HAARLEM (ANP) - ,,Nooit heb ik iets gemerkt van de zwangerschappen en bevallingen van mijn vrouw.'' Dat zei de 35-jarige J. de W. uit Beverwijk dinsdag voor de rechtbank in Haarlem. Justitie beschuldigt hem van het medeplegen van moord op vier baby's en eiste zeven jaar gevangenisstraf. Zijn vrouw beviel tussen 2001 en 2005 van de kinderen die zij direct bij de geboorte in bad verdronk. Het Openbaar Ministerie eiste maandag vier jaar cel en tbs tegen haar. ,,De grote vraag is natuurlijk hoe het kan gebeuren dat de vader van de kinderen, die met de moeder van de kinderen in één huis samenwoont, en seksueel verkeer met haar heeft, niets merkt van de zwangerschappen en de bevallingen'', zei rechtbankvoorzitter Wim Robert tegen de verdachte. De Beverwijker antwoordde dat hij dagelijks met die vraag worstelt. Sterk verminderd toerekeningsvatbaar Volgens justitie gaat het om drie gevallen van moord en één doodslag. De vrouw, de 30-jarige M.A., beviel van de kinderen in de badkuip. Zij hield de baby's met haar benen net zo lang onder water totdat ze niet meer leefden. Vervolgens wikkelde zij de stoffelijke overschotten in handdoeken en plastic zakken. Het ging om drie meisjes en een jongetje. Volgens de officier van justitie heeft A. de babylijkjes niet meteen verborgen in de afvalcontainer, maar heeft ze ze eerst verstopt in huis. Zo lag een baby geruime tijd in een keukenkastje en een ander in het washok. Volgens Tillart kan het niet dat De W. daar nooit iets van heeft gemerkt. ,,Hij had kunnen ingrijpen, maar heeft zijn ogen gesloten.'' Droomwereld ,,Ik ben weer gaan slapen, nadat ik de kraan van het bad had horen lopen'', zei de vader over de nacht van de geboorte van de jongste baby, Lavinia. Dat zou zijn gebeurd toen hij in bed lag, op een paar meter afstand van de badkamer waar de vrouw beviel. ,,Was ik maar uit bed gegaan. Dan had ik er wat aan kunnen doen. Daar heb ik nu nog de meeste moeite mee.'' Volgens gedragsdeskundigen is de vrouw sterk verminderd toerekeningsvatbaar en moet zij een langdurige behandeling ondergaan in een tbs-kliniek. Ze verklaarde maandag voor de rechtbank dat zij jarenlang in een soort droomwereld leefde. ,,In mijn beleving waren de kinderen helemaal niet dood. In gedachten ging ik leuke dingen met ze doen. Het leek alsof er dan niets gebeurd was'', hield zij de rechtbank voor. Hier gaan mijn haren echt recht van overeind staan!
Het is inderdaad verschrikkelijk. De reden dat zij vier jaar krijgt, is zodat begonnen kan worden met de TBS na deze periode. De rechter is van mening dat de vrouw er niks aan heeft om eerst zeven jaar te zitten en dan pas behandeld te worden. Als TBS wordt opgelegd, is de duur van de gevangenisstraf over het algemeen altijd lager. Maar volgens mij is er toch nog geen veroordeling geweest, alleen een eis?
Ik kan me niet voorstellen dat die man niks heeft gemerkt. Z'n vrouw lag verdorie een deur verder te bevallen!
Nee, ik kan het me ook niet voorstellen. Ook niet dat nooit iemand het gezien heeft. Die vrouw moet dan wel een slagschip zijn van zichzelf denk ik dan. Ik hoorde ook dat ze graag zwanger wilde zijn en er van genoot. Hoe kan dat nou, als niemand er vanaf weet, vraag ik me dan af.
Ik had zelfs opgevangen dat ze zo dun als een sprietje is en dat ze heel hoog droeg (4x ja ja! Maak dat de kat wijs!)... dus dan moet er toch wel IETS te zien zijn geweest!
Ja, het is een eis inderdaad. Ja, dat van de TBS snap ik... maar dan nog! En ik snap die man ook niet hoor! Hij en ook de moeder van de vrouw zouden niet weten dat ze zwanger was. Kan het me niet voorstellen!
Precies Daphne!...En na zo'n bevalling en het kindje verdrinken gewoon bij je man in bed stappen? Bizar hoor, echt waar...
