Thuiszorg, schoonmaken!

Discussie in 'De lounge' gestart door palmie37, 26 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. palmie37

palmie37 VIP lid

8 jun 2009
    5.294
    40
    48
    administratief medewerkster
    overijsel
    Hallo dames,

Ik ben weer voor 16 uur in de week aan het werk bij de thuiszorg!
    Ik was zooooo blij dat ik iets heb gevonden, door financiele redenen maar ook omdat ik graag iets wilde doen!
    Nu heb ik 2 clienten gekregen waar ik nu schoonmaak en beide adressen zijn zooooooo vies:(
    Ben er nu in totaal 2 keer geweest en elke keer als ik thuiskom moet ik me snel douchen omdat ik echt stink:$
    Bij het ene adres hebben ze een hond, een hele lieve hoor maar echt alles zit onder de haren en schoonmaken heeft daar totaal geen zin als jullie snappen wat ik bedoel!
    En dan heb ik het nog niet eens over de rest!
    Het andere adres is een oude mevrouw die er nu zo'n klein jaartje woont en volgens mij ben ik de eerste die daar schoonmaakt.
    Ik weet niet zo goed wat ik ermee moet ik bedoel ik ben zo blij dat ik nu werk heb maar het voelt een beetje alsof ik de afdankertjes heb gekregen die niemand wil doen, wat zouden jullie doen, aangeven of niet?

2. Loontje81

Loontje81 Bekend lid

22 mei 2010
    712
    0
    0
    Huismoeder
    Hoogvliet r'dam
    Neem aan dat je vast nog wel een keer contact hebt over je werk en huisjes???Zoja dan gewoon aangeven dat je je er niet prettig bij voelt.Heb ik toen ook gedaan en ben toen naar een ander geplaatst.

En uiteraard kan je ook zelf even bellen van joh fijn dat je 2 huisjes voor me hebt maar voel me daar helemaal niet fijn.Je krijgt dan vanzelf antwoord;)

3. Biccy

Biccy Fanatiek lid

28 jul 2008
    2.056
    14
    38
    Ierland
    Persoonlijk denk ik kiezen op elkaar en gaan met die banaan. Ik heb ook bij de thuiszorg gewerkt en ook vrij onsmakelijke huizen moeten schoonmaken. Van poep wc's tot poep keukens.

Maar feit is wel dat die mensen thuiszorg hebben voor een reden.
    Althans, zo zag ik dat altijd. En de meeste clienten hadden het dan ook echt nodig en deed ik altijd toch stiekem een beetje extra mij best :)

4. Sensea

Sensea Niet meer actief

zoals biccy zegt, die mensen hebben hulp nodig met een reden. ze zullen het niet expres zo smerig gemaakt hebben. ik denk ook niet dat het afdankertjes zijn. maar schreindende gevallen.

maar aan de andere kant snap ik je wel hoor, ik zou het ook best moeilijk vinden zulke vieze huizen.

5. Bri

Bri Niet meer actief

Ik ben het eens met Biccy.

Als die mensen nog zo goed voor hun huishouden hadden kunnen zorgen, dan was jij nooit bij hen over de vloer gekomen. Hopelijk gaat het wat beter nu jij daar regelmatig komt, maar bij sommige zul je altijd een vieze boel tegenkomen. Als het maar (even) schoon is als jij de deur weer achter je dichttrekt!

6. palmie37

palmie37 VIP lid

8 jun 2009
    5.294
    40
    48
    overijsel
    Dank jullie wel voor de snelle reacties!
    Ik moet gewoon ook alles even laten bezinken, dit is de eerste keer dat ik dit werk doe en dus nog nooit zoiets tegengekomen!
    Jullie reacties zetten me wel aan het denken want ik wil die mensen wel heel graag helpen!

7. Bri

Bri Niet meer actief

Thuiszorg is ook zeker niet het makkelijkste werk wat er is. Maar wel heel erg waardevol!
    En je zult ook nog genoeg leuke cliënten met prima huizen tegenkomen. Maar die andere categorie is er ook, en die heeft ook hulp nodig.

