Net werkloos, eigen bedrijf opzetten en zwanger!

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Maar29, 12 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maar29

Maar29 Fanatiek lid

9 jan 2008
    1.837
    0
    0
    Wie oh wie kan me helpen...

Vorige week heb ik een eind aan mn dienstverband gemaakt, samen met mn manager. Hij wilde het met "wederzijds goedvinden" doen, zodat ik nog recht zou hebben op een eventuele uitkering.

Hartstikke tof natuurlijk van 'm, niet wetende dat ik m misschien nog nodig zou hebben ook, aangezien ik zwanger blijk te zijn!

Nu gaat volgende week mijn bedrijfje van de grond.

Heb ik nu wel recht op een uitkering of kan ik het beste maar gaan solliciteren? Heb namelijk wel altijd het plan gehad om parttime te blijven werken, naast mn eigen bedrijfje...

Of toch maar een afspraak bij het UWV maken en horen wat zij adviseren...

Je leest het goed, een verward meisje hier!

Wie kan me wat advies geven?

Alvast bedankt!

Groetjes, Maar

2. Bibi23

Bibi23 Actief lid

4 jan 2008
    403
    0
    0
    Verpleegkundige
    Gelderland
    Bij ontslag met wederzijds goedvinden heb je recht op een uitkering, mits je een beeindigingsovereenkomst hebt. Je moet je wel direct inschrijven als werkzoekende bij het UWVwerkbedrijf. Dit kan online via www.uwv.nl. Als je nog geen beeindigingsovereenkomst hebt dan kan je die misschien nog krijgen van je eerdere werkgever met terugwerkende kracht. Je hoeft dit tijdens de inschrijving namelijk nog niet te laten zien, hier vragen ze later pas om (een kopie opsturen).
    Nadat je je hebt ingeschreven kan je online ook de ww uitkering aanvragen.
    Zie ook: Ik ben het eens met mijn ontslag
    Mijn advies is: schrijf je vandaag nog in als werkzoekende! Anders ben je misschien te laat.
    Wat de consequenties zijn dat je een eigen bedrijf aan het opstarten bent weet ik niet. Er staat wel een heel stuk over op de site van het UWV: Vanuit een WW-uitkering

Suc6 ermee!

3. dianne

dianne Fanatiek lid

10 apr 2007
    2.919
    0
    36
    je moet eerst ww aanvragen (of een andere uitkering) en dan pas je inschrijven kvk. Helaas hebben wij dat niet gedaan, en zitten nu dus in pinarie. Wij krijgen dus niks.

4. Maar29

Maar29 Fanatiek lid

9 jan 2008
    1.837
    0
    0
    Bibi, bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik ga dat zeker ff checken.

Dianne, balen voor jullie zeg, maar ook wel raar, aangezien je waarschijnlijk nog helemaal geen verdiensten uit dat bedrijfje haalt!
    Ik ben dus al wel ingeschreven bij de KvK e.d., dus betekend dat dat ik zowieso geen uitkering kan krijgen, ook al heb ik nog niets verdient?

5. hiranthi

hiranthi Actief lid

14 jul 2009
    109
    0
    0
    Eigenaresse illutic WebDesign
    Ik heb er zelf geen ervaring mee (heb m'n bedrijf al bijna 2jr), maar ik denk dat dit komt doordat je eigenlijk al werk hebt: je bedrijf.
    Als je je eerst als werkzoekende in zou schrijven en dan pas de inschrijving bij de KvK zou doen, dan zou je misschien in aanraking kunnen komen voor zo'n starterstraject vanuit de WW (maar nogmaals: ik heb daar geen ervaring mee).

Daarnaast maakt het voor je uitkering niet uit of je inkomen hebt uit je bedrijf of niet (als je dus de KvK na WW hebt gedaan), je wordt dan op je uitkering gekort nav het aantal uren dat je in je bedrijf draait.

6. dianne

dianne Fanatiek lid

10 apr 2007
    2.919
    0
    36
    helaas is het inderdaad zo als je al een kvknr hebt dat je dan niet in aanmerking komt voor een uitkering. Er word vanuit gegaan dat er voldoende inkomen uit je bedrijf vloeid. Mocht het helemaal niet lopen kan je wel iets van bijdrage aanvragen bij het buro voor zelfstandigen. Alleen is het dan wel zo dat je weer alle papieren moet overleggen en dan gaan zij bepalen of je wel een levenvaatbaar bedrijf hebt en of je dus een bijdrage krijgt.

Wat hiranthi zegt klopt idd, je kan dan in een traject van het uwv vanuit de ww dus je bedrijf op starten.

7. Heel76

Heel76 Actief lid

15 jul 2006
    266
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hoi Maar29,

Herkenbare situatie. Ik ben met ingang van 1 december mijn baan kwijt en wilde ook graag voor mezelf gaan beginnen.

Om alles goed uit te zoeken heb ik met het UWV gesproken, zowel over de WW-uitkering als de WAZO-uitkering.

Je kan met behoud (soort voorschot) van WW je eigen bedrijf opstarten. Zie hiervoor ook www.werk.nl en www.uwv.nl. Je krijgt dan eigenlijk 6 maanden wel een uitkering, maar als je bedrijf goed loopt je dit na ongeveer 2 jaar (gedeeltelijk) moet terugbetalen.

Verder is het is zo dat wanneer je zelfstandige bent (ook al is het met een voorschot van de WW), je uitkering tijdens je zwangerschaps- en bevallingsverlof wordt gerelateerd aan het aantal uren dat je in het jaar ervoor als zelfstandige hebt gewerkt. Uit mijn hoofd krijg je vanaf 1248 uur een uitkering ter hoogte van het minimumloon. Alle uren die je minder aan je bedrijf hebt besteed worden evenredig daarmee verrekend. Het kan dus heel goed zijn dat je bijna niets krijgt die 16 weken.

Er moet dus veel geregeld worden en er komt best veel bij kijken om dit alles voor jezelf zo goed mogelijk uit te zoeken. Voor mij waren deze bevindingen reden genoeg om te zeggen 'ik wacht nog even'.

Al met al heb ik er nu voor gekozen om een tijdelijk baan te zoeken tot aan mijn verlof om daarna pas zelfstandige te worden.

Hopelijk heb je wat aan deze informatie. Anders moet je gewoon met de UWV-werknemerslijn bellen. Mijn ervaring is dat ze daar alles tot op de bodem voor je uitzoeken.

Succes in ieder geval

Gr Heel

8. hiranthi

hiranthi Actief lid

14 jul 2009
    109
    0
    0
    Eigenaresse illutic WebDesign
    Het aantal uren is 1225 (voor de max. uitkering), hetzelfde aantal uren als voor de zelfstandigenaftrek (alleen komt daarvoor volgend jaar de uren-eis te vervallen).
    Meer info over de ZEZ-uitkering kun je lezen op een van mijn sites: Zwanger & Zelfstandig - Een website voor zelfstandigen die zwanger zijn of willen worden.

Deel Deze Pagina