Dat is zeker waar. Het is gewoon zo’n nare situatie waar we met zijn allen in verzeild zijn geraakt. Bijna niet te bevatten als je er van een afstandje naar kijkt.
Ik werk drie dagen en hoop straks twee dagen op kantoor te mogen zijn en 1 dag thuis werken. Ik heb echt behoefte aan contact met collega’s en gezelligheid ipv thuis de hele dag naar dat beeldscherm kijken.
Dat mis ik ook enorm. Ik krijg ook energie van contacten met mensen en heb het voor creativiteit ook echt nodig.
Ik denk juist dat ik naar kantoor gaan weer echt lastig zou vinden. Weer vroeg m’n bed uit en stofzuigen etc doe ik nu gewoon lekker tussendoor in m’n pauze. Scheelt zoveel tijd om vanuit huis te werken. Ik heb wel zin om collega’s weer te zien maar meer dan 1 dag in de week hoeft voor mij niet.
Mijn man mag voorlopig echt nog niet komen. Werkt sinds begin maat 2020 al thuis. Zelf werk ik 25-50% van de tijd thuis. Mijn werk kan niet altijd thuis, dus moet ik op locatie werken.
En het hangt vooral ook af van hoe je werkgever erin staat. Zo te lezen, en wat ik ook om me heen hoor, verschilt het enorm. Ik werk voor de overheid en daar vinden ze dat we een voorbeeldfunctie hebben. Dus als het kabinet adviseert thuis te werken, moeten wij allemaal thuiswerken. En ik snapte dat, maar begint nu na dik een jaar wel minder te worden. Vooral omdat we eigen kamers hebben. Je hoeft niet eens iemand tegen te komen als dat niet zou mogen. Dus ben best wat geïrriteerd hierover ondertussen Werkplezier zit er al maanden niet meer bij.
Ik denk dus dat het een super mooie combi is om en thuis en op kantoor te werken. Ik draai nu ook m’n wasje tussendoor, maar als ik dat 1 dag heb gedaan en de andere twee dagen lekker op kantoor met collega’s kan lachen dan heb ik de perfecte combi. Plus dat op m’n ene thuiswerkdag mijn kinderen volgend schooljaar groot genoeg zijn om zelf naar huis te wandelen en lekker zelf te rommelen, maar ik toch in de buurt ben. Mijn man doet dit ook 1 dag dus dan heb ik nog maar 1 dag bso nodig. Perfect.
Dat lijkt me wel lastig ja. Mijn werkgever denkt wat dat betreft echt mee. Wie echt niet op kantoor wou werken, mocht thuis blijven werken. Maar sommigen zaten thuis heel lastig door bijvoorbeeld geen ruimte voor een fatsoenlijke werkplek, of weer thuiswonende studenten waardoor het met veel mensen thuis overdag lastig is, etc. Daar werd echt mee gekeken dat zij wel meer naar de zaak konden komen. Dat is wel heel fijn.
Ja een combi is perfect inderdaad. Ik merk dat ik ook wel lui ben geworden wat betreft opstaan in de ochtend hahaha. Dat wordt voor mij het ergste om weer aan te wennen als we weer naar kantoor moeten.
Zowel bij mijn werkgever als bij mijn grootste opdrachtgever is er mondjesmaat iets meer mogelijk qua naar kantoor komen. Maar dan wel vanuit het principe “wie er behoefte aan heeft”. Absoluut geen verplichtingen. En met maximum per dag, reserveren etc. Bij mijn werkgever is het sowieso nooit een verplichting geweest, werd al naar behoefte thuis gewerkt en we zitten allen veel bij klanten. Bij mijn opdrachtgever is het echt een omslag, die stuurden op aanwezigheid.
