Eigenlijk dit. Er wordt sowieso al nooit echt van mij gevraagd exact 32 uur aanwezig te zijn. Ik heb gewoon een groot aantal projecten en die moet ik doen. Dat is soms maanden weken meer werken en soms minder. Het maakt niet uit als ik maar oplever. Ik deel daarom zelf in en mijn man en ik doen dat in shifts (ma,di,do allebei 5,5 uur en dan vrijdag doe ik 9 uur en mijn man doet dat op woensdag en rest doe ik door avond, weekend of op woensdag als de jongste slaapt te werken) Ik moet wel binnenkort 4 dagdelen training geven dus dan doet mijn man dat (of neemt vrij) Overigens zijn ze ook bij mijn man coulant. Het zit hem dus ook niet echt in mijn werkgever Maar bij mijzelf. Ik voel me vaak aan alle kanten nu tekort schieten. Echt vervelend.
Mijn man heeft kunnen regelen dat hij 10 uur per week onbetaald verlof opneemt. Toen ik bij mijn baas een zelfde voorstel deed was zijn antwoord letterlijk: schrijf geen verlof en werk gewoon wat je kan. Ook al zijn het niet je volledige uren. Maar communiceer wel tijdig met je team, wanneer je in de knel komt met werk. Er is nu dus ook bewust minder werk voor mij (En enkele andere collega's met kinderen) ingepland. Je snapt dat mijn motivatie om zoveel mogelijk te doen voor werk met 200% is toegenomen
Ik heb dit precies hetzelfde, werk 24 uur maar ben nu eigenlijk elke dag wel bezig met mijn werk, ben zo bezig om het overzicht maar niet te verliezen. Mijn man werkt buiten de deur in een niet vitaal beroep dus ik kan niet op hem terugvallen. Ik werk bij een woningcorporatie en regel de verhuur in een bepaalde wijk. Nu met al deze corana maatregelen wijzigt ons beleid soms per uur en dat vind ik lastig om zo het overzicht te houden. Ik maak het mezelf gewoon erg moeilijk. Mijn werkgever is heel coulant en snapt dat je nu niet heel productief kan zijn met het thuiswerken en de kinderen erbij. Ik wil alleen de huurders die vertrekken en de nieuwe huurders niet teleurstellen, dus mijn gevoel van onrust heeft meer met mezelf te maken dan met mijn werkgever.
Mijn werkgever is heel coulant. Ze geven duidelijk aan dat ze snappen dat mensen die kinderen thuis hebben, moeite kunnen hebben met thuiswerken. Indien nodig kun je minder uren werken en dan mag je de uren die je niet werkt op bijzonder verlof schrijven (die kosten je dus niets). Verder mogen we ook dingen als een beeldscherm, bureaustoel etc. ophalen op het werk, zolang je dit maar met je leidinggevende afstemt en het geregistreerd wordt. Deze regeling (wat betreft het verlof) was wel tot 6 april en we krijgen deze week bericht over verlenging van dit soort dingen omdat het nu natuurlijk weer langer gaat duren. Ik verwacht niet dat het ineens heel anders gaat worden. Van de werkgever van mijn man weet ik het niet precies, maar volgens mij wordt daar in ieder geval ook niet moeilijk gedaan als iemand minder productief is of zijn uren anders indeelt omdat diegene nu eenmaal ook kinderen thuis heeft. Nu kunnen wij eigenlijk best goed onze uren maken. De oudste zit in de brugklas en de jongste in groep 4, maar ze werken beiden erg zelfstandig. Natuurlijk hebben ze af en toe vragen waarbij we ze dan ook helpen, maar dat zijn in principe korte onderbrekingen. Daarbij is het zo dat we beiden niet 5 dagen fulltime werken. Dus als een van ons niet werkt, is diegene degene die zich met dit soort dingen bezig houdt. En als ze klaar zijn, weten ze zichzelf prima te vermaken. Iets meer schermtijd dan anders is er wel nu We werken allebei gewoon de tijden dat we normaal ook werken (man 4,5 dag en ik 2,5 dag) alleen dan dus iets minder productief. Ik schrijf daar geen bijzonder verlof voor. Merk juist dat ik op mijn werkdagen wel de neiging heb om wat langer door te werken. Vandaag was de eerste dag dat ik eens gewoon op tijd gestopt ben. Op de dagen dat ik niet werk, is mijn duo-collega aan het werk dus wij hoeven geen uren te maken op onze niet-werkdagen. Ik heb wel een collega die 2 kinderen onder de 4 heeft en zij moet echt met haar man afwisselen omdat ze niet tegelijk kunnen werken. Zij maakt dan wel weer uren op haar niet werkdagen omdat ze het nu anders verdeelt. En ze heeft ook met onze leidinggevende afgesproken dat ze dus een paar uur minder werkt. Want zij had het er echt moeilijk mee.
Mijn man werkt thuis en ze zijn over het algemeen heel flexibel. Voor de corona en nu al helemaal. Geen enkel probleem als ze kinderen op de achtergrond horen. Ze weten dat iedereen hun best doet. Nu is het ook makkelijk omdat ik niet werk en dus niet perse nodig is.