8. Sensea

Sensea Niet meer actief

je moet maar zo denken als je er geregeld komt wordt het vanzelf een beetje schoner ook voor jouzelf.

9. fafje

fafje Niet meer actief

ik heb ook es de woning van mn overgroot oma en achter oom schoongemaakt en ach ach ach...zo vies...maar tegelijk dahct ik..aaahhww wat zielig...

als het je vaste adresjes zijn, zal het met de tijd een stuk fijner zijn schoon te maken..aangezine je wete hoe je het hebt achter gelaten...ik denk dat de eerste keren ff heavy zijn..al het grote schoonmaak werk en de ergste ranzigheid..en daarna is het kwestie van bijhouden...dnek ik dan heh..

10. gimena

gimena Niet meer actief

ik zou even wel een melding maken bij je planner ,

11. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik heb een half jaar hetzelfde werk gedaan maar eigenlijk kwam ik zelden echt hele smerige huizen tegen. De oudjes waren eigenlijk altijd heel netjes, die hadden echt een keurig huis. 1 keer was het echt dramatisch (ook een hond, en veel zooi overal), en dat was bij een gezin waarbij de moeder arbeidsongeschikt was. Vreemd hoor, de mensen hadden 2 pubers maar die deden volgens mij nooit wat in huis.

12. palmie37

palmie37 VIP lid

8 jun 2009
    5.294
    40
    48
    overijsel
    Mijn vader heeft ook huishoudelijke hulp en ze kwamen eerst kijken of het wel zinvol was en toen pas werd er besproken voor hoe lang en hoeveel uur enz....
    Denk dus dat het wel bekend is bij mijn manager, ik moest even bekomen van de schrik hoor, ik bedoel de mensen zelf zijn heel aardig hoor maar al die viezigheid vond ik gewoon verschrikkelijk!
    Denk dat ik me er maar gewoon overheen zet en mijn verstand op nul en gaan met die banaan;)
    We hebben het geld ook gewoon hard nodig:):)

13. Delta

Delta Niet meer actief

ik heb zelf ook anderhalf jaar bij de thuiszorg gewerkt, kwam zelden smerige huizen tegen, had 6 clienten in de week, ze waren allemaal wel netjes !
    leuk werk, maar echt verstand op nul en werken maar, zeker als je het dag in dag uit doet, het is zo vreselijk saai werk maar wel dankbaar !

ik had een keer een mevrouw, die was zoooo schoon, als ik daar kwam, de tegels blonken, ze werden elke week gedaan.. ik dacht echt vaak wat kom ik hier doen???! ik wil iemand helpen die het echt nodig heeft..
    het heeft zo zn voor en na delen!

14. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    ik heb van mijn 16e tm 19e voor de thuiszorg gewerkt. En dan kwam je soms echt bij schrijnende gevallen terecht... Maar ook echt mensen die hun huis in 1 week echt vies wisten te krijgen. Dat als je binnenkwam aan de vloer geplakt zat, de was van een week, vol poep, over de hele vloer van de badkamer gestrooid. Koffieprut tussen de keukenkastjes. Poep in het toilet op de muren enz...
    Deze mensen kunnen eigenlijk niet thuis wonen... Ik had een mannetje die mocht van zijn zoon niet in een verpleeghuis. Zijn zoon was zijn curator zegmaar. Maar hij kon gewoon echt niet alleen wonen, ik heb elke keer dat het huis zo vies was en hij zelf ook onder de poep zat het bureau gebeld en dan konden ze het in het dossier zetten, om zo de zoon onder druk te zetten.

en idd van die pubers snap ik ook niet helemaal... ik had ook eens een gezin (hindoestaans) en die vader had thuiszorg nodig en terwijl ik aan het schoonmaken was ed zaten die kinderen (allemaal 16+) te kijken wat ik aan het doen was... en ze woonden allemaal thuis. Hij kreeg ook nog eens 2x per week thuiszorg terwijl de man van mijn verhaal hierboven maar 1x kreeg...
    Dit laatste gezin heb ik dus ook geweigerd.

