cavia liefhebbers gezocht

Discussie in 'De lounge' gestart door nutts, 22 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nutts

nutts Fanatiek lid

13 apr 2014
    1.973
    590
    113
    Mijn dochtertje heeft cavia's gekregen en ik zou graag meer informatie willen. Wat moet ik allemaal weten en hebben ? Enz enz

2. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Ah! Ik ben echt gek op Cavia's :D.

Ueh het enige wat ik nu kan bedenken zo snel (het is al even geleden), is dat cavia's niet zo goed tegen de kou kunnen als konijnen. Dus een permanent buitenhok is niet echt een heel strak plan.

Sowieso zijn cavia's wat gevoeliger, dus inderdaad goed inlezen over wat wel, of niet kan en mag.

3. Veera

Veera Niet meer actief

Cavias gekregen??? :(
    Wat belangrijk is: ze moeten met meerdere zijn want ze leven in groepen, mogen nevernooit in een loopratje, ze hebben een huisje nodig om zich terug te trekken en vrij veel ruimte. Laat ze loslopen door de kamer maar heel goed oppassen op snoeren
    Goed hun kont ondersteunen als je ze oppakt en voorzichtig mee zijn, ze zijn heel kwetsbaar
    Geef ze voornamelijk veel hooi te eten, brokjes en bijv witlof of andijvie. Geen kool/sla geven
    Behandel ze dmv druppels preventief tegen schurft

4. nutts

nutts Fanatiek lid

13 apr 2014
    1.973
    590
    113
    Kijk goede tips. Ze hebben een dubbel hok van 60 x 100 cm x 2 dus. En een ren voor in de tuin. Zijn met zijn tweeën en hebben een huisje

5. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Zeker niet preventief behandelen! Hok goed schoonhouden, niet op de tocht zetten en goed voer is voldoende. Ze hebben caviakorrel nodig (zeker geen konijnenvoer, hier zit geen vitamine C in), groenvoer en onbeperkt hooi. Cavia's moeten de hele dag door kunnen eten. Kool en sla mag best, zolang je het niet met kroppen tegelijk voert. Extra vitamine C is aan te raden, in de korrel zit eigenlijk niet voldoende. Ik geef ze van die tabletjes met citroensmaak. Ze springen er bijna het hok voor uit! Eerste paar keer even in hun bekje doen en al snel vinden ze het heerlijk.
    Cavia's kunnen best wat kou verdragen, maar geen tocht. Ze kunnen dan ook best buiten staan, maar op een beschutte plek met lekker wat hooi in het nachthok om zich warm te houden. En nooit alleen!

6. Kaila

Kaila Fanatiek lid

7 mrt 2014
    1.593
    215
    63
    Hier ook een liefhebber! :D
    Dat hok is gelukkig lekker groot inderdaad. Is het een buitenhok? Dan moet je wel zorgen dat het binnengedeelte een beetje isolerend is, want tenzij ze gewend zijn om altijd buiten te zijn moeten ze wel goed te tijd krijgen aan de kou te wennen. Het is nu in maart 's nachts echt nog koud, zeker aan de grond. Staat het binnenhokje ook van de grond?

7. Nobely

Nobely Actief lid

13 nov 2015
    442
    1
    18
    NULL
    NULL
  8. Veera

Veera Niet meer actief

Nee dat is niet voldoende, anders zei ik t niet.

9. charan

charan Actief lid

31 jan 2008
    237
    18
    18
    schiedam
    Kijk eens op de grote cavia.nl
    Hier heb ik veel info vandaan gehaald
    Onze cavia's zijn inmiddels al 5 jaar oud

10. Illiana

Illiana Lid

26 okt 2010
    92
    0
    6
    NULL
    NULL
    Genoeg cavialiefhebbers hier op het forum zo te zien!

Zijn het twee mannetjes, twee vrouwtjes of een mannetje en een vrouwtje? Ik neem aan dat je twee jonkies hebt gekregen, maar vergis je niet - mannetjes zijn met 4-5 weken al vruchtbaar. Vrouwtjes kunnen ook heel jong al zwanger worden, wat dus helemaal niet goed voor ze is. Hopelijk zijn het twee mannetjes of twee vrouwtjes!

11. Buitenleven

Buitenleven Niet meer actief

Alleen Op gelezen maar vind het een vreemde volgorde. Ik had me eerst ingelezen en daarna al dan niet tot aanschaf overgegaan. Maar er zijn zat informatieve boeken en sites te vinden, degrotecavia ( site) vond ik erg handig toen ik nog caafjes had.

12. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Heb al 20 jaar (veel) cavia's en zelden (misschien drie keer) een diertje met schurft gehad. Ik zou dus echt niet allemaal troep gaan toedienen. Gewoon voor hygiëne en een goede gezondheid van je dieren zorgen, dan krijgen ze echt niet zo snel schurft.

13. StrayCat

StrayCat Fanatiek lid

2 jul 2014
    1.298
    4
    38
    Let erop dat er vitamine c zit in het voer. Een cavia kan dit niet zelf aanmaken. Krijgen ze dit niet leid het tot de dood namelijk. Ik ben een cavia liefhebster heb ze altijd gehad (nu nog 1). Dus als je vragen hebt mag je ze altijd stellen.

14. nutts

nutts Fanatiek lid

13 apr 2014
    1.973
    590
    113
    Sorry late reactie wat problemen hier gehad. Ik heb voer gehaald met extra veel vitamine c. Het hok is een dubbele binnen hok.

Oh en voor degene die zei eerst inlezen was handig geweest en dat klopt maar als je dochter ze onverwacht krijgt van iemand dan lukt dat niet

15. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zou ook extra vitamine C geven, vaak eten ze niet alle brokken even goed en krijgen ze dus te weinig vitamine C binnen. Hier vonden ze de pilletjes van roter na even wennen heerlijk. Ik heb ze nu voor mezelf en moet altijd aan cavia's denken als ik ze neem ;)

16. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Onze cavia was ook gek op de vitamine c-pilletjes van Roter. Meneer wilde alleen die met citroensmaak en at ze zo uit je hand. Hij kreeg er dagelijks een.

Deel Deze Pagina