was aangenomen

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door -, 10 mei 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niet meer actief

Hoi,

Heb een vraag, mijn vriend werkt in de schoonmaak op een school, zijn collega ging trug naar china en mijn vriend had zijn baas gebeld of ik in zijn plaats met hem op die school kon gaan werken, dat was geen probleem ik moest begin volgende week bellen (dat was vorige week) ik gebeld en was allemaal prima, ik mocht do 11 mei beginnen met werken, het contract zou hij aan mijn vriend begin deze week meegeven zodat ik het kon ondertekenen.
    Maar nu heeft een kennis van ons (die daar toevallig ook werkt) rond zitten bazuinen dat ik dus zwanger was, dus belde die baas gisteren mijn vriend op dat het werk niet doorging omdat hij nu hoorde dat ik zwanger was.

Mag dat zomaar, ik was immers mondeling, door telefoon al aangenomen, mogen ze dan zomaar weigeren om mij daar te laten beginnen.???

2. MamaDenise

MamaDenise Fanatiek lid

21 jan 2006
    3.478
    1
    0
    Oosterhout(nb)
    er stond niks op contract?
    dan denk ik eigenlijk dat je inderdaad soort van ontslagen kan worden aangezien het dan nu woord tegen woord is en niks vast staat op papier.

balen joh! :(

3. Niet meer actief

maar ze zeggen toch altijd mondelinge afspraken gelden ook ?

4. Annemarie1984

Annemarie1984 Bekend lid

13 feb 2006
    512
    0
    0
    Hier gaat het de fout in.
    Je mag niet ontslagen worden, omdat je zwanger bent.

Maar hoe dat in de praktijk gaat uitpakken geen idee.

5. Niet meer actief

ja dat weet ik dat ze me om die rede niet mogen ontslaan maar omdat ik mijn contract nog zou krijgen maar het al wel mondelijk toegezegd was vraag ik me af of hij het dan wel of niet mij mag weigeren

6. Daphne

Daphne Fanatiek lid

1 jan 2006
    4.615
    0
    0
    Roosendaal
    Mondelinge afspraken gelden ook. Natuurlijk mag je niet ontslagen worden als je zwanger bent. Maar als je een proeftijd hebt, dan is het misschien anders. Ik zou even een advocaat bellen en het voorleggen. Of anders rechtshulp.

7. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    hier is verder niets aan te doen meid, om een heel simpele reden, al zou je het tijdelijk contract (met inachtneming van 2 mnd proeftijd) al hebben ondertekend, (of je nou wel of niet bewust je zwangerschap niet hebt genoemd) dan nog mag zowel hij als jij de arbeidsovereenkomst zonder opgaaf van reden opzeggen. dus al zeg jij nu ik mag daar niet beginnen omdat ik in verwachting ben, hij staat in zijn volste recht wat dat betreft hoe lullig voor jou ook.

succes verder met zoeken naar een baan

8. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    ze heeft nog geen (voorwaardelijk) contract ondertekend.
    er geld altijd een proeftijd waarin werkgever danwel werknemer zonder opgaaf van de reden de arbeidsovereenkomst mag opzeggen...

dus ja hoe lullig ook hier is totaal niets aan te doen, behalve verder zoeken naar werk.

9. Niet meer actief

ik ben toch even naar die man gaan bellen, het bleek nu ook dat er 5-6 weken geleden, een ander toegezegd is van als hij weggaat mag jij daar werken, maar ja degene (de vader van de baas) had dat niet tegen die ben gezegd, en nu hoorde hij dus via via dat ik zwanger was.

heb hem net gebeld dat ik het allemaal toch erg vervelend vind dat ik eerst mondeling word aangenomen en daarna via mijn vriend hoor dat ik niet meer mag komen ivm zwangerschap, terwijl het hem zowiezo niks kost word vergoed, vertelde de vader van die ben ook net ff tegen mij die net hier was. en dat dat dan ineens als rede gegeven word.

Hij was aan het werk en ja zou me vanmiddag daar nog over trug bellen.
    Wie weet mag ik het toch wel doen? we zullen zien.

10. trutje

trutje Fanatiek lid

12 apr 2006
    3.411
    0
    0
    Hij kan je niet ontslaan of afwijzing met jouw zwangerschap als reden. Als hij nou iets anders bedacht had was het prima geweest of zelfs als hij geen reden had gegeven... maar dit kan dus niet en kun je melden. Ben alleen effe kwijt waar dat ook weer kon...

