Thuiswerken en geen KDV

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Lori, 1 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lori

Lori Bekend lid

1 dec 2010
    544
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo dames,

Even een vraag. Ik werk vanuit huis en mijn man en ik hebben berekend, dat als we voor een KDV gaan ik daarvoor eigenlijk aan het werk ben. Dat vinden we zonde en bovendien zorg ik ook liever zoveel mogelijk zelf voor onze kleine. Mijn man neemt sowieso een papa-dag en beide opa's en oma's staan ook klaar om op te passen. Wat vinden jullie?

2. duimpje

duimpje Bekend lid

25 sep 2009
    604
    5
    18
    Ik werk ook vanuit huis. Lynn is tm 6 maanden thuis gebleven en dat was heerlijk. Ze sliep toen nog best veel dus ik had tijd genoeg om te werken overdag wanneer ze sliep. Na 6 maanden ging ze naar een gastouder en dat was ook het juiste moment. Op een gegeven moment zijn ze meer actiever en slapen minder. Toen werd het combineren echt lastig.

Onze keus voor gastouder was eigenlijk snel bepaald. Wij wilden de oma's en opa's alleen voor de leuk 'houden'. Bij de gastouder is ze met meer kindjes maar niet op grote schaal. Toevallig in dezelfde straat dus ook ideaal. Ze gaat 2,5 dag in de week, hele dagen van half 9 tot half 5 en een ochtend. Precies goed in evenwicht voor mij! En ze gaat nog altijd met een stralende lach wanneer ze de kindjes en de gastouder hoort, naar binnen. Dus iedereen blij!

3. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.270
    6.801
    113
    Ik werk in de avond en als Isabella op school zit/Julian slaapt.

Isabella en Julian gaan straks denk ik wel 1 dag naar mijn schoonmoeder. Isabella omdat ze het daar sowieso leuk vindt en Julian omdat ik wil dat hij went aan het af en toe bij een ander moeten zijn.

TS, ik zou als ik jou was inderdaad gewoon kiezen voor opa/oma en papa-dag.

4. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.308
    2.591
    113
    ik denk dat je de eerste maanden misschien nog wel vanuit huis kan werken maar daarna echt niet ( tenzij je alles in de avonduren wil doen)
    Ik weet niet wat voor werk je doet. maar alleen werken voor het kdv is tegenwoordig echt niet meer aan de orde
    Een papa dag kost ook geld. Heb je al eens berekent op toeslagen.nl hoeveel kinderopvangtoeslag krijgt. En weet je hoeveel een kdv of gastouder kost?

nu zou ik sowieso nooit alleen thuis willen werken. Ik vind het juist prettig om uit huis weg te zijn en collega's te spreken dus kan ik me nogal moeilijk inleven.

5. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Het zou mijn keuze niet zijn. Ben het met Chrystel eens, de eerste maanden zou je nog enigszins kunnen werken vanuit het huis, maar daarna kun je het vergeten.

6. Linda86

Linda86 VIP lid

Ik heb 1,5 jaar thuis gewerkt vanaf Milan's geboorte, terwijl hij ook gewoon thuis was. Maar ik moet zeggen, ik vind 't toch wel lekker dat hij nu gewoon 2 dagen in de week naar 't kdv gaat, want ik kwam dus echt niet aan werken toe!

In 't begin ging 't nog wel redelijk, want dan slapen ze veel, maar bij Milan werd dat al snel minder en vanaf ongeveer 12 maanden sliep hij helemaal niet meer overdag. En werken terwijl je kindje gewoon wakker is, is ook niet echt te doen hoor ;).

7. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

9 nov 2009
    2.144
    0
    0
    NULL
    Ligt echt aan het kindje. Mijn dochter heeft van 6 weken tot 6 maanden geen minuut geslapen overdag. Ik was de hele dag met haar bezig. Heel gezellig natuurlijk maar ik had met geen mogelijkheid thuis kunnen werken. Er zijn natuurlijk genoeg kindjes die de eerste maanden veel slapen maar ik zou het er niet op gokken...

8. Bri

Bri Niet meer actief

Ik kan echt niet thuis werken als de kinderen er ook zijn. Ja, tijdens hun slaapjes, maar je zult altijd zien dat ze net die ene dag niet willen slapen, of maar kort. En wat heb je helemaal aan 2 uur om te werken... daarna zijn je kinderen weer wakker en ik krijg dan niks meer gedaan. Vind ik ook niet goed overigens; als mijn kinderen bij me zijn, wil ik aandacht aan ze kunnen geven en niet: 'mama is nu aan het bellen, stil' of 'nee, ik moet nu even achter de computer, dus ga zelf maar even spelen'.

