Tia???

Discussie in 'Gezondheid' gestart door koter, 22 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Idd, ik weet echt niet wat ik nu moet geloven; mijn vader heeft een tia gehad en dat werd direct - ook al was het al weggetrokken toen de ambulance kwam - serieus genomen. Meteen bloedverdunners, meteen onderzoeken, meteen opname. Bij een hoogzwangere vrouw verwacht ik toch ook direct dat er gehandeld wordt...

En ja; misschien was het een heftige migraine aanval. Maar de overeenkomsten zijn wel erg akelig, dat ga je niet thuis af zitten wachten, dat is - zeker gezien het feit dat je zwanger bent - echt hoogst onverstandig.

Maar mijn punt is wel duidelijk, denk ik...

2. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.063
    2.202
    113
    Brabant
    Meine gute..

Echt serieus... Je weet op het moment zelf niet of het een tia of cva is, dus bij signalen bel je METEEN 112.
    Jij en je zus kijken blijkbaar die spotjes en posters zonder ze op te slaan.
    Moet ik ook vertellen wat je moet doen als iemand een hartstilstand krijgt of als het luchtalarm klinkt??

En die huisarts is een flapdrol. Maar goed, als jij t net zo nuchter vertelt als dat je er blijkbaar zelf over denkt, valt het wellicht te bagataliseren door een assistent of arts.

3. jeskejes

jeskejes VIP lid

1 feb 2011
    8.580
    0
    36
    Eigen baas nu
    brabant
    Heb je al contact gehad met je huisarts? Meid laat je aub doorsturen naar t zh!
    Mijn moeder dacht ook zware migraine te hebben (ha en hap dachten dat ook) maar later bleek dat ze een cva had gehad. Met dit soort dingen niet zomaar aannemen dat t wel goed zit. Vooral niet als je hoogzwanger bent!

4. koter

koter Bekend lid

19 mrt 2011
    686
    4
    18
    Vanochtend bij mijn eigen huisarts geweest , wat overigens een zeer capabele man is, door mijn ervaringen uit het verleden!
    Hij vertelde duidelijk dat de symptomen die ik had, zeer waarschijnlijk wezen op migraine acompagnee, en geen tia.

5. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Zeer waarschijnlijk........dus je weet nog steeds niets terwijl je hoogzwanger bent en niet weet of het een tia is geweest of 'waarschijnlijk' een migraine aanval. Nog steeds geen zekerheid..... Ik vind het maar vreemd. Ik had er gestaan dat ik meteen onderzocht zou worden zodat ik zeker zou weten of het migraine is geweest of niet. Ik zou gek worden van angst en onzekerheid

6. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Natuurlijk kan het migraine zijn geweest, maar ik vind het ontzettend vreemd dat twee artsen dat zo beoordelen zonder echt onderzoek te doen. Ben dolblij dat ze bij mijn vader niet zeiden;'Goh, ja, zal vast migraine zijn!' maar meteen in actie kwamen. En zijn symptomen waren echt niet heftiger dan wat ik hier lees, hij begon vooral ineens raar te praten en z'n gezicht zakte aan 1 kant weg.

7. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Zeker omdat je ook verteld dat het in je familie voorkomt. En alle symptomen heb ik helaas zo vaak bij mijn oma gezien dan wist ik weer precies hoelaat het was. En dat was geen migraine. Vooral afasie en niet uit je woorden komen is zeker wel symptomen voor tia. In mijn familie komt migraine voor maar nog nooit met afasie en niet uit je woorden komen.
    Ik snap gewoon echt niet dat jij zo rustig kunt blijven en nog steeds geen zekerheid hebt en niet onderzocht wordt....
    Ik ben blij dat mijn huisarts wel kundig is bij minste twijfel stuurt hij altijd door voor onderzoek.
    Als je met deze ernstige klachten bij je huisarts komt en hij zegt waarschijnlijk migraine zonder zeker vast te stellen of dat ook echt zo is. Nou dan had ik die flapdrol eens goed duidelijk gemaakt dat ik hartstikke zwanger was en vandaag nog een fatsoenlijk onderzoek en duidelijke diagnose.
    Dat jij er zo luchtig over doet....sorry maar daar snap ik echt niets van.
    Beter zekere voor onderzekere en jou klachten zijn zeker niet normaal

8. Zouzograag

Zouzograag Fanatiek lid

1 mei 2013
    1.346
    1
    36

Dit dus.

Een huisarts die zegt dat iets "zeer waarschijnlijk migraine" is niet kundig.

Hierbij de NHG richtlijnen bij beroertes/TIA's:

https://www.nhg.org/standaarden/volledig/nhg-standaard-beroerte

Een belangrijke richtlijn tussen de kernboodschappen:

"Verwijs patiënten bij wie de uitvalsverschijnselen inmiddels volledig verdwenen zijn zo snel mogelijk, bij voorkeur binnen één werkdag, naar de TIA-service."

