

3. Mily

Mily Fanatiek lid

2 okt 2008
    1.088
    0
    0
    heb het gevonden

Inkomensafhankelijke bijdrage voor ondernemers
    Als ondernemer, freelancer of alphahulp betaal je een inkomensafhankelijke bijdrage van 5 procent. In 2014 wordt dit 11,1 procent, kun je lezen in het artikel 'Wat verandert met het regeerakkoord aan de zorgverzekering van ondernemers?'
    Voor ondernemers geldt het maximum belastbare bedrag van 50.064 euro (in 2012). Omdat je niet in loondienst bij een werkgever bent, kan deze bijdrage niet worden ingehouden en krijg je het ook niet terug. Omdat je ook geen loonbelasting en premie volksverzekeringen afdraagt, ontvang je van de Belastingdienst een aanslag Zorgverzekeringswet.

4. Tralalala

Tralalala Fanatiek lid

29 dec 2012
    1.968
    1
    36
    Zuiden van NL
    #64 Tralalala, 26 apr 2013
    Laatst bewerkt: 26 apr 2013
    Mijn oefentekst is goedgekeurd en heb classificatie 3 gekregen. Ben nu aan het kijken naar teksten die ik zou kunnen gaan schrijven maar er zit nog niet echt iets tussen waarvan ik zeg, ja daar kan ik wel een mooie tekst over maken! Even afwachten dus nog maar.

Edit; net een tekst geschreven over een doorzichtig tafellaken, hahaha. Als het goed wordt gekeurd heb ik in 5 minuutjes 1,37 verdiend :)

5. Ringeling

Ringeling Bekend lid

2 mrt 2012
    869
    113
    43
    Vrouw
    Ik heb mijn proeftekst gedaan en heb classificatie 4 :) ben benieuwd hoe het verder gaat!

6. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Classificatie 4 te pakken ;). Ik ben benieuwd.

7. Roze22

Roze22 Actief lid

23 nov 2012
    107
    0
    16
    NULL
    NULL
    Vraagje aan de tekstschrijvers.. Moet je over een bepaald onderdeel je mening geven, dus een soort betoog. of zijn het vooral informatieve teksten die je moet schrijven?

8. Eylem

Eylem Niet meer actief

Dat ligt aan de opdracht, maar meestal is het juist niet de bedoeling dat je je mening geeft, of je moet een review moeten schrijven. De meeste opdrachtgevers hebben commerciële bedoelingen dus als je al een mening moet geven over iets moet het vaak positief zijn. Ik schrijf nu een aantal opdrachten voor een vertaalbureau, hierbij benoem ik niet expliciet DAT vertaalbureau want dat wil de opdrachtgever niet (teveel reclame) maar ik benoem wel de positieve kanten van een goed vertaalbureau en de negatieve kanten van vertaalsites, e.d.

9. FairyLaughs

FairyLaughs Niet meer actief

Ja mijn tekst over het doorzichtig tafellaken is goedgekeurd.. Ik heb 1,34 verdiend ;)

10. Tralalala

Tralalala Fanatiek lid

29 dec 2012
    1.968
    1
    36
    Zuiden van NL
    Haha mijne is ook goedgekeurd, die over het tafellaken. Vind het nog steeds een leuk idee dat ik een tekstje over een doorzichtig tafellaken uit m'n mouw heb geschud, wie had dat ooit gedacht hahaha

Kan iemand me zeggen hoe ik m'n rekening moet doorgeven, ik zie alleen mogelijkheid om iban en bic neer te zetten, maar m'n eigen rekeningnummer kan ik nergens invullen...??

11. FairyLaughs

Hier kun je krijgen., als je je rekeningnummer invoert dan krijg je je Iban en bic

12. Tralalala

Tralalala Fanatiek lid

29 dec 2012
    1.968
    1
    36
    Zuiden van NL
    Sorry ik snap je berichtje niet echt :)
    Wou je een link geven...?

13. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Is je iban en bic nummer niet afdoende? Dit zorgt er nl ook voor dat er geld gestort kan worden.. Je rekeningnummer staat daar deels in volgens mij.

14. Tralalala

Tralalala Fanatiek lid

29 dec 2012
    1.968
    1
    36
    Zuiden van NL
    Oh ik dacht dat iban en bic iets van je bank was.. Los van je eigen persoonlijke rekeningnummer.... Dan moet ik eens even verder kijken!

15. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Nee is volgens mij echt rekeninggebonden die nummers/codes. Kan je ook zo zien als je bijv internetbankiert etc.. Dus anders daar even kijken voor je Iban en bic gegevens.

16. Tralalala

Tralalala Fanatiek lid

29 dec 2012
    1.968
    1
    36
    Zuiden van NL
    Hmm, als ik mijn rekeningnummer op DNB IBAN | Iedereen in Nederland krijgt een langer rekeningnummer. omzet in een iban-nummer en die invul op de site van textbrokers, krijg ik een melding dat het geen Europese iban is, en dat de iban onjuist is...

Edit: nog een keer precies dezelfde gegevens ingevoerd en nu doet ie het wel. Apart. Maar het dus gelukt!

17. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
  18. Tralalala

Tralalala Fanatiek lid

29 dec 2012
    1.968
    1
    36
    Zuiden van NL
    Inmiddels is het gelukt. Thanks!

19. FairyLaughs

Haha, ja sorry ik wilde een link geven.. Maar dus vergeten te plakken :p:p

Maar ik zie dat anderen de link al gegeven hebben :D

20. Ik had maanden terug al een account aangemaakt, maar door dit topic toch maar eens een proeftekst ingestuurd en classificatie 4 gekregen.. Vandaag teksten geschreven over beestjes in huis, verlovingsringen, maatkasten, autobanden vervangen en fotomokken (en pff, het is echt heel moeilijk om een tekst van 350 woorden over fotomokken te bedenken) ;)

Deel Deze Pagina