Alleen werken voor het kdv is onzin. Met de inkomensafhankelijke toeslagen die er zijn, hou je altijd geld over van je eigen werk. Ik zou er niet voor kiezen om voor langere tijd op opa/oma te gaan steunen. Wat nu als zij een keer ziek worden? Of een keer iets anders willen doen? Het is nogal een commitment. Maar goed, dat is ook aan hen om te bepalen of ze dat willen. Ik hou ze liever achter de hand voor een keer een weekendje, of voor als een kindje ziek is en niet naar de opvang kan...

Het kdv bevalt ons uitstekend. Het is dichtbij, het biedt continuïteit (geen gedoe met vakanties, of ziekte - zij zorgen ervoor dat er altijd goede bezetting is) en het is gewoon een heel fijne omgeving voor onze kinderen.

Maar goed, het is natuurlijk aan jezelf. Een papadag, een dag voor opa/oma1, een dag voor opa/oma2, kun jij 3 dagen per week werken. Maar dan raad ik je wel aan een goed gesprek aan te gaan met de opa's en oma's over jullie ideeën over het oppassen. Willen zij zich hier voor lange tijd aan committeren? Denken jullie hetzelfde over zaken als opvoeden, voeding en verzorging? Moeten zij zich aan jouw regels houden, of mag het bij hen thuis anders? Wanneer moeten ze aangeven dat zij met vakantie gaan?
    (deze onderwerpen zou je uiteraard ook met een andere gastouder of een kdv moeten bespreken, maar het verschil is dat het dan iets zakelijker is in de relatie en dus misschien makkelijker dan met je (schoon)ouders.)

Succes met je keuze!

9. tiruja

tiruja VIP lid

28 jul 2007
    6.837
    0
    0
    Tja in het begin lukt werken vanuit huis wel, maar als ze groter worden echt niet meer.
    Ik hoor vaker mensen zeggen dat werken voor de kdv kosten, maar heb je dan de vergoeding van de belastingdienst wel meegenomen? Verder werk ik vooral om lekker met iets anders dan het gezin bezig te zijn (en de centen natuurlijk). Maar ik werk geen zins voor de rekening van het kdv. Die betaal ik gelukkig ook niet alleen maar wij samen, maar dan nog is het het allemaal drie dubbel waard.

Er is overigens ook echt een verschil tussen thuis werken en voor je kindje willen zorgen. Dat gaat mijn inziens niet samen. Want hoe kan je nou met je kind spelen, een hapje geven, een wandeling maken, badderen etc als je aan het werk bent?

10. duimpje

duimpje Bekend lid

25 sep 2009
    604
    5
    18
    Ik snap TS overigens wel hoor. Zelf heb ik toen ik zwanger was ook een topic hierover geopend. Gewoon omdat ik dacht dat het makkelijk te doen was en benieuwd was of er ook andere waren die dat zo deden.
    Toen kreeg ik dezelfde opmerkingen als TS nu ;) En ik heb mijn mening uiteindelijk ook bijgesteld. Het is natuurlijk ook heel afhankelijk wat voor werk je doe. Maar dan nog.

Ik ben er blij mee dat Lynn de eerste 6 maanden heerlijk bij me is geweest. Ik heb al die 6 maanden gewoon tussentijds en 's avonds gewerkt. Maar na 6 maanden vond ik het ook heerlijk dat ze naar een heel fijn gastgezin kon gaan. En nu geniet ik op de dagen dat ze thuis is echt van haar. Is alle tijd voor haar wanneer ze wakker is. En op de dagen dat ze er niet is, werk ik 3x zo hard als voorheen om de tijd goed te benutten.

11. Yukl

Yukl Niet meer actief

Mijn man werkt 1 dag thuis, maar echt niet dat hij op die dag aan werken toe komt ;) Hij haalt dus die uren in de avonden en in het weekend in. Dat vindt hij niet erg, want hij is een vakgek en werkt hoe dan ook toch wel 's avonds ;) Maar het zou inderdaad ook niet mijn keuze zijn om volledig thuis te werken. Sommige kindjes slapen veel op een dag en dan lukt het in het begin wel. Andere kindjes huilen heel veel en als ze ouder zijn, slapen ze natuurlijk ook niet zoveel meer.

Je kunt het natuurlijk gewoon proberen en eventueel later alsnog voor opvang kiezen.

12. tulip

tulip Niet meer actief

ik zou gewoon inschrijven op een kdv en dan pas voor als je kindje een maand of 6 is ofzo. De eerste 6 maanden is het goed te doen volgens mij. Of daarna opa en oma een dag in de week regelen, of hoeveel dagen je dan ook nodig hebt.

Ik zou ook niet thuis willen werken, maar meer om de reden dat het voor een kindje tot een jaar of 4 niet te begrijpen is dat mama aan het werk is. Voor de meeste kindjes is nl: mama thuis is met mama spelen. Ik zou het voelen als het afwijzen van mn kindje, leg maar eens aan een dreumes uit waarom mama de hele dag met dr neus voor de computer zit o.i.d.

Deel Deze Pagina