Ofwel: met de tekst "waarschijnlijk migraine" kan hij beter blotevoetendokter in Zuidwest Zaïre worden". Laat je niet met een kluitje in het riet sturen en dring aan op onderzoek: jouw gezondheid en die van jullie kindje is het allerbelangrijkste wat er nu bestaat!

9. jeskejes

jeskejes VIP lid

1 feb 2011
    8.580
    0
    36
    Eigen baas nu
    brabant
    Ik sta er ook van te kijken dat ze er nu zo luchtig over doet.
    Zeer waarschijnlijk betekent voor mij dat het ook iets anders kan zijn. Met grotere gevolgen. (weet er alles van) Maar ts is gerustgesteld en hoop voor haar dat het gewoon een migraine was.

10. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.815
    19.107
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    @Juffie26: moeilijk uit je woorden komen kan ook bij migraine voorkomen.
    Ik snap ook niet zo goed al die boze reacties dat ts aan naar kind moet denken en zich verder moet laten onderzoeken. Denken jullie dat een ct-scan zo goed is voor een ongeboren baby? Ze heeft medisch advies ingewonnen bij twee verschillende artsen. Waarom zou een leek daar dan aan moeten twijfelen?

11. koter

koter Bekend lid

19 mrt 2011
    686
    4
    18
    de ha heeft ook aangegeven dat dat afasie gedeelte ook heel goed bij migraine kan voorkomen, en dat onderzoek op dit moment niets kan doen.
    Ct scan omdat het schadelijk is voor het kindje, en met bloedonderzoek je op dit moment niets kunt.
    Twee artsen, is voor mij voldoende geruststelling in elk geval.

12. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Omdat je toch neem ik aan zekerheid wilt hebben van wat het geweest is. Die heeft ze nog steeds niet. En de klachten die ze beschreef zijn niet bepaald alle daags. Mijn vader zusje en tante hebben allemaal heftige migraine maar nooit deze verschijnselen gehad of gezien.
    En een tia KAN een voorbode zijn voor iets veel groters. Ze vertelt dat het in haar familie nota bene voorkomt dan zou ik toch echt door een ziekenhuis onderzocht willen worden in hoeverre het kan natuurlijk.

13. jeskejes

jeskejes VIP lid

1 feb 2011
    8.580
    0
    36
    Eigen baas nu
    brabant
    Tupp ik ben helaas geen leek. Heb het met mijn moeder meegemaakt. Werd ook gezegd dat het migraine was. Oke nu had zij een bloeding gehad (maar zonder uitval) waar we pas na 5 dgn achter kwamen.
    Wat ik er mee wil zeggen is dat de hersenen nog zo'n grijs gebied zijn. En haar arts heeft waarschijnlijk gezegd dus is er ook niet zeker van. Wat als het wel een tia was? Ik zou het toch erg fijn vinden om dat te weten. Maar dat is mijn mening vanuit mijn ervaring.

14. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Als jij gerust gesteld bent.....
    Hoop voor jou dat je het niet meer terug krijgt

15. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb het dus ook meegemaakt bij mijn vader, en dat was wel een tia. Er werd niets over migraine gezegd, maar wel direct ingegrepen vanwege de mogelijke gevolgen (het kan een voorbode van een cva zijn). Ik snap dat je als zwangere vrouw bang bent voor de eventuele onderzoeken en hoopt dat het 'gewoon' migraine was. Maar er bestaat gewoon een kans dat het tóch een tia was en dat er nu een groot risico is op herhaling. Dat is ook zeker niet goed voor het kind...

16. Maantje93

Maantje93 Niet meer actief

ik snap je artsen wel, en het kan zeker bij migraine horen, mijn moeder heeft sinds haar bevalling van mij 21 jaar geleden alleen nog maar migraine met uitval en zonder hoofdpijn, de eerste keer dacht ze ook aan een tia ofzo maar het was gewoon simpel migraine zonder hoofdpijn

17. naadje11

naadje11 Actief lid

18 feb 2014
    269
    1
    0
    NULL
    Zoetermeer
    ik heb dit ook gehad in mijn vorige zwangerschap toen ik bijna moest bevallen, mijn ene kant van mijn lichaam viel helemaal uit en raakte in paniek ook omdat ik in de verzorging werk en wist dat dit foute boel kon zijn met pijn en moeite heb ik mijn arts kunnen opbellen omdat ik ook zo goed als niks meer kon zien. ik moest toen direct komen om alles uit te sluiten en ik bleek een hele erge migraineaanval gehad te hebben wat ik nog nooit eerder had gehad. met rust moest alle gevoel weer terug komen en 3 dagen later ben ik bevallen, na mijn bevalling heb ik het nog 1 keer gehad gelukkig was mijn vriend toen thuis

Deel Deze Pagina