Ik werk drie dagen en daarvan sinds een tijdje weer twee dagen op kantoor, maar dan is alleen mijn baas er en geen collega's. De aanleiding om weer op kantoor te werken was eigenlijk niet leuk, want ondanks dat ik me qua tijd en toewijding zeker 160% heb ingezet tijdens de lockdowns, waren er veel fouten in mijn werk geslopen. Kan gewoon niet bij jaarrekeningen en aangiften. Dat was echt verschrikkelijk om mee geconfronteerd te worden als perfectionist. Maar ook logisch omdat ik me niet lang genoeg kon concentreren steeds, met thuisschool verzorgen voor een groep 4 kind en het bezig houden van een nogal hangerige 3-jarige. Naast het tekort schieten qua werk waren mijn kinderen ondertussen ook redelijk bang van me aan het worden, dieptepunt was wel toen ik zei dat ik een dag vrij had genomen omdat ik wederom geen oppas had en mijn zoon zei: "oh fijn, dan hoef je niet boos op ons te worden". Nu school en oppas weer redelijk loopt ben ik na veel tranen erg tevreden om weer grotendeels op kantoor te zijn. Als ik naar huis ga is het ook klaar.
Ik snap dat je je hier echt rot onder voelde. Bijna iedereen die thuis moe(s)t werken zal hier iets in herkennen denk ik. Met name de periode van thuisonderwijs en scholen en opvang dicht vond ik de hel. Echt niet te doen gewoon. Gekmakend. Toen dat de tweede keer gebeurde werd ik echt letterlijk even niet goed en kreeg de tranen in mijn ogen van de stress. Dat alleen al is toch eigenlijk te gek voor woorden.
Inderdaad, alles hangt af van de opzet. Wij hebben de kantoorbezetting geregeld per projectteam, dus de dagen dat we op kantoor zijn is het hele team aanwezig. De niet aanwezige dagen is het team volledig thuis en een ander team op kantoor enz. En onze vestiging is redelijk klein (ca 60 mensen in een ruim gebouw). De kantine en vergaderkamers zijn ook ingericht als werkplekken zodat we een optimale berspreiding konden realiseren. Voor mij maakt het al een enorm verschil dat ik gewoon vanuit de deuropening van de kamer kan praten met een collega ipv enkel en alleen via een scherm. We merken hoeveel dat scheelt in onderlinge band en de aard van de gesprekken. Ik bel niet iemand via teams om even iets onzinnigs/grappigs te delen, maar sta wel achter mijn bureau op om dat op de gang te vertellen en lekker samen te lachen.
Nou hè... En ik ben al eerder verschrikkelijk overspannen geweest, en dan zie je weer volop alarmsignalen maar je moet toch door. Brrrr.
Ik werk voor de overheid en bij ons verandert er nog niets op kantoor. Er werken een aantal collega’s op kantoor met een uitzonderlijke reden. Wij gaan ook niet meer terug naar het oude. De helft van de werkplekken is verwijderd. En er wordt echt gestimuleerd nu om thuis te werken, ook in de toekomst.
Wij werkten voorheen al thuis, maar in principe gaat het vanaf de zomer zo gaan: we zijn opgedeeld in 3 bubbels, welke je in zit is vorige zomer al gekozen geweest. Elke week gaat er een andere bubbel. In die week moet je minstens 1 dag aanwezig zijn. Van wat ik op ons intranet al meekreeg, gaat het toch nooit meer zijn zoals voorheen ivm thuiswerk. Er gaat meer op in gezet worden ipv naar het bureau te gaan.
Ik werk 1 of 2 van mijn 3 werkdagen weer op kantoor en geniet daar helemaal van! Begrijp ik goed uit jouw reacties dat t eigenlijk niet gaat over of het wel of niet mag maar dat jij eigenlijk niet wilt? Dat het thuiswerken zo goed bevalt? Want dan moet je sowieso in gesprek gaan want dan heeft het niets te maken met de richtlijnen. Ik vind het eerlijk gezegd verre van vreemd dat je werkgever zijn werknemers weer regelmatig wil zien. 1 dag lijkt me hele goede optie
Bij de overheidsinstantie waar ik werk ook. Ik zou graag 2 dagen thuis en 2 dagen op kantoor willen werken. Maar dat zit er voorlopig niet in.