Ik kan het me nietvoorstellen dat hij echt helemaal niets gemerkt heeft...of hij moet nooit thuis zijn geweest en naast haar hebben geslapen/sex hebben gehad.
ja valt inderdaad niet op.. hoe lang doet een vrouw er gemiddeld over om te bevallen? is volgens mij geen kwestie van bad vullen, kind krijgen en verzuipen hoor. volgens mij heb je als vrouw aanzienlijk last van weeen enzo als je gaat bevallen... uitzondering daargelaten....maar geen vier keer achter elkaar! maar goed, stel dat die vrouw geen last had van weeen....hoe lang zit ze dan in bad? en valt het dan niet op dat ze een beetje loopt te rommelen elders in het huis na het nemen van dat bad? (ze moest zich toch ontdoen van het lijkje?) ik vind het twee hele labiele mensen en ik vermoed dat ze het samen hebben gedaan maar dat die vrouw de schuld op zich neemt uit liefde of afhankelijkheid voor die man. ik las ook ergens dat ze zichzelf helemaal niets waard vond en dat ze bang was dat die man haar zou verlaten als ze zwanger zou zijn.. hoe labiel ben je dan? en vreemd dat familie en vrienden nooit iets hebben gemerkt. en dan nog wat... vier jaar en tbs? veel te weinig in mijn optiek. ik acht de kans op recidive groot zolang de vrouw nog vruchtbaar is... ik zou zeggen....tbs en gevangenisstraf totdat je in de menopauze zit of een knoop erin. ik geloof niet dat ze andere kinderen dan die van haarzelf iets aan zou doen. zeven jaar voor hem vind ik wel goed. hij had die moorden kunnen voorkomen. maar ik vind ook dat hij psychisch nog moet worden nagekeken. volgens mij spoort die man ook niet. of ben ik nou weer heel hard in mijn veroordeling? Aoife
ongelovelijk dit! snap dat hele tbs gebeuren niet hier in nederland, willen zo'n she-devil echt weer in de maatschappij schoppen? eerst castreren en steriliseren die hap en dan de cel in, hallo zeg, het is geen incident maar gewoon 4 keer moord! geloof er ook niks van dat niemand gemerkt heeft dat ze zwanger was, ook al zou je een slagschip zijn dan zou misschien de eerste niet opvallen, maar 4 keer! ongelovelijk
zelf verdrinken. hoeveel kamers moet je kwijt zijn in je hoofd om zoiets over je hart te krijgen. en 4 jaar vind ik wel erg weinig. komt ze er nog goed vanaf door te zeggen dat ze niet goed spoort. laten afzien levenslang vind ik.
Inderdaad steriliseren en casteren dat soort lui.....en dan de kerker in huppa weg dr mee...word erg opstandig van dit soort gruwelijkheden grrrrrr....
Vreselijk 4 Babys vermoorden? Ik kan me voorstellen dat iemand ontoerekeningsvatbaar is. Maarre... die man.... je ziet toch dat iemand zwanger is? 4 jaar straf? Plak er maar een 0 achter.... Wat ontzettend erg dit. Gr Otje
Ze was zeker niet genoeg bij haar verstand om de pil te slikken , ze was immers als de dood dat die vent haar zou verlaten. Of heeft hij nog nooit van condooms gehoord? En ff over die weeen, ze heeft vast niet de zelfde weeen gehad als ik want dan had de hele buurt haar zo'n beetje gehoord Neh is wat overdreven maar ik heb er toch oergeluiden bij gelaten!
Gruwelijk gewoon Nu ken ik wel een meisje in het dorp waar mijn ouders nog steeds wonen en zij heeft het toch ook tot op de dag van haar bevalling verborgen kunnen houden dat ze zwanger was. Zelf wist ze het ook maar vanaf maand 5 of 6 (ben ik even kwijt) en toen heeft ze het nog verborgen gehouden. Ze was wel een beetje mollig, niet echt dik en is ook niet heel veel bijgekomen. Nu droeg ze altijd al ruim zittende kleding en haar moeder zag wel dat ze een beetje aangekomen was maar die weet het dan aan te veel snoepen en fastfood.
Gelukkig kunnen wij als rationele mensen dit soort gevallen nooit begrijpen...ik denk als iemand echt iets verborgen wil houden t zeker wel lukt, althans voor de buitenwereld dat de verwekker (want vader zou ik m niet willen noemen) het niet door heeft gehad lijkt mij ook een vreemd verhaal.. Verplicht steriliseren en castreren lijkt mij een goed begin
Bah ik vind die vrouw sorry voor het woord echt gestoord! Ho kun je je eigen kinderen vermoorden Ik snap ook niet hoe de vader van de baby's helemaal niks heeft gemerkt. Misschien heb ik het mis hoor maar je kan een zwangerschap op een gegeven moment toch niet meer verbergen als je het zou willen?
Was dit meisje 14? ik ken namelijk ook zo´n meisje dat erg jong was en het verborg totdat ze moest bevallen. Maar goed zij was in ieder geval erg blij met het kindje en kreeg er na nog een paar. ik gruwel het ergst van die kindermoord, omdat er zoveel mensen zijn die maar wat graag een kindje zouden willen en helaas, lukt dat niet. Deze vier kindertjes hadden vier gezinnen zoo blij kunnen maken en waren zo gewenst geweest.