Discriminatie op grond van zwangerschap, bevalling of moederschap is altijd verboden. Dergelijke discriminatie is immers een vorm van directe discriminatie op grond van het geslacht en deze vorm van discriminatie is volgens het beginsel van gelijke behandeling van mannen en vrouwen altijd verboden. Dit beginsel moet ondermeer gegarandeerd worden bij de toegang tot het arbeidsproces.
    bron: vacature.com

11. Niet meer actief

vervelende is alleen dat ik alleen mondeling aangenomen ben en contract nog zou krijgen. maakt dat een probleem?

12. trutje

trutje Fanatiek lid

12 apr 2006
    3.411
    0
    0
    Volgens mij is dat ook rechtsgeldig. Ik zit momenteel overigens in het zelfde schuitje. Ik ben in principe aangenomen... maarja we horen het wel...

13. mieltje

mieltje Bekend lid

19 jan 2006
    913
    0
    0
    Vervelend voor je. Maar je hebt geen poot om op te staan.
    Je hebt geen arbeidsovereenkomst ondertekend, en je hebt er geen dag gewerkt.

14. soumaya

soumaya Lid

14 jun 2006
    15
    0
    0
    Studente
    Ja volgens mij is een mondelinge overeenkomst ook bindend, maar doordat de bewijzen gering zijn kan je in principe geen kant op. :(

15. rachel22

rachel22 Actief lid

16 feb 2006
    239
    0
    0
    verzorgende c
    ja balen je hebt niks zwart op wit.
    dus dan is de afspraak niet geldig.maar ik vind het wel behoorlijk lullig.suc6

16. trutje

trutje Fanatiek lid

12 apr 2006
    3.411
    0
    0
    Ik ben inmiddels ondanks mijn zwangerschap wel aangenomen. Sinds een week ben ik daar begonnen en ik moet eerlijk zeggen dat ik nog bij geen enkele werkgever zo'n warm onthaal heb gehad.

17. Sjarrel

Sjarrel Bekend lid

28 jun 2006
    868
    0
    16
    huisvrouw
    Aalsmeer
    ze mogen je niks weigeren om het feit dat je zwanger bent...
    zelfs niet door de telefoon, alhoewel ik hier ook last van heb.
    wat je wel kunt doen is naar de rechtshulp gaan en daar vragen om hulp..
    want zij kunnen dus gaan vragen aan het werk daar. of ze jou hebben geweigerd omdat je zwanger was... zeggen ze ja hebben ze een probleem.
    zeggen ze nee... dan heb jij weer getuigen dat je daar zou mogen werken..
    en dan kan je daar alsnog solliciteren..
    btw dit staat ook allemaal op internet..
    beetje googlen en je hebt het zo gevonden...

18. Niet meer actief

~Mondeling is rechtsgeldig, mits er een 3de persoon bij zit die de afspraak kan bevestigen.

Maar goed, aan de andere kant, ik snap niet dat je daar nog aan de slag zou willen gaan nu je weet hoe ze daar met je omgaan.

19. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    feit blijft welke afspraken er ook gemaakt zijn iedereen altijd een proeftijd heeft waarin beide partijen de overeenkomst op kunnen zeggen zonder opgaaf van reden, het toch niets uit had gehaald, dan hadden ze haar ook een dag kunnen laten werken en daarna zeggen dat ze niet meer hoeft te komen, blijft lood om oud ijzer...

20. Lien81

Lien81 Actief lid

5 jul 2006
    250
    0
    0
    Het klopt dat ze tijdens de proeftijd zonder opgaaf van reden hadden kunnen opzeggen, maar de fout die deze werkgever heeft gemaakt is dat hij een reden heeft opgegeven die in strijd met de wet is. Hij mag namelijk - ook in de proeftijd, of zelfs daarvoor - niet opzeggen vanwege de zwangerschap.

Als je iemand hebt die kan verklaren dat je was aangenomen (inderdaad: mondelinge overeenkomst is ook geldig, maar je moet het kunnen bewijzen), zou je een schadevergoeding kunnen vragen of zelfs alsnog tewerkstelling. Van dat laatste moet je je trouwens afvragen of je dat zelf nog wel zou willen.
    Ik zou ermee naar een bureau voor rechtshulp (of heb je een rechtsbijstandverzekering?) gaan. Laat deze werkgever maar eens op zijn kop krijgen, want wat hij nu doet kan natuurlijk niet! :evil:

Deel Deze Pagina