Erkenning geregeld !!

Discussion in 'Zwangerschap' started by Veertje1979, Sep 22, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Weer een belangrijke stap gemaakt vandaag.

Vanmorgen om half 9 stonden wij saampjes op de stoep van het gemeentehuis. Omdat wij niet getrouwd zijn moeten wij een akte ondertekenen waarin staat dat mijn vriend de vader van de kleine is en dat hij of zij na de geboorte zijn achternaam zal dragen.
    We moesten eerst onze ID-bewijzen laten zien en daarna even wachten tot de akte opgesteld was. Bij balie 1 (met een mooi tafeltje om te tekenen) werd ons de akte uitgelegd en kregen we extra papieren mee. Eerst mocht ik een handtekening zetten omdat ik toestemming gaf hiervoor. Daarna mocht mijn vriend een handtekening zetten. De medewerkster van de gemeente kriebelde zelf ook wat en maakte toen een kopie voor ons.

Ook hebben we al formulieren meegekregen die we moeten invullen na de geboorte die het ouderlijk gezag regelt. Tot die tijd heb alleen ik ouderlijk gezag en mocht er iets met mij gebeuren dan heeft mjin vriend nergens recht op. Vreemd gedoe…maar ja…
    Dus dat gaan we tzt ook zo snel mogelijk voor elkaar maken.

Was een heel officieel moment voor mijn gevoel. Zoals we daar zaten en onze handtekeningen moesten zetten. Erg mooi. :D

2. jackie

jackie Fanatiek lid

Aug 10, 2006
    1,430
    0
    0
    fijn dat het nu geregeld is toch.
    Moet je daar trouwens ook veel voor betalen of niet? Anders kun je net zo goed trouwen toch?

3. Nee, dit was geheel kosteloos!

4. sillaah

sillaah Fanatiek lid

Sep 21, 2006
    1,429
    0
    0
    Utrecht
    @Veertje1979

moet je voor ouderlijk gezag betalen ???
    wij hebben ook t kindje erkend.. maar twijfelen nog om te trouwen og gezag aan te vragen. maar volgens mij kost dat nog best wat geld of heb ik dat verkeerd ?

5. jackie

jackie Fanatiek lid

Aug 10, 2006
    1,430
    0
    0
    je kunt ook op de dagen gaan dat het gratis is toch. In onze gemeente is er nog 1 dag gratis dan is alles in 1 geregeld toch

6. missX

missX Fanatiek lid

Mar 2, 2006
    1,226
    0
    36
    @jackie

het ouderlijk gezag moet volgens mij bij een notairs geregeld worden en niet bij de gemeente...lijkt me sterk dat notarissen een dag hebben waarop het gratis is?

7. Niet meer actief

@missX en @jackie

het ouderlijk gezag moet volgens mij bij een notairs geregeld worden en niet bij de gemeente...lijkt me sterk dat notarissen een dag hebben waarop het gratis is?[/quote]

Volgens mij kan dat nog wel bij de gemeente hoor!

Maar bij ons is de maandag gratis trouwen geloof ik, dat is ook een optie!

8. jackie

jackie Fanatiek lid

Aug 10, 2006
    1,430
    0
    0
    ja maar als je gaat trouwens hoef je toch geen ouderlijk gezag te regelen.
    Ik bedoelde alleenmaar van als je alles wilt regelen in 1 keer kun je net zo goed trouwen.

9. Ouderlijk gezag moeten wij via de rechtbank regelen. We hebben een formulier meegekregen die we moeten invullen en waar wat gegevens bij toegevoegd moeten worden zoals onze uittreksels en kopie geboorteakte.
    De rechtbank stuurt vervolgens de behandelde gegevens door naar de gemeente en zij informeren ons weer dat het geregeld is. Duurt ongeveer 2 weken. Van aanmelden tot afhandelen.

10. daphne78

daphne78 VIP lid

May 10, 2006
    7,311
    0
    0
    Nijmegen
    Volgens mij is het regelen van ouderlijk gezag ook gratis, of misschien moet je er uitreksels voor aanvragen, wat geld kost. Maar ook hier zitten de kosten niet.
    Ouderlijk gezag gaat via de rechtbank, dus niet via de notaris.

Waarom wij wel naar de notaris zouden moeten en dus flink moeten dokken heeft te maken met het testament. Wij hebben het nu zo geregeld dat als een van ons overlijdt dat alles naar de ander gaat, en komt de kleine dan gaat ineens alles van de overledene naar de kleine. Omdat het dan niet meer gaat om een standaard testament lopen de kosten hiervoor snel op (familie van ons heeft geinformeerd en kwamen op 800 euro uit voor deze testamenten).
    met trouwen gaat alles automatisch naar de langstlevende. Dat is de reden waarom wij trouwen (en omdat ik wil trouwen hihihihi)

Groetjes Daphne

11. Niet meer actief

ja dat snap ik!! Ik zou in zon geval ook gewoon gaan trouwen, is in dit geval veel makkelijker!

Groetjes Miranda

Ik ben zelf getrouwd op het moment dat ik graag kindjes wilde :)

12. Wij regelen het dit op dit moment zo omdat we niet hals over kop willen trouwen. Uiteindelijk, ooit, misschien, trouwen we wel maar dan moet het wel een leuke, mooie dag zijn. En niet omdat het gratis is en makkelijker omdat er een kleine op komst is.