15. stampvamp

stampvamp Fanatiek lid

30 jan 2007
    1.719
    0
    0
    zelfstandig ondernemer
    zou er wel een melding vna maken want ik heb het ook gedaan 1,5 jaar ongeveer. mijn eerste vaste klanten waren super! stuk voor stuk konden ze ook nog zelf wat doen en bij sommigen was het meer kletsen dan poetsen (ze waren meer blij met een praatje dan schoonmaken en konden zelf nog aardig wat)
    maar toen ik in de vakanties clienten van anderen erbij kreeg ben ik ook weleens geschrokken..

1 vrouw was ook echt zo smerig die had altijd vieze kleding aan (echt onder de vlekken en vaak hetzelfde) een stuk of 5 katten in een klein flatje en de stank was NIET te harden als ik daar de keuken moest schoon maken ging ik nog bijna overm n nek van de lucht met het raam wijd open..
    maar had zon medelijden met die vrouw, ze sloot zichzelf volgens mij echt op kwam nooit buiten haar katten waren haar alles... en overal verpakking van eten en boekjes en alles vol zooi (ook lastig dus om schoon te maken omdat het een bende was)
    heb hier toen melding van gemaakt wna tblijkbaar was de vaste hulp lekker makkelijk en ging vaak al na 2 uur (ipv 3u) weg en kletste meer dan dat ze wat deed, maar goed als je zon adres hebt waar het zo hard nodig is vind ik dat echt niet kunnen..
    thuiszorg was nameljik niet op de hoogte van hoe erg het was, bij die vrouw was nooit thuisbezoek geweest voor intake ..
    toen is er daarna wel iemand heen gegaan en die heeft per direct voor een x aantal weken de zorg op dubbel aantal uren gezet om het eerst schoon te krijgen met 2 personen!

ze zeiden bij ons ook altijd met teamoverleg dat we ook melding moesten maken als er dingen veranderden in de gezondheid van die mensen omadt ze vaak geen bezoek krijgen en niemand een oogje in het zeil houd.. dus ik voelde het ook als een verplichting om dit te melden zodat ik in elk geval mijn plicht gedaan had...

ik ben na een jaar opleiding gaan volgen en kreeg toen dus andere klanten omdat ik uit de hz ging... en dat von dik vreselijk was zo gehecht aan die mensen (en aan mij want ze wilden nooit vervanging als ik vakantie had) dus naarmate je de mensen leert kennen ga je het echt wel leuker vinden denk ik..

ook een man gehad waar het zo ranzig was .. hij had weining meubels mara wat er stond was echt volgen smij 2 jaar niet schoongemaakt, keukenkastjes plakte je aan vast, hadden ze stukken zeil in gelegd en al het vieze servies en pannen zo erin gezet !!! ook melding gedaan en kreeg toen ook 3 weken in eerste instantie om 2x per week te komen en heb toen het achterstallige weg kunnen werken en sindsdien hield hij het ook bij samen met mij...

soms weten ze gewoon niet wara ze moeten beginnen en hebben ze geen fam die helpt en dat is gewoon erg zielig ..

maar ik snap maar al te goed dat het in de eerste instnatie een schok is zeker al sj enet begint (ik had dat gelukkig pas toen ik er al even werkte ;) )

dus ik zeg gewoon even bellen met je zorg manager en bespreekbaar maken, misschien heeft er geen huisbezoek plaatsgevonden ( wat ik haas zou denken als ik jouw beschrijving lees) dan kan er actie ondernomen worden (al dan niet tijdelijk ..)

16. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik heb wel 2 vrouwtjes gehad die in het beginstadium van dementie verkeerden. Dat was echt schrijnend en moeilijk om te zien. Hun huisjes waren niet perse heel vies, maar ik vond dan bijv. wel een vieze luier in de wc. Of de vrouw had in haar broek geplast en begon vervolgens heel hard te huilen. Maar ik vond dat juist de uitdagende gevallen.

Ik heb veel bijbaantjes gehad, maar ik vond dit juist het leukst eigenlijk. Het werk is niet heel spannend, maar doordat je iedere week veel verschillende huizen en mensen ziet, maakte het dat voor mij toch juist afwisselend. Beter dan het werken in de supermarkt, snackbar of drogist. En ook beter dan werken op kantoor als administratief medewerkster.

