onmogelijke opgave of te doen? Na 12 jaar weer eens een gitaar in handen gehad en tot mijn verbazing weet ik nog tabs te lezen en een heel simpel regeltje te spelen. 3 akkoorden weet ik ook nog haha maar totaal geen tempo of speel vermogen. Heb ook nooit gitaar gespeeld hoor maar vond het vroeger met een vriendin wel leuk om te doen alsof . Is het mogelijk jezelf gitaar spelen aan te leren of is les echt een must om er een beetje tempo in te krijgen om daadwerkelijk er echt iets mee te kunnen? En als je het zelf wil leren hoeveel tijd zou je er dan in moeten steken? Kwestie van alle akkoorden leren en zo tempo krijgen en dan uiteindelijk simpele liedjes gaan spelen?
Dat hangt echt af van je musicale aanleg. Mijn beste vriend heeft zichzelf 3 instrumenten leren spelen, oa gitaar. Hij hoort gewoon noten en ritme gaat vanzelf lijkt het. En hij speelt regelmatig mee op feesten en kleine concerten.
Mijn man heeft het zichzelf ook aangeleerd en kan een behoorlijk deuntje spelen. Maar hij kan geen noten lezen, dus doet het op gevoel Hoeveel tijd je er voor nodig hebt is afhankelijk van jezelf en snel je het op pikt. Ik denk wel dat je ritme gevoel en tempo moet hebben van nature om het sneller te laten gaan (iets als een houten plank zijn die jaren nodig heeft om enigzins de heupen te kunnen laten shaken).
Geen idee hahaha. Ik hoor hem altijd gitaar spelen en meezingen en heb geen idee hoe hij dat doet (met of zonder akkoorden etc).
Ik heb het ook zelf gedaan! Lang leve de instructiefilmpjes op youtube! Oefen eerst de meest voorkomende akkoorden en de overgang ertussen. Ik ben zelf liedjes gaan oefenen en kon op die manier dus de akkoorden en overgangen oefenen. Tempo komt vanzelf als je oefent! Veel plezier!
Ik denk dat veel ligt aan je gehoor en je muzikale talenten Mijn man heeft ruim twee jaar les gehad (privé) en hij kan misschien 10 liedjes enigszins fatsoenlijk spelen helaas, hij heeft geen talent!
Ik heb het ook mezelf aangeleerd, maar... ik schijn het mezelf wel helemaal fout/raar aangeleerd te hebben Zo word ik wel eens uitgelachen omdat ik dus rare vingerzetting heb bij bepaalde akkoorden en omdat ik tokkel met 3 vingers en omdat ik liedjes schrijf in hele absurde maten. Maar ik kan heel veel spelen, kan tablatuur lezen, schrijf zelf liedjes en heb zelfs opgetreden
Hoe ik het gedaan heb: inderdaad alle akkoorden leren. In ieder geval de basisakkoorden: E, Em, D, Dm, C etc. Degene die je helemaal bovenin de hals speelt. En dan wat simpele liedjes proberen mee te spelen. Ik gebruik altijd deze website om tablatuur op te zoeken. Als ik een liedje te ingewikkeld vind, klik ik op simplify Vaak lukt het dan wel...
Jij bent ook echt van alle markten thuis Heel cool. Thanks! Ga idd eerst de akkoorden leren en het tokkelen. Dan komt de rest vanzelf wel. Heb al gemerkt dat als je de akkoorden een beetje onder de duim krijgt je met best wat simpele liedjes kan oefenen.
Ja, ik heb altijd al 1001 interesses gehad En ik moet altijd bezig zijn, dus dan neem je ook echt de tijd om dingen te leren. Ik zie dat ik in mijn laatste bericht de link vergeten ben te posten. Ik gebruik altijd deze website: https://www.ultimate-guitar.com/top/tabs Je kunt bij liedjes ook over de akkoorden hooveren en dan zie je de tab. Je kunt dan zelfs kiezen voor verschillende speelwijzen. Super handig als het ene te moeilijk is, dan pak je iets wat je wel makkelijk kunt spelen.
Super tof juist! Ik merk dat nu tijdens de rouwverwerking mijn creatieve kant erg naar boven komt. Gewoon fijn om bezig te zijn daarmee en kan er een stuk emotie in kwijt. Jaren door redelijk zorg intensieve thuis situatie geen tijd voor gehad...of gemaakt of gewoon chronisch oververmoeid waardoor het er niet van kwam... Zucht maar nu dus wel.
Ik heb er wat van meegekregen in een paar topics. Echt heel erg heftig, wat je hebt meegemaakt. Muziek maken en andere creatieve dingen kunnen inderdaad enorm helend werken. Ik ben creatief begeleider geweest voor mensen die een hoop problemen en gebeurtenissen te verwerken hadden en ik heb gezien wat het met je kan doen. Ik gun je een plezierig tijdverdrijf en enige verlichting van de pijn. Hopelijk blijft er veel plezier over