13. sillaah

sillaah Fanatiek lid

Sep 21, 2006
    1,429
    0
    0
    Utrecht
    @daphne78

ik snap dat niet helemaal sory :oops:
    nu hebben wij alleen t kindje erkend. en heeft de vader dus geen rechten. maar als ik overlijd wat gebeurt er dan ? krijgt hij dan ook zn kindje niet ?
    ik vraag me af wat t kost om ouderlijk gezag aan te vragen.
    want anders kunnen we idd beter gratis gaan trouwen op t gemeentehuis. als we trouwen voooor de baby er is, is dat anders als dat we gaan trouwen als de baby er al is ?
    ik bedoel : als we gaan trouwen als de baby er al is, moeten we dan alsnog iets van ouderlijk gezag aanvragen wil er vast staan dat t dus zijn kindje is ? :(

14. Niet meer actief

@Veertje1979

ja dat zou ik inderdaad ook doen want het is natuurlijk een dag die heel bijzonder is voor jullie beiden!

Groetjes Miranda

15. Fleur1

Fleur1 VIP lid

Apr 14, 2006
    5,068
    0
    36
    Fijn dat het nu al een beetje geregeld is.
    wiuj doen het ook zo en hebben via de rechtbank ouderlijk gezag aangevraagd.

16. Monique76

Monique76 Niet meer actief

Als je niet getrouwd bent, moet je samen het kind erkennen op de gemeente(aangifte van ongeboren vrucht). Het ouderlijk gezag gaat via de rechtbank.

Je hoeft alleen naar de notaris voor het vastleggen van een voogd bij het eventueel overlijden van beide ouders, maar dit geld ook als je getrouwd bent.

Als je pas trouwt nadat je kleintje geboren is, dan denk ik dat je partner geen aangifte kan doen bij de geboorte, ik zou dit maar voor eht zekerste navragen bij je gemeente.

Groetjes Monique76

17. noura

noura VIP lid

Apr 27, 2006
    8,819
    0
    0
    ouderlijk gezag kost niets, en is binnen een paar dagen geregeld.
    het enigste voordeel als je getrouwd bent is dat het je een boel rompslomp scheelt.

wij hebben gister de erkenning geregeld. je kan het ook na de bevalling doen, maar als er wat misgaat word het allemaal heel vervelend.

18. daphne78

daphne78 VIP lid

May 10, 2006
    7,311
    0
    0
    Nijmegen
    Als je erkenning hebt geregeld wil het alleen maar zeggen dat hij de vader is van je kindje. Je moet dus ook echt nog formulieren naar de rechtbank sturen om ouderlijk gezag aan te vragen. Pas dan heeft hij recht op jullie kindje mocht jij onverhoopt overlijden. Maar dit kost niets tot bijna niets!!! Dus mijn advies als je niet wilt trouwen, dit zeker doen! Erkenning en ouderlijk gezag zijn de belangrijkste dingen.

Wij hebben het nu als volgt geregeld: hebben een samenlevingscontract en hebben beiden een testament dat als een van ons overlijdt dat de ander alles erft.

Maar als er een kindje komt dan hebben onze testamenten helemaal geen nut meer, die moeten we aanpassen willen we het zo houden zoals we het nu geregeld hebben. Dit is ook aangegeven door de notaris toen we daar de aktes ondertekenden. Met spullen is het niet zo erg, maar wij hebben ook een koopwoning en dan ligt het net iets anders dan bij bijv een huurwoning.
    Maar het is maar net hoe je het wilt regelen, want misschien wil je juist wel dat bij jouw overlijden dat het kindje de helft van jullie huis erft.

En ik moet eerlijk bekennen dat wij nog niet nagedacht hebben of wij nu al een voogd willen aanwijzen. Zou echt niet weten wie dat zou moeten worden.

Overigens hebben wij allebei niet de wens om een hele grote bruiloft te houden, houden niet zo van in het middelpunt van de belangstelling staan. We houden het dus klein. Mocht je het groots willen vieren dan " trouw je niet even", dan zou ik ook nog even wachten tot de kleine iets groter is.

Hoop dat je mijn verhaal snapt, want het is een lang verhaal aan het worden :)

Groetjes Daphne

19. sillaah

sillaah Fanatiek lid

Sep 21, 2006
    1,429
    0
    0
    Utrecht
    ik snap het helemaal ! :D
    we moeten er nog maar is over praten of we gaan trouwen of niet.. ik vind t namelijk heel belangrijk dat hij t kindje krijgt mocht ik overlijden.
    en ik wil ook dat zijn rechten op papier staan.

ik snap alleen nog niet hoe dit zit : als onze dochter in januari is geboren en we gaan DAN trouwen, moet er dan verder nog iets geregeld worden ?
    hij heeft wel t kindje erkend nu, dus t krijgt zijn achternaam, is het makkelijker om dan te trouwen voor t kindje er is of kan t ook erna ?

20. daphne78

daphne78 VIP lid

May 10, 2006
    7,311
    0
    0
    Nijmegen
    Het ligt eraan hoe je zou willen trouwen? Wil je het groots doen? Of wil je het klein houden?
    Als je het groots zou willen doen, dan zou ik wachten, en dan eerst dus na de geboorte de aangifte doen (dat moet toch altijd), en meteen het ouderlijk gezag regelen als het kindje geboren is. Met ouderlijk gezag regel je dat bij jouw overlijden dat je vriend gewoon de rechten heeft over de kleine, daar hoef je dan niet meer bang over te zijn.

Ben je tevreden met een bescheiden bruiloft dan zou ik het voor de geboorte doen (daarom doen wij het al dus einde oktober).

Groetjes Daphne

Share This Page