Septic tank en schoonmaakmiddelen

Discussie in 'De lounge' gestart door Lief of Stoer, 10 sep 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.028
    2.894
    113
    't Gezellige Brabant
    Wij kopen mogelijk een andere woning. Het ligt in het buitengebied en daar is geen normale rioolaansluiting. De gemeente faciliteert een soort van septic tank achtig iets waarbij je schijnbaar geen middelen als bv bleek mag gebruiken. Maar wat gebruik je dan om je toilet schoon te houden? En kun je dan ook gewoon je shampoo e.d. blijven gebruiken? Iemand die daar ervaring mee heeft?

2. Loufoque

Loufoque Fanatiek lid

17 mrt 2021
    1.729
    4.878
    113
    Wij hebben jarenlang een septic tank gehad (in Frankrijk). Hier staat het meestal op de verpakking vermeld of het geschikt is of niet. Shampoo en zeep was in elk geval geen probleem, en de meeste wc schoonmaakmiddelen ook niet. Maar ik weet niet of er andere regels in NL gelden.
    Je kunt ook Googlen op geschikte producten...

3. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Toilet gewoon schoonmaken met eco toiletreiniger. Groene zeep ipv allesreiniger. Shampoo en wasmiddel kan gewoon.

Een gedetailleerde lijst kun je via Google vinden, maar eigenlijk niets wat heel agressief is

4. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.028
    2.894
    113
    't Gezellige Brabant
    We konden het via google niet helemaal vinden. Maar shampoos e.d. dus geen probleem. Ik gebruik in het toilet graag bleek en soms preventief wat ontstopper. Dat is daar natuurlijk uit den boze. Is daar nog een alternatief voor, soda misschien?

5. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Weet je bleek is helemaal niet zo fantastisch als veel mensen vanuit vroeger denken. Je hebt echt geen bleek nodig om je wc fris te houden. En preventief ontstopper lijkt me ook niet zo goed plan beter kan je er gewoon geen rare dingen ingooien.

Jessi79, JupitR, Zuul en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.189
    113
    Wij zitten ook op een septic tank maar nog nooit gehoord dat we geen bleek oid mogen gebruiken. Doe ik ook al 4 jaar. Enigste problemen die we hadden was in corona toen iedereen ineens allemaal thuis was, de toiletten meer werden gebruikt maar het legen van de tank dezelfde frequentie had. Ik zal de details besparen.

Oilell vindt dit leuk.
  7. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Wij hebben er eentje in Spanje, belangrijkste regel om te onthouden is inderdaad geen chlorix te gebruiken. Toilet maken wij schoon met groene zeep en of een of andere fles speciaal voor het toilet met een septic tank. In Spanje staat het ook gewoon op de verpakking, in Nederland heb ik geen idee.
    Het belangrijkste is dat het spul dat in de tank terecht komt, geen middelen bevat die de bacteriën in de tank kunnen doden. Want zonder die bacteriën werkt de tank niet.
    Mocht het een bestaande woning zijn met tank, vraag dan ook even of en hoe vaak de tank geleegd moet worden. Een goede septic tank hoeft namelijk niet geleegd te worden. ;)

8. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Jawel hoor. een deel van de inhoud wordt niet afgebroken dus op den duur zal er een dikke laag derrie in de tank zitten. Als de hoeveelheid teveel is dan kan dit stank geven, doucheputjes en afvoeren zullen niet goed meer doorlopen enz.
    Septictank moet ongeveer om de 2 a 3 jaar geleegd worden. Door bijv. een riool bedrijf of door een lokale boer.

Je hebt speciale bacterie middelen die je aan de tank toe kan voegen waardoor alles beter afgebroken wordt en de tank minder snel vol raakt. Maar zo'n ding moet wel degelijk om de zoveel jaar geleegd worden.

9. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Het is de bedoeling dat bacteriën in de tank de inhoud afbreken. Als dit niet gebeurd dan raakt die tank extra snel vol en gaat dan bijv overlopen, stinken of afvoeren lopen niet meer (goed) door.
    Door bijv chloor of andere bacterie dodende middelen te gebruiken, haal je de balans uit de tank.

Juul75 vindt dit leuk.
  10. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.189
    113
    Dit is echt totaal nieuw voor me. Wij hebben zo een hele grote tank ondergronds in de wijk en die word eens in de zoveel tijd leeg gezogen door zo een auto

11. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Op deze site staat veel informatie over welke middelen niet mogen.

En waarom zou je bleek gebruiken voor je toilet ? Je weet hopelijk wel dat bleek helemaal niks schoonmaakt?
    Het bleekt het vuil alleen maar en verwijderd het vuil helemaal niet. Heeft dus geen enkele meerwaarde om bleek te gebruiken. Is ook nog eens slecht afbreekbaar en slecht voor het milieu.

Jessi79 en Catou vinden dit leuk.
  12. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Klopt, ik heb niet eens een septic tank en doe alles met ecologisch wasmiddel, groene zeep, schoonmaakazijn en ecologische toiletreiniger. Is ook fijner voor de waterzuivering en dus het oppervlaktewater.

Jessi79 en Catou vinden dit leuk.
  13. Krulpeterselie

Krulpeterselie Fanatiek lid

27 apr 2015
    2.585
    1.247
    113
    het is echt zo. Mijn schoonouders hadden ook een tank bij hun huis in het buitengebied. Ze hebben er bijna 40 jaar gewoond en de tank is nooit geleegd. Als je het goede ‘bacterieklimaat’ hebt is legen niet nodig.

Cin85 vindt dit leuk.
  14. Charmed72

Charmed72 Fanatiek lid

8 mrt 2009
    1.354
    271
    83
    Vrouw
    Wij hebben tot een aantal jaar geleden een septic tank gehad. Tot op dit moment werkelijk nooit geweten dat je bepaalde middelen niet mocht gebruiken.
    Wc's etc zijn altijd gewoon met bleek schoongemaakt, (gelukkig) nooit problemen gehad met de septic tank.

15. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.370
    21.748
    113
    Wij hebben een septic tank en ik gebruik ook wel eens bleek hoor. Niet dagelijks ofzo, misschien zo'n eens per week.
    Maar sowieso is bleek slecht om te gebruiken, afgezien van het soort afvoer/riool.

16. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.370
    21.748
    113
    Scheelt denk ik ook om wat voor soort bleek het gaat. Zuurstofbleek bv is anders dan chloorbleek.

17. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.189
    113
    O ik geloof je ook direct hoor. Verbaasd me alleen dat wij als bewoners daar nooit voorlichting over hebben gekregen

18. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.028
    2.894
    113
    't Gezellige Brabant
    Bedankt voor alle info en tips dames!

19. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Nou echt niet hoor. Wij hebben er al 8 jaar eentje in Spanje en deze is nog nooit geleegd. Sterker nog, het ging afgelopen zomer als een lopend vuurtje door ons dorp dat er wel ergens een septic tank geleegd moest worden, deze was overstroomd in de tuin van iemand, en aangezien hun huis boven op een heuvel stond, waren hun buren er minder blij mee... :roflmao: Bleek dat er een deel van hun tank was afgebroken, was een kunststof septic tank, die schijnen wat zwakker te zijn. Mogelijk was een aardbeving de oorzaak.

Oilell vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina