Aflossingsvrij vs Spaarhypotheek

Discussie in 'De lounge' gestart door sheann, 25 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sheann

sheann Fanatiek lid

14 mei 2008
    4.643
    0
    0
    Wij hebben laatst een brief gekregen waarin staat dat we tot 1 maart 2013 onze aflossingsvrije (gedeelte) hypotheek over kunnen zetten naar een spaarhypotheek.

Is het slim om over te stappen of het aflossingsvrije gedeelte aan te houden?

En loont het om extra af te lossen als je een spaarhypotheek hebt? Zie je dat direct terug in de maandlasten of blijven de maandlasten hetzelfde en ben je eerder klaar met sparen?

2. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Is het niet zo dat je over aflossingsvrij geen hypotheek rente aftrek meer krijgt?

3. sheann

sheann Fanatiek lid

14 mei 2008
    4.643
    0
    0
    Goeie vraag. Ik heb er echt weinig verstand van.

4. Amezen

Amezen Fanatiek lid

13 aug 2012
    1.421
    0
    0
    Haarlemmermeer
    Dit geldt alleen voor nieuwe hypotheken. Bestaande aflossingsvrije hypotheken behouden hun aftrekbaarheid.

5. Amezen

Amezen Fanatiek lid

13 aug 2012
    1.421
    0
    0
    Haarlemmermeer
    Ja je ziet het direct terug in je maandlasten, deze worden nl hoger. Naast de rente die je al betaalt, komt er namelijk ook een aflossings component (premie) bij.

En nee je bent niet eerder klaar met sparen, dan zou je annuitair of lineair moeten nemen, waarbij je naast rente ook daadwerkelijk aflossing betaalt.

6. Vrouw1982

Vrouw1982 Fanatiek lid

17 mei 2012
    2.195
    464
    83
    Vrouw
    Een voordeel van overzetten is dat je met een spaarhypotheek aan het einde van je looptijd (of wanneer je je huis gaat verkopen) in ieder geval niet met een restschuld blijft zitten.

Volgens mij kun je verder op twee manieren aflossen. Je kunt je spaarpot tot een bepaald bedrag belastingvrij vullen (volgens mij 10% van je totale hypotheek) waardoor je dus eerder klaar bent en je kunt aflossen op je hypotheek waardoor je maandlasten lager worden. Dat is ook bij zo ongeveer alle hypotheekverstrekkers aan een maximum gebonden (wil je meer aflossen, dan moet je een boete betalen).

Als je overstapt naar spaarhypotheek ipv aflossingvrij, gaan natuurlijk wel je maandlasten omhoog, omdat je ook over het deel wat aflossingsvrij was, hypotheek gaat betalen (sparen).

Als je bank deze brief stuurt, zou ik ze als ik jou was, gewoon bellen voor een afspraak (gratis) en je laten informeren over de voor- en nadelen voor jouw situatie. Als je een onafhankelijk advies wil, moet je je laten informeren door een onafhankelijke adviseur, maar die moet je dan wel betalen.

7. klarinet

klarinet Fanatiek lid

23 apr 2007
    2.985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Geen idee. Wij hebben een brief van de adviseur ontvangen met het verzoek een afspraak te maken. Dus daan horen we vast meer.

8. minon

minon Niet meer actief

Je spaarhypotheek kun je op aflossen maar dat veranderd niets aan je maandbedrag. Vaak mag je maximaal 20% extra aflossen per jaar. Een aflossingsvrije hypotheek heet niet voor niets aflossingsvrij. Hier kun je dus vrij op aflossen zonder boete en je maandbedrag gaat dan direct naar beneden. Echter je hypotheekrenteaftrek ook. Voor de huidige aflossingsvrije hypotheken blijft de renteaftrek bestaan alleen gaat het dus ieder jaar 0,5 procent naar beneden wat vaak betekend dat je 50 euro per jaar minder gaat krijgen. Oversluiten naar een spaarhypotheek kan niet meer omdat ook een spaarhypotheek niet meer bestaat is ons verteld. Wil je je aflossingsvrije oversluiten wordt dit een annuïteiten of lineaire hypotheek. Oversluiten mag maar hoeft dus niet. Wij hebben het niet gedaan omdat onze maandlasten dan te hoog zouden worden. Je kunt beter op een rekening sparen zei de adviseur en dan na een x periode bijvoorbeeld in een keer 10000 aflossen ofzo.

9. Amezen

Amezen Fanatiek lid

13 aug 2012
    1.421
    0
    0
    Haarlemmermeer
    Helaas klopt dit niet helemaal.. Ook voor een aflossingsvrije hypotheek geldt een maximale boetevrije aflossing per jaar. Meestel 15 tot 20% van de oorspronkelijke hoofdsom, afhankelijk van de geldverstrekker.

En uiteraard verlaagt het gedeeltelijk aflossen van je spaarhypotheek wel je maandbedrag. Hoe lager je hypotheek, hoe lager het te betalen maandbedrag.

En tenslotte.. de spaarhypotheek blijft gewoon bestaan. Het is de BANKspaarhypotheek die ophoudt te bestaan. Altahns, niet meer kan worden afgesloten.

10. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Gewoon je aflossingsvrije hyp aanhouden en zelf sparen en aflossen. Wordt je maandbedrag steeds lager.

11. minon

minon Niet meer actief

Ah okay. Wij hebben inderdaad de bankspaaehypotheek dus vandaar dus dat ie het zei en omdat we pas geweest zijn weet ik dat bij onze hypotheek je onbeperkt mag aflossen op de aflossingsvrije. Misschien toendertijd een speciale actie van de bank geweest ofzo.

12. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Oh, en let op als je met een adviseur praat: het omzetten van je hyp kost geld, en daar leeft de adviseur van.

13. Amezen

Amezen Fanatiek lid

13 aug 2012
    1.421
    0
    0
    Haarlemmermeer
    Dat is wel heel bijzonder. Ik zou wel de voorwaarden erop nalezen.
    (waarbij ik niet zeg dat het onmogelijk is, maar wel zeer uitzonderlijk)
    Aflossen mag altijd, dat sowieso, maar slechts een gedeelte boetevrij.

14. minon

minon Niet meer actief

Stel dat je 100.000 aflossingsvrije het en je mag 20% aflossen dan is dat 20.000. Duurt toch ff voor ik zoiets bij elkaar heb hoor :)

15. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.301
    2.569
    113
    wij hebben een volledig aflossingsvrije hpotheek ( kon helaas niet anders ivm de ziekte van hogdekin die mijn man een paar jaar daarvoor heeft gehad en kon dus geen levensverzekering afsluiten)

Wij lossen af wanneer het ons uit komt. Als we bijv. over twee jaar wat tegenvallers hebben dan lossen we dat jaar niet af.

16. Lindanails

Lindanails Niet meer actief

Wij hebben ook geinformeerd bij onze adviseur, maar aangezien wij toch al jaarlijks aflossen op onze aflossingsvrije hyp. was het voor ons niet verstandig om de hypotheek te veranderen.

We laten het dan ook maar zo als het nu is.

Het voordeel van aflossen van een aflossingsvrije hyp is dat je je maandlasten omlaag ziet gaan. Da's een hele goede stimulans om door te gaan

17. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Ja, fijn is dat hè! Ik ben er ook zo'n fan van. :)

18. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Ja dit gaan wij ook doen idd. Anders komen we nooit meer weg uit dit huis :)

19. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Bij een spaarhypotheek betaal je, omdat je niets aflost, in totaal 3 à 4 keer je hele hypotheek. Lekker duur!

20. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    wij hebben een deel aflossingsvrij en een deel spaar maar mag je dan altijd extra aflossen? Volgens onze adviseur mocht dat niet omdat je dan met de belasting in de knoei komt..

Deel Deze Pagina