En de meeste mensen waren onwijs lief. Een vrouwtje die mij bijvoorbeeld volstopte met koekjes, of een man die mij altijd zijn zolder met heel veel oude spullen liet zien (zijn spullen van de oorlog, zijn verzameling boeken, etc.). Heel intrigerend.

17. Moonchild82

Moonchild82 Actief lid

8 mei 2007
    455
    1
    0
    Postbode & Interieurverzorgster
    Hoofddorp
    Ik snap helemaal wat je bedoelt. Ik heb het een half jaar volgehouden, en toen ben ik er mee gestopt. Ik had 2 adresjes. Op het ene adres,kwam ik 1x p/w, was het heel netjes. Hoefde bijna niks te doen, behalve iedere week boodschappen naar 4 hoog slepen.
    Het andere adres, kwam ik 2x p/w, was het 2x p/w een bende. Ook honden. Deze dame kon wel wat zelf, ik was er tenslotte ter ondersteuning, maar ze vertikte het, want ik was er tenslotte volgens haar. Voor deze dame, heb ik gevraagd om een collega het over te laten nemen, na een aanvaring. Maar deze client, was bekend bij de organisatie, en was nogal een moeilijk geval. Niemand wilde der hebben.

Ja de meesten, die thuiszorg ontvangen hebben hulp nodig. Maar een hoop ervan, vinden het maar wat makkelijk en zijn puntje bij paaltje best wel behoorlijk ondankbaar.

18. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Ik doe dit werk nu ook een aantal weken, omdat ik ook gewoon snel werk nodig had...
    Heb gisteren toevallig voor het eerst een client gehad waarbij ik schrok toen ik het huis in kwam..Toen ik de buurt zag wist ik al dat dat een beetje de achterbuurt van deze stad is, maar goed je moet toch gaan.
    Ik snap wat je bedoelt als je zegt dat schoonmaken geen zin heeft, maar dat heeft het wel als jij er elke week komt! Je kan het dan bijhouden en dan ga je het echt merken.
    Ik heb dat bij een mannelijke client, die door ziekte veel niet meer kan, ook. Zijn huis was een puinhoop, het was er niet écht vies, maar meer een rommel, hij overzag het niet meer.
    Hele aardige man overigens hoor, maar het ging gewoon niet. Nu zie ik elke week hoe het verbeterd en dat hij zelf ook blij is dat ik er nu ben!
    Je kan na 2x wel zeggen dat je het niks vind, maar geef het een kans. Ik snap wat je bedoelt, maar kijk het even aan, als je het dan nog niks vindt, kun je het altijd aankaarten!

Heb zelf hiervoor 4 jaar in een verpleeghuis gewerkt en dat was ook niet altijd fris, ontlasting en overgeefsel van ouderen opruimen, maar net zo dankbaar werk als dit!
    Hoewel ik liever terug ga naar een verpleeghuis en dat waarschijnlijk ook wel zal gebeuren, vind ik dit toch ook wel leuk. Zeker bij ouderen omdat je weet dat je ze er echt mee helpt.
    Succes in ieder geval!

19. stampvamp

stampvamp Fanatiek lid

30 jan 2007
    1.719
    0
    0
    zelfstandig ondernemer

Mee eens, ik heb ook allerlei baantjes gehad van callcenter tot tankstation en van thuiszorg tot administratief werk... en de thuiszorg was wel het meest dankbare werk wat ik heb gedaan ik ging altijd met een goed gevoel naar huis!

Ik ook bijna alleen maar hele lieve mensen gehad, ontzettend warme mensen die blij waren dat ik kwam :) En dat terwijl ze in begin toch echt bang waren dat de clienten mij niet zouden accepteren omdat ik nog maar 19 was en het vooral hele oude mensen waren.. mara vanaf dag 1 geen problemen gehad..

Wat ontzetten mooi als zon man je dat allemaal laat zien .. had zelf ook 1 klant een man die elke week hele verhalen over de oorlog vertelde ook ontzettend boeiend om te horen ... het is toch iets wat je zelf niet echt kunt voorstellen en vond het daarom juist heel boeiend die verhalen te horen...

Deel Deze Pagina